Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Nio frågor? Försök att begränsa dig till de frågorna som är kritiska för vad du vill driva.
A och dess negation icke-A måste vara definierade. "Kallt" måste alltså definieras först. På samma sätt får man bryta upp komplexa påståenden i enklare, sedan definiera dem. Så att...
Det går inte an att på frågan "vad har du för grunder att avvisa Pentateukens mosaiska författarskap?" svara "vad har du för grunder att acceptera Pentateukens mosaiska författarskap. Jag frågade först, och dessutom, viktigare, jag har historiska, samtida källor på min sida. Jag menar, dels står det i Pentateuken att Moses skrev ner saker som hände, dels avslutas (grovt taget) hela verket med angivelsen att han skrev ner verket.
Vad gäller min övertygelse att Bibeln är gudomligt inspirerad och därför helt igenom trovärdig så har jag ju redan berättat det viktigaste därom - att det är en övertygelse given av samma Gud som inspirerade nämnda verk. Vi kristna är kristna och förblir kristna genom Bibeln - Guds ord. Dess sanning är grunden för vår existens. I frågor om Bibeln utgår vi från att den är sann, detta är ett axiom i kristen teologi, troslära och i allt vad vi har att säga om Bibeln. Vi underkastar inte Bibeln någon människas omdöme och bedömningar.
Däremot kan vi, för de icke-kristnas skull, motsäga påståenden om Bibeln med hjälp av logik, utombibliska källor. T.ex. när Jeppen tjötar om att det egyptiska ordet Pr-´` inte skulle ha använts om den egyptiske kungen på Moses tid.
Att vi tillbakavisar bibelkritisk smörja med utombibliska källor och logiska resonemang betyder inte att vi tror att sådant gör folk till kristna! Vi bara avslöjar livslögner som de har och hoppas att de börjar läsa i det ord som ger liv, evigt liv.
Istället för att komma springande med röda sillar
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_herring , vilket är oärligt - så kunde du försöka skilja relevanta retoriska frågor (ställda för att göra en poäng) ifrån faktiska frågeställningar från min sida. Jag förväntar mig ofta inte några giltiga svar.. utan önskar att du istället själv inser på vilken grund du resonerar.
Du demonstrerar tydligt dig själv som faktaresistent fundamentalist.
Dessutom försökte du tidigare påstå att så inte var fallet.. hur var det nu? Urhm.
Är hela bibeln verkligen sann? Vet du vad sanning betyder? Ljuger du medvetet?
Jag har som sagt sedvanligt respekt för apologeter. Men aldrig för patetiska sådana, utan för de med sakliga, sunda och epistemiskt välgrundade argument till sitt försvar.
Det du gör är att peka med hela handen på auktoriteten och ständigt förnedra dig för att försvara dennes lögner och tillkortakommanden.
Hur sann är bibeln? Bokstavlig sanning?
Är du måhända zionist?
Är du inte då också tacksam för Moses II (A.Hitler)s välsignelser och gudagåvor?
Fantastiskt uppsving för den evigt älskade offerrollen OCH återerövringen av den nazistiska utopinationen!
Adolf 2p - Moses 2p