Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag ser inga skäl att misstro vad dessa forskare kommit fram till. Jag tror inte att lite slumpvis googlande är en ersättning för den expertis man får av åratals specialstudier inom ett område.
Du kommer att bli förvånad vad "lite slumpvis googlande" kommer att ge. Det finns väldigt mycket historiska fakta både om lilla istiden och den varma medeltiden. Du tycker inte ens att det är märkligt att Mann vägrar att visa sina beräkningar? Du tror alltså på hockeykurvan? Sancta simplicitas!
Citera
2019-09-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jo, aw får ingen ström till komfortkylan, hen kan inte sova när nattemperaturen ligger på 24°C samtidigt som temperaturen i lägenheten är 30°C. flera dagar i sträck. Detta är numera en verklighet i norra Tyskland, 34-38°C på dagarna, 22-25° på nätterna. Snart en verklighet hos am.
Rätta mig om jag har fel, men Tyskland håller väl på att fasa ut sin kärnkraft? De har väl betydligt mer vindkraft än kärnkraft vid det här laget. Det lär ju vara en större andel av vindkraften än kärnkraften som står stilla en tropisk natt. Tror du inte det?
Citera
2019-09-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Du kommer att bli förvånad vad "lite slumpvis googlande" kommer att ge. Det finns väldigt mycket historiska fakta både om lilla istiden och den varma medeltiden. Du tycker inte ens att det är märkligt att Mann vägrar att visa sina beräkningar? Du tror alltså på hockeykurvan? Sancta simplicitas!
Du kommer att bli förvånad av vad "lite slumpvis googlande" kan ge i frågan om hur Manns beräkningar gick till Informationen finns för den som går utanför förnekarbloggarnas sfär. Sen har ju PAGES2K inget med Manns beräkningar att göra? (Vart sen Hughes och Bradley som ändå var de seniora forskarna bakom MBH:s artiklar tog vägen är en annan sak).
Citera
2019-09-14, 20:55
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Rätta mig om jag har fel, men Tyskland håller väl på att fasa ut sin kärnkraft? De har väl betydligt mer vindkraft än kärnkraft vid det här laget. Det lär ju vara en större andel av vindkraften än kärnkraften som står stilla en tropisk natt. Tror du inte det?

aw behöver inte oroa sig, med Sveriges elöverskott och några fler kablar till Tyskland är problemet avhjälpt. Se så aw, bygg nu ut kärnkraften i Sverige så att tyskarna kan kyla sig i framtiden.
Citera
2019-09-14, 21:07
Medlem
Citat:
Men att man måste stänga ner (eller reglera ner) vissa reaktorer vid ovanligt varmt väder måste i alla fall vara att föredra framför stopp under det kallare vinterhalvåret.
För Sveriges del kanske, men globalt går åt betydligt mer el till luftkonditionering.
Citera
2019-09-14, 21:24
Medlem
Citat:
aw behöver inte oroa sig, med Sveriges elöverskott och några fler kablar till Tyskland är problemet avhjälpt. Se så aw, bygg nu ut kärnkraften i Sverige så att tyskarna kan kyla sig i framtiden.
Det låter utmärkt för min del. Men Tyskland har offentligt betackat sig för att importera billig ful-el från Sverige, dvs. kärnkraft:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kanwRj/tyskland-vill-inte-importera-karnkraft

Tyskland har hellre 24 grader på natten och EU:s högsta elpriser.

Jag föreslår att vi låter Tyskland ställa om till 100% förnybar energi på egen hand. Och sedan bildar vi kartell med grannländerna om att ta 5 euro per kWh för att avlasta deras nät när det blåser.
Citera
2019-09-14, 21:27
Medlem
Citat:
För Sveriges del kanske, men globalt går åt betydligt mer el till luftkonditionering.
Sure, I varma länder är det annorlunda.

Många av dessa länder har också ett mer gynnsamt utgångsläge för solpaneler. Och solceller har, till skillnad från vindkraft, en output som korrelerar positivt med varmt väder. Och därmed även med energibehovet.
Citera
2019-09-14, 21:33
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Det låter utmärkt för min del. Men Tyskland har offentligt betackat sig för att importera billig ful-el från Sverige, dvs. kärnkraft:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kanwRj/tyskland-vill-inte-importera-karnkraft

Tyskland har hellre 24 grader på natten och EU:s högsta elpriser.

Jag föreslår att vi låter Tyskland ställa om till 100% förnybar energi på egen hand. Och sedan bildar vi kartell med grannländerna om att ta 5 euro per kWh för att avlasta deras nät när det blåser.

När det är som varmast råder solsken, tyskarna är duktiga på solceller och solkraft så komfortkylan löser de själva. Sverige exporterar redan nu ett antal TWh till kontinenten, med vår överkonsumtion finns incitamenten för större export. Lite fler kablar och Svensk industri får riktiga problem och aw får högre elpris, fast hen lägger nog några solceller på taket för att säkerställa billig el till komfortkylan.

De problem civilisationen står inför löses inte med ålderdomligt tänk a la stordrift anno 1930.
Citera
2019-09-14, 21:47
Medlem
Citat:
När det är som varmast råder solsken, tyskarna är duktiga på solceller och solkraft så komfortkylan löser de själva. Sverige exporterar redan nu ett antal TWh till kontinenten, med vår överkonsumtion finns incitamenten för större export. Lite fler kablar och Svensk industri får riktiga problem och aw får högre elpris, fast hen lägger nog några solceller på taket för att säkerställa billig el till komfortkylan.

De problem civilisationen står inför löses inte med ålderdomligt tänk a la stordrift anno 1930.
Vi överlever nog. Tills vidare är Sverige främst kallt.
Citera
2019-09-15, 02:47
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Att uppvärmningen accelererat från 1980 till nu visar mätningar.

Genom att välja ut vissa år som referens så går det att bevisa precis vad som helst, eftersom klimatet ständigt förändras.

Om du väljer ett annat år än 1980 så går det att bevisa att temperaturen faktiskt sjunker på jorden.
Citera
2019-09-15, 02:54
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Genom att välja ut vissa år som referens så går det att bevisa precis vad som helst, eftersom klimatet ständigt förändras.

Om du väljer ett annat år än 1980 så går det att bevisa att temperaturen faktiskt sjunker på jorden.
Vilket år då? Om du får välja?

Temperaturen borde sjunka, för planeteni var på väg mot en istid innan fossila bränslen började användas. Men mätningar visar att den stiger extremt fort.
Citera
2019-09-15, 09:05
Medlem
Citat:
Uppenbarligen, annars skulle jag knappast nämnt dem i mitt inlägg

Jaså det gjorde du... haha

Restvärmen kan ju hur som helst användas positivt. Tar man gamla Barsebäck så gynnade kraftverket snarare fisklivet.

Det kan å andra havsbaserade vindkraft också göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in