2019-09-15, 20:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Istället för att komma springande med röda sillar https://en.wikipedia.org/wiki/Red_herring , vilket är oärligt - så kunde du försöka skilja relevanta retoriska frågor (ställda för att göra en poäng) ifrån faktiska frågeställningar från min sida. Jag förväntar mig ofta inte några giltiga svar.. utan önskar att du istället själv inser på vilken grund du resonerar.

Du demonstrerar tydligt dig själv som faktaresistent fundamentalist.
Dessutom försökte du tidigare påstå att så inte var fallet.. hur var det nu? Urhm.

Är hela bibeln verkligen sann? Vet du vad sanning betyder? Ljuger du medvetet?

Jag har som sagt sedvanligt respekt för apologeter. Men aldrig för patetiska sådana, utan för de med sakliga, sunda och epistemiskt välgrundade argument till sitt försvar.

Det du gör är att peka med hela handen på auktoriteten och ständigt förnedra dig för att försvara dennes lögner och tillkortakommanden.

Hur sann är bibeln? Bokstavlig sanning?

Är du måhända zionist?
Är du inte då också tacksam för Moses II (A.Hitler)s välsignelser och gudagåvor?
Fantastiskt uppsving för den evigt älskade offerrollen OCH återerövringen av den nazistiska utopinationen!
Adolf 2p - Moses 2p

Det stavas "Sionist".
Citera
2019-09-15, 20:47
Medlem
Caloviuss avatar
När en debattör som utger sig för att ha koll på hebreiska inte ens kan räkna antalet stavelser i ett kort ord rätt, då är det dags för
Citera
2019-09-15, 20:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Återigen så kan jag bara tala för mig själv. Det jag ogillar mest med bibeln är moralen.
Och att snacka om hat mot bibeln som om det endast sker av utomstående är konstigt. Det finns tusentals inriktningar av kristendom, med olika tolkningar av bibeln. Så på ett sätt kan man säga att även kristna hatar bibeln, bara inte sin egna tolkning.
Det finns naturligtvis bara en rätt form av kristendom som det bara finns en Bibeln.
Citera
2019-09-15, 21:01
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det finns naturligtvis bara en rätt form av kristendom som det bara finns en Bibeln.
Bibeln är inte bevis för sin egen berättelse.
Citera
2019-09-15, 21:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Bibeln är inte bevis för sin egen berättelse.
Bibeln övertygar om sig själv.
Citera
2019-09-15, 21:15
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Bibeln övertygar om sig själv.
Den verkar inte vara speciellt övertygande.. Hur många tror på den bokstavligt egentligen?

Han var verkligen kass på PR den där gud..
Citera
2019-09-15, 21:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Till att börja med är det inte tre stavelser utan två.

Hur så?
Hebreiskan skriver inte ut vokaler.
Citera
2019-09-15, 21:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Den verkar inte vara speciellt övertygande..
Jag diskuterade inte frågan hur många som är övertygade utan varifrån övertygelsen härstammar.
Citera
2019-09-15, 21:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur så?
Hebreiskan skriver inte ut vokaler.
Det är två stavelser i det hebreiska ordet oavsett om hebreiskan skriver ut vokaler eller inte (vilket inte skedde tidigt, men senare). Lägg ner nu, jag har studerat GT-hebreiska i över trettio år och undervisat i ämnet på universitet, kan syna dina bluffar/se din ignorans. Lägg ner.
Citera
2019-09-15, 21:46
Medlem
Caloviuss avatar
Intressant att bibelkritiker här förutsätter att Bibeln är en enhet, så att ett omnämnande av Mose lag i Josua bok räknas som ett inre vittnesbörd!
Gött att se: Bibeln är en enhetlig skrift(samling), men väntade inte stöd från det hållet för den insikten!
Citera
2019-09-15, 22:13
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Det stavas "Sionist".
Det är ditt bästa argument va? Mitt stavfel.. wow
Citera
2019-09-15, 22:19
Medlem
Caloviuss avatar