2019-09-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Angående den eventuella stroken - är den inte bara en trådsanning? Har för mig att jag läst att K uppsökt läkarvård och uppgivit SJÄLV att hon var rädd det var en stroke - men att hon sen avvek innan hon hann bli undersökt. Knappast något man gör om man verkligen drabbats av en hjärnblödning. Det här med stroken skulle hypotetiskt kunna vara info hon spridit för att vinna något på det - sympati, sjukskrivning - eller för att dölja psykisk sjukdom/missbruk.

Det var Johanna Möller som gjorde det.
Citera
2019-09-10, 20:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du kan äga hur många fastigheter du vill, men du ska vara folkbokförd där du lever och vistas. Gäller sedan 1 juli 2018. Det verkar vara en vettig lag, möjligen svår att efterleva för veckopendlare.

Och flyttar man runt på korttidskontrakt är det svårt att fastställa var huvudsakliga vilan ska anses vara. I vissa fall kan man skriva folk på arbetsplatsens adress fast de knappast vilar där. Men KL jobbar inte ens sedan ett tag. I en pågående tvist som inte är upp till Skatteverket att avgöra så ställer de väl inte till att riskera att bli skadeståndsskyldiga genom att skriva henne någon annanstans så motparten kan visa att hon är folkbokförd någon annanstans.
Citera
2019-09-10, 20:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Varför tror du att ingen har reagerat (förutom Expressen)? Åklagaren överklagar inte till HD men det säger ju sig självt.

Jag tror i första hand det beror på att media inte riktigt förstår vad som kan framkalla jäv i den definitionen. En form av mjuk uppfattning, där skillnaden på en nyhetsredaktion och verkligheten inför ett rättsfall med påföljande beslut nog har en bred klyfta emellan.
På delad förstaplats står också rubriken i sig såklart. Det är såklart smaskigt och förväntad klickattack att domarna känner, eller känner till Karin.

Men i andra hand, är att tiden som passerat och antalet domare verksamma i 08-området förminskar risken för s.a.s allmänt uppfattat jäv skall föreligga. Enligt en kalkylering alltså.
Ingen har haft med Karin att göra i nutid, ingen har/förväntas ha någon förutfattad mening och det är till sist ingen som haft vare sig Karin eller Henrik på sitt bord i några tidigare mål.
Det är fyrkantigt, och det är också så man skall förstå det.
Citera
2019-09-10, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det var Johanna Möller som gjorde det.
Ah, okej. Men finns något som styrker denna stroke?
Citera
2019-09-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
var mamman 14 när hon födde systern?
Men snälla, systern dog i år vid en ålder av 60år.
Föräldrarna många år tidigare.
Citera
2019-09-10, 20:28
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Folkbokföringslagen

En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

Korrekt, fel av mig, så står det skrivet.

Vad som är oklart för mig är vad som avses som "normal livsföring" För mig som arbetsnarkoman är det fullt normalt att jag regelmässigt tillbringar min dygnsvila på den ort där jag för tillfället arbetar. Tre veckor i ett sträck, hemma någon dag.

Situationen är fortfarande oklar för mig vad som gäller för KL
Citera
2019-09-10, 20:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Angående den eventuella stroken - är den inte bara en trådsanning? Har för mig att jag läst att K uppsökt läkarvård och uppgivit SJÄLV att hon var rädd det var en stroke - men att hon sen avvek innan hon hann bli undersökt. Knappast något man gör om man verkligen drabbats av en hjärnblödning. Det här med stroken skulle hypotetiskt kunna vara info hon spridit för att vinna något på det - sympati, sjukskrivning - eller för att dölja psykisk sjukdom/missbruk.

Svårt att bli sjukskriven utan läkarintyg. Efter en veckas frånvaro vill arbetsgivaren ha läkarintyg. Som erfaren domare skulle hon rimligtvis inte hävda att hennes beteende berodde på sviter av stroke vid LOBningen om hon inte skulle kunnat påvisa något i den riktningen
Citera
2019-09-10, 20:30
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tror i första hand det beror på att media inte riktigt förstår vad som kan framkalla jäv i den definitionen. En form av mjuk uppfattning, där skillnaden på en nyhetsredaktion och verkligheten inför ett rättsfall med påföljande beslut nog har en bred klyfta emellan.
På delad förstaplats står också rubriken i sig såklart. Det är såklart smaskigt och förväntad klickattack att domarna känner, eller känner till Karin.

Men i andra hand, är att tiden som passerat och antalet domare verksamma i 08-området förminskar risken för s.a.s allmänt uppfattat jäv skall föreligga. Enligt en kalkylering alltså.
Ingen har haft med Karin att göra i nutid, ingen har/förväntas ha någon förutfattad mening och det är till sist ingen som haft vare sig Karin eller Henrik på sitt bord i några tidigare mål.

Jag tror du misstolkade min fråga. Kanske var dåligt ställd av mig. Varför utgår du från att ingen reagerat skulle jag frågat istället. Jag tror många har reagerat, vi vet bara inte om det.
Citera
2019-09-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Svårt att bli sjukskriven utan läkarintyg. Efter en veckas frånvaro vill arbetsgivaren ha läkarintyg. Som erfaren domare skulle hon rimligtvis inte hävda att hennes beteende berodde på sviter av stroke vid LOBningen om hon inte skulle kunnat påvisa något i den riktningen
En uppburen person har kontakter och kan lätt fixa ett läkarintyg.
Citera
2019-09-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det sjunker verkligen inte in hos dig. Med vanligt sunt förnuft så förstår man på några sekunder att det inte är en sannolik teori. "
Nu är det ju så att allt inte behöver vara sannolikt.
Väldigt mycket i sådana här fall är osannolikt. Då är det rätt korkat att avfärda sådant som förefaller osannolikt.
Citera
2019-09-10, 20:31
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

MSM, förstår - alltigenom - ALLT - Tro inte att "dom" säljer ut - vare sig HOL eller KL...
Citera
2019-09-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Du har totalt fel där.
Vårdnad och umgänge är två olika saker. Du bör läsa på där lite.

Nja. en förälder kan med egen vårdnad hindra förälder från att träffa, så pass att föräldern får isåfall söka domstol för att få umgänget reglerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Finns någon sekretess så döljs detta genom överstrykning med svärta.

Jag har begärt ut handlingar med uppgifter som från förvaltningsrätt utan sekretessmarkeringar saker som socialtjänsten skulle velat sekretessbelägga i domstolshandling. Det var raka rör allt lämnades ut.

Det bör gå att få ut allt i detta fall med. Dock anser jag att barnens namn och födelsedata ska sekretessmarkeras och döljas de ska inte hängas ut och bli offentliga för kreti och pleti. Vill barnen gå ut och vädra detta så får de vönta tills de är myndiga.

Visst. säger du det så. Sekretess kan också beläggas för hela handlingar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in