Citat:
Ursprungligen postat av
Mrsharpangel
rysk personal är nog bättre men att man skickar upp robotar 40min efter tyder på att man inte har haft en aning om var flygplanen var dålig radarbild med andra ord. mot det hjälper inte rysk personal. att israels f16 blev träffat var mer för att piloten inte gjorde tillräckligt för och undvika hotet och man avfyrade 27robotar och fick 1 träff. s300 e från 70talet. 10år nyare skulle inte tro det är mycket bättre. mång ryska vapen har överdriven prestanda.
Ser man inget mål skjuter man inte alls, iaf inte med luftvärnsrobotar som kräver radarlåsning på mål. Bara inavlade idioter agerar så.
Diskutionen drog igång ang Finlands geografiska läge och ev problem de skulle få och redan har med nyare system likt S400 om dom väljer ett "konventionellt" flygplan likt Gripen eller Rafale istället för F35.
Jag är av åsikten att för svensk del duger nya Gripen bra, men bara för att vi har ett fördelaktigt geografiskt läge mot Ryssland.
Finland ligger lika brunt till som Baltikum om det skiter sig. Jag undrar ens hur mycket nytta finnarna kommer ha av sitt flygvapen om det skulle bli krig, de plan som inte slås ut på marken kommer ha ett mycket jobbigt läge i luften och det är dom väl medvetna om. Det får mig att tro att F35 är det plan dom kommer välja, smygförmåga kommer vara a och o för finnarna för att över huvud taget kunna uträtta något av värde i luften, och på den punkten är F35 överlägsen de andra alternativen.
Men köpa ordentligt luftvärn för de 100 miljarderna istället kanske hade varit det bästa alternativet.