2019-09-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Många teorier. Många kloka personer i tråden, till stor lärdom för den som vill ta till sig ny kunskap men samtidigt inte låta sig luras.

Vad är det för övrigt som inte säger att SD och HD begick detta fasansfulla brott i samförstånd? Har inte sett detta diskuterats i tråden (kanske har jag missat nåt väsentligt?) men kanske vore det dags? Kanske är det nåt sånt som åkl.Hiding försöker bena ut?
Jo, den teorin har varit uppe här åtskilliga gånger. Åkl. kommer förhoppningsvis att få fram sanningen förr eller senare, oavsett vem/vilka som bär på skulden.
Citera
2019-09-12, 19:11
Medlem
Citat:
Många teorier. Många kloka personer i tråden, till stor lärdom för den som vill ta till sig ny kunskap men samtidigt inte låta sig luras.

Vad är det för övrigt som inte säger att SD och HD begick detta fasansfulla brott i samförstånd? Har inte sett detta diskuterats i tråden (kanske har jag missat nåt väsentligt?) men kanske vore det dags? Kanske är det nåt sånt som åkl.Hiding försöker bena ut?

Det är min teori också. SD höll fast LW och HD slog med något tillhygge. Därför har man nu bara SD DNA funnet på LW men ej något från HD och därför sitter bara SD med sannolika skäl just nu.
Citera
2019-09-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förmodligen tvingade hon sig in i hans bil.
Ja hon ockuperade den förstås, tvingade hon honom att åka runt med henne i bilen också? Kan hon varit så fräck? Inte undra på att hon var rädd att det skulle bli värre då, hade hon inget konsekventtänk alls? SD är kanske klen så knoggnuggningen var nog lam och kändes inte.
Herregud så dumt, hur kunde hon? 🙈
Senast redigerad av KonstApel006 2019-09-12 kl. 19:17.
Citera
2019-09-12, 19:16
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Artikeln är låst. Kan du citera något därifrån?

Tvivlar starkt på att SD släpps, såvida han inte har kommit med något uppseendeväckande som pekar åt ett annat håll - med bevis därtill. SD skulle nog ange HD som skyldig för att själv slippa undan, det kan jag tänka mig och är han oskyldig bör han naturligtvis släppas. Vilken skithög han än är som person.

@notknapparen var rask med att citera

Citat:
"Mannen häktades vid Örebro tingsrätt 30 augusti på sannolika skäl. Nu har mannen och hans försvarare Ingvar Backman överklagat häktningen till Göta hovrätt.

Den 45-årige mannen anser att han bör släppas på fri fot. Han nekar till mordet och anser att det inte finns några skäl att hålla honom frihetsberövad.

Försvaret fick i onsdags bakslag i hovrätten. Även hovrätten anser att bevisen talar för att mannen är misstänkt på den högre misstankegraden.
"

https://www.na.se/artikel/mordmisstankte-45-aringen-ville-bli-slappt-men-forsvaret-fick-nytt-bakslag

Bevisen talar för att mannen är misstänkt på sannolika skäl...
Det är en bra indikation...

Ber om ursäkt om någon annan redan har svarat. Läser ivrigt ikapp intressanta inlägg i tråden, flås flämt! Jag tror att SD får mer än de ”Tre dar i buren” som den gode Thore Skogman sjöng om
Citera
2019-09-12, 19:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jättebra inlägg!
Knoggnuggning. Låter ofarligt, t.o.m som ett ofof, hyss och har raljerats kring.
Jag har själv aldrig utsatts för det och det är jag tacksam för efter att ha läst efter ditt inlägg.
Det visar vilken skillnad det är på verkligheten och reella konsekvenser och ord på ett papper eller skärm.
Trams...

I nedläggningsbeslutet finns att läsa att mannen har ”haft en rätt att avvisa målsäganden från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång” och att ”uppgifterna om vad som ska hänt skiljer sig delvis åt”.

https://www.metro.se/artikel/uppgift...-lena-wesström
Men det vet vi alla redan.

Men att Åkl har stöd för nedläggningsbeslutet i brottsbalken NJA 1978 s. 356 vill eller vägrar några villrådiga obstinata medlemmar
Ber er som ljugit och vilsefört tråden med trådsanningen: Det evinnerliga upprepandet om att SD misshandlat LW att läsa detta. Noga Kanske speciellt till vaneljugaren Sh.Holmes som upprepat lögnen så många ggr att han tror på den själv.

"Då någon är gäst får denne stanna kvar tills man blir uppmanad att ge sig av, gör inte gästen detta får gästen avlägsnas med det våld som krävs.:

Bruka våld-Person lämnar inte din egendom
https://www.lawline.se/answers/bruka...te-din-egendom

Det är löjeväckande att SD knoggugging alls diskuteras som vore det ett brott när knoggnuggning om mer därtill är lagstadgat för att inte någon ska ta sig rätt till annans egendom.
Det är ett lagbrott att ge sig rätt till en en annas persons mot ägarens uttryckliga vilja. Det är oomkullrunkleligt så.

Lagen är m.a.o otvetydig i att LW inte hade rätt att tillskansa sig utrymme i SD bil. LW bröt mot lagen och SD hade tom haft rätt att gå betydligt hårdare fram än med knoggnuggning. Basta.

Gästen/LW hade kunnat avlägsnas med det våld som krävdes. Vi får väl vara glada att det räckte med knoggnuggningen..

Ni som vägrar inse fakta vill väl ändå inte påstå att lagen sanktionerar misshandel?

Ni som är troende tycker man skulle lägga större vikt vid sanningen men denna tråd visar snarare på det motsatta.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-12 kl. 19:56.
Citera
2019-09-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Bilincidenten är ingen "trådsanning", av motiveringen till avskrivningsbeslutet som citerats i media så har såväl anmälaren som den anmälde varit samstämmiga i sina uppgifter om händelseförloppet fram till dess att den påstådda misshandeln ska ha skett. Anmälaren (d. v. s. LW) har berättat själv att SD bad henne gå ur bilen ett par gånger men att hon ville prata och inte lydde honom varpå det blev tjafs. Så långt ska deras uppgifter varit samstämmiga. Vad hon ville prata om och varför det var så angeläget att göra det på stört har dock inte nämnts i beslutet eller annanstans så det är öppet för spekulation. Det kan ha varit vad som helst mellan sårade känslor eller något slags fulspel. Jag har inga större svårigheter att tänka att hon måhända blivit illa behandlad av SD, att han hållit skenet uppe att han var mer seriös än han kanske var med förhållandet. Men objektivt ger det inte henne rätt att stanna i bilen.

Tycker också det är lite klent att hänvisa till att SD nog lyckats framställa sig i bättre dager. Hon är utbildad och hade hyfsat bra med arbetslivserfarenhet där det ingår att möta människor i svåra livssituationer och kommunicera med dem, såväl i pastorjobbet som arbetet som behandlingsassistent. SD är ingenjör, så LW borde ha bättre förutsättningar att hantera konflikter än vad händelsen som sådan ger.

Om du tror att personer med "bättre utbildningar och tjusigare socialt liv" är vaccinerade mot att begå fasansfulla brott så är du helt ute och cyklar.

Det handlar om medfödda och i livet och i barndomen förvärvade felaktigheter (kan vara personlighetsstörningar = förvärvat sen 3-4-årsåldern eller medfött, såsom psykopati) eller som ger snedtänk hos påtända våldsbrottslingar.

Människor och livet är inte statiskt och lever efter nån slags mall. Finns alltid de som går över gränsen och det accepteras inte av övriga i samhället och så ska det vara. Det ligger i vår natur.

Sen kan de heta Wallenberg eller Abdullah - det spelar ingen roll när de begår ett våldsdåd, det är ett feltänk där en människa ger sig själv tillåtelse att gå över en gräns som annars är inrotad i oss alla = man dödar inte och det ska absout inte räknas in som nån fördel för att man kommer från en bra studiemiljö.

Det är inte där felet ligger och det tror jag du måste börja fundera över.

I dagligt tal kallar vi totalt hänsynslösa personer för ONDA.

Det är mycket troligt att en i paret har drivit den andra att mörda LW och båda ansåg sig själva stå över livet självt - och mörda den person de trodde var orsaken till deras egna problem.

Man kan aldrig säga att en mördad får skylla sig själv, men det är vad jag läser in i dina självförhärligande inlägg. Finns flera som du här i tråden som insinuerar liknande bullshit.
Senast redigerad av zilvereko 2019-09-12 kl. 19:30.
Citera
2019-09-12, 19:34
Medlem
Citat:
Förmodligen tvingade hon sig in i hans bil.

Kan så vara, men tänk nu själv: VARFÖR gjorde LW det? Hon ville antagligen få honom att ta ansvar efter alla år och/eller ge henne ett svar på sina frågor. "Hur ska vi ha det? Vad vill du med mig? Varför behandlar du mig så illa?"

Vilket SD förmodligen varken kunde eller ville svara på. Annat än med våld..
Citera
2019-09-12, 19:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Absolut, det brukar ju i de flesta fall bli en dom mot den nekande MGM så visst följer det mönstret men i och med att MGM ville få en ändring till stånd med ett överklagande till Hovrätten angående sin häktning så känns ju den bevisning som lett till hans häktning på "sannolika skäl" inte helt klockren.

Vi får se hur det blir den 27/9 då det är dags för åtalsförlängning och omhäktning, blir det en lång förhandling med kort häktningstid innan åtal ska vara inlämnat, dvs. inte en månad som nu så är nog läget inte helt optimalt för åklagaren, spännande är det ju i alla fall.

Citat:
Citat:
Men det är väl i sig inte ovanligt så här innan åtal?
Och även genom hela rättegången.

Tex:
Såna som nekat i sten, länge, men som efter efter lång tid erkänt (stategiskt) för att kunna få tidsbestämt straff , tex trippelmördaren i Klippan Ricard Nilsson.
Tråd: (FB) Trippelmord i Klippan 1999?

Och sen finns det dom som än idag blånekar, och som jag tror aldrig kommer att erkänna, tex

Nerijus Bilevicius (Lisa Holms mördare), LÄNK TILL TRÅD
Tony Aldén (Carolin Stenvalls mördare), LÄNK TILL TRÅD
Fredrik Svensson (Marina Johanssons mördare), LÄNK TILL TRÅD

Fråga: om (vi är ju ännu på OM-stadiet) det nu går hela vägen till rättegång tror du (ni andra i tråden också såklart) att han kommer att erkänna?
Om han blir dömd, mot sitt ev. nekande, tror nån att han isåfall senare kommer att erkänna?

Nej det säger inte nånting om vare sig bevisens styrka, den misstänktes skuld eller fallets utgång. I detta fall pratar vi om ett överklagande till Hovrätten.

Det finns massor av kända fall där de överklagat en häktning ända upp till Högsta Domstolen!
Tex: Nerijus Bilevicius, Jean-Claude, Arnault, ASAP Rocky, Julian Assange...

Så denna överklagan visar (IMHO) inte på annat än att Stefan är rejält frustrerad nu....börjar bli rastlös, vill hem, cachingststistiken (GC-beroende),
...

#jagstårinteutpå10kvm
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-12 kl. 20:14.
Citera
2019-09-12, 19:47
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det handlar fortfarande om att den då avlidna människokroppen först kunde fastställas av sin egentliga identitet inom RättsMedicinalverket under Tisdagen den 22 Maj år 2018, beträffande JG👤 ... så lämnar jag vederbörande åt sidan gällande fortsatta diskussioner kring detta.

Mvh/ @JokerMannen
Det finns ett ärende som är rubricerat som människorov. Det handlar om en kvinna som försvunnit från sitt hem och polisen misstänker brott. Kvinnan är Lena Wesström som sedan tre dagar är spårlöst borta. En kropp påträffas 160 meter från Lenas hem, må så vara att polisen klantat sig rejält, men hur många normalbegåvade personer tror att det kan vara någon annan än Lena?
Möjligtvis underbegåvade Jokermannen
Gå och lägg dig nu.
Citera
2019-09-12, 19:56
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Jättebra inlägg!
Knoggnuggning. Låter ofarligt, t.o.m som ett ofof, hyss och har raljerats kring.
Jag har själv aldrig utsatts för det och det är jag tacksam för efter att ha läst efter ditt inlägg.
Det visar vilken skillnad det är på verkligheten och reella konsekvenser och ord på ett papper eller skärm.

Tack, T34Panzer! Det har kokat inom mig sen jag började läsa om det nu. Alla idiotiska inlägg som försöker förminska det som drabbade LW på alla sätt och vis. Om just detta har skrivits om massor av gånger.

Ingen av de som försöker göra SD´s "knoggnuggning" på LW till ingenting har någonsin skrivit: "Jag har drabbats själv eller sett någon bli drabbad."

Ändå ångar man på och tycker och tänker och gör detta till "inget". Precis som vissa gör mordet till LW´s eget fel.

Det finns väl en anledning till att just denna knoggnuggnings foton fyllde 8 sidor i anmälan, skulle jag tro?
Citera
2019-09-12, 20:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Om du tror att personer med "bättre utbildningar och tjusigare socialt liv" är vaccinerade mot att begå fasansfulla brott så är du helt ute och cyklar.

Det handlar om medfödda och i livet och i barndomen förvärvade felaktigheter (kan vara personlighetsstörningar = förvärvat sen 3-4-årsåldern eller medfött, såsom psykopati) eller som ger snedtänk hos påtända våldsbrottslingar.

Människor och livet är inte statiskt och lever efter nån slags mall. Finns alltid de som går över gränsen och det accepteras inte av övriga i samhället och så ska det vara. Det ligger i vår natur.

Sen kan de heta Wallenberg eller Abdullah - det spelar ingen roll när de begår ett våldsdåd, det är ett feltänk där en människa ger sig själv tillåtelse att gå över en gräns som annars är inrotad i oss alla = man dödar inte och det ska absout inte räknas in som nån fördel för att man kommer från en bra studiemiljö.

Det är inte där felet ligger och det tror jag du måste börja fundera över.

I dagligt tal kallar vi totalt hänsynslösa personer för ONDA.

Det är mycket troligt att en i paret har drivit den andra att mörda LW och båda ansåg sig själva stå över livet självt - och mörda den person de trodde var orsaken till deras egna problem.

Man kan aldrig säga att en mördad får skylla sig själv, men det är vad jag läser in i dina självförhärligande inlägg. Finns flera som du här i tråden som insinuerar liknande bullshit.

Fast nu missar du helt vad jag kommenterade. Det jag svarade på var en kommentar om att SD skulle lyckats ställa sig själv i bättre dager och att avskrivningsbeslutet skulle vara en följd av detta. Som att han skulle blivit trodd för att han skulle haft bättre status eller liknande. LW var ju nu inte någon nyanländ analfabet från Somalia precis. Men att försöka tvinga sig kvar i någon annans bil framstår ju inte som särskilt stabilt. I och med detta framställer hon sig själv i sämre dager, d. v. s. hon blir bedömd utifrån hennes sätt att förfara, inte att SD på något sätt "lyckats lura" åklagaren som skrev avskrivningsbeslutet. Misshandelsanmälan utreds ej vidare för att hon själv varit delaktig till att föra konflikten till den nivån. Hon tvingar sig fysiskt kvar där hon inte har rätt att längre befinna sig vilket medför att ägaren har rätt att avlägsna henne med fysiska åtgärder.

Vi vet inte vad som hänt som är så viktigt för LW att måsta diskutera just då, eller om det är något specifikt de trätt om och hur länge, eller vem som trätt och varför. Det finns olika bud även från dem som säger sig umgåtts med båda parter. Men någon har ju sagt att ett brännbollsträ skulle försvunnit från LWs lägenhet. Ifall det stämmer är ju en möjlighet är ju att hon själv burit sig med det om hon gått ut för att "träffa" någon, och denne någon känt sig omedelbart hotad men lyckats rycka av henne det.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-12 kl. 20:11.
Citera
2019-09-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nä, då skall åtal ha lämnats in (men hon lär begära förlängning).
Det lär bli förlängning.
Har inte skrivit att åtal ska lämnas in då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in