2019-09-16, 00:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det stämmer (kanske)
Vid ett grovt brott SKALL åklagare aviseras med en gång. Åklagaren äger då förundersökningen. Åklagaren kan då när som helst kliva in och överta som förundersökningsledare. Men innan det sker så är polisens förundersökning-ledare ansvarig.
Vi vet inte när Hiding klev in och övertog som förundersöknings-ledare. (Troligtvis i samband med att Lena hittades)
Innan det var Springare den som skulle leda arbete. Han kan inte skylla på att den ena gruppen inte gjorde si, och centralen inte gjorde så. Han ansvarar för samordningen mellan samtliga instanser.
Han skulle ha varit Generalen som samordnade och ledde utredningen, och han kan inte skylla på nån. PUNKT.
Denna gången gjorde han bort sig, och mycket bevis på bla brottsplatsen kan ha gått förlorad på grund av hans felaktiga beslut.

Känns tveksamt om hiding skulle hållas ansvarig för polisiära överväganden och insatser direkt på ett förmodat mord. Som blev ett bortrövande när de inte letade kring hemmet...

Åkls roll borde ju vara grad av misstanke och tvångsmedel och legala aspekter givet vad polisen meddelar henne om fallet. Var jyckarna är eller borde vara i förhållande till bostaden och vem som ringt till larmtjänst och hur bostadsområdet ser ut och vad det gränsar till måste ju vara polisens bollplan. Inte heller borde det vara åklagarens sak att jyckarna ska sluta lukta kring bostaden för att istället lukta på en grop i skogen eller nån annanstans. Polisen garanterar att söket på brottsplatsen genomförs enl rutiner för detta. Detta bör ju också till stor del ske oberoende av vem man tror är skyldig eftersom man måste ta höjd för att det är fråga om en annan typ av GM än den först antagne.

Hade det visat sig när SD kom åter från staterna att han omöjligt kunde vara den skyldige så hade ju brottet kanske aldrig kunnat lösas, om man säger så. Ja, ojdå, här ligger visst l*na, då måste det ju vara polska brandmän eller norska byggarbetare som passerat på motorvägen som har gjort det. Och lögn med dna hitom nån nano-bionisk landvinning om 65 år.

För övrigt anser jag att boven som trots allt fälls för det här brottet bör tvingas läsa tråden som ett led i straffet. Han blir väl klar lagom till det kan börja diskuteras tidsbegränsning. Dessa saker kan kanske höra ihop rent av...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-16 kl. 01:01.
Citera
2019-09-16, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej, men kan inte du berätta om vad hon ska ha försökt utsätta sin make för? Jag har sett detta insinueras tidigare, men ingen(kanske varit du varje gång, osäker)har tagit bladet från munnen.

Jag undrar då, vad är meningen med att insinuera saker som kanske kan vara relevant, men inte förtälja dessa?

Planerat mordförsök?
Citera
2019-09-16, 01:56
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ducell
VIKTIGT VIKTIGT VIKTIGT
Lyssnar på Spotify och av en slump lyssnade jag på Carola Häggkvist skiva 25år den släpptes den 26 mars..där hon carola en låt som heter 14 maj 😱 letade reda på texten ordentligt.. Och oj oj OJ Oj...VISST GILLAR VÄL SD OCH HD GÅTOR???

ÄR DET NÅGON SOM VET OM DOM BRUKAR LYSSNA PÅ CAROLA?? ELLER LYSSNADE LENA PÅ CAROLA.. Då även carola är troende... Undrar om jag faktiskt löst kopplingen???
https://www.google.com/search?client=ms-android-huawei&sxsrf=ACYBGNQgDts4C8Rfc6Hur-cO3PAeIfAKzw%3A1568584904126&ei=yLR-XfqoB6aSmwWyqojgBg&q=carola+häggkvist+14maj+text&o q=carola+häggkvist+14maj+text&gs_l=mobile-gws-wiz-serp.3..30i10.2680.10042..11034...0.0..0.641.2281. 0j6j3j5-1......0....1......... 0j0i22i30j33i160j0i13i30.ityvaJwxNMc

Woaw! Så otäckt!
I så fall så är det någon som är
galen på riktigt!
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-16 kl. 02:23.
Citera
2019-09-16, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Springare säger att "försvinnandet sköttes av en annan organisation", det låter som om
det är något han inte har kontroll över.
Tråkigt nog så fick han aldrig frågan om vad han menade, inte i
skrift i alla fall.

Då är frågan om det kan ha något å göra med att UW va säkerhetsklassad.
En tanke bara.
Antagligen menar han bara en annan del av Örebropolisen, men det har gått rykten om SÄPO. Även det borde väl bli klart i en FUP. Annars kan man hoppas att polisen tillsätter en haverikommission. ( Det låter på dig om om Springare dött men det menar du väl inte?)
Citera
2019-09-16, 07:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det stämmer (kanske)
Vid ett grovt brott SKALL åklagare aviseras med en gång. Åklagaren äger då förundersökningen. Åklagaren kan då när som helst kliva in och överta som förundersökningsledare. Men innan det sker så är polisens förundersökning-ledare ansvarig.
Vi vet inte när Hiding klev in och övertog som förundersöknings-ledare. (Troligtvis i samband med att Lena hittades)
Innan det var Springare den som skulle leda arbete. Han kan inte skylla på att den ena gruppen inte gjorde si, och centralen inte gjorde så. Han ansvarar för samordningen mellan samtliga instanser.
Han skulle ha varit Generalen som samordnade och ledde utredningen, och han kan inte skylla på nån. PUNKT.
Denna gången gjorde han bort sig, och mycket bevis på bla brottsplatsen kan ha gått förlorad på grund av hans felaktiga beslut.

"Från NA 13/5:

"Spaningsledningen byttes av olika anledningar ut. Kan det ha trasslat till utredningen?

– Nej, säger båda samtidigt och ruskar på huvudet.

– Jag har varit förundersökningsledare hela tiden, den 16 maj landade det på mitt bord och att man bytte spaningsledning har inte påverkat utredningen på något sätt, säger Åsa Hiding bestämt.
"

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast[/quote]
Citera
2019-09-16, 07:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Planerat mordförsök?

Branden i källaren kanske?
Citera
2019-09-16, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Spekulation:

Kan SD och HD ha gått gemensamt till LW på mordkvällen? Kanske erbjöd sig HD att vakta LW:s bostad medan SD och LW gick för att utplacera en (av HD och SD påhittad) cache åt AW, tänker jag. HD smög (enligt SD:s och HD:s plan) istället raskt efter de tu efter att ha lämnat den tidigare stängda ytterdörren på glänt, menar jag. SD och HD släckte gemensamt LW:s liv bakom planket, skingrades och tog olika rutter hem till sina respektive bostäder, funderar jag. Den öppna dörren skulle i sådant fall bidra till tron att LW var bortförd mot sin vilja samt fortfarande vid liv, spekulerar jag. Fungerar detta händelseförlopp tro?
Jag tror hur som helst att HD i någon form är inblandad.
Citera
2019-09-16, 07:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Mycket svammel ifrån dig. Nej det finns gott om hot som står på egna ben. Ber om ursäkt om det raserar din önskade bild och det du har försökt måla upp.

Från utredningens sida borde det inte vara svårt att se vem, vad och på vilket sätt hot och trakasserier skett.

Det är säkerligen inte bara vittnesuppgifter, även om det mesta skett helt utan vittnen, utan det finns sparade konversationer såsom sms och liknande. L*ena har ju också bett vänner som hon har litat på att ta hand om sådant utifall något skulle hända henne.

I SDs fall borde det saknas motsvarande digital bevisning, om inte något har konstruerats i efterhand. Även det skulle väl gå att bevisa.
Vad han har berättat för vänner med mera, kommer säkerligen att visa sig vara luftballonger som flyger iväg när man granskat dem.

L*enas "hot" kan ha bestått i att försöka få stopp på trakasserier och annat genom att hota med polisanmälan.

Kanske det var det sista hon gjorde?
Citera
2019-09-16, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det stämmer, enligt Holmes så tyckte inte LW att det va lika spännande längre.
(Då tror jag att vi närmar oss svaret.När SD väl skilt sig var han inte längre spännande.LW tröttnade och SD stod ensam kvar. Både SD samt HD känner antagligen hat dubbelt upp mot LW.Jag tror båda är inblandade )
Citera
2019-09-16, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från utredningens sida borde det inte vara svårt att se vem, vad och på vilket sätt hot och trakasserier skett.

Det är säkerligen inte bara vittnesuppgifter, även om det mesta skett helt utan vittnen, utan det finns sparade konversationer såsom sms och liknande. L*ena har ju också bett vänner som hon har litat på att ta hand om sådant utifall något skulle hända henne.

I SDs fall borde det saknas motsvarande digital bevisning, om inte något har konstruerats i efterhand. Även det skulle väl gå att bevisa.
Vad han har berättat för vänner med mera, kommer säkerligen att visa sig vara luftballonger som flyger iväg när man granskat dem.

L*enas "hot" kan ha bestått i att försöka få stopp på trakasserier och annat genom att hota med polisanmälan.

Kanske det var det sista hon gjorde?
Det kan mycket väl vara så.
Citera
2019-09-16, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ville47
LW sker inte i SD, hon lekte och jävlades med honom.
Han kunde inte bryta sig loss från hennes makt, trots allt hon gjorde.
Bla filmade hon sig själv när hon hade sex med mgl som hon skickade till SD.

Kan det ligga någon sanning bakom hens inlägg eller är hen ett troll? Eller är hen en vän till SD som fortfarande inte vill inse att SD kan vara GM och hoppar in i tråden och gör allt hen kan för att smutskasta LW?
Citera
2019-09-16, 07:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Kan det ligga någon sanning bakom hens inlägg eller är hen ett troll? Eller är hen en vän till SD som fortfarande inte vill inse att SD kan vara GM och hoppar in i tråden och gör allt hen kan för att smutskasta LW?

Det var väl snarare SD som smygfilmade dem i så fall, om det finns en film. Tror knappast någon kvinna delar med sig något sådant självmant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in