Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-14, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan vi få se dina bevis för detta påstående. "Uppenbart" är inte mycket till argument. Tror du på PAGES2K, den senaste och mest kompletta rekonstruktionen?
Historiska fakta som du nog får googla fram själv. Tror du på PAGES2K hockeyklubban själv?
Citera
2019-09-14, 18:37
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
¨
Det var flera somrar på 60-talet som överhuvudtaget var kallare än normalt (61,62 samt 65) så det är rätt men sen mot slutet av 60-talet och början av 70-talet gick vi in i en varmare period igen. Har fortfarande ingenting med dagens somrar att göra då vi rätt nyligen hade en period med sämre somrar (2015-17)

Det finns ingen sommar på 1960- eller 1970-talet i paritet med 1994, 1997, 2002, 2006, 2014 eller 2018. Du ser serien, du förstår, du accepterar fakta.

Det finns en mycket intressant rapport från SMHI: Sommaren - 2018 en glimt av framtiden

I rapporten kan vi läsa att sommaren 2018 kommer att vara en "normalsommar" i slutet av seklet. Juli 2018 kan ses som subtropisk fullt normal i dagens Balkan, månaden var "okänt territorium" tills det att den inträffade. Det saknas faktor för kylindex och för juli 2018, anledning: månaden hamnade utanför statistiken.
Det är troligt att juli 2018 var en typisk sommarmånad under bronsåldern, men så långt tillbaka har vi ingen statistik. För Stockholm är det fastlagt att juli 2018 var den varmaste på 260 år, troligen den varmaste efter bronsåldern (2700 år).
Citera
2019-09-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Historiska fakta som du nog får googla fram själv. Tror du på PAGES2K hockeyklubban själv?
Jag ser inga skäl att misstro vad dessa forskare kommit fram till. Jag tror inte att lite slumpvis googlande är en ersättning för den expertis man får av åratals specialstudier inom ett område.
Citera
2019-09-14, 18:45
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Om vi skulle bestämma oss för att gå för kärnkraft
Då skulle vi använda oss av gen 4 med bridreaktorer, och dessa reaktorer kyls ner med flytande metaller eller gas.

Dessutom är slutförvaring av gen4 uran "endast" 1000 år innan det är safe

Vindkraft skapar ett jävla oväsen för allt som lever i vattnet.
Fiskar hummrar och delfiner blir stressade av detta ständiga surr. För mycket av deras komunikation sker via KLICK KLICK under vattnet

Utrotningshotade fåglar och andra doningar med vingar skadas eller dör pga vindkraftverken.

Osv osv

Du glömde de livsviktiga insekterna...........
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/1-200-ton-insekter-dor-vid-tyska-vindkraftverk-per-ar/
Citera
2019-09-14, 18:46
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Du glömde de livsviktiga insekterna...........
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/1-200-ton-insekter-dor-vid-tyska-vindkraftverk-per-ar/

Det går under "Doningar med vingar!
Citera
2019-09-14, 18:48
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det går under "Doningar med vingar!

Tänkte nästan det, men ville ha med lite faktasiffror.
Citera
2019-09-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag svarar "mest utanför cirkeldiagrammet"!
Den största minskningen av CO2 skulle ske i de länder vi kan exportera el till som idag använder en stor mängd el som produceras med kol.

humanlife får svara på vilken tårtbit som blir mindre i cirkeldiagrammet.
Tanken är god, men våra grannländer har nog dessvärre ett mycket litet (och krympande) behov att importera just vindkraft när det blåser, och solenergi när det är soligt.

Jag är öppen för att ha fel, men det är långt ifrån givet att det är en klimatpositiv investering på de grunderna.
Citera
2019-09-14, 19:42
Medlem
Citat:
Vad händer när det blir så varmt att reaktorerna måste stängas för att kylvattnet blir för varmt? (Har hänt i Frankrike)
Vad händer när en olycka inträffar någonstans och vi får stänga ned en massa liknande reaktorer för att se om de är lika sårbara?
Tro inte att kärnkraft inte är sårbar den också, störningarna ser bara lite annorlunda ut.
Min fetning. Kan du förklara vad som är så allvarligt med att en reaktor behöver stängas av?
Citera
2019-09-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Min fetning. Kan du förklara vad som är så allvarligt med att en reaktor behöver stängas av?
Inlägget jag kommenterade handlade om att vind- och solkraft var för opålitliga, mitt svar handlade om att även kärnkraften inte är garanterad att gå hela tiden och om en bunt reaktorer måste stängas samtidigt är det ett minst lika stort problem ur elförsörjningssynpunkt. Gärna lite kärnkraft, men man skall inte tro att ett system helt baserat på sådan är säkert. En mix med många olika produktionsmetoder är alltid med robust.
Citera
2019-09-14, 20:14
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Jo, aw får ingen ström till komfortkylan, hen kan inte sova när nattemperaturen ligger på 24°C samtidigt som temperaturen i lägenheten är 30°C. flera dagar i sträck. Detta är numera en verklighet i norra Tyskland, 34-38°C på dagarna, 22-25° på nätterna. Snart en verklighet hos am.
Citera
2019-09-14, 20:19
Medlem
Citat:
Inlägget jag kommenterade handlade om att vind- och solkraft var för opålitliga, mitt svar handlade om att även kärnkraften inte är garanterad att gå hela tiden och om en bunt reaktorer måste stängas samtidigt är det ett minst lika stort problem ur elförsörjningssynpunkt. Gärna lite kärnkraft, men man skall inte tro att ett system helt baserat på sådan är säkert. En mix med många olika produktionsmetoder är alltid med robust.
Jo, absolut. Man kan inte räkna med 100% upptid, inte ens för ett kärnkraftverk.

Men att man måste stänga ner (eller reglera ner) vissa reaktorer vid ovanligt varmt väder måste i alla fall vara att föredra framför stopp under det kallare vinterhalvåret.
Citera
2019-09-14, 20:32
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag vet inte var du hämtar dina "fakta"?!
Så vitt jag vet ökar CO2, i princip, linjärt.
Se andra diagrammet här:
https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-atmospheric-carbon-dioxide
Regressionsanalys för rådata från mätningarna på Mauna Loa från 1958 ger formeln

ppm=270+14,69*exp(0,019(t-1900))

https://www.dropbox.com/s/3dg85v4weqaoklm/keeling2.png?dl=0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in