2019-09-10, 19:58
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undelxxs
Någon som har GM brottsregister?

Finns ingen GM ännu.
Citera
2019-09-10, 19:58
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Karin har gjort ett första uttalande. Någon mer som reagerar på innehållet? Det där om att det verkligen inte var något problem att vara inlåst och ensam känns som om hon försöker signalera stabil mental status. Konstig sak att säga, liksom formuleringen att ”det satt långt inne” att presentera en egen teori. Kanske tidningarna som förvrängt men jag tycker det är ett så märkligt fokus med tanke på det inträffade och misstankarna mot henne. https://www.expressen.se/nyheter/toppjuristens-forsta-ord-har-en-teori/

Hela den intervjun sjöng om att hon är skyldig. Typiskt psykopatiskt drag att gå ut i media och försöka förklara sin oskuld när man är hjärnan bakom allt. De som snyftar ut mest och snabbast i media är oftast GM, vi har flera bevis på det. Ett klockrent exempel är Chris Watts som efterlyste sin försvunna höggravida fru och två barn i media och bad om hjälp att hitta dem, efter att ha dräpt dem alla. Alltid samma stuk, man ska framstå som ett offer i media, att man är bedrövad, chockad, knäckt.. och skicka rökridåer åt annat håll.

Jag blev 100% övertygad om att KL är skyldig efter den intervjun.
Citera
2019-09-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Åklagaren avstår från att driva detta till HD. Vad han tänker om det hela är en annan sak.

Oavsett om det formellt var att betrakta som jäv eller inte var det olämpligt, då det skadar förtroendet för rättsväsendet om folk tror att det var jäv. Särskilt hovrättsdomaren som jobbat tillsammans med KL och dömt i samma mål borde ha avstått från att delta.
Där är ett problem. Alla är i liknande ålder, gått i samma skolor, umgåtts i samma kretsar, jobbat ihop i samma mål. Hur ska man hitta nån som inte känner henne? Jäkligt svårt.
Citera
2019-09-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det har du rätt i. De skriver:

Hon har vissa problem efter en hjärnskada. Hon besväras av yrsel, balansstörningar och en svaghet i kroppen. Hon har en låg stresstolerans.

och:

Vid bedömningen av gärningens straffvärde beaktar tingsrätten att Karin Lilja, som på grund av sina sjukdomsbesvär är särskilt känslig för stress, befunnit sig i en situation där hon haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande.

Det hade jag missat. Frågan återstår om det lades fram någon medicinsk bevisning som styrker tingsrättens slutsatser. Det kan det iofs ha gjorts även om det inte står något i domen om just det.

Om motparterna inte ifrågasatte hennes beskrivning av sitt hälsotillstånd så är det den beskrivningen domstolen går på. Det var ju inget case som går till historien utan dussinskit som domstolarna får genomlida varje dag. Domen var väl inte heller överklagad av åklagare eller målsägande heller? Alla trodde väl att de hade lärt henne en läxa så hon skulle vara försiktigare med spriten och söka hjälp som vanligt folk.
Citera
2019-09-10, 20:02
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Där är ett problem. Alla är i liknande ålder, gått i samma skolor, umgåtts i samma kretsar, jobbat ihop i samma mål. Hur ska man hitta nån som inte känner henne? Jäkligt svårt.

Nej. Väldigt enkelt är det. Man tar in domare från andra domstolar. Som man brukar, och ska göra.
Citera
2019-09-10, 20:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Har inga som helst problem att tro det kan haft viss betydelse. Det hade som sagt varit mycket bättre att ta in domare med totalt noll koppling till henne. Två före detta kollegor till domare smakar inte bra, oavsett vad du tycker om huruvida det påverkat eller ej.

O jag har inga problem att gissa att det kan haft betydelse.
Men ibland gissar jag fel.
Här är jag dock övertygad om att det inte har betydelse.

Klart att det inte smakar bra, det kan jag hålla med om.
Men ingen av parterna, samt ingen annan övrig av nämndemännen har reagerat, så varför skulle man själv reagera? För att Expressen skriver krigsrubriker på det?
Detta är inte första gången (eller sista) som jag lite road konstaterar att massmedia betraktar juristvärlden som massmedia vill.
Citera
2019-09-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej. Väldigt enkelt är det. Man tar in domare från andra domstolar. Som man brukar, och ska göra.
Folk flyttar, tar jobb på andra ställen. Det är ett litet skrå. Precis som läkare. Alla känner alla. Tro inte annat. Man känner varandra. Been there.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Domstolsverket har 7 000 anställda. Alla kommer inte döma i målet.

Säkert vaktmästare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Tro mig jag vet exakt allt om det!

Det gör jag med, därför jag säger att det är två olika saker
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Hela den intervjun sjöng om att hon är skyldig. Typiskt psykopatiskt drag att gå ut i media och försöka förklara sin oskuld när man är hjärnan bakom allt. De som snyftar ut mest och snabbast i media är oftast GM, vi har flera bevis på det. Ett klockrent exempel är Chris Watts som efterlyste sin försvunna höggravida fru och två barn i media och bad om hjälp att hitta dem, efter att ha dräpt dem alla. Alltid samma stuk, man ska framstå som ett offer i media, att man är bedrövad, chockad, knäckt.. och skicka rökridåer åt annat håll.

Jag blev 100% övertygad om att KL är skyldig efter den intervjun.
Benägen att hålla med. Det finns något märkligt över hennes fokus, något som är svårt att sätta fingret på. En normal person hade kommenterat det dramatiska i situationen för exmakens del - oavsett tidigare konflikter. Trauman som det här ger människor proportioner, ödmjukhet. När hon säger att hon knappt kunde andas känns det inte autentiskt.
Citera
2019-09-10, 20:06
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/toppjuristen-slapptes-av-domare-hon-jobbat-med/

Nä nu ... tappar helt förtroendet för domstolsväsendet!

Hävdar att detta borde avgjorts på annan ort i annan region!
Citera
2019-09-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Frågan är om hon ens hade någon a-kassa, många med trygga anställningar har inte det. Då står man utanför samhällets skyddsnät om det brister på just det här sättet. Hon lever antagligen på arvspengar, och när de tar slut, är hon illa ute. Då är det socialen som gäller och man får knappast socialunderstöd utan en fast adress. Hon har hamnat helt snett.

Hur troligt är det att en domare har a-kassa och inkomstförsäkring? Nära noll tror jag.

Edit: Dessutom tror jag att socialen kikar på hur mycket pengar man gjort av med den senaste tiden. Man kan inte få understöd om man plötsligt står på bar backe, men det kan säkert någon väl insatt redogöra för. Jag tror att eventuellt brott handlar om pengar, ren överlevnad, om arvet tagit slut eller är på upphällningen.
Eftersom kvinnan är hälftenägare i en lägenhet värd ca 20 miljoner så kan hon aldrig få nåt från Soc under några omständigheter.Den som söker försörjningsbidrag får knappt äga en badanka än mindre en lyxvåning.Hon kan inte heller låna på banken med lägenheten som säkerhet ehuru banker icke lånar ut till arbetslösa personer.Arvspengar ? Ja det är möjligt men man skall ha klart
för sig att väldigt många individer inte sparar i aktier.Så den vägen kan ochså vara stängd.Vad gör
människan för att få det att gå runt ? Hoppas Tråden kan lösa detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in