2019-09-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
De ser forhåpentlig på alle muligheter.

Det eneste som er sikkert er at AEH er sporløst borte, sannsynligvis drept. Og at det har skjedd relativt raskt etter 09:14. Med en hypotetisk tvil om at det kan ha skjedd senere den dagen.
Nå vet vi at det fantes en avtale med elektriker, hun kan ha hatt andre avtaler også. Jeg har informasjon om at hun hadde en avtale med noen hun skulle møte litt senere på dagen, hvor hun uteble. Men jeg kan ikke oppgi kilden, så nøyer meg foreløpig på 9:14 - 9:48 som sannsynlig tidsvindu. Tror det stemmer uansett.

Saken er iflg politiet svært kompleks, og virker ekstremt godt planlagt/gjennomført. Jeg er ganske sikker på at politiet vet hvem som står bak, men at vedkommende har vært minimalt involvert i gjennomføringen og derfor vanskelig kan tas på noe uten at noen tyster.

Eller er det jo litt interessant at familien til elektrikeren bor i huset hvor kryptoeksperten VW som jeg har snakket mye om tidligere leide. Merkelig sammentreff.

Helt enig. Merkelig sammentreff, men den som lanserte den teorien er borte fra forumet( SugarDaddy)
Dersom TH er involvert, har han nok planlagt dette for å se ut som et affektdrap, slik at han kunne tilkalle andre for å « hjelpe til å rydde opp» Mot klekkelig betaling, selvsagt.
Men jeg får ikke det til å stemme. Brevet og planlegging av alle kryptokontoene tilhører en yngre person.
Citera
2019-09-19, 12:14
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
I samme VG- artikkel ble det nå bekreftet at tekniske spor etter vold kan antyde at hun ble drept i hjemmet. Det er første gang det blir nevnt. Før dette har ingen bekreftet spor av vold. Det betyr vel at skosporene er avsatt i blod?
Det gjør bildet enda tydeligere, men merkelig at de kommer med den opplysningen først et år etter?

Det de skriver i den artikkelen er at det ble funnet spor etter vold. Det kan være blod som du sier. Skospor og/eller slepespor. Det kan også være helt andre spor etter vold som vi ikke har fått informasjon om.

Tidligere (i våres) gikk Brøske i media med informasjon om at de ser etter gjerningsmann/menn med betydelig voldskapasitet. Jeg tolket det den gang som at det var funnet spor etter voldelig overfall, selv om det ikke ble skrevet direkte.

Brøske ble i VG artikkelen spurt av intervjueren om man kan utelukke at AEH ble drept hjemme. Han svarer da at han ikke kan utelukke det. Det trenger ikke bety at politiet holder det som fremste teori. Men når det er spor etter voldelig overfall kan de selvfølgelig ikke utelukke det 100%. Hvis det først har vært et svært voldelig angrep kan de ikke vite om hun døde da eller noe senere, så lenge hun ikke er funnet og undersøkt nærmere. Det kan være grunnen til at Holden ikke er informert, da det ikke ligger noe dramatikk i det hele. Kun et forsiktig svar på spørsmål fra journalist.

Jeg tror ikke vi skal tolke det som at politiet er sikre på at hun ble drept i hjemmet.
Citera
2019-09-19, 12:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ikke gjør saken vanskeligere eller mer komplisert enn den er. Selv om ugjerningen har vært planlagt lang tid i forveien, er det en del faktorer som ikke har utviklet seg slik som TH hadde forutsatt.

- Brutal russisk mafia ble ikke involvert i Pareto-straffesaken. Jeg tror TH hadde regnet med russisk tilstedeværelse og involvering i straffesaken, og at politiet skulle starte etterforskning mot russiske kriminelle og mislykkes i å oppnå etterforskningsmessige resultater.

- For lang tid fra forsvinningen til saken ble offentlig kjent. TH har fått mindre hjelp fra ukjente hackere og netthaier, som kunne ha fremstilt seg som kidnappere i håp om å motta penger, enn han hadde forventet. For å gjøre tilfanget av mulige falske kidnappere størst mulig, har han lagt inn IS og terror-hentydninger i trusselbrevet. Men det gikk for lang tid, og falske kidnappere ser ikke ut til å ha skapt vesentlige problemer for etterforskningen.

Dette er de viktigste områdene som TH har vurdert feil. Tror jeg. I tillegg kommer at han har lagt igjen flere spor i Sloraveien enn han var klar over. Samt at trusselbrevet er avslørende, her finnes indisier og spor som peker mot TH.

Og ja, TH er ond. Det er ondskap å drepe sin kone i stedet for å gi henne skilsmisse. Ingen tvil om det.

Högmod är mordets far — och son.

Ni läste det här först.
Citera
2019-09-19, 12:35
Medlem
Utifrån bilden i VG i dag ser det ut som det är väldigt god utsikt till Hagens hus från Sk****n. Inte säkert att någon i de andra husen runt varit hemma vid tillfället, men hur ska en gm vara säker på det? Och som sagt, elektrikern var på väg. Om man utför ett så allvarligt brott vill man väl helst inte torska, men det verkar som att det hängde på håret att det gick så pass smidigt och att det har råkat bli ett av norges största mysterium.
Citera
2019-09-19, 12:42
Medlem
Minnimuss avatar
Dette er ren spekulasjon.

Men det er veldig beleilig at det fantes en avtale som gjorde at AEH måtte være hjemme på et visst tidspunkt.

Tilfeldighetene vil ha det til at denne avtalen er gjort med en person om har den beste innsyn til og oversikt over boligen.

Tilfeldighetene vil også ha det til at Norges selvutnevnte største kryptonerd har bodd i underetasjen i denne boligen i mange år.

Hmmmm
Citera
2019-09-19, 12:43
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Det er interessant å se hvordan vi henger på de semantiske endringen i politiets uttalelser, som gjengitt i pressen.

Jeg har tenkt litt mer:
Det slår meg at en slik alvorlig forbrytelse er et sjansespill, en svært risikabel handling.
Prospekt-teorien sier at folk er mer risikovillige når de står foran valget mellom et sikkert tap av en viss størrelse, og en sjansespill med 90% mulighet til å tape vesentlig mer, men dog en liten mulighet for å unngå et tap i det hele tatt.
[url]https://en.wikipedia.org/wiki/Prospect_theory/URL]

Gitt at AEHs forsvinning/drap var en planlagt forbrytelse og ikke oppstod i utgangspunktet i affekt:
Teorien vil da hevde at det er overveiende sannsynlig at hun ble ryddet av veien fordi GM hadde noe å tape, og ikke fordi GM hadde noe å vinne på det/ en gevinst - som jo en kidnappers utbetalte løsepenger må sies å være.
For å avrunde; vi bør ikke spørre som Cicero "Cui bono?", men snu det opp ned og spørre "Hvem hadde noe å tape på at hun forble i live? "

Sorry, det ble litt langt..... men jeg håper noen forstod poenget mitt.

Ps. Irriterende at jeg ikke får den der lenken til å bli klikkbar ...
Senast redigerad av Farbror-Cthulhu 2019-09-19 kl. 12:46.
Citera
2019-09-19, 12:47
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Dette er ren spekulasjon.

Men det er veldig beleilig at det fantes en avtale som gjorde at AEH måtte være hjemme på et visst tidspunkt.

Tilfeldighetene vil ha det til at denne avtalen er gjort med en person om har den beste innsyn til og oversikt over boligen.

Tilfeldighetene vil også ha det til at Norges selvutnevnte største kryptonerd har bodd i underetasjen i denne boligen i mange år.

Hmmmm

Hata slumpen
Citera
2019-09-19, 12:49
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Hata slumpen
Nettopp.
Citera
2019-09-19, 12:55
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Det var i februar 2019 at den antatte motparten tok kontakt og skisserte et forslag til hvordan de kunne oversende livsbevis. Det sto mye om det i media. Min antagelse er at dette forslaget innebar innbetaling av en høy sum i bytte mot livsbevis, men dette har ikke vært bekreftet i media. https://www.dagbladet.no/nyheter/nrk-antatte-kidnappere-har-forslag-til-hvordan-de-kan-sende-livsbevis/70760115
Jeg har ikke lyst å spekulere i hvem som kan ha motiv, men for min egen del er det for tidlig å utelukke alle andre enn TH. Selv om han er en klar kandidat for mistanke. Jeg syntes også det var en interessant teori og høyst merkverdig sammentreff med denne religiøse krypto-nerden VW som tilfeldigvis har bodd rett ovenfor huset i Sloraveien. Virker som en loner/looser kar som kunne passe inn i profilen, hvis man fortsatt hadde tro på et økonomisk vinningsmotiv. Yngre fyr som har jobbet med utvikling av dataspill og senere krypto løsninger for forretningslivet. Det var vel Sugar-D som først nevnte ham, og politiet er visst tipset.

Citat:
Helt enig. Merkelig sammentreff, men den som lanserte den teorien er borte fra forumet( SugarDaddy)
Dersom TH er involvert, har han nok planlagt dette for å se ut som et affektdrap, slik at han kunne tilkalle andre for å « hjelpe til å rydde opp» Mot klekkelig betaling, selvsagt.
Men jeg får ikke det til å stemme. Brevet og planlegging av alle kryptokontoene tilhører en yngre person.

Hadde vi fått ting til å stemme, så hadde antagelig politiet løst saken for lengst La ved mitt innlegg fra august, da jeg prøvde å sjekke opp litt mer om VW. Som også ironisk nok har en kone med etternavn til forveksling likt monero.
Senast redigerad av Minnimus 2019-09-19 kl. 12:57.
Citera
2019-09-19, 13:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ikke så raskt nå.

Endelig gjentar politiet tidligere uttalelser om 09:14-samtalen som "siste sikre livsbevis".

Men, på direkte spørsmål fra VG:

For meg ser dette helt klart ut til at politiet forbereder seg på å offentliggjøre at 09:14-samtalen er fake.

Så til avtalen med elektrikeren, som iflg VG "bor i Sloraveien, like ved Hagen-ekteparet".

Ringte elektrikeren TH og spurte etter AEH? Uansett, når elektrikeren er en nabo, måtte de forvente at han ville komme på døren og ringe på. Først til avtalt tid, men han da ikke fikk svar på telefon, ville han muligens ringe på døren etter arbeidstid.

Denne avtalen kan være svaret på hvorfor AEH måtte forsvinne denne morgenen.

Til at det ikke ville være tilstrekkelig å forklare manglende svar på telefon med eksempelvis at AEH hadde glemt avtalen, var blitt syk, hadde reist på hytta, vært ute og handlet osv. Eller hva slags forklaringer det kunne vært aktuelt å finne på. For å dekke over at ektefellen hadde drept henne i løpet av det siste døgnet. Og TH endte opp med å konstruere spor etter en høydramatisk kidnapping fra hjemmet, på formiddagen 31. oktober.

Kilde VG i dag
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar

Artikeln ändrar inte på några förutsättningar i strikt mening. Man noterar dock att Th:s ankomst till kontoret anges med en lite vid tidram — om det inte syftar på tiden från det han parkerar till dess han är inne på kontoret. Sen omtalas att ’Hagen talade med en familjemedlem’, och man får ta rätt Hagen där...

Elektrisk belysning i köket som behöver repareras kring Allhelgona. Och ett avtal som dröjer två veckor på att fullgöras. Man måste nästan förutsätta att Skansen väntade på hennes klartecken under dessa två veckor och sen bestämde sig för att höra av sig till henne istället.

Har man haft provisorisk eller sekundär belysning? Rör det sig om fullljusbelysning i taket kontra köksbordslampa och köksbänksbelysning? Är köket mot gatan? Anar man en vilja från boven att köket inte ska vara fullt upplyst? Mot insyn och/eller för att överraska BO?

I genomsnittskidnappningen borde offret medföras antingen till fots på egna fötter under pistolhot eller bindas och bäras för baklucksförvaring. Släpas kan väl vara en möjlig variant på det sista men det kan ju antyda fåtal kidnappare och dessutom riskera skador, gråt och grymtningar. Att slå en 68-åring medvetslös för att få tyst på henne borde kunna vara riskabelt.
Citera
2019-09-19, 13:13
Medlem
Antar alle som må utføre en handling som innebærer risiko ønsker å redusere risikoen så langt det er mulig.

En GM vil antagelig ønske å ha kontroll på hvor nærmeste naboer/potensielle vitner befinner seg.

Nærmeste nabo har fortalt til pressen at han var på hytta siste halvdel av oktober noe han antagelig fortalte til andre.

Elektriker naboen som er huset diagonalt ovenfor og med god utsikt over Hagens tomt var antagelig opptatt på andre oppdrag da han hadde gjort avtale om å komme innom familien senere på dagen? Dette forsikrer i såfall GM at det huset også er tomt.

Resten av husene kjenner man ikke til men der er kanskje ikke innsynet like bra grunnet garasje i veien osv.

En annen ting. Ser det er dobbel garasje integrert i boligen. Ikke uvanlig at man har en dør innvendig mellom hus og garasje som betyr at en GM kan ha jobbet uten at potensielle vitner har sett annet enn en bil som kjørte inn og ut av garasjen som ikke er så oppsiktsvekkende.
Citera
2019-09-19, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
"31. mars. Politiinspektøren mener at fraværet av livsbevis kan si noe om sannsynligheten for at Anne-Elisbeth Hagen er i live, men han poengterer at politiet ikke har informasjon som tilsier at hun er død."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3JpXdL/loerenskog-forsvinningen-det-er-fortsatt-mulig-aa-oppklare-saken

Betyr dette at etterforskerne etter denne datoen har funnet spor på at hun ble drept i boligen?

"13. september. Funnet av de tekniske sporene har ledet politiet til en teori om at kvinnen ble drept allerede den 31. oktober, og at hun deretter ble fjernet fra hjemmet sitt av en eller flere ukjente gjerningsmenn."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9m4W6/polititeori-kan-ha-blitt-drept-i-hjemmet

Citat:
I samme VG- artikkel ble det nå bekreftet at tekniske spor etter vold kan antyde at hun ble drept i hjemmet. Det er første gang det blir nevnt. Før dette har ingen bekreftet spor av vold. Det betyr vel at skosporene er avsatt i blod?
Det gjør bildet enda tydeligere, men merkelig at de kommer med den opplysningen først et år etter?
Det er mulig at det er første gang det har blitt skrevet i noen avisartikler i klartekst at "det er bekreftet at tekniske spor etter vold kan antyde at hun ble drept i hjemmet", men det har tidligere stått informasjon kunne forstås slik. (Fra sitat fra en tidligere VG-artikkel i sitatet over: "Funnet av de tekniske sporene har ledet politiet til en teori om at kvinnen ble drept allerede den 31. oktober").
Har det ikke også stått i avisartikler om spor etter vold? (Jeg er usikker på om jeg husker rett).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in