2019-09-14, 11:32
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Tråden handlar om att man äter ute för +1000kr, du klagar på att folk är snåla och sen säger du att du äter ute men då på billiga hak

Ser du inte ironin i det haha?

------------------------------------------------------------------------------
Nej. Hade din läsförståelse varit något bättre så hade du kunnat tyda dig till att jag äter ute för 1 k någon gång i månaden men äter ute flera gånger i veckan för mindre summor.
Citera
2019-09-14, 11:32
Medlem
johanjosefssons avatar
Har betalat 0 kr i restaurangnota under det här året.

Känns bra att dumsvensson ägnar sin tid (och framtid) åt att försöka förlänga penisen med "Jag bjuder"-frasen på den lokala sunk-baren, medan jag lägger 1000 kr in i min räntefond.
Citera
2019-09-14, 11:44
Medlem
Sant att många restauranger inte är värda pengarna. Men det finns undantag och en hel del prisvärt.
Mitt rekord ligger nånstans runt 25k per person. Men då är det mer än mat, det är en hel värld av upplevelser.
Citera
2019-09-14, 12:02
Medlem
Kluffs avatar
Det mesta jag lägger på mat ute är väl någon hundring, och ungefär lika mycket för två-tre "finöl". Det finns rätt många ställen i Göteborg där man kan få en schyst middag för runt 200-250 spänn. Det har antagligen med prioriteringar att göra, för det känns inte värt att lägga tusen spänn på en middag. Jag älskar att laga mat, så jag lägger hellre de pengarna på att laga något mer fancy hemma.
Citera
2019-09-14, 12:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Inflationen i Sveriges restauranger är nog högre än Ingves inflationsmål

Det jag själv blir mest "irriterad" på är de löjliga priserna på rödvin. 400-500% påslag mot systembolagets priser ? men det är svårt att vara helt säker då vi oftast tar ett glas husets och varumärket döljs. Att de har löjligt hög avans på den produkten är det ingen tvekan om. Ganska normalt nu att betala (typ) 100-120 kr för ett glas husets. Det är för mycket !

Om jag jämför med ölen, för mig personligen är det helt okej att betala dubbelt upp mot systembolaget på de finare ölsorterna. Ett öl som kostar 40-45 kr/flaska på systemet kostar 90-95Kr på finare restaurang...helt okej enligt mig.

Slår man ihop en "normal" måltid på två pers så blir det
Mat 2*250-300 = 500-600 kr
Rödvin 2 glas = 200-250 kr
En bättre öl till mig = 90 kr
Ett glas av "något till desserten" till frun = 100
dessert 2*85-100= 150-200

Så slutnotan blir nästan alltid 1000 kr, och då har man inte köpt mer än ett glas vin och en öl utöver maten.

Är jag på semester i exempelvis Spanien så brukar ett liknande besök på jämförbar restaurang kosta ca hälften, det som främst drar ner priset är att en flaska husets kostar ca 60 svenska kr (räcker till 4 glas) och öl ca 30-40 kr (låt gå att den ölen är enklare massproducerad). Maten ca 150 per person, dessert 40-50 kr.
Ja, alkoholen är ofta dyr. Nu har vi ju lite speciell alkoholskatt i detta land jämförelsevis med andra länder, men jag håller med om att det är lite provocerande att betala typ 85-90 kr för en Mariestads som kostar typ 15 kr på systemet. Nästan ännu värre med vin, husets vin är ju inte sällan något riktigt billigt de köper in och säljer för en hundralapp eller mer. Jag bor rätt mycket på hotell, frugan med, då vi reser en del, både i jobb och gemensamt, och där har de ofta svinpriser på alkohol.

När det gäller restauranger så blir vi nästan alltid besvikna på de lite mer "fina" ställena. Dyrt i förhållande till vad man får, i alla fall allt som oftast. Vi äter ändå ute en del, men vi har hittat lite schyssta kvarterskrogar i stan som faktiskt är riktigt trevliga, lugna samt att man blir mätt på god mat som är ganska prisvärd. Ska väl ändå säga att vi minskat rätt mycket på uteätandet.

Utomlands kan jag dock tycka att det är mer värt att gå på restaurang.

Sen måste jag säga, att när jag läser denna tråd, att jag blir rätt trött på Flashback. Tror inte att många av de som påstår sig sprätta pengar faktiskt gör det eller har råd till det.
Citera
2019-09-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hemlagat är godare än utemat 19 ggr av 20. Det är en inbillad myt att restaurangsbesök skapar lycka.

Hur ofta gör du fem-sju rätter av hög kvalité och har en välavvägd vinmeny till det?

Hur ofta äter du ute öht?
Citera
2019-09-14, 12:28
Medlem
Bankdosas avatar
Det kommer aldrig hända om jag inte bjuder familjen på restaurang.
Citera
2019-09-14, 12:31
Har aldrig betalat över 1000:-

Som mest är det nog 300:_
För jag och kärringen tävlade om vem som kunde äta flest cheeseburgare
Så vi beställde 15st var utan dricka.

Drack vatten hemma
Citera
2019-09-14, 12:31
Medlem
Ulfssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Varje dag i princip.
Hehe så din matbudget ligger på 30000:-/mån?

99% av alla i tråden ljuger ju rätt uppenbart, fattar fan inte poängen dock... Osäkra?
Citera
2019-09-14, 12:33
Medlem
Aldrig gjort. En sak om man bjuder familjen/närmaste vänner då skulle jag tänka mig betala 1000 kr men inte för en måltid till mig själv. I så fall ska det vara extraordinärt himmelskt god mat.
Citera
2019-09-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owu
Hur ofta gör du fem-sju rätter av hög kvalité och har en välavvägd vinmeny till det?

Hur ofta äter du ute öht?

Du inbillar dig att matupplevelsen är något extra när i själva verket mormors klassiska recept alltid är bättre än gourmetmaten. Myten är stark, annars hade folk inte betalat notan.
Citera
2019-09-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulfsson

99% av alla i tråden ljuger ju rätt uppenbart, fattar fan inte poängen dock... Osäkra?

Själv har jag svarat på det restaurangbesöket som infaller fredag eller lördag kväll någon gång varannan månad, jag tog för givet att inte ett Mc-Donaldsbesök eller lunchrestaurang på vardagar skulle räknas in.

Tacka fasen på att inte dessa besök inte kostar tusenlappen på två personer !

En Lördagkväll för två gör dock det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in