2019-09-15, 22:30
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Intressant att bibelkritiker här förutsätter att Bibeln är en enhet, så att ett omnämnande av Mose lag i Josua bok räknas som ett inre vittnesbörd!
Gött att se: Bibeln är en enhetlig skrift(samling), men väntade inte stöd från det hållet för den insikten!
Vänligen förstå att du argumenterar för att Star Wars ’Return of the Jedi’ bekräftar ’The Empire Strakes Back’ s okränkbara verklighetsförankring.. och till detta har du dessutom gett endast din egen grupp kredibilitet och tolkningsföreträde..
Är det ett seriöst och ärligt förhållningssätt passande någon som hävdar försvara sanning?
Citera
2019-09-15, 22:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är två stavelser i det hebreiska ordet oavsett om hebreiskan skriver ut vokaler eller inte (vilket inte skedde tidigt, men senare). Lägg ner nu, jag har studerat GT-hebreiska i över trettio år och undervisat i ämnet på universitet, kan syna dina bluffar/se din ignorans. Lägg ner.

Det egyptiska ordet har bara en stavelse från början och två senare, det hebreiska ordet har två. Vilken blir då slutsatsen?

Är det då det ursprungliga från 1400-talet med en stavelse som används eller det senare från 800-talet med 2 stavelser?

Kan du räkna?

Hur som helst så är det tidigaste årtal som du kunnat hitta källa för ändå mer än 100 år för sent. Om Bibeln har rätt i sin egna årtalsräkning så ska uttåget ha skett omkring 1450 f.Kr., alltså mer än 100 år INNAN någon av Egyptens härskare kallade sig för farao, och ännu längre innan någon annan började kalla Egyptens härskare för farao.

Det spelar ingen roll vad du har föreläst om gällande hebreiska, det är Egyptens historia vi talar om. Om om du har studerat Bibeln noga så bör du hålla med om att de två olika dateringar av uttåget som görs båda pekar på mitten av 1400-talet f.Kr. (alltså omkring 1450 f.Kr., vilket är 100 år innan 1350, som du själv skrev som den tidigaste användningen.)
Dateringen görs då antingen baserat på att det är 476 år innan kung Salomo inledde sin regeringstid, eller om man lägger ihop antalet år för de olika "domarna" som i Bibeln påstås ha regerat i Kanaans land och sedan lägger till ytterligare 40 år för ökenvandringen.
Citera
2019-09-15, 22:41
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
fakta är fakta, s ska det vara
Vilket skämt!
Skäms du inte när jag kritiserat dig, och det enda du har att komma tillbaka med är att ett Z borde ha varit ett S?
Det kanske var din mening att bekräfta mig?

Det är tydligt att du inte har någon argumentation utöver ditt ’heil führer!’ och ’die juden...’
Citera
2019-09-15, 22:50
Medlem
Citat:
Det finns naturligtvis bara en rätt form av kristendom som det bara finns en Bibeln.
Kanske det. Men vilken? Katolska kyrkan är flest, och så många kan väl inte ha fel?
Citera
2019-09-15, 23:55
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Jag diskuterade inte frågan hur många som är övertygade utan varifrån övertygelsen härstammar.
Men om övertygelsen inte övertygar spelar det väl mindre roll varifrån den kommer? ;-)
Citera
2019-09-16, 00:00
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Intressant att bibelkritiker här förutsätter att Bibeln är en enhet, så att ett omnämnande av Mose lag i Josua bok räknas som ett inre vittnesbörd!
Gött att se: Bibeln är en enhetlig skrift(samling), men väntade inte stöd från det hållet för den insikten!
Jag antar att det inte är lika "gött" att bibeln fortfarande är ett cirkelbevis för guds existens ;-)
Citera
2019-09-16, 00:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Men om övertygelsen inte övertygar spelar det väl mindre roll varifrån den kommer? ;-)
Spelar roll för vem?
Citera
2019-09-16, 00:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Jag antar att det inte är lika "gött" att bibeln fortfarande är ett cirkelbevis för guds existens ;-)
Vem har sagt att den är det?
Citera
2019-09-16, 00:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kanske det. Men vilken? Katolska kyrkan är flest, och så många kan väl inte ha fel?
Du kan inte komma vidare för du fastnar i kansken.
Citera
2019-09-16, 01:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Vänligen förstå att du argumenterar för att Star Wars ’Return of the Jedi’ bekräftar ’The Empire Strakes Back’ s okränkbara verklighetsförankring.. och

till detta har du dessutom gett endast din egen grupp kredibilitet och tolkningsföreträde..
Är det ett seriöst och ärligt förhållningssätt passande någon som hävdar försvara sanning?
1. Det är ju jag som är faktabaserad här och argumenterar med källor och referenser. Vad är det för fel på referensen till Josua t.ex., egentligen, förutom antipatierna då?
2. Så enkel är det inte, det där är en nidbild (halmgubbe).
Citera
2019-09-16, 01:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Vilket skämt!
Skäms du inte när jag kritiserat dig, och det enda du har att komma tillbaka med är att ett Z borde ha varit ett S?
Det kanske var din mening att bekräfta mig?
Det är tydligt att du inte har någon argumentation utöver ditt ’heil führer!’ och ’die juden...’
Jag läste ett rabiat inlägg, det fanns inga värderingsfria sakpåståenden där, vad jag såg. Då tänkte jag att jag anmärker något som tyder på brist på bildning, det kunde kanske peppa att bilda sig och börja rota i saker djupare. Ett tack hade varit klädsamt ödmjukt.
Citera
2019-09-16, 01:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det egyptiska ordet har bara en stavelse från början och två senare, det hebreiska ordet har två. Vilken blir då slutsatsen?
Hur som helst ...
Det egyptiska ordet består av två enstaviga ord, pr och ’`. Det blir två stavelser. Det hebreiska ordet par’o har två stavelser, par och ’o.
Nej, inte hur som helst, utan det jag skrev är rätt, du gör fel.
Förut skrev du dessutom att det hebreiska ordet har tre stavelser?
Lägg ner och gör något du är bra på.
Senast redigerad av Calovius 2019-09-16 kl. 01:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in