Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-09-13, 15:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det rör sig om en diskussion om tråden kring finansieringen av Gretas seglats.
Jag påpekade att om Monacos furstefamilj betalar så handlar det inte om snällhet från deras sida utan om marknadsföring. Greta har inte fått sin resa gratis, som hon själv säger, utan hon har betalat den med PR.
Jag kan inte se att det skulle vara bättre, som vissa tycks mena, att bli sponsrad av Monacos furstefamilj än av BMW och andra storföretag.
Det finns inga gratisluncher oavsett.

GiantSquid trodde att jag fantiserat ihop det jag skrev om Monaco och jag visade att det jag skrev stämmer.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Du fantiserar fortfarande, vad anledningen om nu furstehuset bjuckat på resan är, har du ju ingen aning om. Jag tror furstehuset klarar hushållskassan trots om dom är filantropiska och bidrar med en slant till Greta.
Hela teamet bakom Team Malizia ställde upp gratis, och leasar båten från den tyske ägaren vilken jag förstår hängt med i Gretas twitter sedan tidigare och lånade ut båten för ändamålet.
Team Malizia har bedrivit insamling utav data till klimatforskare innan Gretas resa.
2019-09-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Det är klassiskt domedagssektbeteende där man för enkelhetens skull jobbar med 10 år kvar innan domedagen.

Jag har börjat tycka synd om dessa stackare, dessa vanföreställningar och psykisk sjukdom är inte att leka med.

Precis, forskarnas framtida visioner samt nu (Greta) varningar t.ex., under tiden passar man på att mjölka skattepengar genom klimatsatsningar som har noll reel effekt på klimatet.
2019-09-13, 15:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Helt rätt? Gretas mamma sjunger mycket bra och är uppskattad och har sjungit hem miljontals kronor vilka hon av allt att döma försörjer familjen med.

Finns det något stolligare än omusikaliska operafantaster?
Att Greta blir så varmt välkommen bland modehusen beror kanske inte bara på att de som de flesta är klimatkrismedvetna utan kanske det har lite med Malenas internationella karriär som operasångerska att göra.
En spekulation att opera och Malena är populärt i dessa kretsar.
2019-09-13, 15:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Klassisk Aspergare, det finns bara JAG
Helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Frågan gällde faktiskt om Greta inte hade dåligt samvete för att hon förmått sina mamma att sluta flyga och avsluta sin karriär som operasångerska. Hon svarade enligt Expressens översättning:

"Helt ärligt bryr jag mig inte om hur hon uppträder. Hon gör musikaler nu, så hon fick byta karriär men det var inte så stort."

Den enorma "avgrunden" mellan opera och musical är kanske inte så uppenbar för Greta? Vacker musik hamnar båda på vitt i hennes värld utan socialstolliga gråskalor.
Ja, frågan gällde om Greta har dåligt samvete för att hon tvingat sin mamma att byta karriär.
Det har hon inte. Greta bryr sig inte och tycker inte att det är något att prata om.
Detta uttalande visar hur världsfrånvänd och egoistisk Greta är.

Greta visar att hon är likgiltig inför sin mamma och hur hon känner; att tvingas byta karriär är stort. Det visar också att hon tar pengar för givet. Att det är hennes mammas välbetalda utlandsjobb som var förutsättningen för hennes materiellt bekväma liv verkar hon inte ens reflektera över.
Vi kan utgå från att familjens ekonomi varit betydligt mer ansträngd sedan Malena övergick till jobb i Sverige samtidigt som hon måste betala för makens och dotterns resor över världen.
Som nästan 17-åring borde Greta visa omsorg om sin mamma och insikt i att pengar inte är givna.

Greta vet skillnaden mellan musikal och opera. Hon har som barn till en operasångerska och skådespelare fått med sig en kulturell bildning som kanske är främmande för dig, men självklar i de kretsarna. Dessutom har ju Greta spelat piano och har absolut gehör.
2019-09-13, 15:47
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du fantiserar fortfarande, vad anledningen om nu furstehuset bjuckat på resan är, har du ju ingen aning om. Jag tror furstehuset klarar hushållskassan trots om dom är filantropiska och bidrar med en slant till Greta.
Hela teamet bakom Team Malizia ställde upp gratis, och leasar båten från den tyske ägaren vilken jag förstår hängt med i Gretas twitter sedan tidigare och lånade ut båten för ändamålet.
Team Malizia har bedrivit insamling utav data till klimatforskare innan Gretas resa.
Haha
Jag har styrkt mina påståenden att Monaco, som helt kontrolleras av furstefamiljen, håller på att rebrandas till ett klimatvänligt och hållbart land samtidigt som deras gamla intäktsmodell inte fungerar. Vemsomhelst kan kolla källorna jag angett och se att det stämmer.
Jag förstår att det gör dig besviken

Men visst, du får gärna tro att det är en ren slump att Yacht Club de Monaco, som leds av furstefamiljen, ägnar sig åt att uppmärksamma klimatkrisen genom Pierre Casiraghi och Team Malizias verksamhet.
Precis som det naturligtvis är en ren slump att Malizia II och Pierre Casiraghi tog Greta över Atlanten.
De bara vaknade upp en dag och av en slump kände sig godhjärtade gentemot världens just nu mest uppmärksammade klimataktivist. Varför just Greta och ingen annan?

För den som inte lever med skygglappar är det uppenbart att skjutsen av Greta och Pierre Casiraghis medverkan är en del av rebrandingen av Monaco. Furstehuset har ju lyckats få massor av positiv PR genom seglatsen, precis som det var tänkt. Nu kopplar människor ihop dem med klimataktivism.
Greta har betalat för sin gratisresa. Valutan är PR.

Det finns inga gratisluncher. Du är naiv nog att inte förstå det.

Citat:
Faktum kvarstår: någon eller några betalade för Gretas resa.
Filmbolaget har förmodligen betalar en del.
Det är möjligt att Monacos furstefamiljen också betalat något. För deras del handlar Malizia II och seglatsen inte om filantropi, som folk om tråden verkar tro.
Monacos furstefamilj är under hård ekonomisk press. Deras gamla intäktsmodell fungerar inte längre och de måste rebranda Monaco och skapa nya intäktskällor.
En person som Pierre Casiraghi skulle inte vara så här publik i detta specifika sammanhang om han och familjen inte hade ett syfte med hans medverkan.
2019-09-13, 16:36
Medlem
Citat:
Greta vet skillnaden mellan musikal och opera. Hon har som barn till en operasångerska och skådespelare fått med sig en kulturell bildning som kanske är främmande för dig, men självklar i de kretsarna. Dessutom har ju Greta spelat piano och har absolut gehör.
Du är medveten om att du försöker föra en dialog med någon som tror att vetenskapliga artiklar publiceras på Wikipedia?
2019-09-13, 16:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du är medveten om att du försöker föra en dialog med någon som tror att vetenskapliga artiklar publiceras på Wikipedia?
Äsch, försöka kan man alltid
Men jag inser ju att det är lönlöst att försöka få hen att tänka till själv.

Greta har sagt en del mycket avslöjande saker den senaste tiden, som t ex att det inte går att argumentera mot henne eftersom det inte går att argumentera mot forskning. Samma villfarelse ser vi här i tråden.

Det börjar klarna allt mer varför man inte hör att makthavare verkligen lyssnar på henne och samtalar med henne om det hon har att säga om klimatkrisen. Makthavare nöjer sig med att ta en selfie och säga något svepande om hur fantastisk Greta är.
Den som försöker märker snart att det inte går att resonera med Greta på vanligt vis. För henne är det hon läst Absolut Sanning.

OT: Inkorgarna på FB blir snabt bland fulla. Då går det inte att få fler pm
Senast redigerad av DoraF 2019-09-13 kl. 17:02.
2019-09-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Alltid 10 år, är det för att man behöver andrum, samt att folk förhoppningsvis skall glömma vid eventuell felkalkyl, så att man återigen kan skjuta fram med 10 år?

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/new-yorks-elever-far-klimatstrejka-pa-skoltid/

Greta och alla andra alarmister verkar ha svårt med årtal. Förra året hade vi tio år på oss och alla år innan innan likaså. Det är drygt ett år sedan Greta började med skolstrejken och hävdade att vi bara har tio år på oss. I år säger hon fortfarande att vi bara har tio år på oss. Hur länge ska hon hålla på med det här, tills hon fyller 70 år?
2019-09-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Greta och alla andra alarmister verkar ha svårt med årtal. Förra året hade vi tio år på oss och alla år innan innan likaså. Det är drygt ett år sedan Greta började med skolstrejken och hävdade att vi bara har tio år på oss. I år säger hon fortfarande att vi bara har tio år på oss. Hur länge ska hon hålla på med det här, tills hon fyller 70 år?
Fullständigt normalt. Oljan tar slut om 30 år. Det måste vara sant, för det har jag hört varje år sedan 1973.
2019-09-13, 17:31
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Fullständigt normalt. Oljan tar slut om 30 år. Det måste vara sant, för det har jag hört varje år sedan 1973.
Ja vi vet, men vi har gömt 1000 kvantiljoner fat arktis..säg inte högt
2019-09-13, 17:41
Medlem
moderator-hatarens avatar
varför skriver tidningarna att apungen greta "strejkar" nu utanför vita huset.. hon strejkar väl för fan inte.... skulle tex NMR ställa sig med plakat utanför Rosebad ang invandringen hade det knappast stått att "NMR invandrar-strejkar"

Hon protesterar alt demonstrerar!
2019-09-13, 17:42
Bannlyst
Citat:
Helt rätt.

Ja, frågan gällde om Greta har dåligt samvete för att hon tvingat sin mamma att byta karriär.
Det har hon inte. Greta bryr sig inte och tycker inte att det är något att prata om.
Detta uttalande visar hur världsfrånvänd och egoistisk Greta är.

Greta visar att hon är likgiltig inför sin mamma och hur hon känner; att tvingas byta karriär är stort. Det visar också att hon tar pengar för givet. Att det är hennes mammas välbetalda utlandsjobb som var förutsättningen för hennes materiellt bekväma liv verkar hon inte ens reflektera över.
Vi kan utgå från att familjens ekonomi varit betydligt mer ansträngd sedan Malena övergick till jobb i Sverige samtidigt som hon måste betala för makens och dotterns resor över världen.
Som nästan 17-åring borde Greta visa omsorg om sin mamma och insikt i att pengar inte är givna.

Ni har ju en sådan löjlig kälkborgerlig moral. Det är tvärtom så att det mest egoistiska i världen är att skaffa barn. Knullar man inte med skydd så är det ens förbannade plikt att offra allt för sina barn. Man är ju skyldig till att de har fötts till denna skitvärld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in