2019-09-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är Greta själv som hade ideen att markandsföra sig själv med Obelixflätor och rutig skjorta. Hennes syfte har ju varit att nå ut med sitt budskap till så många som möjligt, och hon har ju knappast misslyclats med det.

Förlåt men jag är allergisk mot sådana här påståenden. Klimathotspropagandan har pågått med full styrka i flera årtionden nu, och särskilt de senaste 12-13 åren(sedan Al Gores film "En obekväm sanning"). Greta är bara ett nytt sätt att sätta spinn på propagandan. Den som hävdar att hon står för nånting nytt och spännande måste antingen vara född igår eller ha minne som en guldfisk.
2019-09-16, 14:09
Medlem
Citat:
Det är Greta själv som hade ideen att markandsföra sig själv med Obelixflätor och rutig skjorta. Hennes syfte har ju varit att nå ut med sitt budskap till så många som möjligt, och hon har ju knappast misslyclats med det.

Budskap som inte sätter bestående, konkreta avtryck - i t ex lagstiftning, utbredda nya vardagsvanor, ny teknologi etc - har kort bäst-före-tid numera. Snart ersätts de av nya budskap, trender och signaturer.

Hur många av dem som hejar på Greta, lajkar hennes instagramposter och tweets eller går i klimatmarscher är beredda att *själva*

- helt avstå från längre utlandsresor, studier i USA eller Japan
- begränsa sig till mat som både är närodlad och ekologiskt odlad (importerad vegomat där tillverkningen kräver längre transporter än ca 300 km godkänns inte heller)
- avstå från egen bil så länge det inte är en elbil
- acceptera att sjukhus, allmänna kommunikationer, skolor och universitet, internet osv rustas ner eller delvis läggs i malpåse "tills det finns tillräckligt med grön, ren och fossilfri energi för att starta upp igen"
-höjda skatter?

Observera: det är för egen del de skulle acceptera detta, inte "jag ser gärna att mina päron är idealister på det sättet och så åker jag med på deras tåg".

Nej, det är knappast någon som skulle acceptera ett sådant barkbrödspaket, särskilt inte unga människor med hela livet framför sig. Och det här är bara början - om Gretas vision om en halvering av CO2-utsläppen på tio år ska ha en chans att realiseras så förutsätter den t ex att stora delar av världen helt slutar använda stål, betong och cement, vilket skulle omöjliggöra det mesta vi förknippar med modernt stadsbyggande och vägbyggande.

När kraven görs konkreta på det sättet är det inte många som vill vara med längre, det kan jag lova.
2019-09-16, 14:10
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Förlåt men jag är allergisk mot sådana här påståenden. Klimathotspropagandan har pågått med full styrka i flera årtionden nu, och särskilt de senaste 12-13 åren(sedan Al Gores film "En obekväm sanning"). Greta är bara ett nytt sätt att sätta spinn på propagandan. Den som hävdar att hon står för nånting nytt och spännande måste antingen vara född igår eller ha minne som en guldfisk.
Greta står inte för något nytt och spännande annat än att hon har blivit medial i sin folkbildningskampanj för vetenskapens fakta om klimatet. Eftersom en omställning kostar ofantligt mycket så försöker oljeföretag och andra stora företag att skjuta på omställningen tills vidare och betalar lobbyföretag att förlöjliga klimatvetenskapen och dem som för fram deras forskningsresultat.
2019-09-16, 14:19
Medlem
kl4sseKocks avatar
Följer inte detta speciellt men vad gör hon mer i staterna när hon inte strejkar och hur kommer hon hem, ska hon segla då med?
2019-09-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Håller med dig att det är fler än TVÅ som intresserar sig för personen Greta. Det hoppar in en och annan som retar sig på henne som person (att hon är ful, dum lurad, etc). Dom droppar snabbt av. Vad ska dom göra här mer efter dom har kverulerat en gång?
Det är som jag sett det, bara två som följer personen GRETA med intresse för hennes person. Andra använder tråden bara för att vädra sina åsikter om klimatet hit och dit.

Sak och person. Blir lite knepigare. Tänk en kändistråd om Tage Erlander. Då kommer man osökt in på hans socialdemokratiska "tro". Men man kan inte diskutera socialdemokratisk teori och praxis därför. Fokus är på just TE. Och ev hans förhållande till socialdemokratin. Om den svängt ändrats etc.

Här talar man istället ofta om klimatforskning. Inte om hur den är relaterad till Greta. Greta bara drar sitt vanliga om vad vissa experter säger. Eg, rätt ointressant.

Men GRETA är ett svenskt unikum. Värd en egen tråd. Tycker då jag. Och en till.

Svenskt unikum ja det håller jag med om och att hennes framgångar internationellt klart har med Sveriges rykte (kanske skamfilat idag men fortfarande levande) som världssamvete, rättvist, jämlikt, naturligt osv. Klart att hennes image är viktigast för framgångarna. OM det nu visar sig vara framgångar.
Greta som person kan nog jämföras med väldigt unga flickor i historien som Jeanne D Arc, helgon, osv, som ofta svälte sig och offrade sig för något högre. Så historiskt sätt är hon inte unik.
För min del är jag övertygad om att det krävs stora åtgärder för miljön, det är då inte bara den globala uppvärmningen jag menar är ett problem, och de flesta forskare är ju överens om att situationen är kritisk. Sen HUR kritisk och om det är jordens undergång som närmar sig har jag svårare att svara på faktiskt. Greta har självfallet inte kommit på det själv. För min del menar jag att man borde ha börjat lyssna mer på miljörörelsen för längesedan så hade det varit möjligt att ta fram mer alternativ till exempelvis plast. Men det kommer väl.
Och det är som sagt OT...
2019-09-16, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Följer inte detta speciellt men vad gör hon mer i staterna när hon inte strejkar och hur kommer hon hem, ska hon segla då med?

Förmodar att hon tar en titt på New York, åker tunnelbana och taxi - och skriver på sitt kommande tal inför FN-konfenrensen.
2019-09-16, 14:27
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock

Hon ska gå på vattnet. Slå värden med häpnad och pang! omvändla alla på en gång.
2019-09-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Svenskt unikum ja det håller jag med om och att hennes framgångar internationellt klart har med Sveriges rykte (kanske skamfilat idag men fortfarande levande) som världssamvete, rättvist, jämlikt, naturligt osv. Klart att hennes image är viktigast för framgångarna. OM det nu visar sig vara framgångar.

Greta som person kan nog jämföras med väldigt unga flickor i historien som Jeanne D Arc, helgon, osv, som ofta svälte sig och offrade sig för något högre. Så historiskt sätt är hon inte unik.

Att jämföra Greta med Jeanne d'Arc - eller ens Malalah Yousoufzai - är bara löjligt. Greta kommer knappast att göra verkliga, vägande insatser på det sättet och hon har inte alls tagit några risker med sin aktivism (Jeanne d'Arc blev som bekant dömd som häxa och avrättad och hade dessförinnan varit ute i strid med den franska armén. Malalah utsattes för mordförsök och attentat när hon ville belysa frågan om flickors skolgång; bägge två utmanade starka och för dem själva livsfarliga maktstrukturer).

Tycker inte man kan jämföra henne med Anne Frank heller. om någon skulle dra det kortet.

En bättre parallell är väl barnkorståget år 1212, och det slutade mycket riktigt i misär och katastrof på grund av dålig planering. Många av barnen lär ha sålts som slavar i Egypten sedan de tagits till fånga av sjörövare.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-09-16 kl. 14:42.
2019-09-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att jämföra Greta med Jeanne d'Arc - eller ens Malalah Yousoufzai - är bara löjligt. Greta kommer knappast att göra verkliga, vägande insatser på det sättet och hon har inte alls tagit några risker med sin aktivism (Jeanne d'Arc blev som bekant dömd som häxa och avrättad och hade dessförinnan varit ute i strid med den franska armén. Malalah utsattes för mordförsök och attentat när hon ville belysa frågan om flickors skolgång; bägge två utmanade starka och för dem själva livsfarliga maktstrukturer).

Tycker inte man kan jämföra henne med Anne Frank heller. om någon skulle dra det kortet.

En bättre parallell är väl barnkorståget år 1212, och det slutade mycket riktigt i misär och katastrof på grund av dålig planering. Många av barnen lär ha sålts som slavar i Egypten sedan de tagits till fånga av sjörövare.

Jag tänkte mer i banorna väldigt unga flickor som kan uppfattas som religiöst fanatiska, och som t.ex svälter sig. Det var inte tänkt som beröm direkt, utan mer ett påpekande att unga flickor stått i centrum förr med en mission av något slag. Och att många säkert hade diagnoser med vårt sätt att se det. Barn med stark övertygelse, ibland hallucinationer som Jeanne D Arc hade.
Sen utmanar Greta självfallet starka maktstrukturer, men den enda risk hon tar är ju att hon får ta emot mycket hat, att unga flickor inte ska försöka styra världen osv.... och så risken att inget kommer att hända. Skulle tro att Greta är emot våld, till skillnad från Jeanne. Hon är inte AFA så att säga.
Anne Frank har självfallet inget med saken att göra, vem skulle komma på att jämföra med henne? Hon ställde sig inte i spetsen för någon motståndsrörelse?

Svårt också att fatta vad det skulle ha med barnkorståget att göra. Tror du Gretas resa kommer sluta med misär och katastrof och att hon blir såld som slav? Tycker du ens att resan verkar illa planerad?
OK med mig om du tycker illa om Greta Thunberg men dina argament verkar lite osammanhängande minst sagt....
2019-09-16, 15:16
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Okej. Har du fantiserat ihop det eller har Greta berättat det?
2019-09-16, 15:17
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Trist då att Expressen missar att berätta att CO2’s effekt på temperaturen avtar med stigande koncentration.

Som William Happer beskriver saken: om dj målar ladan röd så blir den inte så mycket rödare om du målar en gång till. Alltså dubbla färgmängden men ungefär samma resultat.
2019-09-16, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Jag tänkte mer i banorna väldigt unga flickor som kan uppfattas som religiöst fanatiska, och som t.ex svälter sig. Det var inte tänkt som beröm direkt, utan mer ett påpekande att unga flickor stått i centrum förr med en mission av något slag. Och att många säkert hade diagnoser med vårt sätt att se det. Barn med stark övertygelse, ibland hallucinationer som Jeanne D Arc hade.
Sen utmanar Greta självfallet starka maktstrukturer, men den enda risk hon tar är ju att hon får ta emot mycket hat, att unga flickor inte ska försöka styra världen osv.... och så risken att inget kommer att hända. Skulle tro att Greta är emot våld, till skillnad från Jeanne. Hon är inte AFA så att säga.
Anne Frank har självfallet inget med saken att göra, vem skulle komma på att jämföra med henne? Hon ställde sig inte i spetsen för någon motståndsrörelse?

Svårt också att fatta vad det skulle ha med barnkorståget att göra. Tror du Gretas resa kommer sluta med misär och katastrof och att hon blir såld som slav? Tycker du ens att resan verkar illa planerad?
OK med mig om du tycker illa om Greta Thunberg men dina argament verkar lite osammanhängande minst sagt....

Jämförelsen med barnkorståget handlade mer om den apokalyptiska koloriten i "Greta-sektens" förkunnelse, de absoluta kraven versus bristen på realism - och dyrkan av en profet (idag Greta, den gången ett par barn som agerade karismatiska ledare). Nej, jag tror inte att Greta m fl kommer att bli sålda som slavar, men om hennes krav ("sänk CO2 med 50% på tio år, och ersätt enbart med CO2-fri och grön energi, annars går mänskligheten och jorden som vi idag känner den under") verkligen skulle genomföras skulle det leda till katastrofer, epidemier, krig och produktionsbortfall som nog skulle ställa förslavandet av några tusen barn fullständigt i skuggan.

Hela den här föreställningen om "mirakelbarn" som antas ha gudomlig vishet och därför ska styra världen (eller åtminstone peka ut riktningen och åtlydas) är djupt störande, den går käpprätt emot allting det moderna och upplysta samhället står för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in