Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-09-13, 07:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Hade inte Greta bra betyg i svenska? Hur går man efter någons personlighet?
Citat:
Jag förstår vad som åsyftas, vad jag inte förstår är varför en påstått högpresterande tonåring inte kan uttrycka sig på korrekt svenska. Hade Greta varit idrottstalang hade jag förstått varifrån misstaget kom.

Var någonstans säger Greta detta på svenska?

Citat:
I intervjun med Naomi Klein får Greta Thunberg även frågan om hur hon hanterar det hat som riktas mot henne – och som stundvis kommit från högt uppsatta politiker.

– Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är roligt. Jag vet inte hur många skrattattacker jag haft till olika memes på Twitter. Jag brukar också ha en tävling med mig själv där jag försöker hitta den mest absurda konspirationsteorin, säger Greta Thunberg och fortsätter:

– De går efter min personlighet, mitt utseende och hur jag beter mig. Det visar bara att jag har vunnit – de har inget annat att attackera. De kan inte argumentera mot mig eftersom det inte går att argumentera mot forskning.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-talade-i-natt-det-var-hemskt-/
2019-09-13, 07:42
Medlem
Det går inte att argumentera mot forskning, säger Greta. Alltså har hon ingen som helst kunskap om forskning. Det viktigaste inom forskningsvärlden är just kritisk granskning och ifrågasättande av forskningsresultat.
2019-09-13, 08:06
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Svara på frågan istället för att låtsas låta intelligent. Varför vill du läsa om Greta vareviga dag???
Greta är det viktigaste som sker på jorden på mycket länge.
2019-09-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det går inte att argumentera mot forskning, säger Greta. Alltså har hon ingen som helst kunskap om forskning. Det viktigaste inom forskningsvärlden är just kritisk granskning och ifrågasättande av forskningsresultat.

Exakt, och att hon vägrar ta del av avvikande argument stärker inte precis hennes trovärdighet. ”Jag lyssnar inte på dom.” Och Gretas beundrarskara applåderar och hånar dessa ofta extremt högutbildade och belästa personer för att de passerat medelåldern och har hunnit få grått hår

Ett annat problem med Greta och alarmisterna är att allt som sägs i fråga om klimatets kommande utveckling bygger på hypotetiska datormodelleringar. Det finns mängder av variabler som kan spela in och förändra, varav en del kanske ännu är outforskade. Klimatologi är en ny vetenskap. Men att tala om en irreversibel tipping point ca år 2030 är av allt att döma mer agenda och skräckpropaganda än vetenskap.

Postmodernismen har nått ända in i naturvetenskaplig ”forskning”. Snart är väl tyngdkraften också bara en social konstruktion, orkestrerad av patriarkala strukturer.

När ska Greta ta sitt förnuft till fånga och lyssna på andra? Förstår hon inte att hon gör sig löjlig när hon talar om forskning och inte ens vet vad det innebär avseende kritisk granskning och ifrågasättande?
2019-09-13, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
DN, SVT m fl har gärna hjälpt Malena att blåsa upp snacket om hennes internationella karriär för att ge intryck av att hon var något sorts tungt namn ute i världen för 10-15 år sedan. Så var det inte, hennes karriär utomlands var inte i närheten av de högre skikten på det sättet, den tog aldrig riktigt fart.

Påhoppet på Birgit Nilsson (hon sade typ att "de nya sedlarna hyllar en nazianstucken sångerska, Birgit Nilsson fattade inte hur problematiskt det är att sjunga Brynhilde, vet ni inte att Wagner var nazist och att det syns i hans operor?") handlade främst om professionell avundsjuka, det är Malena förstås inte ensam om bland operasångerskor, men Birgit hade som sångerska allt det som Malena inte har.
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nu är ju inte Malena ensam om att vara okunnig. Hur skulle hon kunna veta att Wagner dog innan Hitler ens föddes? Vi som faktiskt uppskattar opera lyssnar på andra än Ernman, då det finns många som är världsberömda i hela världen, till skillnad från dem som är världsberömda på hela SVT. Och om man går utanför opera så finns det förstås många fler, inom helt andra fält än opera, som är världsberömda på hela SVT! Men nu glider jag in på DDR-Sverige, och det är off-topic.
Fast nu har ni både skapat och dömt en halmgubbe för självklart vet Malena Ernman när Wagner föddes.

https://www.svt.se/kultur/musik/ernman-vagrar-hylla-wagner
2019-09-13, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Det är obehagligt att vuxna människor fortsätter att heja på farsen, trots att Greta själv uttryckligen har sagt att hon startade skolstrejken för att hon inte hade några kompisar och mådde allmänt dåligt. Detta barn SKRIKER efter att få bli sedd - uppvuxen med två narcissister som hon är - och ni idioter bara uppmuntrar föräldrarnas misshandel. Ni bekräftar för Greta att hon måste göra något extraordinärt för att få lika stor uppmärksamhet som barn med normala föräldrar får utan att behöva prestera alls.
Nåt fel är det!
2019-09-13, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Greta pratade om mammas karriär i amerikansk tv.
Hon har uppenbarligen inget till övers för varken sin mamma eller det faktum att hon ensam försörjer hela familjen. Detta kommer att sluta illa: Greta kommer att få en chock när hypen är över och hon är vuxen.
Frågan gällde faktiskt om Greta inte hade dåligt samvete för att hon förmått sina mamma att sluta flyga och avsluta sin karriär som operasångerska. Hon svarade enligt Expressens översättning:

"Helt ärligt bryr jag mig inte om hur hon uppträder. Hon gör musikaler nu, så hon fick byta karriär men det var inte så stort."

Den enorma "avgrunden" mellan opera och musical är kanske inte så uppenbar för Greta? Vacker musik hamnar båda på vitt i hennes värld utan socialstolliga gråskalor.
2019-09-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta verkar bli allt säkrare för varje TV-framträdande i USA. Här skötte hon sig bra, i The Daily Show:

https://twitter.com/TheDailyShow/status/1172140823569473537

”67 percent chance.” Upp till 200 arter utplånas ”every single day” (hur är det överhuvudtaget möjligt att göra sådana beräkningar, och hur många kan hänskrivas till CO2?) Procenttal och andra siffror rabblas upp på löpande band. Känns som om Greta suttit på hotellrummet den senaste tiden och pluggat siffror.

Skrämmande att läsa kommentarerna efter denna sifferexercis. Tala om religiöst fenomen. Greta We Love You.

Som vuxen och själv förälder kan jag heller inte förstå hur hon kan tro att vi som inte längre är ungdomar skiter högaktningsfulllt i framtiden och ev. framtida klimatkatastrofer. Hon kan inte förstå att det finns människor som inte sätter sig själva i första rummet. Det säger kanske något om hennes diagnos - eller om hennes egen familj.
2019-09-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Gissar att hon tänker på engelska här: "go after" i betydelsen att jaga i syfte att oskadliggöra, fånga in eller döda.
Citat:
Jag förstår vad som åsyftas, vad jag inte förstår är varför en påstått högpresterande tonåring inte kan uttrycka sig på korrekt svenska. Hade Greta varit idrottstalang hade jag förstått varifrån misstaget kom.
Jag börjar gilla er mer och mer. Kanske borde hon inte sagt "go after" för att hon kanske borde förstått att vissa på Flashback skulle go nuts?
2019-09-13, 09:10
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Greta är det viktigaste som sker på jorden på mycket länge.
Vad är det som sker? Vad tror du Greta kan åstadkomma?
2019-09-13, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa

Perfectly put!
2019-09-13, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Jag börjar gilla er mer och mer. Kanske borde hon inte sagt "go after" för att hon kanske borde förstått att vissa på Flashback skulle go nuts?

Jag påpekade helt lugnt vad hon verkar ha menat med sitt swengelska ordval, och Urtimating tycks också ha insett det på egen hand. Är det vad du menar med att gå på nötterna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in