2019-09-12, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Anledningen till att ni radar upp exempel på konspirationer är att de INTE har förblivit hemliga.

Min utgångspunkt i detta är att sanningen om Palmemordet inte kan hemlighållas om det hamdlar om en Större konspiration (såvida inte större delen av riksdagen ingår i den).
De har jo ikke blitt kjent fordi noen ikke har holdt tett, men av diverse andre grunner. Og i noen tilfeller, når en sak har "sprukket", kan det "avslørte" være nok en dekkhistorie. Det finnes f.eks. begrunnede påstander om at Mossads "feildrap" på Ahmed Bouchikhi på Lillehammer 1973 ikke var den feilen det ble framstilt som - men de berørte har holdt helt tett, og norske sikkerhetstjenester har ikke vært interessert i å grave veldig djupt i saken - det kan se ut som om de har vært involvert i tilrettelegging. Agentene ble tatt fordi noen vanlige dyktige, uvitende politifolk gjorde jobben sin, mens de som skulle holde oppsikt med slik virksomhet, så andre veier.

Drapet på Allendes forsvarsminister Orlando Letelier i Washington 21.9.1976; hvordan det ble organisert og etter hvert oppklart, kan være ganske instruktivt. Michael Townley, som også har planlagt aksjoner mot OP, var en slags "prosjektleder", og bombeattentatet ble gjennomført av eksilkubanere. Townley, opprinnelig fra Iowa, opererte i Chile som CIA-agent etter kuppet i 1973, men har tydeligvis gått fullt inn i tjeneste for Pinochet i Operation Condor. Han ble også dømt in absentio i Italia 1993 for å ha organisert Leighton-attentatet i 1975.

Det viste seg at USA via "extremely sensitive informants" hadde kjent til at Pinochet ga drapsordren for Letelier. Slike "informanter" er ofte teknisk informasjon fra avlytting etc. Men det kan også komme fra infiltrasjon. Det ser ut til å være sjelden slik informasjon kommer av at noen ikke har greid å holde tett. Utad holdes det gjerne tett, innad kan det snakkes. Derfor er avlytting og infiltrasjon effektive redskap.

MOP kan være direkte relatert til dette, både via SydAfrika-forbindelsen/general Espinoza og sammenblandingen av Roberto Thieme og Michael Townley i PU.
Senast redigerad av baggatell 2019-09-12 kl. 01:48.
Citera
2019-09-12, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
På nåt sätt måste ju SE varit på plats. För runt 23:40 kliver han in på Skandia och berättar att Olof Palme blivit mördad. Att det hade gjorts upplivningsförsök. Så nån gång under de där 20 minuterna måste han varit ganska nära mordplatsen.

Berätta gärna hur teorin om SE som gärningsman krockar fatalt med vittnen. För det ser inte jag.

Men jag tror inte SE är gärningsmannen, men jag kan inte veta, för det är omöjligt.

Hur lång var SE? Hade han så dålig syn att han var tvungen att ha glasögon på sig hela tiden? Vill minnas att att inget vittne har sagt något om glasögon.
Citera
2019-09-12, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Hur lång var SE? Hade han så dålig syn att han var tvungen att ha glasögon på sig hela tiden? Vill minnas att att inget vittne har sagt något om glasögon.

180cm
Han såg helt ok även utan glasögon.

Fö är Stålbågade glasögon något som flera vittnen nämner lite varstans i denna utredning.
Citera
2019-09-12, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
180cm
Han såg helt ok även utan glasögon.

Fö är Stålbågade glasögon något som flera vittnen nämner lite varstans i denna utredning.

Hur vet du att han såg bra utan glasögon, brukade du umgås med honom ?
Citera
2019-09-12, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur vet du att han såg bra utan glasögon, brukade du umgås med honom ?

Absolut inte.
Men läser du Thomas Petterssons bok om skandiamannen, så kommer du se att SE såg hyggligt även utan glasögon.
Citera
2019-09-12, 08:19
Medlem
Citat:
Absolut inte.
Men läser du Thomas Petterssons bok om skandiamannen, så kommer du se att SE såg hyggligt även utan glasögon.

Hyggligt? Är man tex närsynt är det inte kul att gå på stan utan glasögon.
Sen har de ju inte rätt annars om Skandiamannen så varför rätt om synen?
Citera
2019-09-12, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Hyggligt? Är man tex närsynt är det inte kul att gå på stan utan glasögon.
Sen har de ju inte rätt annars om Skandiamannen så varför rätt om synen?

hm... precis som mycket i denna utredningen så får man ta uppgifterna för vad det är.

För övrigt kan jag tycka att Thomas Pettersson mfl har grävt fram en imponerade massa fakta så jag har ingen anledning att misstro honom ang synen på SE.
Citera
2019-09-12, 08:57
Medlem
p.norths avatar
Enda bilden jag hittade på S. E utan glasögon.

https://www.google.com/search?q=Skandiamannen+facebook+palmemordet&tbm=is ch&ved=2ahUKEwjD_ZiV2crkAhULZ5oKHbdFCV4Q2-cCegQIABAC&oq=Skandiamannen+facebook+palmemordet&g s_l=mobile-gws-wiz-img.3...179530.183458..183842...0.0..0.105.830.8j1 ......0....1.........30i10.S8p z1n7-Zxk&ei=Cet5XYPVMIvO6QS3i6XwBQ&bih=592&biw=360&clie nt=ms-android-sonymobile-rev1&prmd=inv#imgrc=XYpUDOemX0CwYM
Citera
2019-09-12, 09:06
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Enda bilden jag hittade på S. E utan glasögon.

https://www.google.com/search?q=Skandiamannen+facebook+palmemordet&tbm=is ch&ved=2ahUKEwjD_ZiV2crkAhULZ5oKHbdFCV4Q2-cCegQIABAC&oq=Skandiamannen+facebook+palmemordet&g s_l=mobile-gws-wiz-img.3...179530.183458..183842...0.0..0.105.830.8j1 ......0....1.........30i10.S8p z1n7-Zxk&ei=Cet5XYPVMIvO6QS3i6XwBQ&bih=592&biw=360&clie nt=ms-android-sonymobile-rev1&prmd=inv#imgrc=XYpUDOemX0CwYM

Han har ju en hållning, en framåt lutande stil, huvudet ser mindre ut jämfört med kroppen. Stor ryggtavla och ihop dragen hals.
Var han vänsterhänt?
https://www.google.com/search?q=Skandiamannen+springer+palmemordet&tbm=is ch&ved=2ahUKEwin14ft2crkAhUJGpoKHdpwAWkQ2-cCegQIABAC&oq=Skandiamannen+springer+palmemordet&g s_l=mobile-gws-wiz-img.3...165238.171707..172294...0.0..0.106.1398.13 j3......0....1.........30i10.W MsWaI5hngM&ei=wut5XafuA4m06ATa4YXIBg&bih=592&biw=3 60&client=ms-android-sonymobile-rev1&prmd=inv#imgrc=3-aYKbSJj4p9zM&imgdii=SF_tT98GRSM-NM
Citera
2019-09-12, 09:20
Medlem
Citat:
hm... precis som mycket i denna utredningen så får man ta uppgifterna för vad det är.

För övrigt kan jag tycka att Thomas Pettersson mfl har grävt fram en imponerade massa fakta så jag har ingen anledning att misstro honom ang synen på SE.

Ska du tro på nåt ska du hitta fakta själv.
Citera
2019-09-12, 09:25
Medlem
Citat:

For min del, mistror jeg alle som er sikre på at de kan identifisere GM uten å gå grundig gjennom alle indisiene på at andre kan være det.

Den mest opplagte tolkningen av SEs oppførsel er at han er del av en dekkoperasjon. Han snakker seg inn i saken, peker indirekte mot seg selv som GM uten at han er presset på noe vis. Helt klart at han kan være det, men jeg synes det er vanskelig å argumentere godt for at hans oppførsel taler for at han faktisk er GM uten å trekke inn hypoteser som i utgangspunktet er spekulative.
Citera
2019-09-12, 09:41
Medlem
p.norths avatar
Börjar bli lite skeptisk ändå, ang S. E
Finns det bekräftat eller källa på en sån sak som att ett vittne stod och lämnade signalement till en polis, hur S. E såg ut.
Enligt S. E så hörde S. E att denne uppgiftslämnare beskrev S. E till polismannen.
Vem var det vittne?
Och vem var polismannen?
http://1.bp.blogspot.com/-3rW0i5tzQMs/VVPsEo3M_SI/AAAAAAAATeI/hUbBc7Pq_jw/s1600/Stig%2BEngstr%C3%B6m%2Bf%C3%B6rsta%2Bf%C3%B6rh%C3% B6ren%2Bredigerade%2B6.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in