Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-16, 09:29
  #5401
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du måste inse att då hade Remain vunnit. Det var enkelt att klaga på EU och lova en massa när den typiske väljaren inte var så insatt. Efter omröstningen har vi sett hur Leave egentligen var minst 2 alternativ, kanske fler, som är icke kompatibla med varandra. Hade det varit tydligare för fler hade omröstningen slutat annorlunda.
Vad vill du egentligen ha sagt? Att demokratin är rutten? Det vet vi redan. Att britterna (eller åtminstone politikerna, inklusive Johnson) egentligen vill ha en kolossal invandring från tredje världen, men inte vågar säga det rakt ut? Det är förstås mycket möjligt och i så fall får de skylla sig själva.
__________________
Senast redigerad av Condottieri 2019-09-16 kl. 09:34.
Citera
2019-09-16, 12:08
  #5402
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag antar du glömt att Johnson velade mellan Remain och Leave. Hans mål har hela tiden varit att bli premiärminister. Brexit är bara ett verktyg för honom. Han tillhör en samhällsklass som kommer klara sig vad som än händer.
Exakt. Hans mål och ambition är att bli Churchill. Politik, land och invånare är helt sekundärt.

För mig är det galet, oavsett läge, att välja en sådan egocentrisk karaktär som ledare. Men det är paradoxalt att de valde en sådan karaktär som ledare för Tories och landet just nu när motsättningarna är mycket stora i såväl parti, parlament och nation. En mycket mer moderat och samarbetsvillig ledare hade varit mer lämplig.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2019-09-16 kl. 12:13.
Citera
2019-09-16, 12:20
  #5403
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Vad vill du egentligen ha sagt? Att demokratin är rutten? Det vet vi redan. Att britterna (eller åtminstone politikerna, inklusive Johnson) egentligen vill ha en kolossal invandring från tredje världen, men inte vågar säga det rakt ut? Det är förstås mycket möjligt och i så fall får de skylla sig själva.

Det som personen i fråga troligen vill ha sagt är att om folket faktiskt hade information tillgänglig så hade de troligen röstat på ett annat sätt.

Det är som att välja mellan en köttgryta gjord på människokött och det vegetariska alternativet, många skulle välja köttgrytan om de inte visste att det var människokött i den, men om de visste det så skulle nog en extrem majoritet välja bort den. (Ett extremt exempel men du förstår nog vad jag syftar på)

Det är därför går ut med så mycket information och gör ordentliga undersökningar till valen i Schweiz då folket ska kunna göra genuina val där de har en någorlunda korrekt helhetsbild, sedan kan de som presenterar alternativen ha olika åsikter men det finns fortfarande en gedigen information som väljarna kan ta del av.

Det är nog därför många inte hade röstat för Brexit om de hade vetat om vilket jätte projekt det är att dra igång det för det är inte bara ett knapptryck som det handlar om utan det är massor av saker som måste gås igenom och som tar tid.
Citera
2019-09-16, 12:22
  #5404
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Exakt. Hans mål och ambition är att bli Churchill. Politik, land och invånare är helt sekundärt.

För mig är det galet, oavsett läge, att välja en sådan egocentrisk karaktär som ledare. Men det är paradoxalt att de valde en sådan karaktär som ledare för Tories och landet just nu när motsättningarna är mycket stora i såväl parti, parlament och nation. En mycket mer moderat och samarbetsvillig ledare hade varit mer lämplig.

Jag skulle även lägga till karismatisk, Johnson är fruktansvärt okarismatisk och bufflig, den brittiska nationen är i extremt behov av en karismatisk ledare som kan ena parlamentet genom samarbetsvilja, kompromisser och en god ton.
Citera
2019-09-16, 12:41
  #5405
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det som personen i fråga troligen vill ha sagt är att om folket faktiskt hade information tillgänglig så hade de troligen röstat på ett annat sätt.
Det stämmer säkert.
Citat:
Det är som att välja mellan en köttgryta gjord på människokött och det vegetariska alternativet, många skulle välja köttgrytan om de inte visste att det var människokött i den, men om de visste det så skulle nog en extrem majoritet välja bort den. (Ett extremt exempel men du förstår nog vad jag syftar på)
Visst, men det man inte vet har man ju heller inte ont av. Man har liksom någon form av eget ansvar också, menar jag.
Citat:
Det är därför går ut med så mycket information och gör ordentliga undersökningar till valen i Schweiz då folket ska kunna göra genuina val där de har en någorlunda korrekt helhetsbild, sedan kan de som presenterar alternativen ha olika åsikter men det finns fortfarande en gedigen information som väljarna kan ta del av.
Britterna kanske är för lata för att orka tänka självständigt och sätta sig in i all den informationen? I så fall har de sig själva att skylla.
Citat:
Det är nog därför många inte hade röstat för Brexit om de hade vetat om vilket jätte projekt det är att dra igång det för det är inte bara ett knapptryck som det handlar om utan det är massor av saker som måste gås igenom och som tar tid.
Kanske, men min egen uppfattning är att det bara är att lämna skiten. Att det tar tid beror givetvis på britternas egen splittring i frågan, men också på att EU hela tiden förhalar utträdet. Lämna skiten, det är min uppmaning. Ungefär som på samma sätt som misshandlade kvinnor brukar uppmanas lämna svinet fortast möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag skulle även lägga till karismatisk, Johnson är fruktansvärt okarismatisk och bufflig, den brittiska nationen är i extremt behov av en karismatisk ledare som kan ena parlamentet genom samarbetsvilja, kompromisser och en god ton.
Drömma kan man alltid, men det finns ingen sådan. God ton är nog passé, är jag rädd.
__________________
Senast redigerad av Condottieri 2019-09-16 kl. 12:51.
Citera
2019-09-16, 12:52
  #5406
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Britterna kanske är för lata för att sätta sig in i all den informationen.

Både ja och nej, det spreds en jäkla massa lögner också inför folkomröstningen, bland annat att man ville ha Norgemodellen vilket man nu påtår att man aldrig sa osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Kanske, men min egen uppfattning är att det bara är att lämna skiten. Att det tar tid beror givetvis på britternas egen splittring i frågan, men också på att EU hela tiden förhalar utträdet.

Det är dock inte bara att lämna, som jag har nämnt tidigare att lämna EU utan någon som helst förberedelse är som att Lombardien plötsligen skulle bryta sig loss ur Italien, de har inga handelspartners och de har inga interna lösningar kring hur man ska hantera allt, man har knutit sig fast vid EU under en längre tid och låtit regelverk och infrastruktur anpassa sig efter de bra delarna av EU.

Eller för att förenkla det, det är som att säga upp hyreskontraktet, ge hyresvärden nycklarna och säga upp sig från jobbet under samma dag utan att ha vare sig en ny bostad eller ett nytt jobb att gå till.

Det går att lösa men det är inte den smartaste lösningen om man hatar sitt jobb och vill flytta.

Storbritannien behöver lösa alla interna problem innan de lämnar EU och hade de använt sig av hederlig byråkrati och ett lugnare tempo så hade de troligen lämnat EU den 1:a Januari nästa år eller innan September ens hade börjat i år.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
God ton är nog passé, är jag rädd.

Ja, den verkar vara passé både i USA och Storbritannien, vilket är varför politikerna aldrig kan komma fram till något.

De behöver lite av det gamla gardet som vågar använda armbågarna men som även vågar prata med varandra och komma fram till kompromisser kring vad som är bäst för nationen och folket.
Citera
2019-09-16, 13:53
  #5407
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Både ja och nej, det spreds en jäkla massa lögner också inför folkomröstningen, bland annat att man ville ha Norgemodellen vilket man nu påtår att man aldrig sa osv.
Säkert, men ett vitalt folk måste i det långa loppet lära sig genomskåda sådana irritationsmoment.
Citat:
Det är dock inte bara att lämna,
Man borde vägra invandring, för det är vad det i själva verket handlar om.
Citat:
som jag har nämnt tidigare att lämna EU utan någon som helst förberedelse är som att Lombardien plötsligen skulle bryta sig loss ur Italien, de har inga handelspartners och de har inga interna lösningar kring hur man ska hantera allt, man har knutit sig fast vid EU under en längre tid och låtit regelverk och infrastruktur anpassa sig efter de bra delarna av EU.
Det löser sig med handelspartner under förutsättning att man har något att sälja. Annars kan det givetvis bli svårare, förstås. Jag kan inte Lombardien, men jag tror säkert att de skulle klara sig ändå.
Citat:
Eller för att förenkla det, det är som att säga upp hyreskontraktet, ge hyresvärden nycklarna och säga upp sig från jobbet under samma dag utan att ha vare sig en ny bostad eller ett nytt jobb att gå till.
Nja, nu likställer du en hel nations situation med en enskild individs, det är en viss skillnad. Jag håller dock med om att individens situation ofta är väldigt skyddslös, på ett oetiskt sätt, men det är en annan diskussion.
Citat:
Storbritannien behöver lösa alla interna problem innan de lämnar EU
Nja, jag tycker att de kan lösa dem efter att de har lämnat.
Citat:
och hade de använt sig av hederlig byråkrati och ett lugnare tempo så hade de troligen lämnat EU den 1:a Januari nästa år eller innan September ens hade börjat i år.
Kanske.
Citat:
Ja, den verkar vara passé både i USA och Storbritannien, vilket är varför politikerna aldrig kan komma fram till något.
Citat:
De behöver lite av det gamla gardet som vågar använda armbågarna men som även vågar prata med varandra och komma fram till kompromisser kring vad som är bäst för nationen och folket.
Ja, en rejäl uppryckning krävs. Om de nu har den kapaciteten.
Citera
2019-09-16, 13:56
  #5408
Medlem
Rufoss avatar
Jaha. Boris har varit på möte med fyllot.

"Brexitlunch för Johnson och Juncker"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...on-och-juncker

Tror ni det löser sig nu?
Citera
2019-09-16, 13:59
  #5409
Medlem
Det skulle förvåna mig om de verkligen lämnar EU, eller ens kan. Som det framställs är det förgånget och bakåtsträvande att gå i nationell riktning.
Citera
2019-09-16, 14:28
  #5410
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Jaha. Boris har varit på möte med fyllot.

"Brexitlunch för Johnson och Juncker"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...on-och-juncker

Tror ni det löser sig nu?
EU önskar inte att länder skall lämna organisationen. Då finns det väl egentligen inte så stora motiv för EU att förhandla seriöst så länge UK är kvar i EU? (Även om EUs högste chef skulle lyckas hålla sig nykter.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-09-16 kl. 14:35.
Citera
2019-09-16, 15:05
  #5411
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.o.x
Det skulle förvåna mig om de verkligen lämnar EU, eller ens kan.
Men herregud, det är ju bara att utropa att man gått ur och därefter sluta betala avgifterna och lyda order. Hur svårt kan det vara? Om man verkligen vill, vill säga. Annars går det ju inte. Britterna verkar ju veliga till max.
Citat:
Som det framställs är det förgånget och bakåtsträvande att gå i nationell riktning.
Nej, det är sunt förnuft, när det visat sig att den överstatliga organisationen är genomkorrumperad.
Citera
2019-09-16, 15:14
  #5412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Men herregud, det är ju bara att utropa att man gått ur och därefter sluta betala avgifterna och lyda order. Hur svårt kan det vara? Om man verkligen vill, vill säga. Annars går det ju inte. Britterna verkar ju veliga till max.
Nej, det är sunt förnuft, när det visat sig att den överstatliga organisationen är genomkorrumperad.

Javisst! Håller med dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback