2019-09-14, 08:46
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Förklara då varför det står att Adam skapades av jord. Jord består av alla "byggstenar" för liv, inklusive vatten. Vem om inte Skaparen visste det för flera tusen år sedan?
Allt liv är skapat av jord om man vill se det så. Det finns inget här som inte kommer från jorden, från planeten. Det är inte så svårt att räkna ut.

Citat:
Så en maskin skapade människan? Verkligheten visar att det är tvärtom, att det krävs intelligens och kunskap hos en människa för att skapa en maskin.
Vem har sagt att det var en maskin?

Citat:
Det spelar ingen roll hur många gånger du förnekar skapelseberättelsen utan att komma med en rationell förklaring, det blir inte sant för det.
En rationell förklaring till skapelseberättelsen är att bibelförfattarna ville skriva historien från A till Ö.
Från skapelsen till undergången.
Sedan är naturligtvis skapelseberättelsen grovt felaktig. Det tog inte sex dagar, varifrån kom ljuset innan solen skapades, kvinnan kommer inte från en manlig kroppsdel, osv.
Citera
2019-09-14, 08:54
Medlem
Citat:
Du tror inte att Gud skopade upp lite vatten i sin hand när han formade Adam, precis som du när du blandar till cement? För inte består vi av 100% vatten...

Vatten består vi av. Men inte är det jord inte.. det är kol och väte vi är byggda av...

Och de ämnena hittar du inte i sten egentligen...

Olja och vatten är vi byggda av... när vi dör blir vi koldioxid och vatten.... det är kretsloppet.

Jord är medeltida trams.
Citera
2019-09-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vatten består vi av. Men inte är det jord inte.. det är kol och väte vi är byggda av...

Och de ämnena hittar du inte i sten egentligen...

Olja och vatten är vi byggda av... när vi dör blir vi koldioxid och vatten.... det är kretsloppet.

Jord är medeltida trams.
Snackade jag om sten? Nej jord. Menar du att det inte finns kol i jorden? Och mineraler då?
Citera
2019-09-14, 12:48
Medlem
Citat:
Snackade jag om sten? Nej jord. Menar du att det inte finns kol i jorden? Och mineraler då?

Jord är grus och lite mylla så i huvudsak består den av mineraler från sten. Det är hursomhelst inte där vårt kol kommer från.

Kolvätena som är de väsentliga ämnena i vår kropp skapas av växter: fotosyntesen, luften och solen.

När vi dör blir vi i allt väsentligt åter koldioxid och vatten.

Från luft är du kommen, luft skall du åter varda.

Så är det serru.
Citera
2019-09-14, 12:53
Medlem
Citat:
Jord är grus och lite mylla så i huvudsak består den av mineraler från sten. Det är hursomhelst inte där vårt kol kommer från.

Kolvätena som är de väsentliga ämnena i vår kropp skapas av växter: fotosyntesen, luften och solen.

När vi dör blir vi i allt väsentligt åter koldioxid och vatten.

Från luft är du kommen, luft skall du åter varda.

Så är det serru.
Hade Adam ätit någonting innan han skapades och gjordes levande när Gud blåste livsande i hans näsborrar? Svaret är nej, vilket innebär att Gud måste ha tillfört allt som krävdes. Kolcykeln utesluter inte Gud.
Citera
2019-09-14, 13:08
Medlem
Citat:
Hade Adam ätit någonting innan han skapades och gjordes levande när Gud blåste livsande i hans näsborrar? Svaret är nej, vilket innebär att Gud måste ha tillfört allt som krävdes. Kolcykeln utesluter inte Gud.

Jag bara anmärker på ordet "jord" i sammanhanget. Vid skapelsen kan det inte funnits mycket mineraliskt kol i jorden, den tillförs ju av döda djur och växter.

Men förr visste man inte så mycket om grundämnen och kemi och man trodde ju på de fyra elementen. Så man tog fel och trodde vi var av jord, när luft är en mer träffande beskrivning i mitt tycke.

Gud är ju Gud och skapar väl proteiner i sin trollerilåda, vad vet jag om hur Han gör?
Citera
2019-09-14, 13:12
Medlem
[quote=proconsul|68697078]
Citat:
Allt liv är skapat av jord om man vill se det så. Det finns inget här som inte kommer från jorden, från planeten. Det är inte så svårt att räkna ut.

Vem har sagt att det var en maskin?

En rationell förklaring till skapelseberättelsen är att bibelförfattarna ville skriva historien från A till Ö.
Från skapelsen till undergången.
Sedan är naturligtvis skapelseberättelsen grovt felaktig. Det tog inte sex dagar, varifrån kom ljuset innan solen skapades, kvinnan kommer inte från en manlig kroppsdel, osv.
Så är det, men det finns inga indikationer, för att inte tala om bevis, på att människor då trodde att de var någon slags planta, födde jord eller blev gravida av jord.

En cell är som en maskin med en uppgift. Och ur det säger ni skapades intelligent liv. Verkligheten visar att det är tvärtom, att det krävs intelligens för att skapa en maskin, vilket talar för Skaparen, inte evolutionsTEORIN, som alltså är OBEVISAD, men tas emot som sanning.

Gud skapade tid, så han kan ha skapat en modell i en dimension där tid inte existerar, utsatt modellen för lite tryck och skapat olja och fossiler, som sedan verkar vara miljarder år gammalt. Det står att Gud förkortar tiden, så han kan påverka tid och händelseförlopp. Vi kan också accelerera åldringsprocessen genom eld t ex, så varför skulle Gud inte kunna förkorta tiden? Där har du dina sex dagar, som är som tusen år för Herren enligt bibeln.

En växtlampa är inget solljus, ändå växer det som ställs under en växtlampa. Där har du din alternativa ljuskälla. Det är förmodligen det ljus som Gud skapade åt himlen, för på hebreiska står det i början av Genesis att Gud skapade himLAR och jord. Solen och månen skapades specifikt som ljuskällor åt jorden.

Gud tog några celler från Adam och skapade Eva. Kött av hans kött, och de blir ett kött när de blir tillsammans.
Citera
2019-09-14, 13:18
Medlem
Citat:
Jag bara anmärker på ordet "jord" i sammanhanget. Vid skapelsen kan det inte funnits mycket mineraliskt kol i jorden, den tillförs ju av döda djur och växter.

Men förr visste man inte så mycket om grundämnen och kemi och man trodde ju på de fyra elementen. Så man tog fel och trodde vi var av jord, när luft är en mer träffande beskrivning i mitt tycke.

Gud är ju Gud och skapar väl proteiner i sin trollerilåda, vad vet jag om hur Han gör?
Gud skapade växter före människan, så där sprack den hypotesen.

De fyra elementen är en enkel beskrivning av verkligheten, precis som att Adam skapades av jord. Grundämnen och kemi är en mer avancerad beskrivning av verkligheten, som Moses inte hade någon nytta av. Men det gör inte Guds förenklade beskrivning av verkligheten mindre sann.
Citera
2019-09-14, 13:29
Medlem
Citat:
Gud skapade växter före människan, så där sprack den hypotesen.

De fyra elementen är en enkel beskrivning av verkligheten, precis som att Adam skapades av jord. Grundämnen och kemi är en mer avancerad beskrivning av verkligheten, som Moses inte hade någon nytta av. Men det gör inte Guds förenklade beskrivning av verkligheten mindre sann.

Är inte växterna gjorda av jord då??

Ibland kan förenklingen bli osann i sin brist på precision.

Men jag kan tycka ni religiösa är lite söta som håller fast vid den medeltida världsbilden som ni gör. Det är ju ett kulturarv. Fast ibland ställer sig den världsbilden sig i vägen för kunskap som är väsentlig. Då är det inte sött längre.
Citera
2019-09-14, 13:34
Medlem
Citat:
Är inte växterna gjorda av jord då??

Ibland kan förenklingen bli osann i sin brist på precision.

Men jag kan tycka ni religiösa är lite söta som håller fast vid den medeltida världsbilden som ni gör. Det är ju ett kulturarv. Fast ibland ställer sig den världsbilden sig i vägen för kunskap som är väsentlig. Då är det inte sött längre.
Ja, de får ju sin näring från jorden också.

Inte i det här fallet.

Det smakar sött så länge du inte kan bevisa att Guds beskrivning är fel.
Citera
2019-09-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ja, de får ju sin näring från jorden också.

Inte i det här fallet.

Det smakar sött så länge du inte kan bevisa att Guds beskrivning är fel.

Nej, jag tycker medeltiden är intressant.

Ja växterna tar upp närsalter. Men energin får de från solen och luften. Det är inga kalorier i mineraler.
Citera
2019-09-14, 13:57
Medlem
Citat:
Nej, jag tycker medeltiden är intressant.

Ja växterna tar upp närsalter. Men energin får de från solen och luften. Det är inga kalorier i mineraler.
Moses nedtecknade inte Genesis på medeltiden.

Du kan inte tänka utanför boxen och inse att allt måste ha skapats från början? Kolcykeln = cirkelresonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in