2019-09-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Inget flyg är osynligt, men dina odds är bättre i F35 än i Gripen. Tar i övrigt snacket om att långvågsradar kommer göra stealth obsolet med en stor nypa salt, det kommer jag göra tills det bevisas i skarpt läge.
Det är just den biten jag tycker är spännande med stealth. I vissa artiklar läser man att stealth är obsolet och att nya AESA radar tekniker gör att man kan se stealth plan på långt håll utan problem. Det är därför jag nästan skulle vilja se ett krig mot två top utrustade motståndare se vilken teknik som fungerar bäst i skarpt läge och inte bara vad alla lovar på pappret. Samma sak med luftvärn se om det är någon som verkligen kan tex skjuta ner en ballistik robot. Eller se om vår nya rbs15 mot ett toppmodernt fartyg.
Citera
2019-09-11, 10:30
Medlem
Verkar som att gripen e bara har visats upp visuellt för några brasilianare. Och att första planet levereras runt 2021?
Jag trodde först att planet hade levererats och var körklart.

Inte heller på planet som stod på scenen lyckades jag se nån irst. Visserligen fotat från ogynnsam vinkel.
Kanske är irst:n bara en bluff. Ett spöke som inte finns. För man ser den då fan aldrig. Kanske på nån enstaka bild för 2 år sen.
Citera
2019-09-11, 10:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Det är just den biten jag tycker är spännande med stealth. I vissa artiklar läser man att stealth är obsolet och att nya AESA radar tekniker gör att man kan se stealth plan på långt håll utan problem. Det är därför jag nästan skulle vilja se ett krig mot två top utrustade motståndare se vilken teknik som fungerar bäst i skarpt läge och inte bara vad alla lovar på pappret. Samma sak med luftvärn se om det är någon som verkligen kan tex skjuta ner en ballistik robot. Eller se om vår nya rbs15 mot ett toppmodernt fartyg.

Karusellen med medel och motmedel är inte slut. Det gäller att komma in rätt i denna snurra för att kunna vinna.

Det enda Rysslands luftvärnssystem har åstadkommit i Syrien är f ö att skjuta ned ett eget signalspaningsflygplan. Det israeliska flygvapnet, däremot, verkar operera helt obesvärat i syriskt luftrum och detta utan stealthplan.
Citera
2019-09-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Verkar som att gripen e bara har visats upp visuellt för några brasilianare. Och att första planet levereras runt 2021?
Jag trodde först att planet hade levererats och var körklart.

Individ 6001 dvs BR 4100 som den kommer heta när den förs över till Brasilien längre fram i tiden
Den kommer nu att stanna kvar här i Sverige under en tid för utprovning av olika system,
precis som 6003 => 4101 kommer att göra.

Man lämnade över denna till Brasilianska flygvapnet precis som du skriver men den kommer alltså
stanna kvar i Sverige under en tid.

Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Inte heller på planet som stod på scenen lyckades jag se nån irst. Visserligen fotat från ogynnsam vinkel.
Kanske är irst:n bara en bluff. Ett spöke som inte finns. För man ser den då fan aldrig. Kanske på nån enstaka bild för 2 år sen.

IRST finns idag endast på 39-8 samt 39-9 men kommer att finnas både på alla Svenska samt Brasilianska Gripar, på 6001-6004 kommer de att moddas in längre fram .
Citera
2019-09-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Karusellen med medel och motmedel är inte slut. Det gäller att komma in rätt i denna snurra för att kunna vinna.

Det enda Rysslands luftvärnssystem har åstadkommit i Syrien är f ö att skjuta ned ett eget signalspaningsflygplan. Det israeliska flygvapnet, däremot, verkar operera helt obesvärat i syriskt luftrum och detta utan stealthplan.
Fast nu var det väll syriskt luftvärn som råka skjuta ner det Ryska spaningsplanet. Men ja, Ryssnara har mycket att bevisa med deras teknik speciellt inom luftvärn som dom ofta skryter med på pappret. Pantsir S1 blev ju nedskjutna av Israel två gånger om dessutom.
Citera
2019-09-11, 18:47
Medlem
Bluebeast72s avatar
Glädjer mig att våra vägar används än för flyget, bra tradition som tror det var tunnan som inledde?

https://www.expressen.se/gt/bilisternas-ovantade-syn-jas-planet-landade-pa-vagen/

JAS in action
Citera
2019-09-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Fast nu var det väll syriskt luftvärn som råka skjuta ner det Ryska spaningsplanet. Men ja, Ryssnara har mycket att bevisa med deras teknik speciellt inom luftvärn som dom ofta skryter med på pappret. Pantsir S1 blev ju nedskjutna av Israel två gånger om dessutom.

luftvärn är lite överskattat. vapnen för och slå ut dom är väldigt effektiva. harm tex sänder inget så man får igen förvarning och att se så små saker på radar är väldigt svårt. sedan är max räckvid lång för tex s300 men i verkligeten är den rätt kort. man kan gissa israel använder störsändare sedan vänder flygplanen så fort du anfaller dom och fäller remsmoln så tiden att bekämpa mål är väldigt kort. man använder också många olika system för olika saker. man måste också ha rätt många olika system för att det ska fungera vettigt. s300 kan tex inte verka mot lågtflygande kryssnings robotar och liknande det har man Pantsir och Tor till. vad som är lite spännande är att IFF friend or foe verkar fungera lite si och så på ryska luftvärn. under dom krig som varigt Irak och Kosovo så fanns er rad ryska luftvärnsystem (SA-2 SA-3 Goa SA-6 Gainful SA-8 Gecko) och inget av dom hade någon större lycka. luftvärn är bra som avskräckning men inte så effektiva i verkligehten.
Citera
2019-09-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Var syriskt S200 som sköt ner det ryska planet, ett system från 60-talet. Gammalt skrot från sovjet har inte mycket att säga till om mot moderna F16. Enligt israelerna sköt syrierna robotar hej villt åt alla riktningar i över 40 min efter att israelerna landat hemma. Det bekräftar bara vad jag sade tidigare, dvs att inkompetenta inavlade getknullare vid spakarna inte skall jämföras med rysk personal. I övrigt så har syrierna lyckats skjuta ner åtminstone 1 israeliskt F16.
Citera
2019-09-11, 21:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Glädjer mig att våra vägar används än för flyget, bra tradition som tror det var tunnan som inledde?

https://www.expressen.se/gt/bilisternas-ovantade-syn-jas-planet-landade-pa-vagen/

JAS in action

Det är alltså reservbanorna till såtenäs. Har för mig att det är två sträckor precis utanför flygplatsen. Vägen mellan flygplatsen och riksvägen är breddad för att man skall kunna köra planen hela vägen vid behov. Är både basen och reservbanorna ur bruk (t.ex. pga minering) så går det att till nöds även landa på Lidköpingsvägen då flera av sträckorna är täckdikade.
Citera
2019-09-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Var syriskt S200 som sköt ner det ryska planet, ett system från 60-talet. Gammalt skrot från sovjet har inte mycket att säga till om mot moderna F16. Enligt israelerna sköt syrierna robotar hej villt åt alla riktningar i över 40 min efter att israelerna landat hemma. Det bekräftar bara vad jag sade tidigare, dvs att inkompetenta inavlade getknullare vid spakarna inte skall jämföras med rysk personal. I övrigt så har syrierna lyckats skjuta ner åtminstone 1 israeliskt F16.

rysk personal är nog bättre men att man skickar upp robotar 40min efter tyder på att man inte har haft en aning om var flygplanen var dålig radarbild med andra ord. mot det hjälper inte rysk personal. att israels f16 blev träffat var mer för att piloten inte gjorde tillräckligt för och undvika hotet och man avfyrade 27robotar och fick 1 träff. s300 e från 70talet. 10år nyare skulle inte tro det är mycket bättre. mång ryska vapen har överdriven prestanda.
Citera
2019-09-11, 22:22
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är alltså reservbanorna till såtenäs. Har för mig att det är två sträckor precis utanför flygplatsen. Vägen mellan flygplatsen och riksvägen är breddad för att man skall kunna köra planen hela vägen vid behov. Är både basen och reservbanorna ur bruk (t.ex. pga minering) så går det att till nöds även landa på Lidköpingsvägen då flera av sträckorna är täckdikade.
Thjx, visste jag inte
Citera
2019-09-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
rysk personal är nog bättre men att man skickar upp robotar 40min efter tyder på att man inte har haft en aning om var flygplanen var dålig radarbild med andra ord. mot det hjälper inte rysk personal. att israels f16 blev träffat var mer för att piloten inte gjorde tillräckligt för och undvika hotet och man avfyrade 27robotar och fick 1 träff. s300 e från 70talet. 10år nyare skulle inte tro det är mycket bättre. mång ryska vapen har överdriven prestanda.

Ser man inget mål skjuter man inte alls, iaf inte med luftvärnsrobotar som kräver radarlåsning på mål. Bara inavlade idioter agerar så.

Diskutionen drog igång ang Finlands geografiska läge och ev problem de skulle få och redan har med nyare system likt S400 om dom väljer ett "konventionellt" flygplan likt Gripen eller Rafale istället för F35.

Jag är av åsikten att för svensk del duger nya Gripen bra, men bara för att vi har ett fördelaktigt geografiskt läge mot Ryssland.
Finland ligger lika brunt till som Baltikum om det skiter sig. Jag undrar ens hur mycket nytta finnarna kommer ha av sitt flygvapen om det skulle bli krig, de plan som inte slås ut på marken kommer ha ett mycket jobbigt läge i luften och det är dom väl medvetna om. Det får mig att tro att F35 är det plan dom kommer välja, smygförmåga kommer vara a och o för finnarna för att över huvud taget kunna uträtta något av värde i luften, och på den punkten är F35 överlägsen de andra alternativen.

Men köpa ordentligt luftvärn för de 100 miljarderna istället kanske hade varit det bästa alternativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in