Citat:
Ursprungligen postat av
Butter200
Men då uppfattar du henne som ett reellt hot alltså. Om hennes krav går igenom blir det krig, epidemier, massdöd, osv. Det är alltså inte så mycket det att hon är ett barn med stark övertygelse som att hon är en stor samhällsfara som du protesterar mot.
Edit: samhällsfara enligt dig (vill precisera det eftersom jag inte uppfattar hennes krav som destruktiva, även om man borde börjat för längesen).
Jag menar att det är åt skogen att en 16-årig aspies-unge får riktigt så här stort utrymme i media -
politiskt och kulturellt utrymme - och i offentligheten, och dessutom lanseras som någon som i stort sett inte får sägas emot, för då är man en elak hatare. Det är inte okay, som jag ser det, att ett självgott och drygt barn med ganska grunda kunskaper (och noll insikt om samhällsfrågor, ekonomi, miljöfrågor eller historia) tillåts stå på en tribun och läxa upp ledande politiker från EU-länderna, FN:s ordförande osv under andaktsfull tystnad. I förlängningen är sådana här kampanjer ett hot mot den representativa demokratin; de undergräver det demokratiska systemets legitimitet, liksom även den offentliga debatten (det går inte att ha vettiga, öppna och klargörande diskussioner om tunga frågor ifall högljudda ungar eller aktivister hela tiden kan skickas in, ta över scenen och agera moralpoliser). Klimatdebatten skulle faktiskt klara sig bättre utan Greta.
Men det är naturligtvis inte Greta
ensam som har fixat dessa framgångar. Det finns en stark koalition av medienissar, PR-folk och politiker bakom henne. Det är inte heller så att Gretas fans gemensamt och själva har räckt över detta utrymme till henne. Hon har lanserats metodiskt, av Ingmar Rentzhog, DN, Miljöpartiet och andra: utan deras hjälp och aktiva beskydd hade hon aldrig lyckats få denna väldiga spotlight på sig.
Sedan är det sant att jag menar att om Gretas program genomfördes konsekvent skulle det leda till hejdundrande katastrofer - det hon förespråkar är, på många områden, snarast en återgång till det tidiga 1800-talets värld. I alla fall när det gäller teknisk kapacitet, vilka slags kommunikationer och vilken infrastruktur som skulle bli möjliga osv. Stora delar av handeln i världen skulle falla ihop på 10-20 år: självklart blir resultatet krig, svält, ekonomiska kollapser och förstörda städer. Nu kommer det förmodligen inte att gå dithän, för ingen kommer att ge Greta det inflytandet - men hon är i alla fall en destruktiv figur. Oavsett om hon "bara menar väl".