Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Det är Greta själv som hade ideen att markandsföra sig själv med Obelixflätor och rutig skjorta. Hennes syfte har ju varit att nå ut med sitt budskap till så många som möjligt, och hon har ju knappast misslyclats med det.
Budskap som inte sätter
bestående, konkreta avtryck - i t ex lagstiftning, utbredda nya vardagsvanor, ny teknologi etc - har kort bäst-före-tid numera. Snart ersätts de av nya budskap, trender och signaturer.
Hur många av dem som hejar på Greta, lajkar hennes instagramposter och tweets eller går i klimatmarscher är beredda att *själva*
- helt avstå från längre utlandsresor, studier i USA eller Japan
- begränsa sig till mat som både är närodlad och ekologiskt odlad (importerad vegomat där tillverkningen kräver längre transporter än ca 300 km godkänns inte heller)
- avstå från egen bil så länge det inte är en elbil
- acceptera att sjukhus, allmänna kommunikationer, skolor och universitet, internet osv rustas ner eller delvis läggs i malpåse "tills det finns tillräckligt med grön, ren och fossilfri energi för att starta upp igen"
-höjda skatter?
Observera: det är
för egen del de skulle acceptera detta, inte "jag ser gärna att mina päron är idealister på det sättet och så åker jag med på deras tåg".
Nej, det är knappast någon som skulle acceptera ett sådant barkbrödspaket, särskilt inte unga människor med hela livet framför sig. Och det här är bara början - om Gretas vision om en halvering av CO2-utsläppen på tio år ska ha en chans att realiseras så förutsätter den t ex att stora delar av världen
helt slutar använda stål, betong och cement, vilket skulle omöjliggöra det mesta vi förknippar med modernt stadsbyggande och vägbyggande.
När kraven görs konkreta på det sättet är det inte många som vill vara med längre, det kan jag lova.