2019-09-18, 10:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
/.../
Eftersom kraven för en häktning på "sannolika skäl" är ganska tuffa, och att Hiding har lyckats uppnå denna "grad", och även en domstol har bedömt detta, så är i alla fall jag ganska övertygad om att rätt person sitter där han sitter.
Ja, Ulla Gustavsson gör samma bedömning som Åsa Hiding.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-18 kl. 10:22.
Citera
2019-09-18, 10:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att LW:s anmälan 2016 mot den uttalade ateisten SD skulle ha gällt olaga hot kan ju vara en helt egen tolkning som den kristna tidningen gör nu 2019, i ljuset av att LW ett och ett halvt år efter den här anmälan hittades mördad. Som kristen kanske man gärna vill se ett samband mellan dessa två händelser, särskilt som polisen tycks ha undersökt om spår kan leda till kyrkan.

Det är på gränsen till falsk nyhetsspridning i så fall. Det är stor skillnad mellan ofredande och olaga hot. Man har varit tydlig med hittills att det varit en anmälan om "bara" ofredande innan misshandelsanmälan, så var olaga hot kommer ifrån är en gåta.

Troligtvis från Lenas vänner som hävdar att hon blivit hotad innan mordet och det ska enligt dem även finnas sparat marerial som styrker detta? Vi får väl se i FUP hur mycket sanning det ligger i alla dessa uppgifter som florerat i tråden

Edit: Om de med olaga hot menar den typ av "ställande mot väggen" som JG gjort mot sina s.k. vänner som spridit osanna rykten enligt honom, så ger jag inte mycket för de s.k. hoten och förstår att polisen endast bedömde det som ofredande och inte mer. En del människor verkar inte ha en aning om vad hot egentligen är, eller så passar det helt enkelt deras agenda som är att skapa ett bra motiv till mordet?
Senast redigerad av Rosamund 2019-09-18 kl. 10:31.
Citera
2019-09-18, 10:27
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vill bara påminna att:

Sannolika skäl betyder att det ska vara välgrundad bevisning, mycket troligt eller tillförlitlig bevisning; alltså att sannolikheten att ett brott har begåtts av en viss gärningsperson är mycket hög.

Beviskravets nivå innebär att bevisningen måste vara betydligt högre än det som gäller vid “skälig misstanke”. Det måste dock inte ha en sådan styrka att den är tillräcklig för att väcka åtal. Det måste helt enkelt vara en övertygande bevisning om en persons skuld.

När beviskravet sannolika skäl uppnås kan det innebära långa frihetsberövanden. Detta beviskrav är det som är gäller för häktning. Det krävs alltså mycket starka bevis; det ska gälla en viss gärningsperson och det ska finnas konkreta bevis för att den gärningspersonen har begått ett visst brott.

Två personer kan inte samtidigt kan vara misstänkta på sannolika skäl för ett brott som har begåtts av en ensam gärningsperson. Detta är en skillnad mot vad som gäller för kravet kan misstänkas.

Vid sannolika skäl kan man säga att 75% sannolikhet tyder på att en viss person är rätt gärningsperson och resten är kvarstående osäkerhet.

Eftersom kraven för en häktning på "sannolika skäl" är ganska tuffa, och att Hiding har lyckats uppnå denna "grad", och även en domstol har bedömt detta, så är i alla fall jag ganska övertygad om att rätt person sitter där han sitter.
Nja, att bli häktad i svensk domstol är inte svårt. Du kan prata med varenda försvarsadvokat så har du den inställningen. Det finns många som suttit häktade på sannolika och som sedan friats i domstol. Så att dra slutsatsen att det enbart pga. av det skälet är rätt gubben ska du inte göra. Sedan tror jag liksom du att det är SD som är GM, men inte enbart pga av nivån på misstanken.
Citera
2019-09-18, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, Ulla Gustavsson gör samma bedömning som Åsa Hiding.

Ja, visst är det bra.
Bevisningen är med andra ord ganska stark mot misstänkt gärningsman.
Misstänkt gärningsman sitter häktad på rätt grunder.
Både Åsa och Ulla gör den bedömningen.
Får nu bara Åsa till bevisningen bortom allt rimligt tvivel, så är vi hemma sen.
Citera
2019-09-18, 10:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nja, att bli häktad i svensk domstol är inte svårt. Du kan prata med varenda försvarsadvokat så har du den inställningen. Det finns många som suttit häktade på sannolika och som sedan friats i domstol. Så att dra slutsatsen att det enbart pga. av det skälet är rätt gubben ska du inte göra. Sedan tror jag liksom du att det är SD som är GM, men inte enbart pga av nivån på misstanken.

Jag misstror dig inte.
Det finns ju fall där personer även blivit dömda och därefter friade.
Samtidigt kan man också ha i åtanke att inte ha blivit fälld i domstol för ett brott man har misstänkts för (på sannolika) behöver inte betyda att man är oskyldig.

Kan du (eller någon annan) ge något exempel på person som har blivit friade efter att ha varit misstänkta och häktade på sannolika. Något som för oss inte så insatta i juridiken kan känna till?
Citera
2019-09-18, 10:35
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Säg inte det...

Egentligen så är det väl så att vi kan bara ana. Vi saknar många, många pusselbitar i pusslet.
Det kan väldigt lätt bli så som jag menade med "att jag drar hårda växlar" är att man ser det man vill se. Man kan väldigt lätt övertolka. Det kan vara fel...

Lika lätt som de som är vilseledda av SD(?)

Men om han är den mästermanipulatör, the evil genius som han skulle kunna vara (där blev det många förbehåll), då skulle han kunnat spinna på den tråd av aggression som HD (och LW) har mot varandra. Egga henne.

Än vet vi inte vilken roll hon har haft i detta mord, om hon ens haft någon.
Men det kan vara en regissör som stått bakom hennes agerande. Kanske har hon "bara" fallit offer för hans egna onda avsikter.

Jag vill verkligen se slutet på denna historia.
Hoppas alla får veta så mycket av sanningen som det går.

Som tur är har utredarna mer än bara geologgarna att arbeta med!

Det är något med de där saknade pusselbitarna. I ett riktigt stort pussel med diffusa partier av t ex himmel och skog så pusslar och pusslar man. Ibland hittar man små öar som passar ihop, men det dröjer innan öarna går att foga in i det större pusslet. Man håller förtjust fast vid dem i förhoppningen att de ska passa in någonstans när pusslet växer. Så känns det nu. En ny ö runt HD:s häktning. En ö runt goeloggar och sättet att frisera dem. En ö runt SD:s förmodade egenskaper, mer eller mindre välgrundade, en runt SD och LW:s våldsamma relation. Tidiga utredningsmissar. Kremlologin kring åkl uttalanden i media. mm mm Det är en himla många bitar som fattas...
Citera
2019-09-18, 10:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Exakt, det är inte speciellt svårt att bli häktad på "sannolika skäl" i en svensk domstol, det är ju närmast regel att domstolarna gör som åklagaren vill, det gör ju att det i det närmaste är otroligt att inte Hiding fick igenom en häktning första gångerna hon försökte, speciellt om man tänker på den historik som fanns mellan MGM och BO, bevisläget behöver inte nödvändigtvis vara bra för att få till en häktning på "sannolika skäl".

Vi får se hur länge det dröjer med åtal, ju längre tid desto svagare "case" brukar vara normalfallet.
Citera
2019-09-18, 10:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

SD har varit "rätt gubbe" för majoriteten i den här tråden sedan han blev häktad för endast skälig misstankegrad. Så det är knappast förvånansvärt att samma skribenter nu i princip ser honom som dömd mördare vid det här laget 😀.

Jag tror också att mycket talar för att han är GM men det är långt ifrån en självklarhet ännu.
Citera
2019-09-18, 10:38
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Jag misstror dig inte.
Det finns ju fall där personer även blivit dömda och därefter friade.
Samtidigt kan man också ha i åtanke att inte ha blivit fälld i domstol för ett brott man har misstänkts för (på sannolika) behöver inte betyda att man är oskyldig.

Kan du (eller någon annan) ge något exempel på person som har blivit friade efter att ha varit misstänkta och häktade på sannolika. Något som för oss inte så insatta i juridiken kan känna till?
Den senaste som jag känner till är väl en av killarna i Vivallaskjutningen. Han friades i såväl tr som HovR. Absolut så kan ju en friad person ha begått ett brott, men man är friad i lagens mening.
Citera
2019-09-18, 10:41
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
SD har varit "rätt gubbe" för majoriteten i den här tråden sedan han blev häktad för endast skälig misstankegrad. Så det är knappast förvånansvärt att samma skribenter nu i princip ser honom som dömd mördare vid det här laget 😀.

Jag tror också att mycket talar för att han är GM men det är långt ifrån en självklarhet ännu.
Precis, och det är domstolen som dömer, inte Flashback
Citera
2019-09-18, 10:52
Medlem
Citat:
/--/

Du har ju Karim i Gävle som häktades för knivmord på sin sambo. Satt häktad på sannolika (några mån tror jag).
Sedan visade blodspår på BP på annan GM. Han var alltså totalt oskyldig, bevisligen.
Under förhör uppmanade FL att han skulle erkänna mordet, att det skulle kännas bättre för honom om han tog det som en man och tog sitt straff etc.

Det var väl 10 år sen. GM visade sig vara en kannibal som mördat tidigare.
Citera
2019-09-18, 10:52
Medlem
Citat:

Mmm, en av dom är Mats Alm. Jag har en känsla av att detta fallet tyvärr kan leda till något liknande.

Någon som minns hur länge Alm satt på sannolika innan åtalet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in