Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
N3ss3s avatar

Moderatormeddelande

Postat av N3ss3 2019-09-11, 22:06
Medlem
Tänk på att tråden handlar om Greta, inte om miljöproblemen primärt.

Diskussion som svävar iväg för långt från Greta kommer att tas bort, och i vissa fall även varnas.

Varningar riskerar just nu att hagla. Topic är GRETA, inte andra medlemmar i tråden.

/mod
Senast redigerad av DoraF 2019-12-07 kl. 22:17. Anledning: Uppdatering
2019-09-11, 22:23
Medlem
Jofs avatar
Greta tar upp sin Asperger i de två ovanstående intervjuer. Nämner att de ger henne superpower. Inte bara är ett handikapp.
Det är intressant och en aspekt som andra också tagit upp. Lyfter fram neurologiska olikheter som kompetens istället för handikapp.
Gör att hon kunnat ägna timmar högt koncentrerad på att läsa in sig på ämnen. Ex v (!) klimatforskning, men också andra ämnen.
Gör att hon kan hålla tråden. Inte flyta ut och börja svamla om annat som inte hör till ämnet som många andra som kanske har stor kunskap, men som är gaggiga. (En gliring! För den som inte fattade det ).
2019-09-11, 22:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Greta tar upp sin Asperger i de två ovanstående intervjuer. Nämner att de ger henne superpower. Inte bara är ett handikapp.
Det är intressant och en aspekt som andra också tagit upp. Lyfter fram neurologiska olikheter som kompetens istället för handikapp.
Gör att hon kunnat ägna timmar högt koncentrerad på att läsa in sig på ämnen. Ex v (!) klimatforskning, men också andra ämnen.
Gör att hon kan hålla tråden. Inte flyta ut och börja svamla om annat som inte hör till ämnet som många andra som kanske har stor kunskap, men som är gaggiga. (En gliring! För den som inte fattade det ).
Hon ser ut som och låter efterbliven. Vilken superpower är det? Hennes kunskap verkar ytlig som bäst och icke existerande för det mesta.
Hon får nog läsa annat än DN och se på TV4.
2019-09-11, 22:51
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hon ser ut som och låter efterbliven. Vilken superpower är det? Hennes kunskap verkar ytlig som bäst och icke existerande för det mesta.

Hör intervjuerna! Där utvecklar hon vad hon menar med sin "superpower". Jag tolkade det som att det bl a det jag skrev: "Gör att hon kunnat ägna timmar högt koncentrerad på att läsa in sig på ämnen. Ex v (!) klimatforskning, men också andra ämnen."

Det i sig behöver inte innebära att hon i sin ålder och med sin bakomliggande kunskap kan ifrågasätta och bearbeta den kunskapen självständigt. Det kan man knappast begära. Men bidrar säkert till hennes förmåga att hålla tråden.
Lite "aspis" kan vara en bra egenskap att ha i många sammanhang. Gör bl a att flera kan prata om samma saker.
Greta lär vara rolig också, enl. en av seglarna på båten. Så att vara aspis behöver tydligen inte innebära att man blir humorlös.
2019-09-11, 23:00
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:

På tal om Gretas "superpower": Föreställ dig att du själv skulle få ett barn med Asperger. Hur skulle du reagera då när barnet har fått sin diagnos - och kanske själv uppfatta sig som avvikande? Skulle du då tala om för honom eller henne något i stil med "visst, du är socialt handikappad, gå och dra något gammalt över dig"?...

...eller skulle du försöka vända denna ångest, vånda, depression till något positivt och tala om för denna att man kan se högfungerande AST (Asperger) som något positivt, som en superkraft vad gäller förmågan att fokusera? Jag gissar på det sistnämnda. Där har du troligen en källa till påståendet om "superpower". Antagligen någon som försökte hjälpa Greta ur hennes djupa dal genom det här snacket. :-)

Sedan kan jag hålla med om att inget av det hon säger är revolutionerande eller nytt. Men vad kan man vänta sig av en unge som bara gått några år i grundskola?
2019-09-11, 23:08
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
[...] att vara aspis behöver tydligen inte innebära att man blir humorlös.

Väl talat! Aspeger är nästan lika brett i sitt spektrum som att vara HomoSapiens... :-)
2019-09-11, 23:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hör intervjuerna! Där utvecklar hon vad hon menar med sin "superpower". Jag tolkade det som att det bl a det jag skrev: "Gör att hon kunnat ägna timmar högt koncentrerad på att läsa in sig på ämnen. Ex v (!) klimatforskning, men också andra ämnen."

Det i sig behöver inte innebära att hon i sin ålder och med sin bakomliggande kunskap kan ifrågasätta och bearbeta den kunskapen självständigt. Det kan man knappast begära. Men bidrar säkert till hennes förmåga att hålla tråden.
Lite "aspis" kan vara en bra egenskap att ha i många sammanhang. Gör bl a att flera kan prata om samma saker.
Greta lär vara rolig också, enl. en av seglarna på båten. Så att vara aspis behöver tydligen inte innebära att man blir humorlös.
Saknar du grundläggande kunskaper så kan du inte läsa in dig på ett komplext ämne.
Greta är inget underbarn, hon används av sekten pga sin störning och omogna utseende.
2019-09-11, 23:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
På tal om Gretas "superpower": Föreställ dig att du själv skulle få ett barn med Asperger. Hur skulle du reagera då när barnet har fått sin diagnos - och kanske själv uppfatta sig som avvikande? Skulle du då tala om för honom eller henne något i stil med "visst, du är socialt handikappad, gå och dra något gammalt över dig"?...

...eller skulle du försöka vända denna ångest, vånda, depression till något positivt och tala om för denna att man kan se högfungerande AST (Asperger) som något positivt, som en superkraft vad gäller förmågan att fokusera? Jag gissar på det sistnämnda. Där har du troligen en källa till påståendet om "superpower". Antagligen någon som försökte hjälpa Greta ur hennes djupa dal genom det här snacket. :-)

Sedan kan jag hålla med om att inget av det hon säger är revolutionerande eller nytt. Men vad kan man vänta sig av en unge som bara gått några år i grundskola?
Inte skulle jag göra mitt barn till mittpunkten i en freakshow ala Greta. Greta har flera diagnoser och har stannat i den fysiska utvecklingen.
Hon utnyttjas av cyniker pga sina handikapp.
2019-09-11, 23:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man får skilja på de pengar som alltid pumpas in i Malizia II av sponsorer för att hålla verksamheten igång och de extra pengar som just Greta-resan kostade.

En del (t.ex i denna tråd) frågar sig ju Vem betalade Gretas resa över Atlanten? som om det skulle ha pumpats in extra pengar specifikt för henne.

Det kan det ha gjorts, till viss del, men det mesta av pengarna skulle ändå ha pumpats in i Malizia II med eller utan Greta. Så de extra pengarna är kanske inte så stora. Och dessa pengar kan lika gärna Monaco ha lagt in. Med tanke på att en prins följde med är det ju inte omöjligt. Det är väl knappast några stora pengar för dem.
Pierre Casiraghi är inte prins. Jag förmodar att det var honom du menade.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag gör också den distinktionen, men det kostar miljoner att förbereda och genomföra en enda resa över Atlanten med en sådan här båt. Ja, i praktiken är det ju en tur- och retur-resa, även om Greta inte kommer med på återresan, eftersom man alltid behöver ta båten tillbaka till dess hemmahamn.

Biljetter till en "gäststol" på en sådan här seglats är något som man knappast ens kan köpa för pengar, så exklusivt är det.

Båten renoverades och upprustades f ö till en kostnad av några miljoner euro under förra vintern; det tog fyra månaders hårt arbete. En hel del av dessa kostnader kan rimligen ses som kopplade till atlantseglingen Greta var med på; slitaget när man seglar high-speed på det sättet tvingar fram renoveringar och tätt underhåll.

Den berömda följebåten (större än själva segelyachten och säkerligen driven med diesel) är en annan kostnad.
Faktum kvarstår: någon eller några betalade för Gretas resa.
Filmbolaget har förmodligen betalar en del.
Det är möjligt att Monacos furstefamiljen också betalat något. För deras del handlar Malizia II och seglatsen inte om filantropi, som folk om tråden verkar tro.
Monacos furstefamilj är under hård ekonomisk press. Deras gamla intäktsmodell fungerar inte längre och de måste rebranda Monaco och skapa nya intäktskällor.
En person som Pierre Casiraghi skulle inte vara så här publik i detta specifika sammanhang om han och familjen inte hade ett syfte med hans medverkan.
2019-09-11, 23:48
Medlem
Citat:
Inte skulle jag göra mitt barn till mittpunkten i en freakshow ala Greta. Greta har flera diagnoser och har stannat i den fysiska utvecklingen.
Hon utnyttjas av cyniker pga sina handikapp.
Men det är ju iallafall bra att hon känner sig nöjd med sig själv nu
2019-09-11, 23:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Mysigt att normal vetenskaplig skepsis nu sorteras in i samma fack som lägervakt i Auschwitz. Det är just det här storvulna språket som gör att jag har lite svårt att ta Greta™ fan club på allvar. Följ barnet mot frälsning.
Ja, det är skrämmande hur snabbt människor blir faktaresistenta fanatiker.

Greta själv är ju rankad som en av världens främsta tänkare.
Så här tänker hon:

Citat:
I intervjun med Naomi Klein får Greta Thunberg även frågan om hur hon hanterar det hat som riktas mot henne – och som stundvis kommit från högt uppsatta politiker.

– Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är roligt. Jag vet inte hur många skrattattacker jag haft till olika memes på Twitter. Jag brukar också ha en tävling med mig själv där jag försöker hitta den mest absurda konspirationsteorin, säger Greta Thunberg och fortsätter:

– De går efter min personlighet, mitt utseende och hur jag beter mig. Det visar bara att jag har vunnit – de har inget annat att attackera. De kan inte argumentera mot mig eftersom det inte går att argumentera mot forskning.
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-talade-i-natt-det-var-hemskt-/
2019-09-11, 23:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men det är ju iallafall bra att hon känner sig nöjd med sig själv nu
Det hade inte kunnat ske utan en freakshow menar du eller vad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in