2019-09-16, 12:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Till och med Captain America hyllar Greta:

Kommer Greta att medverka i en kommande Avengers-film?
Ja inget skulle förvåna mig längre vad det gäller Gretas framfart.
Hollywood byter ofta skurkar och hot, från ryssar till kineser,nordkoreaner och elaka araber.
Det har ju funnits en hel del katastroffilmer där miljön spelar en roll, vulkaner, istid osv,.
Stallone yrade för länge sedan att nästa Rambo skulle ha en miljöprofil, kanske var ha då inspirerad av Arnold som hängivit sig åt miljö och klimat. Nu verkade inte senaste Rambon blivit sådan. Men Hollywood är trendkänsligt som fan. Jag har hört rykten om att de stora bolagen för animerad barnfilm, Disney och med dom kommande Star Wars kommer ha en tydlig fingervisning till de klimatproblem vi på jorden har idag.
2019-09-16, 12:43
Medlem
Giant Squids avatar
Greta verkar ligga på stadig topp här på Flashback. Susade förbi 15000 and counting.
Hon har en stadig skara som drabbats av Gretamania, både de som är för henne och imot.
Hon har en magnetisk dragningskraft som många skulle kunna mörda för.
2019-09-16, 12:48
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Avtagandet är exponentiellt så En fördubblad CO2 halt har inte mer än några enstaka procents påverkan på temperaturen.
Kan du inte ta klimatfrågan mer på allvar? Det krävs en fördubbling av halten av koldioxid för att temperaturökningen vid en (teoretisk fast) jordyta ska öka med ungefär 3 grader Celsius.

Din formulering "några enstaka procents påverkan på temperaturen" är ren gallimatias.

Greta har rätt, det är fakta att klimatkrisen är på allvar. Vad Greta försöker göra är att öka medvetenheten bland människor så att det bildas en opinion som politiker och andra makthavare inte kan ignorera så som de år från år har skjutit problemet framför oss, till ett allt större problem.

När man studerar den riktiga Keelingkurvan ser man att absolut ingenting har gjorts utan att utsläppen ökar exponentiellt. Det enda positiva var vid finans- och fastighetskriserna på 80- och 90-talen som tycks ha fördröjt utvecklingen med 8 ppm.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-16 kl. 13:01.
2019-09-16, 12:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har inte hört GT utrycka några politiska åsikter så troligen menar GT ett skifte av energisystem från fossil energi till förnybar energi.
Edit: Förutom att gå över till förnybar energi söger GT att vi även måste bidra på det personliga planet genom att minska vårt energianvändande.
Vi behöver politiker som gör som Greta, walk the talk. Men folket blir alltid blåsta oavsett tidigare system med höger och vänster. Dom är hycklare allihop från Sjöstedt till Åkesson.
Dom yngre börjar allt mer inse att det blir inga förändringar oavsett vilken hycklare du röstar på.
Dom lovar mycket men håller litet. Dom har sålt dina intressen till näringslivet och lobbyorganisationer. Som tack för din röst belönas du med leksaker. Leksaker som i sin tur förpestar kommande generationer.
Folk måste vakna upp ur opiumruset, bedövningen och börja leva som de faktiskt förstår innerst inne är rätt sätt att leva.
2019-09-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta verkar ligga på stadig topp här på Flashback. Susade förbi 15000 and counting.
Hon har en stadig skara som drabbats av Gretamania, både de som är för henne och imot.
Hon har en magnetisk dragningskraft som många skulle kunna mörda för.

Jag känner mig helt oberörd av personen Greta, och *hatar* henne inte heller - förstås. Det är den ohederliga mediecirkusen runt henne som intresserar mig.
2019-09-16, 13:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
Någon som vet hur Greta och hennes pappa bor nu under den flera månader långa vistelsen i New York?
Jag menar, hotell så länge blir ju galet dyrt, om de ska betala själva.
Dom kommer inte vara i NY i flera månader, till månadsskiftet kommer hon vara i Kanada.
Det är tydligen väldigt få personer som känner till hennes boende i NY. Vilket är förståligt med tanke på alla galningar som retat upp sig på henne.
Greta har nog invitations från vänner, beundrare organisationer, företag ja även hotell till en mängd olika boendelösningar.
2019-09-16, 13:11
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag känner mig helt oberörd av personen Greta, och *hatar* henne inte heller - förstås. Det är den ohederliga mediecirkusen runt henne som intresserar mig.
Det som av visa kallas för mediacirkus kallas av andra för Covering Climate Now:

https://www.coveringclimatenow.org/
2019-09-16, 13:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det behövs nog många fler utbrytartrådar i andra forumdelar ang, Greta med tanke på hennes enorma impact som inte verkar lämna någon oberörd. I mediadelen, konspirationsdelen m,m . Jag deltar gärna i dom om dom håller måttet.
2019-09-16, 13:20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Precis. Skylten med svensk text och flätorna är en medveten del av Gretas varumärke. Det handlar om genomtänkt PR.
Gretas framgångar har inte kommit till av en händelse.

Utan reellt inflytande har inte Greta vunnit. Själv säger hon att hon vunnit.
Det är meningslöst att ha rätt om det inte leder till förändring i den önskade riktningen.

Det är Greta själv som hade ideen att markandsföra sig själv med Obelixflätor och rutig skjorta. Hennes syfte har ju varit att nå ut med sitt budskap till så många som möjligt, och hon har ju knappast misslyclats med det.
2019-09-16, 13:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Geta missionerar.
Är det nån här som tror att hon har en rimlig chans att påverka - på det sättet hon vill?
Ja, hon har redan påverkat, säkert mer än vad hon inser. Hon har satt en snöboll i rullning.
Men inte säker på att det blev/blir som hon vill.
2019-09-16, 13:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Greta säger vi ska lyssna på forskarna. Ok, men vad gör vi sen då?
Lyssna, lär, agera.
2019-09-16, 13:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Albert Einstein är inte diagnostiserad för AS och det är inte Leonardo da Vinci, Isac Newton, Marie Curie eller Franz Kafka heller.
Det var först i mitten på 1900-talet diagnosen Aspergers Syndrom började ställas.

Hur som helst görs bedömningar att dessa och många andra framstående personer har haft AS. Det finns som sagt inga diagnoser och det fins även de som gör andra bedömningar.
Faktum kvarstår att dessa personer har drag som utan tvekan kan bedömas som AS.

Bill Gates säger att han har Aspergers och det får man väl tro på då kan jag tycka.
Hoppas Greta Thunberg får lika stor nytta av sin AS som Bill Gates haft av sin.
Enligt DSM som USA använder sig utav finns inte Asperger kvar som separat diagnos sedan länge.
Nu faller dessa under ASD, autist spektart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in