Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-13, 19:04
  #1
Medlem
johnny-62s avatar
En 29-årig kvinna från Piteå saknas sedan i morse.
Citat:
Senaste spår: kläder, en öppnad chipspåse och en halvdrucken coca-cola.
Den 29-åriga kvinnan lämnade sitt hem i Piteå i fredags eftermiddag. På lördagen skulle hon på anställningsintervju på Ice Hotel i Jukkasjärvi – men dök aldrig upp.

Natten mellan fredag och lördag skulle hon ha övernattat hon bekanta i Gällivare, men inte heller där har hon visat sig.

På lördagsmorgonen larmade pojkvännen polisen.

Bilen funnen
Vid 16-tiden på lördagen fann de kvinnans bil i Gällivare. Bilen var låst och kvinnans ytterkläder låg kvar i bilen, uppger Norrländska Socialdemokraten. I baksätet låg kläder, en öppnad chipspåse och en halvdrucken coca-cola.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3312743.ab
Det här verkar mystiskt som sagt, undra om hon håller sig undan frivilligt, eller om hon råkat ut för nåt annat..
Citera
2008-09-13, 19:09
  #2
Medlem
Undrar om hon bodde ihop med sin pojkvän. Om det är på det sättet så vet jag vem man ska misstänka. Även annars så är det scenariot troligt men inte lika självklart. Verkar som hon snabbt blivit överrumplad, frivilligt försvinnande tror jag inte på och tycker inte heller att omständigheterna talar för självmord.
Citera
2008-09-13, 21:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Undrar om hon bodde ihop med sin pojkvän.
Jepp de var sambos. Stod på kuriren.nu eller om det var på nsd.se
Citera
2008-09-13, 21:41
  #4
Medlem
Troians avatar
Som med alla försvinnanden, så ter det sig väldigt "mystiskt" när man läser om omständigheterna.

Om pojkvännens uppgifter stämmer åkte hon från Piteå på fredagseftermiddagen. Avståndet till Gällivare är knappt 30 mil. Det är inte direkt motorväg hela vägen, så man kan nog räkna med en körtid på runt fyra timmar. Om hon åkte någon gång mellan 15 och 17 - "eftermiddagen" - så bör hon alltså kommit fram till Gällivare mellan 19 och 21.

I fall hon är bragd om livet så finns det ju en uppenbar omständighet som talar mot pojkvännen som gärningsman, att bilen återfunnits fyra timmar från hemmet. Skulle han kört 30 mil, bestämt möte med henne, för att mörda henne? Och göra sig av med kroppen på en plats han förmodligen inte är särskilt bekant med? Eller skulle han dödad henne i Piteå, åkt till Gällivare med hennes mobiltelefon, lämnat bilen där och sedan på något sätt tagit sig tillbaka till Piteå? Nej, det låter inte särskilt rimligt.

En annan viktig fråga tycker jag är när hon senast hade kontakt med sina vänner.

Nä, som sagt: mystiskt. Och jag tycker mycket talar för att det inte är ett frivilligt försvinnande eller självmord.
Citera
2008-09-13, 21:51
  #5
Medlem
Fruktansvärt för de anhöriga ...

... men en extremt bra början på en norrländsk kriminalroman. Nästan för intressant för att vara sant. Anställningsintervju på Ishotellet. Bil som lämnats frivilligt. Halvätna chipspåsar. Orolig pojkvän. Ingen anad underliggande depression. Bara borta. No where to be found.

Hur som helst hoppas jag att hon hittas vid god vigör och att någon bara ser det hela som ett schysst synopsis till sin bok.
Citera
2008-09-13, 21:52
  #6
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Som med alla försvinnanden, så ter det sig väldigt "mystiskt" när man läser om omständigheterna.

Om pojkvännens uppgifter stämmer åkte hon från Piteå på fredagseftermiddagen. Avståndet till Gällivare är knappt 30 mil. Det är inte direkt motorväg hela vägen, så man kan nog räkna med en körtid på runt fyra timmar. Om hon åkte någon gång mellan 15 och 17 - "eftermiddagen" - så bör hon alltså kommit fram till Gällivare mellan 19 och 21.

I fall hon är bragd om livet så finns det ju en uppenbar omständighet som talar mot pojkvännen som gärningsman, att bilen återfunnits fyra timmar från hemmet. Skulle han kört 30 mil, bestämt möte med henne, för att mörda henne? Och göra sig av med kroppen på en plats han förmodligen inte är särskilt bekant med? Eller skulle han dödad henne i Piteå, åkt till Gällivare med hennes mobiltelefon, lämnat bilen där och sedan på något sätt tagit sig tillbaka till Piteå? Nej, det låter inte särskilt rimligt.

En annan viktig fråga tycker jag är när hon senast hade kontakt med sina vänner.

Nä, som sagt: mystiskt. Och jag tycker mycket talar för att det inte är ett frivilligt försvinnande eller självmord.

Nä, jag håller med. Varför lämna ytterkläderna i bilen, om hon ville försvinna frivilligt. Och även vid ett ev. självmord - varför ta av sig (lämna?) ytterkläderna i bilen? Det var nog ändå ganska kallt på kvällen i Gällivare...

En annan sak. Om hon har begått självmord, så är det inte otroligt att de skulle hitta henne i närheten och inom en ganska kort tidsperiod - för så långt borde hon väl inte ha gått till fots. Och, varför åka ända till Gällivare för att ta livet av sig; det är väl ändå att göra saker krångliga. (Och varför inte dricka upp Colan och äta upp chipsen innan... Nä, det där var dumt )

Nej, jag föreslår att de kollar upp hennes sambo först och främst. Och tittar efter om exempelvis bilstolen är inställd efter honom (om han var lång och hon kort), om det var hennes bil, undersöker om det finns spår, kroppsvätskor efter henne osv.
Citera
2008-09-13, 23:14
  #7
Medlem
Hon har väl stannat för att gå ut och pissa och blivit överfallen av en björn eller nåt? Kanske inte blivit uppäten, men blivit skrämd och sprungit ut i skogen och trillat i nån älv eller gått vilse.
Citera
2008-09-13, 23:25
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
En 29-årig kvinna från Piteå saknas sedan i morse.

Det här verkar mystiskt som sagt, undra om hon håller sig undan frivilligt, eller om hon råkat ut för nåt annat..

hedersrelaterat kanske?
Citera
2008-09-13, 23:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Som med alla försvinnanden, så ter det sig väldigt "mystiskt" när man läser om omständigheterna.

Om pojkvännens uppgifter stämmer åkte hon från Piteå på fredagseftermiddagen. Avståndet till Gällivare är knappt 30 mil. Det är inte direkt motorväg hela vägen, så man kan nog räkna med en körtid på runt fyra timmar. Om hon åkte någon gång mellan 15 och 17 - "eftermiddagen" - så bör hon alltså kommit fram till Gällivare mellan 19 och 21.

I fall hon är bragd om livet så finns det ju en uppenbar omständighet som talar mot pojkvännen som gärningsman, att bilen återfunnits fyra timmar från hemmet. Skulle han kört 30 mil, bestämt möte med henne, för att mörda henne? Och göra sig av med kroppen på en plats han förmodligen inte är särskilt bekant med? Eller skulle han dödad henne i Piteå, åkt till Gällivare med hennes mobiltelefon, lämnat bilen där och sedan på något sätt tagit sig tillbaka till Piteå? Nej, det låter inte särskilt rimligt.

En annan viktig fråga tycker jag är när hon senast hade kontakt med sina vänner.

Nä, som sagt: mystiskt. Och jag tycker mycket talar för att det inte är ett frivilligt försvinnande eller självmord.

OK, missade det stora avståndet mellan hemmet och platsen där bilen hittades. Skulle vara intressant att veta på vilket sätt hon kände de "bekanta" hon skulle sova över hos? Om de var vänner eller släktingar, till henne eller honom? Var det personer pojkvännen kände väl så är det väl inte helt uteslutet att han bestämde sig för att åka med när hon skulle sova över hos dem, och att de under resan hamnat i gräl och han gjort sig skyldig till ett brott. I så fall kan man inte heller utesluta att vännerna på något sig hjälpt honom efteråt, exempelvis skjutsa hem honom till Piteå.

En annan teori som jag tycker vissa saker tyder på är rån som gått snett. Halväten chipspåse och halvdrucken cola tyder på att något hänt snabbt. Dock tveksam till om det finns vägrånare i de trakterna, men inget kan väl uteslutas. Dessutom ska hon ha lämnat bilen frivilligt enligt polisen, men det kan väl vara någon som utgick sig för att fråga efter vägen eller liknande.

Skulle även kunna vara ett väl arrangerat självmord. Kan inte uteslutas att hon ställt bilen, gått några kilometer, och sedan en bit in i skogen och där hängt sig eller liknande. I så fall ovanligt kallt för att vara ett självmord, men så här tidigt när man inte vet alla detaljer och hon verkar vara som uppslukad ur jorden så kan inget uteslutas.
Citera
2008-09-14, 01:16
  #10
Medlem
Troians avatar
Inget nytt ännu. Antar att om hon inte kommer fram snart kommer gå ut med namn, signalement och bild, och då kan väl internetspaningarna börja på allvar...

Tydligen är Stenbron, där bilen hittats, en rastplats. Ungefär elva kilometer från Gällivare och det går en älv, som ser ström ut, förbi. Känns som det finns en risk att hon ramlat ned där.

Lite mer om rastplatsen, med bilder på omgivningarna, finns här:

http://www.vv.se/filer/V%C3%A4gproje...m_stenbron.pdf

Den invigdes för omkring två år sedan:

http://www.gellivare.se/templates/newspage____1296.aspx

Om man stannar vid en rastplats för att exempelvis kissa, röka eller ringa, låser man bildörrarna då?
__________________
Senast redigerad av Troian 2008-09-14 kl. 01:19.
Citera
2008-09-14, 01:38
  #11
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inget nytt ännu. Antar att om hon inte kommer fram snart kommer gå ut med namn, signalement och bild, och då kan väl internetspaningarna börja på allvar...

Tydligen är Stenbron, där bilen hittats, en rastplats. Ungefär elva kilometer från Gällivare och det går en älv, som ser ström ut, förbi. Känns som det finns en risk att hon ramlat ned där.

Lite mer om rastplatsen, med bilder på omgivningarna, finns här:

http://www.vv.se/filer/V%C3%A4gproje...m_stenbron.pdf

Den invigdes för omkring två år sedan:

http://www.gellivare.se/templates/newspage____1296.aspx

Om man stannar vid en rastplats för att exempelvis kissa, röka eller ringa, låser man bildörrarna då?

Ja, att bilen var låst är väldigt märkligt!

Om det är självmord, varför skulle hon då låsa bilen? Av ren vana?
Om brott ligger bakom, varför skulle då gärningsmannen låsa offrets bil?
Annan form av olycka, hon har tänkt att promenera en bit ifrån bilen och därför låser hon den, sedan händer någonting! Men då är frågan var hon ska promenera?

Fast när jag tänker lite till så skulle jag nog låsa bilen om jag stannade vid en rastplats för att kissa. Speciellt om jag är ensam i bilen.

Så är det någon störd typ som tog tillfället i akt? Anders Eklundish-style?
Citera
2008-09-14, 02:09
  #12
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om pojkvännens uppgifter stämmer åkte hon från Piteå på fredagseftermiddagen. Avståndet till Gällivare är knappt 30 mil. Det är inte direkt motorväg hela vägen, så man kan nog räkna med en körtid på runt fyra timmar.
Tror Troian inte är Norrbottning. På grund av trafikintensiteten kör du utan problem på tre timmar. 3,5 om du kör lagligt på gränsen till slött...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback