2019-09-18, 18:53
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag frågade:
"Varför måste jag anta er tanke att Bibeln skulle vara osann som sanning?"

Kvantlogik (kunde byta namn till Klantlogik om ingen skärpning sker) svarade:
"Därför att en seriös och ärlig diskussion omöjliggörs om parterna inte kan erkänna varandras ståndpunkter."

Så jag måste anta Kvantlogiks tanke (att Bibeln är osann) som sanning - och, omvänt, Kvantlogik måste anta min bekännelse (att Bibeln är sann) som sanning.
Du begriper alltså inte ens att det är just specifikt logiken (din logik) jag ifrågasätter?
Det är du som använder klantig (minst sagt) logik.

För att kritisera Bibeln så är det nödvändigt att först erkänna dess anspråk. Det är det man utgår ifrån när man kritiserar den. Man säger: ”Om Bibeln är sann, så....
Det är en stor skillnad att ’erkänna’ något och att ’acceptera’ något.

Du vägrar dock att erkänna motparts ståndpunkt helt.
Du för således varken någon seriös eller ärlig diskussion utan håller nitiskt kvar din falska ståndpunkt som enda diskussionsgrund.

Du är en fundamentalist som vägrar erkänna någon annan grund än din egen.
En simpel farisé. En lögnens hantlangare.

Allt du gör är att peka med hela handen på auktoriteten, och sedermera försvara dennes lögner.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-18 kl. 18:59.
Citera
2019-09-18, 18:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur kan det vara egen skuld om man inte har valt själv i någon grad? Förstår inte din logik.
Ingen och inget tvingar människan att vara fäst vid synd. Hon är fäst vid den för att hon är syndig.
Citera
2019-09-18, 18:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Du vägrar dock att erkänna motparts ståndpunkt helt.
Inte riktigt så, du överdriver. Jag ser att den finns, existerar, så i den meningen erkänner jag den. Men den har, djupast sett, inget existensberättigande.
Jag kan avslöja dess dåraktighet (bibelkritiken), i den diskussionen kan jag hjälpa till.
Citera
2019-09-18, 19:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vet du vad cirkelargumentation / cirkelbevisning är för något?
Som jag redan sagt behöver inte, får inte, kan inte Guds ords sanning bekräftas av någon högre auktoritet, då ingen sådan finns. Någon lägre auktoritet kommer inte i fråga därför att den är just det - lägre.
Du verkar tro att Gud och Bibeln är som vilken jeppe och vilken bok som helst, och inte ens kunna tänka dig att det skulle kunna vara annorlunda. Du sitter fast och kommer ingen vart med det med mig, fatta det.
Citera
2019-09-18, 19:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Eftersom att Koranen är sanningen, så kan Bibeln omöjligtvis vara sann då den motsäger sanningen..
Om du tror så får du också ta konsekvenserna av den tron.
Citera
2019-09-18, 19:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Enligt Jesus och Nya testamentet så skulle domedagen och Jesus återkomst ske inom några årtionden, nu har det snart gått 2000 år. Bibeln innehåller bevis svart på vitt att Jesus var en bluff.
Att idag tro på Jesus är samma sak som att idag tro på dem som förespådde att världen skulle gå under 2012.
Enligt dig skulle det vara så enligt Jesus och Nya Testamentet. Jesus och Nya testamentet ger inte sådana tidsangivelser.
Citera
2019-09-18, 19:07
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Inte riktigt så, du överdriver. Jag ser att den finns, existerar, så i den meningen erkänner jag den. Men den har, djupast sett, inget existensberättigande.
Jag kan avslöja dess dåraktighet (bibelkritiken), i den diskussionen kan jag hjälpa till.
Du vägrar att erkänna den och dömer istället ut den direkt som osanning med enda hänvisning till ditt eget fundament.

Du anser att en ståndpunkt som motsäger din egen saknar existensberättigande, av den simpla anledningen att den motsäger din.

Du är din diktators nyttiga idiot.
Citera
2019-09-18, 19:09
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Om du tror så får du också ta konsekvenserna av den tron.
Det är DU som agerar på sådan grund!
Jag speglar endast dig!! Den du citerat där är dig själv!!!
Citera
2019-09-18, 19:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du vägrar att erkänna den och dömer istället ut den direkt som osanning med enda hänvisning till ditt eget fundament.

Du anser att en ståndpunkt som motsäger din egen saknar existensberättigande, av den simpla anledningen att den motsäger din.

Du är din diktators nyttiga idiot.

Ja, bibelkritiken är och måste vara doomed. Bibeln hävdar sin sanning, jag tror på dess anspråk. Men vad kan du göra för mig eller någon annan. Du är bara en snubbe bland andra snubbar. Det är jag också, men jag har hittat Guds ord. Välkommen att fynda!
Citera
2019-09-18, 19:13
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Som jag redan sagt behöver inte, får inte, kan inte Guds ords sanning bekräftas av någon högre auktoritet, då ingen sådan finns. Någon lägre auktoritet kommer inte i fråga därför att den är just det - lägre.
Du verkar tro att Gud och Bibeln är som vilken jeppe och vilken bok som helst, och inte ens kunna tänka dig att det skulle kunna vara annorlunda. Du sitter fast och kommer ingen vart med det med mig, fatta det.
Nej, sanning och logik biter inte på dig - därför att du är en notorisk lögnare.

Ditt huvud sitter fast i ditt anala tänkande.

Du beter dig PRECIS som islamisten.
Det enda som skiljer dig från islamisten är boken.

Vad tror du händer om två fundamentalister med olika böcker möter varandra?
Citera
2019-09-18, 19:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är DU som agerar på sådan grund!
Jag speglar endast dig!! Den du citerat där är dig själv!!!
Nix, och varje förnuftig människa måste erkänna att ett ontologiskt påstående kan vara sant utan att ett annat eo ipso är det. Om de två dessutom krockar med varandra, kan båda inte vara sanna. Detta är elementärt.
Du rör ihop frågan "vad är" med "hur når man kunskap om vad som är", ontologi med epistemologi. Det är ett grovt, elakartat fel värt mycket klander.
Senast redigerad av Calovius 2019-09-18 kl. 19:36.
Citera
2019-09-18, 19:16
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Nix, och varje förnuftig människa måste erkänna att ett ontologiskt påstående kan vara sant utan att ett annat eo ipsoär det. Om de två dessutom krockar med varandra, kan båda inte vara sanna. Detta är elementärt.
Du rör ihop frågan "vad är" med "hur når man kunskap om vad som är", ontologi med epistemologi. Det är ett grovt, elakartat fel värt mycket klander.
Du blandar ihop sanning med lögn.
Det är det som är ditt problem. Betydligt grövre och mer elakartat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in