2019-09-15, 12:34
Medlem
RobXs avatar
Jag påbörjade studier 2017 i september, men hoppade av i januari 2018 då jag kände att det inte passade mig. När jag hoppade av CSN hade jag fått 5 utbetalningar för 30 hp, dock klarade jag bara 6 hp.

Nu när jag tänkte börja studera på nytt fick jag min ansökan nekad p.g.a. otillräckliga studieresultat. Hur funkar det med att ta igen detta och behöver jag då få in alla 24 hp innan jag kan få min ansökan godkänn?

Rätt osäker på vad man gör i ett sånt här läge, den kursen jag läser nu motsvarar 15 hp och är klar först i november innan nästa kurs påbörjas. Om jag alltså behöver läsa in 24 hp kommer fortfarande 3 hp saknas - Är detta OK eller bör jag samtidigt, parallellt med denna kursen ta någon distanskurs eller liknande?
Citera
2019-09-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobX
Jag påbörjade studier 2017 i september, men hoppade av i januari 2018 då jag kände att det inte passade mig. När jag hoppade av CSN hade jag fått 5 utbetalningar för 30 hp, dock klarade jag bara 6 hp.

Nu när jag tänkte börja studera på nytt fick jag min ansökan nekad p.g.a. otillräckliga studieresultat. Hur funkar det med att ta igen detta och behöver jag då få in alla 24 hp innan jag kan få min ansökan godkänn?

Rätt osäker på vad man gör i ett sånt här läge, den kursen jag läser nu motsvarar 15 hp och är klar först i november innan nästa kurs påbörjas. Om jag alltså behöver läsa in 24 hp kommer fortfarande 3 hp saknas - Är detta OK eller bör jag samtidigt, parallellt med denna kursen ta någon distanskurs eller liknande?

Du säger att du påbörjade studier 2017, om du då syftar på att det fortfarande var under dina 40 första veckor med CSN på eftergymnasial nivå så är kravet 62,5% istället för 75%.
Så 30x0,625=18,75 som avrundas ner till 18 poäng.
Du tog 6p, så då behöver du 12p till; om det inte var dina 40 första veckor så är det 22 (minus dina 6p) du skall nå upp till.
Citera
2019-09-17, 09:09
Medlem
Jag gar läst basår utan att klara det, har 32,5veckor kvar, eller 650p på komvux kvar innan csn kan ges ut igen. Jag frågade csn om jag läser ett basår på KTH som ger 60 FUP kommer jag då kunna få csn nästa år om jag klarar dessa 60fup? Fick inget riktigt svar av dem. Utan dem svarade inte ja eller nej, de svarade "Du behöver 32,5veckor heltid, vilket är 650p på komvux".
Men klarar jag basåret nu och får 60 FUP borde jag få csn nästa år på hösten? Jag skrev ett nytt mail och väntar svar. Men skriver här med då det finns många kloka här
Citera
2019-09-18, 17:17
Medlem
Wigilantes avatar
Saknar 1hp för att kunna få CSN, och har inte tenta förrän 15e oktober!

Som rubriken lyder, har jag 1hp från att få studiemedel och inte tenta förräns om väldigt lång tid. Finns det någon enskild komvux kurs man kan söka exempelvis för att täcka upp den här högskolepoängen som saknas? CSN håller på och gör ett beslut om jag ska få studiemedel eller ej och det är 12 dagar kvar tills dom bestämmer för den här månaden. Har typ accepterat att jag får leva på mina sparpengar tills oktober/november men tänkte att jag slänger ut frågan här då jag inte är så värst kunnig angående ämnet i fråga. Studerar just nu en grundkurs på 30hp på 1 termin. Kan jag söka och göra något som motsvarar 1 hp samtidigt? Någon som vet?

Mvh
Citera
2019-09-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Som rubriken lyder, har jag 1hp från att få studiemedel och inte tenta förräns om väldigt lång tid. Finns det någon enskild komvux kurs man kan söka exempelvis för att täcka upp den här högskolepoängen som saknas? CSN håller på och gör ett beslut om jag ska få studiemedel eller ej och det är 12 dagar kvar tills dom bestämmer för den här månaden. Har typ accepterat att jag får leva på mina sparpengar tills oktober/november men tänkte att jag slänger ut frågan här då jag inte är så värst kunnig angående ämnet i fråga. Studerar just nu en grundkurs på 30hp på 1 termin. Kan jag söka och göra något som motsvarar 1 hp samtidigt? Någon som vet?

Mvh

Ja. Du kan göra så att du läser en 50 poängskurs på komvux. Den motsvarar 3,75 HP.(en 100 poängskurs motsvara 7,5 HP).

Läs kursen på distans så du kan bli klar på 1 vecka eller ännu tidigare hos t.ex. Hermods.

Sedan när du är klar mailar du CSN och säger att du vill omvandla poängen för komvux kursen till högskolepoäng.

Sedan meddelar den komvux du läste på,att de ska meddela CSN studieresultatet så snabbt som möjligt.(Du behöver enbart få ett E på kursen).

Lycka till!
Citera
2019-09-18, 17:32
Medlem
Jag läste en gång och saknade 0.5 hp. Pratade med min kursansvarige och de intygade att ett seminarium vi haft motsvarade 0,5 hp och vips så var det klart.
Citera
2019-09-18, 17:42
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gredsson
Ja. Du kan göra så att du läser en 50 poängskurs på komvux. Den motsvarar 3,75 HP.(en 100 poängskurs motsvara 7,5 HP).

Läs kursen på distans så du kan bli klar på 1 vecka eller ännu tidigare hos t.ex. Hermods.

Sedan när du är klar mailar du CSN och säger att du vill omvandla poängen för komvux kursen till högskolepoäng.

Sedan meddelar den komvux du läste på,att de ska meddela CSN studieresultatet så snabbt som möjligt.(Du behöver enbart få ett E på kursen).

Lycka till!
Tack! Sitter och kollar genom kurser nu, något tips på en enkel kurs som är en vecka? Har grundläggande kunskap inom det mesta förutom kemi/fysik typ.
Vilken sida är bäst att använda för att hitta passande kurs, är inne på distansutbildningar.se och allastudier.se just nu men har bara kollat i fem minuter..
Mvh !
Citera
2019-09-18, 17:43
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Jag läste en gång och saknade 0.5 hp. Pratade med min kursansvarige och de intygade att ett seminarium vi haft motsvarade 0,5 hp och vips så var det klart.
Det var en bra idé! Skickat ett mail till kursansvarig nu och kollat, har ändå gjort 3-4 seminarium redan och läst en hel del.
Mvh
Citera
2019-09-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Tack! Sitter och kollar genom kurser nu, något tips på en enkel kurs som är en vecka? Har grundläggande kunskap inom det mesta förutom kemi/fysik typ.
Vilken sida är bäst att använda för att hitta passande kurs, är inne på distansutbildningar.se och allastudier.se just nu men har bara kollat i fem minuter..
Mvh !

Exempel på enkla kurser som ger 50 poäng är Filosofi 1 och 2. Väldigt enkla kurser. Du söker via din kommun

MVH.
Citera
2019-09-18, 20:30
Moderator
VitKallas avatar
Tänkte också tipsa om att kolla med kursledare om någon del av redan gjord kurs går att rapportera in poäng på. Kom bara ihåg att om det låter sig göras så kan du inte använda just dom poängen senare för ny csn-period. Kan vara lätt att missa när det är 1-2p på en stor 30-p kurs.

Det finns ju också mattekurser på nätet som brukar ha flytande intag över året, sommarmatte och liknande. Där kan man snabbt få ihop lite hp om det krisar.
Citera
2019-09-19, 18:49
Medlem
Hej! Tänkte ringa csn imorgon, men frågar här.

På min sida står det att dom fått mina studieresultat och ska ta ett beslut så fort som möjligt, så jag tänkte att beslutet inte är taget.

MEN! Jag har även fått ett prel datum för utbetalning (på måndag) och jag kunde lämna in min studieförsäkran. (det står att man måste fått ett beslut om att få pengar för att man ska kunna göra det på deras sida)
Så jag är lite förvirrad, för det står att dom inte tagit beslutet. Men jag kan göra saker som man behöver ett beslut för att göra?

Någon som varit med om samma?
Citera
2019-09-20, 13:28
Medlem
Instant-Neccs avatar
Alltså CSN är så inkompetenta så det finns inte. Jag har tagit min kandidat utomlands, och har nu påbörjat min master i Sverige. För att påbörja min master måste jag ju så klart ha klarat alla 180HP på min kandidat. Efter 5 veckor får jag besked om att de vill ha papper på alla kurser och poäng jag tagit under min kandidat ( detta är något som jag dessutom skickat in löpande när jag sökte CSN utomlands för utomlandsstudier). De inser väl att jag måste ha klarat min kandidat för att påbörja min master - vilket de kan se att jag blivit antagen till?

Nu måste jag alltså vänta 3 veckor till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in