2019-09-14, 12:58
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Ännu en tråd fylld av grissnåla flashbackare som staplar sina cash på hög. Lev lite för fan.

Topic: Någon gång i månaden. Äter ute flera gånger i veckan men då på billiga hak.
Grissnål haha...

Vakna för fan...

Lägger du 1000kr på en måltid så är det den genomsnittlige medborgarens dagslön.

Du jobbar hårt i en dag i 8 timmar för EN jävla måltid. Jävligt rimligt.

PERSPEKTIV!!
Citera
2019-09-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du inbillar dig att matupplevelsen är något extra när i själva verket mormors klassiska recept alltid är bättre än gourmetmaten. Myten är stark, annars hade folk inte betalat notan.

Du inbillar dig att du känner mig, samtidigt som du inte besvarar mina frågor jag ställer för att förstå vilka bedömningsgrunder du har. Det får mig att tro att du helt enkelt har lokalkrogens black and white som standard de få gångerna du går ut.

Många ställen är överprisade och jag gör bättre mat själv än de flesta där en måltid utan dryck ligger på 150-300 kr. Man får välja ställen med omsorg.
Citera
2019-09-14, 13:06
Medlem
trattfans avatar
Brukar ligga på omkring 1000 kr per person när jag är äter ute. Då är det visserligen inkluderat något bra rött eller drinkar.

Ute igår och käkade och blev 3.000 fördelat på 3 personer.
Käkar ute på restaurang 6-8 gånger i månaden.
Citera
2019-09-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Brukar ligga på omkring 1000 kr per person när jag är äter ute. Då är det visserligen inkluderat något bra rött eller drinkar.

O my good ! Ungdomen har det bra idag ! Som pensionär skulle jag aldrig betala så mycket för en måltid. Är ju minst två veckors matbudget om man lagar maten själv.
Citera
2019-09-14, 13:14
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
O my good ! Ungdomen har det bra idag ! Som pensionär skulle jag aldrig betala så mycket för en måltid. Är ju minst två veckors matbudget om man lagar maten själv.

Mjo, uppskattar dock god mat och goda drycker så lägger en del pengar på sånt. Försöker laga en del mat hemma också och då blir det alltid bra råvaror osv!
Citera
2019-09-14, 13:16
Medlem
Citat:
Mjo, uppskattar dock god mat och goda drycker så lägger en del pengar på sånt. Försöker laga en del mat hemma också och då blir det alltid bra råvaror osv!

Citera
2019-09-14, 13:16
Medlem
warp10s avatar
Citat:

Hur stor del av notan är mat respektive dryck?
Citera
2019-09-14, 13:32
Medlem
Thelonegunmans avatar
Några funderingar. Det är många som påstår att de gör godare mat än de flesta restauranger. Hur kommer det sig, att amatörer som kanske bara har hemkunskap i högstadiet på CV kan laga bättre mat än en yrkeskock som lagar mat dagarna i ända? Är det många som har en grandios självbild möjligtvis?
Dessutom är nöjet att äta andras mat för att få lite variation. 1000 kronor är heller ingen stor summa för de allra flesta som knegar om man inte äter ute för ofta.
Citera
2019-09-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulfsson
Hehe så din matbudget ligger på 30000:-/mån?

99% av alla i tråden ljuger ju rätt uppenbart, fattar fan inte poängen dock... Osäkra?

Jag har ingen budget. Men jag lägger typ 200k per månad i snitt på mat, hyra och nöjen. Blev också lite chockad när jag insåg det för första gången, för det är inte så att jag lever något lyxliv direkt.
Citera
2019-09-14, 13:53
Medlem
Onanikrems avatar
Blir väl ett par ggr om år, inte direkt prisvärt att gå ut och käka i Sverige särskilt inte om man skall dricka vin eller öl till.
Köper hem råvaror och lagar lika gott eller godare hemma och ett par flaskor gott vin till.

Hatar du att laga mat eller om kunskaperna sträcker sig till att koka ett ägg så ok, annars om man tycker det är lika trevligt att laga lördagsmiddagen med ett par matlagnings öl som att äta den ser jag ingen mening med att gå ut och betala 1500 för det man svänger ihop hemma för mindre än en tredjedel inklusive alkohol.
Citera
2019-09-14, 14:13
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Inflationen i Sveriges restauranger är nog högre än Ingves inflationsmål

Det jag själv blir mest "irriterad" på är de löjliga priserna på rödvin. 400-500% påslag mot systembolagets priser ? men det är svårt att vara helt säker då vi oftast tar ett glas husets och varumärket döljs. Att de har löjligt hög avans på den produkten är det ingen tvekan om. Ganska normalt nu att betala (typ) 100-120 kr för ett glas husets. Det är för mycket !

Om jag jämför med ölen, för mig personligen är det helt okej att betala dubbelt upp mot systembolaget på de finare ölsorterna. Ett öl som kostar 40-45 kr/flaska på systemet kostar 90-95Kr på finare restaurang...helt okej enligt mig.

Slår man ihop en "normal" måltid på två pers så blir det
Mat 2*250-300 = 500-600 kr
Rödvin 2 glas = 200-250 kr
En bättre öl till mig = 90 kr
Ett glas av "något till desserten" till frun = 100
dessert 2*85-100= 150-200

Så slutnotan blir nästan alltid 1000 kr, och då har man inte köpt mer än ett glas vin och en öl utöver maten.

Är jag på semester i exempelvis Spanien så brukar ett liknande besök på jämförbar restaurang kosta ca hälften, det som främst drar ner priset är att en flaska husets kostar ca 60 svenska kr (räcker till 4 glas) och öl ca 30-40 kr (låt gå att den ölen är enklare massproducerad). Maten ca 150 per person, dessert 40-50 kr.

^This.

Har nyligen varit en sväng i Europa och det är fan så mycket mer prisvärt och godare mat än hemma.

Här finns en uppsjö av halvdana ställen, de som faktiskt håller hög klass har absurda prisnivåer.

Sedan, hur många "bättre-än-snittet" ställen hittar du i ett skit land som Sverige? Få vill jag nog påstå, servicen är också den inte direkt något att hurra över.

Kanske hade det sett bättre ut på resturang fronten om det inte var så förbannat omständigt och dyrt att bedriva sådan verksamhet i detta land.

Nej, reser man söder ut mot "kontinenten" och öppnar ögonen så inser man ganska snart hur illa det är ställt på den punkten med i Sverige.
Citera
2019-09-14, 14:45
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Några funderingar. Det är många som påstår att de gör godare mat än de flesta restauranger. Hur kommer det sig, att amatörer som kanske bara har hemkunskap i högstadiet på CV kan laga bättre mat än en yrkeskock som lagar mat dagarna i ända? Är det många som har en grandios självbild möjligtvis?
Dessutom är nöjet att äta andras mat för att få lite variation. 1000 kronor är heller ingen stor summa för de allra flesta som knegar om man inte äter ute för ofta.

Det handlar väl dels om att man själv lagar exakt det man vill ha och kryddar så som man vill ha det.

Lagar man åt andra lär en professionell kock värd namnet laga bättre mat.

Håller med om att 1000kr inte är så mycket. Ett medelklasspar (ej Svensson) får ut ca 60 000kr eller mer efter skatt. Vad ska de göra med alla pengarna om inte resa, äta ute osv? Visst kan de spara men det kan de göra även om de äter ute.

Jag tror många här är fattiga och/eller snåla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in