2019-09-17, 23:57
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jo, har också lagt märke på det, speciellt på cheddarosten, jag har nog bara tänkt på att det är importerade varor och kronan har varit och är kass.

Haha senast jag var på lidl såg jag deras lövbiff av innanlår kostade nåt 429kr kilot..
Citera
2019-09-18, 11:13
Medlem
Ferdinand-Piechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jo, har också lagt märke på det, speciellt på cheddarosten, jag har nog bara tänkt på att det är importerade varor och kronan har varit och är kass.
Kan så vara, svenskt kött verkar Lidl ha sänkt priset ganska rejält på. Rostasfile för 199:-, mycket billigt och bra kvalitet!

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Tänkte bjuda hem grabbarna på lite öl och god mat till helgen. Som tema tänkte jag Oktoberfest. Jag var och rekade lite på Lidl efter lite goda korvar, knödel och lite annat mojs. Tyvärr var sortimentet lite "so und so in meiner meinung".

Nån som har nåt Lidl-tips eller annat som man kan bjuda på? Behöver inte slaviskt följa ett bayerskt manér, kan tänka mig nåt nordtyskt t ex currywurst eller liknande.

Låt höra från er Lidl-experter!

Tyvärr har mycket kvalitativt kött och chark försvunnit, svensken vill ha finmald korv med mycket potatismjöl och gärna utan smak...

Men av de korvar som ligger utanför kyldisken är salaminis och österrikiska mini-ölkorvar bra. Är det alpvecka är landjäger och bergwurst givna köp. De lufttorkade lite större kabanoss/chorizo är fina, men osäker på om de är kvar i sortimentet.

Den lufttorkade schwartzwald skinkan är också bra.
Senast redigerad av Ferdinand-Piech 2019-09-18 kl. 11:18.
Citera
2019-09-18, 11:17
Medlem
Ferdinand-Piechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Någon som testat Lidls Alpenfest-knödel?

Har faktiskt aldrig ätit knödel, smakar dom ungefär som kroppkakor?

De skiljer sig ganska mycket åt från brödknödel (semmelknödel) men är ganska lika de ”bayersk festknödel” som jag tror är gjorda på bla potatis och som är fyllda. Tyvärr finns knödel bara under alpveckorna.
Citera
2019-09-18, 11:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Avråder starkt från deras "färskpizza". Köpte en med Mozarella och skinka och det var utan tvekan den äckligaste pizzan jag någonsin smakat.

Frågan från tidigare kvarstår: Har deras lingondricka försvunnit?
Citera
2019-09-18, 18:43
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand-Piech
Kan så vara, svenskt kött verkar Lidl ha sänkt priset ganska rejält på. Rostasfile för 199:-, mycket billigt och bra kvalitet!

Tyvärr har mycket kvalitativt kött och chark försvunnit, svensken vill ha finmald korv med mycket potatismjöl och gärna utan smak...

Men av de korvar som ligger utanför kyldisken är salaminis och österrikiska mini-ölkorvar bra. Är det alpvecka är landjäger och bergwurst givna köp. De lufttorkade lite större kabanoss/chorizo är fina, men osäker på om de är kvar i sortimentet.

Den lufttorkade schwartzwald skinkan är också bra.
Tack för tipset! Ja, tyvärr är det ganska urplockat med goda korvar o dyl. Är inte så förtjust i deras Schwarzwald-skinka heller. Dulano eller vad märket heter.

Annars är jag en stor vän av Nurnberger bratwurst. Det är nog den godaste av "matkorvarna" på Lidl. Kanske inte passar med knödl till, men what the hell....

Gillar också Lidls sortiment av nötter och torkad frukt, märket Alesto.
Citera
2019-09-18, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Gud, vad leberkäsen var god! Rekommenderas!

Hur åt du den? Köpte ett paket som den leverpastejsfantast man är men efter en googling ställdes mitt liv på ända ju
Citera
2019-09-19, 16:06
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DementedGo
Hur åt du den? Köpte ett paket som den leverpastejsfantast man är men efter en googling ställdes mitt liv på ända ju
Ja, den var inte helt lättäten som pålägg. Gjorde skivor av skivorna på kortsidan, så att säga, och la på mackan. Vad jag förstår äts leberkäse i Tyskland, eller kanske München specifikt, i köttfärslimpeskivor med potatissallad, sötstark senap och bröd vid sidan av. Så det är inte tänkt som pålägg.
Citera
2019-09-19, 16:09
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag var tvungen att googla Leberkäse. Visste inte vad det var.
"Man kan nog säga att leberkäs (som det heter här) är som en sorts formbakad falukorv. Smaken påminner i alla fall något om sådan korv och när den kommer direkt ur ugnen är den underbart god. Det är också väldigt vanligt att man köper kall leberkäs och steker upp den. Det är också okej. Och nej, den här rätten innehåller varken lever eller ost, fast man kan tro det på namnet. Ordet leber är samma ord som lev, limpa, och käse säger man ibland om en massa."

Jaha! "underbart god". Men falukorv är inte så gott. Vad är det som gör den så god?
Den har inte samma kryddning som falukorv och även om köttet är nästan lika finmalt har leberkäse mer drag åt köttfärslimpehållet än falukorvshållet.
Citera
2019-09-19, 16:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ja, den var inte helt lättäten som pålägg. Gjorde skivor av skivorna på kortsidan, så att säga, och la på mackan. Vad jag förstår äts leberkäse i Tyskland, eller kanske München specifikt, i köttfärslimpeskivor med potatissallad, sötstark senap och bröd vid sidan av. Så det är inte tänkt som pålägg.
Är faktiskt vanligast att man äter den skivad just som pålägg. på en hård "fralla".
Citera
2019-09-19, 16:14
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand-Piech
De skiljer sig ganska mycket åt från brödknödel (semmelknödel) men är ganska lika de ”bayersk festknödel” som jag tror är gjorda på bla potatis och som är fyllda. Tyvärr finns knödel bara under alpveckorna.

Ok, tack. Måste passa på att testa knödel då nästa gång det är alpvecka.
Citera
2019-09-19, 16:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är faktiskt vanligast att man äter den skivad just som pålägg. på en hård "fralla".
Möjligt, men specifikt skrev jag hur man åt den i München vilket är Bayern, där Alptemat ingår - och Lidl saluför just Leberkäse på bayerskt vis i tjocka skivor likt köttfärslimpsbitar, som inte går att skiva tunt.
Citera
2019-09-19, 16:22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Franska veckan nästa vecka, v 39, hur är deras Crème brûlée?

Ska nog annars köpa Hasselnötssalamin eller Parmesansalamin, Pur Brebis fårost och Mini eclairs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in