2019-09-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Jag vet flixa81 att om LW hade lämnat bilen och SD ifred och inte vägrat klivit ut så hade det strof hausat upp till våldsspiral-knoggnuggningen aldrig behövts.

Tror du LW blivit utsatt för knoggnuggningen om hon lämnat SD ifred?

Lämnat ifred? Hade de inget förhållande?
Vad hade de varit ute på för skoj den kvällen eftrsom hon satt i hans bil?
Citera
2019-09-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
I det är vi överens ty det föredrar jag också.
Vi är nog också överens att det är bra att utredningen rör på sig iom häktandet av paret på skäligen resp, sannolika. Kände förfäran över att vi skulle få bära ännu ett följetongs cold case i våra arma själar. Hemska tanke.

Vi får hoppas att Åkl har mer kött på benen denna gång så det räcker till åtal. Med HD inblandad är jag rädd det kommer dra ut på tiden.

Åkl kommer omhäkta SD med fulla restriktioner under så lång tid hon behöver få honom att prata. Det 27 nov är steg ett för SD. Skulle inte förvåna mig om HD kommer häktas igen vad det lider.
In eller ut ska hon och det hinns nog inte innan den 27:e.

Vad jag far efter med mitt tjat om LW är vad som kan utlöst det besinningslösa våld LW utsattes för av tillsynes normalt fungerande villa-idyll människor.

Taget. Jag tror att dessa livliga diskussioner om detaljer i slutändan inte kommer ge så värst mycket då vi tycks gå mot att få en FUP och då lär det finnas större frågor att diskutera. Hade det blivit ett cold case utav det hela så hade det varit en annan sak. Nu verkar det inte så.

För mig så är inte ”bil-incidenten” så viktig i sig. Utan tillhör i så fall en större fråga vad rättssamhället kan göra annorlunda för att det i slutändan inte skall behöva gå lika långt som det gjorde för LW. Om nu SD är den skyldige förstås. Är det HD så har vi nog en rakare och simplare form utav motiv.
Citera
2019-09-12, 18:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det är väl ändå självaste Fáan och han's egen Moster vad folk skall älta onödigheter fram och tillbaka.

Det har ingen som helst betydelse om så LW har haft en egen bordell inom sina egna väggar, så finns det något som vi benämner för mänskliga rättigheter, vilka alla människor skall, och måste rätta sig efter, och det är oavsett vad. Ingen mänsklig individ äger rätten att ta lagen i sina egna händer och döda en annan människa, den som tar lagen i sina egna händer och mördar en annan individ, är den person som har begått ett grovt övertramp, och skall sålunda enligt gällande lagar och förordningar straffas för sin handling, offret som sådant var, kan aldrig skuldbeläggas, endast mördaren har skulden, vilken är den som brutit mot de mänskliga rättigheterna.

Mvh/ @JokerMannen

Men du som säger dig varit delaktig i diverse utredningar måste väl vara bekant med att BOs beteende har potential att såväl påverka gärningens rubricering som straffmätningen? Så att hävda att offret aldrig kan skuldbeläggas är ju rent nonsens.
Citera
2019-09-12, 18:29
Medlem
Citat:
Det är väl ändå självaste Fáan och han's egen Moster vad folk skall älta onödigheter fram och tillbaka.

Det har ingen som helst betydelse om så LW har haft en egen bordell inom sina egna väggar, så finns det något som vi benämner för mänskliga rättigheter, vilka alla människor skall, och måste rätta sig efter, och det är oavsett vad. Ingen mänsklig individ äger rätten att ta lagen i sina egna händer och döda en annan människa, den som tar lagen i sina egna händer och mördar en annan individ, är den person som har begått ett grovt övertramp, och skall sålunda enligt gällande lagar och förordningar straffas för sin handling, offret som sådant var, kan aldrig skuldbeläggas, endast mördaren har skulden, vilken är den som brutit mot de mänskliga rättigheterna.

Mvh/ @JokerMannen

Det har du fullkomligt rätt i!
LW kan knappast lastas för sin egen död, men några verkar tycka att hon på nåt sätt kunde skylla sig själv att hon blev mördad, det grövsta brottet vi har på vår straffskala. (Förutom då kanske spioneri, det vet jag inte.). Det är horribelt när man lastar offret.
Citera
2019-09-12, 18:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja vi vet ju inte vem som mördade henne och då är det ju svårt att veta varför.

Nu är vi kanske ute och cyklar i Off Topic Land.

Men;

det har väl ingen betydelse för avgörandet om det är ett fruktansvärt brott eller inte, vem som mördade eller varför?

Vilket hemskt brott har LW gjort (varför) som gör att den som mördade (vem) tyckte sig ha rätt till att göra det?

Försökte mördaren försvara sitt eget liv (det enda giltiga skälet till att döda någon, dvs självförsvar)?
Citera
2019-09-12, 18:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag vet inte mycket mer om HD än vad som har framkommit här i tråden, mer än att L*na inte gillade henne. Den bild jag får av HD är dock att hon inte valde att konfrontera SD på samma sätt som L*na gjorde. Om de hade levt ihop i så många år, fått barn och hanterat vardagen och man inte får några indikationer på att SD skulle ha varit våldsam säger det mig att hon i mycket större utsträckning än L*na strök honom medhårs. Sen kanske jag har fått en annan bild av HD efter senaste tidens händelser. Jag medger att jag kan ha haft en bild av henne som underställd SD i någon mening, kanske inte kuvad precis, men i alla fall inte konfrontativ. Hon kanske lindar SD runt sitt finger till vardags, styr och ställer, vad vet jag, men inte på ett sätt som retar upp SD så som jag tror att L*na gjorde. Jag tror att L*na, när det började gå sideways, allt oftare väckte SD:s ilska.

Just bilincidenten är en mycket märklig historia, inte händelsen i sig, men hur den har hanterats här i tråden. Det är ju rent löjligt hur vissa skribenter försöker överträffa varandra i att förlöjliga L*nas sätt att provocera fram SD:s knoggnuggning och i att förringa betydelsen av händelsen. Värsta grabbiga hö hö-mentaliteten. Larvigt är vad det är.

L*na beskrev för mig att SD i stigande grad blev våldsam. Jag tänker då inte på regelrätta slag och grov misshandel, men brutna naglar, blod och märken/blåmärken som L*na efteråt ljög om för andra om hur de hade uppstått. Det var alltid (åtminstone i början) stora försoningsutsvävningar. Han ångrade sig, bad om förlåtelse och allt det där. Klassiskt.

Jag tror att bilincidenten har blivit en sorts fiktiv trådsanning, något som var L*nas fel och som inte var så farligt och som SD på ett nästan berömvärt sätt var i sin rätt att göra. Varken själva skeendet eller hur kontakten med polisen såg ut efteråt eller sättet på vilket det beskrivs i tråden har någon vidare verklighetsförankring. Det beskrevs konstigt i media och har förvrängts ännu mer här i tråden. Jag vet inte exakt vad som hände eller hur det gick till, men tillräckligt för att veta att trådsanningen som den har kommit att gestalta sig är ett grabbigt önsketänkande som bottnar i okunskap om hur våld i nära relationer fungerar. Det var en av många händelser där SD riktade våld mot L*na.

Jag tror att L*na försökte ställa SD mot väggen. Hon ville att han för en gångs skull skulle stå för sina ord och sitt beteende. SD hanterade det med våld och framställde det på ett sätt som fick honom i en bättre dager än han förtjänade.

Bilincidenten är ingen "trådsanning", av motiveringen till avskrivningsbeslutet som citerats i media så har såväl anmälaren som den anmälde varit samstämmiga i sina uppgifter om händelseförloppet fram till dess att den påstådda misshandeln ska ha skett. Anmälaren (d. v. s. LW) har berättat själv att SD bad henne gå ur bilen ett par gånger men att hon ville prata och inte lydde honom varpå det blev tjafs. Så långt ska deras uppgifter varit samstämmiga. Vad hon ville prata om och varför det var så angeläget att göra det på stört har dock inte nämnts i beslutet eller annanstans så det är öppet för spekulation. Det kan ha varit vad som helst mellan sårade känslor eller något slags fulspel. Jag har inga större svårigheter att tänka att hon måhända blivit illa behandlad av SD, att han hållit skenet uppe att han var mer seriös än han kanske var med förhållandet. Men objektivt ger det inte henne rätt att stanna i bilen.

Tycker också det är lite klent att hänvisa till att SD nog lyckats framställa sig i bättre dager. Hon är utbildad och hade hyfsat bra med arbetslivserfarenhet där det ingår att möta människor i svåra livssituationer och kommunicera med dem, såväl i pastorjobbet som arbetet som behandlingsassistent. SD är ingenjör, så LW borde ha bättre förutsättningar att hantera konflikter än vad händelsen som sådan ger.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-12 kl. 18:40.
Citera
2019-09-12, 18:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Men;

det har väl ingen betydelse för avgörandet om det är ett fruktansvärt brott eller inte, vem som mördade eller varför?

Vilket hemskt brott har LW gjort (varför) som gör att den som mördade (vem) tyckte sig ha rätt till att göra det?

Försökte mördaren försvara sitt eget liv (det enda giltiga skälet till att döda någon, dvs självförsvar)?
Håller med , ingen hade rätt att göra det om det nu inte var självförsvar, vilket jag inte tror en sekund på.
Citera
2019-09-12, 18:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Lämnat ifred? Hade de inget förhållande?
Vad hade de varit ute på för skoj den kvällen eftrsom hon satt i hans bil?

Förmodligen tvingade hon sig in i hans bil.
Citera
2019-09-12, 18:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Har suttit och undviket just "knoghuggningen" i över ett år, då det är risk att jag outar mig själv. Folk som upplevde samma händelse som jag, de kommer definitivt känna igen detta om de finns här på FB. Men de naiva som sitter här och gör knoggnuggningen till något man kan vifta bort, de är helt ute och flyger.

Så jag instämmer med dig, Blessed! Uppenbarligen har ingen här i tråden utsatts för en våldsam knoggnuggning eller sett en sådan. Då skulle man inte sitta här och raljera.

För många år sen såg jag en sådan. Och det var BARA två tonårskillar som bråkade med varandra på skoj som tonårskillar ofta gör när hormonerna drar igång.

Killen som blev utsatts började kräkas (över hela den kille som gjorde detta, så det var ju bra i sig), sen var han svårt desorienterad efteråt och vi var ett gäng som fick följa honom hem. Det slutade på sjukhus. Han hade en slags hjärnskakning och fick vara hemma från skolan ett bra tag. Sen hade han nervsmärta och yrsel, som kom och gick, i flera år.

Och detta var inga ovänner. Bara hormonstinna killar som "lattjade lite och hade kul".

En knoggnuggning utförd från en som faktiskt är arg, det måste vara mycket värre.

Så sitt inte här och förminska det, om ni inte ens har upplevt det själva! Be någon ge er en knoggnuggning på er med all sin kraft, så kanske ni blir lite mer ödmjuka efteråt.

Jättebra inlägg!
Knoggnuggning. Låter ofarligt, t.o.m som ett ofof, hyss och har raljerats kring.
Jag har själv aldrig utsatts för det och det är jag tacksam för efter att ha läst efter ditt inlägg.
Det visar vilken skillnad det är på verkligheten och reella konsekvenser och ord på ett papper eller skärm.
Citera
2019-09-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Men;

Nja, nog mer cyklat ned i diket i Demokratiska Republiken Off Topic: nog kan det väl ha en viss betydelse för avgörandet av fallet att klargöra vem som är GM?
Citera
2019-09-12, 18:40
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Max hemma 4 dagar i Sverige innan han han åter greps.

Enligt @smarfors inlägg tis 29 maj, som referar till ”i fredags” så antar jag att SD o HD återkom runt den fre 25 maj. De hämtades av JG, och lär ha tillbringat tid i dennes stuga, troligen fram till tid 29 maj då SD återigen hämtades till förhör.
(@smarfor är en trovärdig källa: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19))

Det var ett inlägg från blomvattnare, som fått ett pm om att de nekats inträde till USA och de åkt tillbaka via London. Uppgifter som sen visade sig stämma:

”USA:s tull- och gränsbevakning, Customs and Border Protection, har tidigare bekräftat att mannen landade på Los Angeles International Airport den 16 maj, alltså dagen efter försvinnandet. Samtidigt har uppgifter till Expressen gjort gällande att han inte blev insläppt i landet och därför i stället reste till Storbritannien.”
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/han-misstanks-ha-mordat-lena-45/
Tack!
Suveränt grävt Tanksen.
Citera
2019-09-12, 18:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Försök inte, för jag har satt min gräns och du får mig icke att överträda.

JG👤 befann sig inte på själva brottsplatsen när han skrev, men de andra två personerna som då befann sig tillsammans JG👤 när vederbörande skrev, tyckte att det var väldigt egendomligt att skriva som ifrågavarande då gjorde, men det förändrar ju så klart ingen ting, precis som du tidigare framfört.

Sedan handlade det om själva identifieringen av den då avlidna människokroppen. Att antaga är en sak, fakta är det motsatta, vilken i sin tur först kunde äga rum under Tisdagen den 22 Maj år 2018, offret, vilken's identitet inte gick att fastställa under Lördagen den 19 Maj 2018, förutom att JG👤 var den enda som visste att det var Lena Wesström som låg mördad bakom bullerplanket, och just i detta fallet, är det vederbörande's då skrivna ord "Softis" som talar sitt eget klarspråk, men det förändrar ju så klart ingen ting, precis som du tidigare deklarerat.

Mvh/ @JokerMannen

Jag var själv helt övertygad om att det var "softis" som de hittat, och väldigt många med dig. Är det att JG nu skrev ner det som alla redan förstått som stör dig? Eller bör vi alla andra också vara rädda för att polis misstänker oss för att veta saker som endast mördaren/mördarna bör veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in