2019-09-15, 12:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta gäller väl de flesta texter och ideologier?
Samt, det fungerar även tvärtom. Växer man upp i en miljö där Gud påstås existera och att bibeln är sann, hur objektiv är man då?
Jag kan bara tala för mig själv, men i min uppväxt talade vi inte om bibeln öht. Ingen sade att den var sann, och ingen sade att det var lögn. Likaså om Gud.
Tack för att du talar för dig själv och inte kommer med svepande påståenden!
Det är ingen fara, bara man verkligen ser efter vad som står i Bibeln, och inte bara lever i ett "jag tror att Bibeln är Guds sanna ord, men jag vill inte läsa den". Men det är ju inte så kristna gör, och det är också inkonsekvent.
Hatet mot Bibeln är speciellt därför att människan, konfronterad med Bibelns ord, av naturen är hatisk mot det. Bibeln gör människan liten och Gud stor, avslöjar henne som syndare och Gud som Frälsaren. Så gör inte andra texter. Därför är hatet mot Bibeln extra stort.
Citera
2019-09-15, 13:23
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nio frågor? Försök att begränsa dig till de frågorna som är kritiska för vad du vill driva.
A och dess negation icke-A måste vara definierade. "Kallt" måste alltså definieras först. På samma sätt får man bryta upp komplexa påståenden i enklare, sedan definiera dem. Så att...
Det går inte an att på frågan "vad har du för grunder att avvisa Pentateukens mosaiska författarskap?" svara "vad har du för grunder att acceptera Pentateukens mosaiska författarskap. Jag frågade först, och dessutom, viktigare, jag har historiska, samtida källor på min sida. Jag menar, dels står det i Pentateuken att Moses skrev ner saker som hände, dels avslutas (grovt taget) hela verket med angivelsen att han skrev ner verket.
Vad gäller min övertygelse att Bibeln är gudomligt inspirerad och därför helt igenom trovärdig så har jag ju redan berättat det viktigaste därom - att det är en övertygelse given av samma Gud som inspirerade nämnda verk. Vi kristna är kristna och förblir kristna genom Bibeln - Guds ord. Dess sanning är grunden för vår existens. I frågor om Bibeln utgår vi från att den är sann, detta är ett axiom i kristen teologi, troslära och i allt vad vi har att säga om Bibeln. Vi underkastar inte Bibeln någon människas omdöme och bedömningar.
Däremot kan vi, för de icke-kristnas skull, motsäga påståenden om Bibeln med hjälp av logik, utombibliska källor. T.ex. när Jeppen tjötar om att det egyptiska ordet Pr-´` inte skulle ha använts om den egyptiske kungen på Moses tid.
Att vi tillbakavisar bibelkritisk smörja med utombibliska källor och logiska resonemang betyder inte att vi tror att sådant gör folk till kristna! Vi bara avslöjar livslögner som de har och hoppas att de börjar läsa i det ord som ger liv, evigt liv.
Istället för att komma springande med röda sillar https://en.wikipedia.org/wiki/Red_herring , vilket är oärligt - så kunde du försöka skilja relevanta retoriska frågor (ställda för att göra en poäng) ifrån faktiska frågeställningar från min sida. Jag förväntar mig ofta inte några giltiga svar.. utan önskar att du istället själv inser på vilken grund du resonerar.

Du demonstrerar tydligt dig själv som faktaresistent fundamentalist.
Dessutom försökte du tidigare påstå att så inte var fallet.. hur var det nu? Urhm.

Är hela bibeln verkligen sann? Vet du vad sanning betyder? Ljuger du medvetet?

Jag har som sagt sedvanligt respekt för apologeter. Men aldrig för patetiska sådana, utan för de med sakliga, sunda och epistemiskt välgrundade argument till sitt försvar.

Det du gör är att peka med hela handen på auktoriteten och ständigt förnedra dig för att försvara dennes lögner och tillkortakommanden.

Hur sann är bibeln? Bokstavlig sanning?

Är du måhända zionist?
Är du inte då också tacksam för Moses II (A.Hitler)s välsignelser och gudagåvor?
Fantastiskt uppsving för den evigt älskade offerrollen OCH återerövringen av den nazistiska utopinationen!
Adolf 2p - Moses 2p
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-15 kl. 13:29.
Citera
2019-09-15, 13:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
För att börja med det sista: det är ingen mening att du försöker övertyga mig om att "de flesta av oss har inga som helst känslomässiga kopplingar till den boken" och det där om "den absolut bästa starten för att granska bibeln med neutrala ögon".
Fast jag börjar efter många års registrerande av just de "känslomässiga kopplingarna" (antipatierna) och de mycket repiga, flottiga bibelkritiska läsglasögonen bli så van vid utfallen mot Bibeln att, visst, jag kan, om jag inte aktar mig, bli avtrubbad och frestas att hålla med dig. Men än så länge inte!
Om man med neutrala ögon läser en text där det står att det är ok att slå sina slavar så länge man inte ger dom bestående men, tycker du då det är konstigt att man blir negativt inställd? Vi bedömer bibeln på det som står i bibeln helt enkelt.
Med neutrala ögon.

Citat:
Det är inte något skamligt och ohederligt cirkelargument att - ponera detta nu! - Gud övertygar en genom sitt ord att tro på det. Det ligger i sakens natur att om Bibeln är Guds ord är det just så, genom det ordet, man blir övertygad om dess sanning.
Du kan med dina resonemang attackera den stackare som menar att man övertygar en person om Guds ords sanning genom människors (utombibliska) bedömningar, men mig biter det inte på, för jag tror inte så, och, förresten, en sådan idé vore inte värdig Guds ord, som naturligtvis står över människors bedömningar.
Övertygelsen Bibelns sanning bottnar heller inte i känslor.
Så därmed tycker du också att koranen är sann eftersom det står i koranen och gud har sagt att det är guds ord till muslimerna?

Cirkelresonemang kombinerat med känsloargument skapar såna intressanta saker.
Om det gäller för dig så gäller det också för muslimerna.

Citat:
Klart jag kan argumentera för att Moseböckerna existerade utifrån uppgifter i Josuas bok. Det är inte samma bok. Inre kriterier måste också få tas in - detta att det står att Moses skrev, och att han skrev ner (nästan) hela verket. Hade det inte stått att han gjorde så hade ni förstås (jag känner ert slag) glatt påpekat avsaknaden. Nu när det står klagar ni sura över det som ogiltigt för att det är ett självvittnesbörd! Kloka män!
Har du läst Sagan om ringen? Där står det att Bilbo skrev boken, det måste betyda att det är sant då va?

Vet du att allt som skrivs på internet är sant? Jag har flera källor på det. Kolla här:
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
"Allt som står på internet är sant, det har jag läst på internet."
Citat:
Citat:
Citera
2019-09-15, 13:31
Medlem
Citat:
Tack för att du talar för dig själv och inte kommer med svepande påståenden!
Det är ingen fara, bara man verkligen ser efter vad som står i Bibeln, och inte bara lever i ett "jag tror att Bibeln är Guds sanna ord, men jag vill inte läsa den". Men det är ju inte så kristna gör, och det är också inkonsekvent.
Hatet mot Bibeln är speciellt därför att människan, konfronterad med Bibelns ord, av naturen är hatisk mot det. Bibeln gör människan liten och Gud stor, avslöjar henne som syndare och Gud som Frälsaren. Så gör inte andra texter. Därför är hatet mot Bibeln extra stort.
Återigen så kan jag bara tala för mig själv. Det jag ogillar mest med bibeln är moralen.
Och att snacka om hat mot bibeln som om det endast sker av utomstående är konstigt. Det finns tusentals inriktningar av kristendom, med olika tolkningar av bibeln. Så på ett sätt kan man säga att även kristna hatar bibeln, bara inte sin egna tolkning.
Citera
2019-09-15, 13:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Och att snacka om hat mot bibeln som om det endast sker av utomstående är konstigt. Det finns tusentals inriktningar av kristendom, med olika tolkningar av bibeln. Så på ett sätt kan man säga att även kristna hatar bibeln, bara inte sin egna tolkning.
Intressant att påven hatar bibeln eftersom han säger att skapelseberättelsen inte är sann. Det trodde jag faktiskt inte.
Citera
2019-09-15, 14:20
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
1. Nej, du har inte kommit på empiriska resonemang, inte börjat diskutera källorna.
2. Klart jag kan hänvisa till Josuas bok som vittnesbörd att Moseböckerna förelåg. Att du inte är nöjd med det och det tydligen p.g.a. utomvetenskapliga motiv (du argumenterar ju inte historiskt), det är faktiskt inte mitt bekymmer. Jag har källorna på min sida.
3. Ge exempel.
För att sakligt och med ärligt uppsåt utveckla förståelse och söka svara till såväl helheten av vårt spörsmål som sakfrågorna vill jag att du först insuper en simpel Wikipedia-länk och begrundar relevansen.
Här: https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Relevans:
1. Du kräver empiriska bevis på att Moses varit världen okänd innan toran sammanfattades och skrevs ner efter exilen från Babylon? Det var konstigt resonerat.. Alla evidens pekar ju ditåt (!!jag har länkat tidigare!!), men du vill ha empiriska bevis på att den fullkomligt obevisade historieomskrivningen med högst uppenbara politiska syften till del endast är fiktion?! Dude, check yourself.

Om jag kräver dig på mätbara bevis för att det inte var den sant gudomliga och verkligt allvetande människosonen Hermes Trismegistus som författat Hermetican. Hur behandlar du det då?

2. Din källa till din källa är din källa. Förstår du problemet här? Blir inte källan tom?

3. Det gällde specifikt mitt tidigare svar till dig.
Det som du varken kunde förstå (pga dina skygglappar) eller bemöta (pga oförstånd).

Läs diskussionen en gång till och se om du kan lära förstå något nytt.

Vad tror du Jesus själv hade tyckt om din underlägsna auktoritetsargumentation i försvar av fariséerna?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-15 kl. 14:54.
Citera
2019-09-15, 14:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har redan givit ett par referenser (Gesenius Handwörterbuch och Rost - Reickes Handwörterbuch) på att det var redan på 1400-talet som man började använda Pr-´` (hebr. Par´o) om den egyptiska kungen. Nu ytterligare en referens:
"Beginning with Amenophis II (15th century; according to Osing, this practice began already with Thutmose III), the title was transferred to the king himself, as was later also the case during the Amarna period." Detta står här: http://tiny.cc/61krcz , klicka på det blåa "nästa" för att komma till s. 102.

Okej, men det är skillnad på att en egyptisk härskare själv kallar sig för "farao" och att någon annan kan kalla en egyptisk härskare för "farao". Den skillnaden har du inte fattat.

Du har heller inte fattat skillnaden i uttalet. Hebreiskan translittererar uttalet från 800-talet, då det hade ändrats från pr-'o till par-'o' (en övergång från en stavelse till tre stavelser, och hebreiskan använder tydligt tre stavelser, inte bara en).
Citera
2019-09-15, 14:45
Medlem
Citat:
Intressant att påven hatar bibeln eftersom han säger att skapelseberättelsen inte är sann. Det trodde jag faktiskt inte.
Jo, jag överdrev lite med ”hata”. Men faktum kvarstår att bibeln har använts i hatiskt syfte bibeltroende emellan.
Däremot hatar jag inte bibeln. Det jag främst ogillar är moralen. Som tur är så följer många kristna inte bibeln helt och hållet, utan de väljer det som passar.
Citera
2019-09-15, 14:48
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Jo, jag överdrev lite med ”hata”. Men faktum kvarstår att bibeln har använts i hatiskt syfte bibeltroende emellan.
Däremot hatar jag inte bibeln. Det jag främst ogillar är moralen. Som tur är så följer många kristna inte bibeln helt och hållet, utan de väljer det som passar.
Så kallade Körsbärsplockare.
Citera
2019-09-15, 15:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
.
Du har heller inte fattat skillnaden i uttalet. Hebreiskan translittererar uttalet från 800-talet, då det hade ändrats från pr-'o till par-'o' (en övergång från en stavelse till tre stavelser, och hebreiskan använder tydligt tre stavelser, inte bara en).
Citera
2019-09-15, 16:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jaså?
Menar du att hebreiskan INTE är en härmning av det egyptiska uttalet?
Citera
2019-09-15, 20:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaså?
Menar du att hebreiskan INTE är en härmning av det egyptiska uttalet?
Till att börja med är det inte tre stavelser utan två.
Senast redigerad av Calovius 2019-09-15 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in