2019-09-16, 16:08
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ontologiskt helt konsekvent. Bra sammanfattat, du är inte helt obildbar. Dock oroväckande att det tog så lång tid för dig att fatta och att du verkar nästan chockerad över det.
Jo, det är ett konsekvent filosofiskt och intellektuellt självmord.

Är du bildbar då? Eller är dina patetiska fördomar satta i sten?

Tror du att jag lärt mig något nytt? Utöver att du är anti-intellektuellt då alltså..
Det är endast du som tror att jag är chockad. Jag är bedrövad och orolig för det förkastade sunda förnuftet.

Om jag fick välja mellan att förkasta en religiös världsbild eller att förkasta mitt förnuft, så var det för mig ett enkelt val.

Jag söker hellre sanningen än att inbilla mig att jag redan besitter den!
Att antaga bibeln som sanning, är simpelt att förkasta den verkliga sanningen. Vilket kanske är skönt?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-16 kl. 16:22.
Citera
2019-09-16, 16:22
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ge exempel på var du gjort det. Hänvisat till Wikipedia? Det är inte vad jag menar med "saklig argumentation och vedertagen empirisk bevisning". Not good enough!
"Noot good enough!"? Vad menar du? Wikipedias skribenter är mig veterligen ganska skickliga på att bedöma källor. Dessutom, som du troligen vet finns det olika typer av källor, bland trovärdiga räknas t ex vetenskapliga publikationer som refereegranskats. Det är ju källorna som avgör, inte Wikipedia i sig.
Citera
2019-09-16, 16:25
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Spelar roll för vem?
För den som ska köpa budskapet. Vem annars?
Citera
2019-09-16, 16:28
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
"Noot good enough!"? Vad menar du? Wikipedias skribenter är mig veterligen ganska skickliga på att bedöma källor. Dessutom, som du troligen vet finns det olika typer av källor, bland trovärdiga räknas t ex vetenskapliga publikationer som refereegranskats. Det är ju källorna som avgör, inte Wikipedia i sig.
Enligt Calovius är bibeln den enda rätta källan till kunskap här i världen.
Refererar man inte till den så kan man omöjligt något alls - enligt fundamentalisten alltså.
Citera
2019-09-16, 16:30
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Vem har sagt att den är det?
De som förstår vad cirkelbevis är för något. T ex då troende konsekvent citerar skriftställen ur bibeln, i hopp om att styrka sanningshalten i sina fabuleranden. Det vet du om, så spela inte oförstående.
Citera
2019-09-16, 16:42
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Du är välkommen att citera och diskutera historiska källor och arkeologiska rön och, förstås, stoffet självt, bibeltexterna!
Däremot, googla runt, skumma text på Wikipedia, länka till hela sidor, tycka och hata, och så stoja och skrika - not good enough.
Varför skjuter du budbäraren? Varför tar du på dig offerkoftan?
Citera
2019-09-16, 16:56
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Varför skjuter du budbäraren? Varför tar du på dig offerkoftan?
Kanske för att det påtalas i bibeln att det är precis så man bör göra för att få guds gillande?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-16 kl. 16:58.
Citera
2019-09-16, 16:58
Medlem
Citat:
1. Så du skriver fel för att du menar att jag gör det, är det smart?
Jag skrev att kristna vet därför att Bibeln säger att kristen tro är sådan - inte för att jag vet att någon annan människa är kristen. Där de finns kristna finns också denna gudomliga övertygelse, detta vetande.
4. Vad menar du med "tro" när du skriver det där?
1. Ja, att använda folks egna argument emot dem är smart.

4. Att du kommer tro, oavsett. Diskussionen är onödig.
Citera
2019-09-16, 17:04
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bibeln är INTE ren sanning.

Den som påstår det måste kunna hitta på ganska bra anledningar till att det inte nämns något alls i Domarboken om att området låg under egyptisk kontroll.

Tredje Moseboken: 11:6 ”haren, ty den idisslar visserligen men har inte kluvna klövar.”
En hare idisslar inte alls.
Ett bra exempel i den uppsjö av dumheter som bibeln tillhandahåller. Naturligtvis idisslar inte haren, det kan nog alla biologer gå i god för. Det är bara troende, fundamentalisterna som i ren desperation att bevisa sin sagobok som hittar på diverse "förklaringar". En del har hävdat att haren ibland har observerats äta sin egen avföring, och att det skulle då vara som ett slags idisslande. Eller så hänvisar man till ofullkomlig biologisk vetenskap när GT skrevs. Alla knep är tydligen tillåtna för att komma runt problemet. Det är detta som är grundproblemet med fundamentalism, man är aldrig beredd att ändra sig eller erkänna när något är felaktigt.
Citera
2019-09-16, 17:32
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Bibeln är inte en sida av diskussionen utan sanningen och kristna anser inte om Bibeln utan har gudomlig visshet om dess sanning. Så det så.
Vad vi kan diskutera här är den löjliga bibelkritiken, som t.ex. förut hävdade morskt att Abraham inte kunde ha ridit på kameler för att kamelen inte var tämjd ännu. Numera har tack vare nya, tidigare fynd bibelkritiken fått dra tillbaka sitt fula tryne ur det hålet - där den inte är okunnig om eller förtiger de nya fynden.
Kristna? De visste hela tiden att Bibeln hade rätt.
Trams. En sagobok är inte mer "sann" än en annan. Hade du varit född i Afghanistan skulle du säkerligen säga samma sak om koranen. Det "fula trynet" står de troende fundamentalisterna för, inte bibelkritikerna. Man kan f ö undra hur det står till med de kristnas "gudomliga visshet", med tanke på all osämja sinsemellan de olika samfunden med sina olika bibeltolkningar och läror ;-)
Citera
2019-09-16, 17:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
En bibeltroende med intellekt förkastar sanningsanspråket och argumenterar för att bibeln är SUND, inte SANN.
Endast en notorisk lögnare förespråkar bibeln som ”sanningen”.
Varför tror du så?
Citera
2019-09-16, 17:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Trams. En sagobok är inte mer "sann" än en annan. Hade du varit född i Afghanistan skulle du säkerligen säga samma sak om koranen. Det "fula trynet" står de troende fundamentalisterna för, inte bibelkritikerna. Man kan f ö undra hur det står till med de kristnas "gudomliga visshet", med tanke på all osämja sinsemellan de olika samfunden med sina olika bibeltolkningar och läror ;-)
Vem har sagt att jag jämfört sagoböcker? Inte jag i alla fall. Nej, det är din teori. Bibeln enar kring sanningen. De som inte vill haka på hamnar utanför, men det är självförvållat, inte Bibelns fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in