2019-09-13, 22:05
Till dagens middag gick jag o min parter på restaurang (italiensk). 2 förrätt, 2 huvudrätt, 1 efterrätt. 1 flaska vin, 2 mousserande glas o 2 vit vins glas gick på 1300kr. Vi hade 25% rabatt i det eftersom kampanj tidig middag. Så det var lite dyrare egentligen. Hur ofta betalar ni så för helgmiddag? Det var ok 3.8 på 5 gradig skala men inte hel fullträff.
Citera
2019-09-13, 22:08
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Till dagens middag gick jag o min parter på restaurang (italiensk). 2 förrätt, 2 huvudrätt, 1 efterrätt. 1 flaska vin, 2 mousserande glas o 2 vit vins glas gick på 1300kr. Vi hade 25% rabatt i det eftersom kampanj tidig middag. Så det var lite dyrare egentligen. Hur ofta betalar ni så för helgmiddag? Det var ok 3.8 på 5 gradig skala men inte hel fullträff.

Beror helt och hållet på vilket ställe det är i morgon lär det lätt bli det då blir det middag och en massa öl under kvällen kan nog landa runt en tusing.
Citera
2019-09-13, 22:09
Medlem
Kan inte minnas en restaurangnota för två personer under 1kkr.
Citera
2019-09-13, 22:18
Bannlyst
Det varierar såklart men snittar nog på 9 gånger per år.

Citat:
Middag...
Lite dåligt av dig som trådskapare att inte berätta, hur många gånger per år?
Citera
2019-09-13, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
Orka betala överpris på restaurang. Hur är det fatt? Saknas matlagningsförmåga?

Vad är det för sopigt argument, man skifta däck på bilen själv eller göra sin eget öl eller varför inte skapa sin egen el.... allting som skapats av någon annan är ju så dyrt.

Orka? Det är inte speciellt jobbigt att gå på restaurang, trevligt är det och är det en bra restaurang så är det även väldigt gott.
Citera
2019-09-13, 22:30
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Verkar vara ganska mör.ala priser.

Restaurang är inte gratis.
Speciellt vinet drar iväg.
Citera
2019-09-13, 22:34
Medlem
Låter normalt på ett okej ställe. Det har blivit dyrare att äta ute generellt

Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Verkar vara ganska mör.ala priser.

Restaurang är inte gratis.
Speciellt vinet drar iväg.
Citera
2019-09-13, 22:36
Medlem
Oh-be-wans avatar
Inte längre. Anledning : för dålig avkastning på investerade pengar.

Portionerna är oftast barnportioner. Jag är man, stor stark, manlig och hungrig (och pissar på dumskallar (rakt i munnen)). Sedan till själva smaken, har jag märkt att de flesta restauranger producerar helt enkelt inte bra mat, även hypade restauranger.

Sedan har vi ju ingen inflation. Varför ska jag betala inflaterade priser när vi inte har någon inflation?

Jag gick på restaurang mycket på tidigt 90-tal och då kostade en entrecote 100kr med stekt klyftpotatis och vitlökssmör ala carte. Inflationsjusterat ska det kosta runt 200 nu.

MEN vi kollar.
Säg att vi tar 1989 för att vara lite generösa och så till 2018 (senaste inflationsdata), https://www.ekonomifakta.se/fakta/ek...a-inflationen/

så en portion skulle kosta 175kr på en fin restaurang till och med mindre. Då pratar vi 250g entrecote.

I verkligheten ligger de billigaste menyer på 300kr. Dubblad inflationstakt? Ja men jag betalar inte dubbla inflationstakten.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2019-09-13 kl. 22:38.
Citera
2019-09-13, 22:36
Medlem
Låter normalt då det generellt blivit dyrare att äta ute
Citera
2019-09-13, 22:41
Medlem
Citat:
Det lät förbaskat billigt med tanke på drycken ni hade till. För egen del brukar det ofta sluta på runt 2000 kr om man är på tu man hand, vilket kanske blir 3-4 ggr/år. Går man själv med polarna så mellan 6-800 beroende på dryckesintag, vilket inte kvalificerar sig i tråden.
Citera
2019-09-13, 22:44
Medlem
Skulle aldrig gå ut och äta och betala över 1000 kr.

Inte för att jag inte har råd utan för att jag är alldeles för snål.

För 1000 kr kan man göra hur många matlådor som helst.
Citera
2019-09-13, 22:51
Medlem
maxatdunders avatar
Äter aldrig för mer än 500, har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det. En månatlig budget ligger ungefär på 2000 och vill man leva fattigt så räcker 1000 till hela månaden, varför då äta 3 mediokra maträtter för det priset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in