Citat:
Ursprungligen postat av
agoggoge
Tidigare i tråden förs en diskussion om vilka besvär som drabbat KL efter hennes hjärnblödning. Där nämns också att det är en "arachnoidalblödning". Rätteligen bör det ha varit en subarachnoidalblödning, (blödning under spindelvävshinnan). De är faktiskt ofta medfödda kärlmissbildingar, som utvecklas till större aneurysm. Dessa kan spricka akut eller upptäckas innan de spricker. I bägge fallen så åtgärdas de med kirurgi.
De drabbade kan klaga på huvudvärk som kommer och går eller riktigt kraftig svår "åskhuvudvärk". Spontana subarachnoidalblödningar är vanligast hos män och yngre. Jag kan inte talen för dödlighet längre, men överlevnaden är bättre då behandlingsmetoderna och rehabiliteringen är numera mycket bättre. En läkning pågår långsamt upp emot 6-7 år.
Någon nämnde att KL numera varken är jurist eller domare. Det stämmer inte! Hon måste ha blivit sjukskriven och sen försökt med återgång till arbete med rehabilitering. Men det är tufft. Hon kan troligen inte klara ett självständigt arbete som domare. Jag vet inte när hon kopplats bort från tjänst inom domstolen.
Men jurist är hon självklart fortfarande!! Hennes examen i juridik kan ingen någonsin ta ifrån henne.
Nu är jag inte helt säker, men har för mig hon blev av med anställningen då hon dömdes i ett brottmål.
Jag har linte hängt med på varje sida i tråden, och vet inte vem som skrivit vad, men jag har bara några sidor back vidhållit att hon är titulerad jurist livet ut.
Gällande hjärnblödningen har jag också varit tydlig från start. Den har inte uppstått genom trauma/yttre omständigheter. Den är av ytterst allvarlig art - subarachnoidalblödning,
och framförallt; Jag är helt säker på att hennes liv tog en tvär vändning i samband med denna åkomma. Kraftiga beteendeförändringar som primär konsekvens ihop med en smått handfallen läkarkår när det gäller dom mer subjektiva delarna av åkomman.