2019-09-10, 20:08
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
O jag har inga problem att gissa att det kan haft betydelse.
Men ibland gissar jag fel.
Här är jag dock övertygad om att det inte har betydelse.

Klart att det inte smakar bra, det kan jag hålla med om.
Men ingen av parterna, samt ingen annan övrig av nämndemännen har reagerat, så varför skulle man själv reagera? För att Expressen skriver krigsrubriker på det?
Detta är inte första gången (eller sista) som jag lite road konstaterar att massmedia betraktar juristvärlden som massmedia vill.

Varför tror du att ingen har reagerat (förutom Expressen)? Åklagaren överklagar inte till HD men det säger ju sig självt.
Citera
2019-09-10, 20:09
Medlem
Citat:
Det åberopades väl inte direkt, snarare konstaterades ingen alkohol vid ett blodtest på stationen varpå förklaringen tog förankring av sig självt.
Jag tycker inte man kan klandra polisen från att utgå från berusning/påverkan eftersom det ser ut så i dom flesta fall. Man reder ut det snabbt för det mesta, och det brukar sällan orsaka problem för personen ifråga att ställa upp på att bevisa i dom fall det inte rör sig om påverkan av någon substans.

Detta är ju en del av mysteriet Karin Lilja - att gå från en högaktad prickfri domare i Svea liksväl samhällsindivid, till att på extremt kort tid haverera och bli en våldsbrottsling och komplex rättshaverist vid 45års-åldern.
Det är ju uppenbarligen inget medfött, och sannolikt inget hon fått för sig på egen hand att bli heller.

Jag menar nog mer här i tråden där man diskuterar huruvida hjärnskada finns eller inte. Det diskuteras om att rättegångar ska tas om osv.

Någonting har uppenbarligen hänt. En hjärnblödning eller stroke är en högst rimlig förklaring - men här i tråden dras det de mest märkliga växlar av allting.

Jag förstår inte heller diskussionerna om vad som skett mellan parterna. Rimligen vet bara de två vad som hänt medan utomstående bara kan spekulera. Men du har ju tex varit tydlig med att det sannolikt också handlat om en destruktiv relation.

Det förklarar dock inte denna utveckling riktigt åt något håll. Jag börjar tro att det handlar om något helt annat. Men vad vet jag.
Citera
2019-09-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Folk flyttar, tar jobb på andra ställen. Det är ett litet skrå. Precis som läkare. Alla känner alla. Tro inte annat. Man känner varandra. Been there.

Ja, så är det. På den nivån har man pluggat ihop, jobbat ihop, festat ihop, lever ihop med någon som varit ihop med någon etc. Det är en ankdamm. De som jobbar i provinserna har jobbat i Stockholm förut. Eller pluggat.
Citera
2019-09-10, 20:11
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Där är ett problem. Alla är i liknande ålder, gått i samma skolor, umgåtts i samma kretsar, jobbat ihop i samma mål. Hur ska man hitta nån som inte känner henne? Jäkligt svårt.

Hmm.. många andra - ANDRA - har gått i samma skolor, umgåtts i kriminella kretsar - haft samma mål...

Men är det verkligen "mål" - som åsyftas i tråden - genom händelsen ?
Citera
2019-09-10, 20:11
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du kan äga hur många fastigheter du vill, men du ska vara folkbokförd där du lever och vistas. Gäller sedan 1 juli 2018. Det verkar vara en vettig lag, möjligen svår att efterleva för veckopendlare.

"Där du har din huvudsakliga nattvila" står det skrivet. Hur jag nu som är just veckopendlare som ska kunna leva upp till kravet utan att bryta mot lagen..
Citera
2019-09-10, 20:15
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Benägen att hålla med. Det finns något märkligt över hennes fokus, något som är svårt att sätta fingret på. En normal person hade kommenterat det dramatiska i situationen för exmakens del - oavsett tidigare konflikter. Trauman som det här ger människor proportioner, ödmjukhet. När hon säger att hon knappt kunde andas känns det inte autentiskt.

Att hon säger sig vara lugn med att bli inlåst och hela den delen var också helt onormalt beteende och är stora tecken på psykopatiska drag. Ingen är lugn över att bli inlåst, även om man är oskyldig. Tvärtom blir det superstressande att vara just oskyldig och inlåst. Hon försöker framstå det som att hon varit lugn för att hon är oskyldig, men det får precis motsatt effekt.

Jag känner ingen av dem, varken KL eller BO och skiter i vilket, men från ett yttre perspektiv så luktar det otroligt mycket bränd katt om KL.
Citera
2019-09-10, 20:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det handlar inte om det. Kvinnan bor inte där. Hon ska inte vara skriven där. Vårdnadstvisten är redan avgjord. Make och barn ska bo där. Om man får delad vårdnad kan man diskutera boendet, men här är det helt klart så att familjen nu består av två barn och en far. Modern bor inte med familjen, hon anses vara olämplig att ta hand om sina barn.

Vilken tvist var det som avgjordes helt nyligt (jag känner inte till detaljerna i de grunder hon anfört för sin inställning. Någon har skrivit att lägenheten ska ha varit en gåva från hennes föräldrar? Det påstådda bettet sägs ju ha inträffat i en lägenhet som HOL hyrde och försökt hålla hemligt (han sägs ju gått tillbaka till lägenheten (den gemensamma), var han då utflyttad?
Vårdnaden kan väl gå till en förälder om andra parten obstruerat för att jäklas med andra förälder.

Menar du att modern är olämplig enbart för att hon inte bor med familjen? Även om exvis HOl bytt lås när hon varit på sjukhus eller liknande.
Hon kan mycket väl ha umgängesrätt även om hon inte har rättslig vårdnad, man kan ju tänka sig att parten med bäst ekonomi och bättre förutsättningar skaffar en ny bostad även om hen ska hand om barnen. Det är knappast ett trauma för barn i tonåren att flytta inom storstockholm.
Citera
2019-09-10, 20:17
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
"Där du har din huvudsakliga nattvila" står det skrivet. Hur jag nu som är just veckopendlare som ska kunna leva upp till kravet utan att bryta mot lagen..

Folkbokföringslagen

7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.

En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.
Citera
2019-09-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Tingeler
Eftersom kvinnan är hälftenägare i en lägenhet värd ca 20 miljoner så kan hon aldrig få nåt från Soc under några omständigheter.Den som söker försörjningsbidrag får knappt äga en badanka än mindre en lyxvåning.Hon kan inte heller låna på banken med lägenheten som säkerhet ehuru banker icke lånar ut till arbetslösa personer.Arvspengar ? Ja det är möjligt men man skall ha klart
för sig att väldigt många individer inte sparar i aktier.Så den vägen kan ochså vara stängd.Vad gör
människan för att få det att gå runt ? Hoppas Tråden kan lösa detta

Någon har påstått här att hon har sjukpension eller liknande på dryga 200 000 kr/år. Ska det inte räcka?
Citera
2019-09-10, 20:22
Medlem
Angående den eventuella stroken - är den inte bara en trådsanning? Har för mig att jag läst att K uppsökt läkarvård och uppgivit SJÄLV att hon var rädd det var en stroke - men att hon sen avvek innan hon hann bli undersökt. Knappast något man gör om man verkligen drabbats av en hjärnblödning. Det här med stroken skulle hypotetiskt kunna vara info hon spridit för att vinna något på det - sympati, sjukskrivning - eller för att dölja psykisk sjukdom/missbruk.
Citera
2019-09-10, 20:22
Medlem
Citat:
...

....

....
Det är ju uppenbarligen inget medfött, och sannolikt inget hon fått för sig på egen hand att bli heller.

Tidigare i tråden förs en diskussion om vilka besvär som drabbat KL efter hennes hjärnblödning. Där nämns också att det är en "arachnoidalblödning". Rätteligen bör det ha varit en subarachnoidalblödning, (blödning under spindelvävshinnan). De är faktiskt ofta medfödda kärlmissbildingar, som utvecklas till större aneurysm. Dessa kan spricka akut eller upptäckas innan de spricker. I bägge fallen så åtgärdas de med kirurgi.

De drabbade kan klaga på huvudvärk som kommer och går eller riktigt kraftig svår "åskhuvudvärk". Spontana subarachnoidalblödningar är vanligast hos män och yngre. Jag kan inte talen för dödlighet längre, men överlevnaden är bättre då behandlingsmetoderna och rehabiliteringen är numera mycket bättre. En läkning pågår långsamt upp emot 6-7 år.

Någon nämnde att KL numera varken är jurist eller domare. Det stämmer inte! Hon måste ha blivit sjukskriven och sen försökt med återgång till arbete med rehabilitering. Men det är tufft. Hon kan troligen inte klara ett självständigt arbete som domare. Jag vet inte när hon kopplats bort från tjänst inom domstolen.

Men jurist är hon självklart fortfarande!! Hennes examen i juridik kan ingen någonsin ta ifrån henne.
Citera
2019-09-10, 20:24
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Angående den eventuella stroken - är den inte bara en trådsanning? Har för mig att jag läst att K uppsökt läkarvård och uppgivit SJÄLV att hon var rädd det var en stroke - men att hon sen avvek innan hon hann bli undersökt. Knappast något man gör om man verkligen drabbats av en hjärnblödning. Det här med stroken skulle hypotetiskt kunna vara info hon spridit för att vinna något på det - sympati, sjukskrivning - eller för att dölja psykisk sjukdom/missbruk.

Eller fullblodshypokondriker?
Senast redigerad av Sleipner08 2019-09-10 kl. 20:25. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in