Citat:
Ursprungligen postat av
Revolutions
Inflationen i Sveriges restauranger är nog högre än Ingves inflationsmål
Det jag själv blir mest "irriterad" på är de löjliga priserna på rödvin. 400-500% påslag mot systembolagets priser ? men det är svårt att vara helt säker då vi oftast tar ett glas husets och varumärket döljs. Att de har löjligt hög avans på den produkten är det ingen tvekan om. Ganska normalt nu att betala (typ) 100-120 kr för ett glas husets. Det är för mycket !
Om jag jämför med ölen, för mig personligen är det helt okej att betala dubbelt upp mot systembolaget på de finare ölsorterna. Ett öl som kostar 40-45 kr/flaska på systemet kostar 90-95Kr på finare restaurang...helt okej enligt mig.
Slår man ihop en "normal" måltid på två pers så blir det
Mat 2*250-300 = 500-600 kr
Rödvin 2 glas = 200-250 kr
En bättre öl till mig = 90 kr
Ett glas av "något till desserten" till frun = 100
dessert 2*85-100= 150-200
Så slutnotan blir nästan alltid 1000 kr, och då har man inte köpt mer än ett glas vin och en öl utöver maten.
Är jag på semester i exempelvis Spanien så brukar ett liknande besök på jämförbar restaurang kosta ca hälften, det som främst drar ner priset är att en flaska husets kostar ca 60 svenska kr (räcker till 4 glas) och öl ca 30-40 kr (låt gå att den ölen är enklare massproducerad). Maten ca 150 per person, dessert 40-50 kr.
Ja, alkoholen är ofta dyr. Nu har vi ju lite speciell alkoholskatt i detta land jämförelsevis med andra länder, men jag håller med om att det är lite provocerande att betala typ 85-90 kr för en Mariestads som kostar typ 15 kr på systemet. Nästan ännu värre med vin, husets vin är ju inte sällan något riktigt billigt de köper in och säljer för en hundralapp eller mer. Jag bor rätt mycket på hotell, frugan med, då vi reser en del, både i jobb och gemensamt, och där har de ofta svinpriser på alkohol.
När det gäller restauranger så blir vi nästan alltid besvikna på de lite mer "fina" ställena. Dyrt i förhållande till vad man får, i alla fall allt som oftast. Vi äter ändå ute en del, men vi har hittat lite schyssta kvarterskrogar i stan som faktiskt är riktigt trevliga, lugna samt att man blir mätt på god mat som är ganska prisvärd. Ska väl ändå säga att vi minskat rätt mycket på uteätandet.
Utomlands kan jag dock tycka att det är mer värt att gå på restaurang.
Sen måste jag säga, att när jag läser denna tråd, att jag blir rätt trött på Flashback. Tror inte att många av de som påstår sig sprätta pengar faktiskt gör det eller har råd till det.