Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-19, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Här har vi Greta i amerikansk vänsterteve:

https://www.youtube.com/watch?v=Dgi30Wy_V74

Hon kommunicerar mycket kompetent på engelska.

Visar inga som helst symptom på vare sig autism eller Aspbergers.

Det sker en accellererande sammanblandning mellan Aspbergers och vanliga introverta individer.

En person har inte Aspbergers för att de har specialintressen och förmår koncentrera sig på en sak längre tid än en halvtimme.

Till råga på allt besitter inte Greta några specialkunskaper i ämnet överhuvudtaget utan rabblar bara upp floskler hon fått lära sig i skolan eller av sin mamma.

Men flickan är ju bara 16 år och vid den åldern kan man inte förvänta sig ens av A-studenter (som Greta säkert är!) att de ska kunna dra särskilt många egna slutsatser utan intelligens i den åldern består av att repetera utantill det man blivit lärd.

Till kriterierna inom autismspektrumet hör att man ska ha svårt att klara av sociala situationer till den grad att man inte fungerar normalt i samhället. Greta är uppenbarligen en högfungerande individ som kan flänga runt i massvis med mediekanaler och träffa fd presidenter och för henne totalt okända individer SAMT hålla tal för tusentals personer. Utan att spåra ur eller låsa sig som just riktiga autister gör hela tiden i helt normala sociala sammanhang.

/Johan

Intressant inlägg som jag tyvärr saknar kunskaper att bemöta.

Vad säger familjen Ernman/Thunberg själva i sin bok?

Citat:
På Gretas skola finns en psykolog som har stor erfarenhet av autism. Hon pratar med oss båda på telefon och hon säger att självklart måste man göra noggranna utredningar men i hennes ögon - och helt off the record - visar Greta väldigt tydliga tecken på att hon befinner sig i autismspektrat.

"Högpresterande Aspergers", säger skolpsykologen.

Vi gör vårt bästa för att ta in det hon berättar, och det låter onekligen väldigt övertygande, men vi har fruktansvärt svårt att förlika oss med att vår dotter skulle vara autistisk. Faktum är att inte en enda person i vår bekantskapskrets reagerar med nåt annat än ett stort "Va?!" när vi prövar autismteorin på dem.

Det finns inte en enda klichébild av autism eller Asperbergs som stämmer in. Antingen är skolpsykologen galen eller så har vi stött på ett gigantiskt folkbildningsglapp.

Eller så finns det ett tredje alternativ och det är att Greta har en otypisk form av Aspergers, som yttrar sig bland annat som du beskriver. Men också att hon inte har behov av fasta strukturer, lugn och ro och rutiner.

Då kan man ju fråga sig på vilket sätt hon skulle vara en förebild för andra med diagnosen, alla de som aldrig i livet skulle klara av att tala inför stora folkskaror eller flänga omkring i USA och Latinamerika utan långsiktig planering. De som får höra att de har en medfödd "superkraft" men inte har en aning om hur de ska kunna omsätta den i praktiken.

Finns det fördelar med att bli diagnosticerad? Möjligheten till specialskolor, extra pedagoger, anpassad studiegång ..? Hur många i en "vanlig" skola hade fått rätt att "skolstrejka" en dag i veckan och byta ut lektioner mot självstudier? Ingen som "bara" lider av tvångstankar och depression åtminstone.
2019-09-19, 08:55
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vad som än händer i framtiden så har du bestämt att Greta hade rätt.
Alla vetenskapliga undersökningar visar att fossila bränslen ändrar klimatet. Inga undersökningar visar motsatsen.

Det fossila stoften är från en tid med annat klimat, anpassat för den tidens liv. Det var mer än fem miljoner år sedan halten av koldioxid i atmosfären var lika hög som nu. Den tidens klimat kan många arter inte anpassa sig till och blir en katastrof för miljarder människor pga torka eller översvämningar.

Att satsa på fortsatt användning av fossila bränslen är att strunta i kommande generationer. Vilket inte kan bli rätt ens i den nyliberalaste av alla världar.

Varför hata Gretas mediala framgångar? Media tar upp vad som intresserar folk.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-19 kl. 09:19.
2019-09-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Om hon blir känd som den som försökte, vilka är hon då känd bland?
Alternativt blir hon känd som den där flickan som man läste om i tidningen, hon som skolstrejka och läste en bok utanför riksdagen med en skylt där det stod vad hon gjorde. Det tills någon förklarade vad hon skulle säga i media , men förmodligen sedan lämnade henne ensam när någon annan gör något som får medias uppmärksamhet, då ska Greta stå där ensam och se alla kompisar hon fick när hon var med i tidningen, skaffa barn och familj och skita i Greta. Om hon gav upp sin framtid pga miljön år 2018, vad gör hon då om det scenariot inträffar? Om det inträffar så är det hennes huvudvärk men jag hoppas för nästkommande generationers skull att de slipper se Greta som någon minister för hon är nog alldeles för passiv för att göra ett bra jobb i samhällsutvecklingen. Greta åker runt för att media har lyft fram henne, inte på eget initiativ för då hade hon nog suttit kvar utanför riksdagen och läst sin bok än idag.
Hon blir historisk, skrev jag. Känd är hon redan och uppsatserna om henne blir förstås kvar på Wikipedia så länge Wikipedia finns kvar.
2019-09-19, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

Citat:
Nu är det ju inte de med Aspergers som lider, det är faktiskt deras omgivning som lider. Sedan kan ju Greta™ se det som en superkraft om hon vill. Det är så jävla lagom roligt för oss andra som skall hantera aspies. Jag har själv två stycken här hemma, och jag kan tänka mig att Malena tycker att det är väldigt skönt att slippa att ha Greta™ hemma ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Det är synd om dina barn som har en far med den attityden.

Så här säger Malena själv - offentligt till alla som vill och orkar lyssna. Osynlige.Mannen tror jag behåller sina känslor anonymt och för sig själv:

Citat:
Föräldrar till barn med NPF har ett helvete, det är bara så.

(Vidare, för att återknyta till diskussionen för någon vecka sedan om huruvida hon gav upp sin internationella karriär av osjälviska skäl:

Citat:
– Det var inte bara Greta, jag var klar med operan. Jag hade tagit operan så långt det gick, hade fått göra allt jag velat.
2019-09-19, 09:07
Medlem
Citat:
Alla vetenskapliga undersökningar visar att fossila bränslen ändrar klimatet. Inga undersökningar visar motsatsen.

Det fossila stoften är från en tid med annat klimat, anpassat för den tidens liv. Det var mer än fem miljoner år sedan halten av koldioxid i atmosfären var lika hög som nu. Den tidens klimat kan många arter inte anpassa sig till och blir en katastrof för miljarder människor pga torka eller översvämningar.

Att satsa på fortsatt användning av fossila bränslen är att strunta i kommande generationer. Vilket inte kan bli rätt ens i den nyliberalaste av alla världar.
Vilka satsar på fortsatt användning av fossila bränslen?
2019-09-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Om du lämnar tidsaspekten därhän: såg Arrhenius CO2 som något livgivande (dvs positivt), av din citerade text att döma? Hade han några funderingar om hur fort befolkningsökningen skulle ske? Måste inte livsmedelsproduktionen hålla jämna steg med den?

Innan vi hamnar alltför mycket OT: Vad många forskare försöker förklara, och balansera debatten med, är att CO2 inte är det ”gift” som många försöker påskina. Till exempel nyhetssändningarna som gärna illustrarar klimatfrågor med stinkande skorstenar som spyr ut helt andra ämnen.

Det är överdrifterna, vinklingen och Gretas oemotsagda skräckpropaganda om ”livets gas” som är uselt.

Jag försöker lyssna seriöst på båda sidor och det enda jag kan säga med säkerhet är att frågan är extremt komplicerad och att Greta gör det lite väl enkelt för sig när hon påstår att ”we already have all the facts and the solutions”. Det är tragiskt när vuxna människor sväljer alla sådana påståenden rakt av. Och jublar över hennes ”klokhet och självuppoffringar”.
Koldioxid påverkar klimatet. Ska vi laborera med klimatet? Bara av bekvämlighetsskäl? Vad tycker din son om att han och hans framtida barn ska få ärva problem av okänd storlek av en lättsinnig generation av "vuxna"?

Kanske har Greta fel? Att de vuxna är värre än vad hon tror?
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-19 kl. 09:20.
2019-09-19, 09:10
Medlem
Citat:
Vilka satsar på fortsatt användning av fossila bränslen?
Oljebolag, storföretag som vill undvika omställningskostnader, vägtrafikanter, de som har oljepannor i källaren, ... Alla som vill stoppa Greta.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-19 kl. 09:20.
2019-09-19, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

Så här säger Malena själv - offentligt till alla som vill och orkar lyssna. Osynlige.Mannen tror jag behåller sina känslor anonymt och för sig själv:

(Vidare, för att återknyta till diskussionen för någon vecka sedan om huruvida hon gav upp sin internationella karriär av osjälviska skäl:
Den osynlige mannen skrev att barn med Asperger inte lider. Inte ens den sanningen unnades dem.
2019-09-19, 09:17
Medlem
Intressant från yttersta (?) vänsterkanten om Greta:

http://www.internationalen.se/2019/09/klimatet-kan-inte-vanta-pa-att-thunberg-ska-bli-antikapitalist/

Citat:
En del av vänstern placerar förväntningar och förhoppningar på Greta Thunberg som hon åtminstone hittills vare sig kunnat eller velat, men framförallt inte varit skyldig att infria. Det är inte Gretas fel om vi låter radikala krav och budskap hamna i skymundan för fraser som ”vi måste göra något” och andra truismer.

Det framgick från FFF-mötet i Lausanne att en skara försökte få rörelsen att fördöma kapitalism, vilket majoriteten lyckades avstyra.

Det framgår också allt tydligare att politiska rörelser på båda håll försöker utnyttja hennes i grunden säkert helt opolitiska och enbart välmenande klimatengagemang med att "dra" det åt olika håll.

https://www.fridaysforfuture.org/

Citat:
5. We are a peaceful and quiet striking organisation, but unfortunately we have already seen examples in some countries, where some individuals or organisations try to join a strike for the purpose of causing trouble. Please take care and prioritise your own safety.

Något som ni hört talas om/läst på andra håll?

Ingen som funderat över om det kommer att bli "motdemonstrationer" mot de kommande storstrejkerna? Kanske i form av att Trumpanhängare går man ur huse? De är ganska många, you know ...
2019-09-19, 09:25
Medlem
Citat:
Hon blir historisk, skrev jag. Känd är hon redan och uppsatserna om henne blir förstås kvar på Wikipedia så länge Wikipedia finns kvar.
Ursäkta om jag missade den detaljen . Vad menar du med historisk? Historisk på det viset att hon var en marknadsföringskampanj i olika syften?
- "Om vi ger Greta vårt finaste pris just nu när hon är het, då gör vi oss ett gott rykte hos folket" så tror jag det låter på många organisationer och företag när man diskuterar taktik i marknadsföring. Förhoppningsvis har hon gjort stora framsteg i klimatfrågan, men det får tiden visa. Jag tycker att det bör vara viktigare att se kritiskt på att priser delas ut efter 1år som miljöaktivist och vi har inte ens löst det hon anser att vi MÅSTE lösa..
2019-09-19, 09:37
Medlem
Citat:
Ursäkta om jag missade den detaljen . Vad menar du med historisk? Historisk på det viset att hon var en marknadsföringskampanj i olika syften?
- "Om vi ger Greta vårt finaste pris just nu när hon är het, då gör vi oss ett gott rykte hos folket" så tror jag det låter på många organisationer och företag när man diskuterar taktik i marknadsföring. Förhoppningsvis har hon gjort stora framsteg i klimatfrågan, men det får tiden visa. Jag tycker att det bör vara viktigare att se kritiskt på att priser delas ut efter 1år som miljöaktivist och vi har inte ens löst det hon anser att vi MÅSTE lösa..
Många anser att Greta håller på att förändra världen. Oavsett hennes diagnoser, PR-folk, ålder och påstådda dubbelmoral.
2019-09-19, 09:40
Medlem
Citat:
Koldioxid påverkar klimatet. Ska vi laborera med klimatet? Bara av bekvämlighetsskäl? Vad tycker din son om att han och hans framtida barn ska få ärva problem av okänd storlek av en lättsinnig generation av "vuxna"?

Kanske har Greta fel? Att de vuxna är värre än vad hon tror?

Om vi ska blanda in min son och hans kompisar, som är i ungefär Gretas ålder, så tror jag de är mer oroade över våldsutvecklingen, stigande arbetslöshetssiffror och bostadsbrist än över politiskt färgade datormodelleringar och religiösa undergångsscenarier. För dem är allt detta det en realitet här och nu där politikerna står handfallna. Men så bor just vi också i en del av Sverige med den dystraste utvecklingen.

OnT.

Är det inte att "laborera med klimatet" att som Gretas favorit, Parisavtalet, tillåta kraftig utbyggnad av kolkraften i Kina? Bara för att kineserna ska höja sin levnadsstandard, men på vilkas bekostnad?

Sen är jag väldigt intresserad av vad IPCC menar i sin rapport och som Greta tog upp i sin "hearing" igår.

Citat:
Limiting global warming to 1.5°C would require rapid, far-reaching and unprecedented changes in all aspects of society, the IPCC said in a new assessment.

Det handlar uppenbarligen inte om att flyga mindre och äta mindre kött.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in