2019-04-29, 11:50
Medlem
Viking1962s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Aha, det var värdefull information för mig, tackar
Lustigt sammanträffande får jag säga. Jag hittade till forumet på sharps.se häromdagen och just till den tråden "Nyckeltabeller till system och tips till stryktipsprogram". Noterade alla fantastiska U-system som du och några andra har postat där.
Fastnade för ett U-6-0-30 som användaren reflex postade på sidan 21.

Men eftersom jag inte förstod hur tänket gick, så ställde jag frågan här på Flashback
Efter Lotus svar till mig så skrev ett program själv häromdagen som genererar ett U-6-4-270, som baserat på reflex U-system.
Förvisso är dessa fyra halvgarderingar reducerade och inte ett U-system, så det är väl en slags hybrid kan man säga
Fick konstigt utslag på U-systemet som jag inte har haft tid att titta på men med ditt svar nu, så förstår jag att mitt program inte genererar korrekta rader.

Bara så att jag förstår detta riktigt.
Om jag har följande rad.

Och vill ersätta alla ettor med en 2:a, då har jag följande ?

Ja så ska det vara
Citera
2019-08-11, 09:25
Medlem
Hej!

Jag håller på att lära mig spela system och har tänkt att använda matematiska system som jag reducerar med villkor. Än så länge har jag bara tittat på Radsofts SpelXperten men det är vissa funktioner jag inte förstår.

Det jag har greppet är hur jag väljer min ram och därefter enklare villkor t.ex antal 1x2. Jag har även förstått hur jag ger vissa tecken poäng och därefter fastställer hur många av dessa som måste finnas med i respektive rad.

Det är dock tre grejer jag inte fattar:

- Utgångsrader. Hur/när används detta i förhållande till vad jag väljer som ram? Det verkar inte förändra något även om jag skapar en utgångsrad. Även min/max på dessa greppar jag inte riktigt.

- Kategorier. Jag är säker på att det finns ett smart tänk bakom dessa men jag kan inte för mitt liv förstå hur dessa används?

- Strecka olika matcher ojämnt?

Exempelvis så kanske jag har valt att det max får bli 10 kryss även fast jag har x i samtliga 13 matcher. Dock skulle jag vilja att match 1 och 2 har x i samtliga kombinationer och övriga matcher i färre utsträckning. Hur gör jag detta?
Ett annat exempel kan vara att jag har 1x på match 1 men vill att 60% av mina reducerade rader ska vara x?

Jag har sett att en del använt andra hjälpmedel t ex Prognosis och Copema. Skulle ni säga att dessa är bättre/mer användarvänliga än SpelXperten?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Johan
Citera
2019-09-09, 19:27
Medlem
Eustaches avatar
Jag satt idag och slipade på ett reducerat system med 12-rättsgaranti där utgången är 3 hel och 3 halv (R 3-3-24) utan matematiska garderingar för 24 kronor. När jag satt ut 3 hel och 3 halv så väljer jag att matematiskt gardera en utav mina helgarderingar och två utav mina halvgarderingar vilket ger mig en helgardering och två halvor "till" som jag sätter ut, spelet kostar nu 288 kronor att spela (se följande bild på mitt färdiga system) - http://bayimg.com/NaNNoaAGK

Jag googlar lite på reducerade system och hittar en blogg där de talar om ett annat system med 12-rättsgaranti där utgången är 4 hel och 0 halv (R 4-0-9) och alltså kostar 9 kronor att lägga utan matematiska garderingar. Jag lägger ut mina tecken på exakt samma sätt som jag la ut dom i mitt tidigare spel (R 3-3-24) men gör i detta spel matematiska garderingar på samtliga halvgarderingar och slutar även här på 288 kronor (se bild) - http://bayimg.com/nanNpAaGk

Båda systemen kostar 288 kronor och båda har 12-rättsgaranti. I det första systemet (R 3-3-24) har jag alltså tre matematiska garderingar varav en av dom är en helgardering. I det andra systemet (R 4-0-9) har jag matematisk gardering på samtliga halvgarderingar. Vilket av dessa system är bäst?? Snabbt svar från mig är att det borde väl vara det andra systemet eftersom alla halvgarderingar är matematiskt garderade? Kan någon vänlig, kunnig själ upplysa mig angående dessa två spel och deras skillnader ev. fördelar nackdelar o.s.v.?
Citera
2019-09-10, 14:43
Medlem
Jaggermeisters avatar
Varför kör man R & U-system? Jag kör vanligt, M-ststem kallas det för va?

Aldrig fattat de där med systemet.. Vi säger U systemen med lite halv o helgarderingar. Även fast alla 13 matcher slutar som min kupong säger, så behöver det inte var 13 rätt bara för de..?

Liksom, om alla 13 matcher matchar min kupong, så är det 13 rätt, oavsett! Så är det med M-system (manuellt system alltså) med system så äre snack om inom ramen, utgångsrader o allt möjligt.. jag fattar nada. Vill nån förklara för mig? Är systemen bättre?
Citera
2019-09-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Varför kör man R & U-system? Jag kör vanligt, M-ststem kallas det för va?

Aldrig fattat de där med systemet.. Vi säger U systemen med lite halv o helgarderingar. Även fast alla 13 matcher slutar som min kupong säger, så behöver det inte var 13 rätt bara för de..?

Liksom, om alla 13 matcher matchar min kupong, så är det 13 rätt, oavsett! Så är det med M-system (manuellt system alltså) med system så äre snack om inom ramen, utgångsrader o allt möjligt.. jag fattar nada. Vill nån förklara för mig? Är systemen bättre?

Svaret är att de är bättre samtidigt som de inte är det.

Med ett reducerat system får du en större systemram för ett lägre pris. Det är alltså större chans att få alla på ramen om ramen är större. Det matematiska systemet ger dig mindre chans att verkligen ha alla rätt på ramen jämfört med det reducerade.

Nackdelen med det reducerade systemet är att det inte alltid ger alla rätt på någon enkskild rad trots att man har alla rätt på systemramen. Ett R-system kan ha 1-, 2- eller 3-felsreducering. Det betyder att om alla tecken finns på ramen garanteras minst en rad med högst 1, 2 eller 3 fel, med viss chans att få en rad med alla rätt. Ju högre feltolerans, desto större systemram. Det är alltså ett slags "ge och ta"-upplägg.

Om man sedan går till U-systemen så är de både bättre och inte bättre de med. Om din styrka som spelare är att du ofta prickar dina "förstatecken" i matcher som du garderar ger U-system en stor fördel. Det beror på att rader med "för få förstatecken" sorterats bort från systemet så att du bara har chans på alla rätt när du tippar rätt u-tecken inom ett givet intervall.

Sedan finns det UR-system ( hos Svenska Spel kallas dessa för u-system då "rena u-system" utan 1-2-3-felsreducering inte finns. )

Dessa system ger minst en rad med högst antal angivna fel när antalet rätta u-tecken ligger inom givet intervall.

R-, U-, UR- och M-system är inte bättre eller sämre än varandra. Man får det man betalar för. Sätter man upp en större systemram än det pris man är villig att betala så "betalar man" med risken att bara få rader med 1, 2 eller 3 fel ändå. Om man kör M-system för samma pris kommer man inte att ha alla rätt på ramen lika ofta.
Citera
2019-09-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Jag satt idag och slipade på ett reducerat system med 12-rättsgaranti där utgången är 3 hel och 3 halv (R 3-3-24) utan matematiska garderingar för 24 kronor. När jag satt ut 3 hel och 3 halv så väljer jag att matematiskt gardera en utav mina helgarderingar och två utav mina halvgarderingar vilket ger mig en helgardering och två halvor "till" som jag sätter ut, spelet kostar nu 288 kronor att spela (se följande bild på mitt färdiga system) - http://bayimg.com/NaNNoaAGK

Jag googlar lite på reducerade system och hittar en blogg där de talar om ett annat system med 12-rättsgaranti där utgången är 4 hel och 0 halv (R 4-0-9) och alltså kostar 9 kronor att lägga utan matematiska garderingar. Jag lägger ut mina tecken på exakt samma sätt som jag la ut dom i mitt tidigare spel (R 3-3-24) men gör i detta spel matematiska garderingar på samtliga halvgarderingar och slutar även här på 288 kronor (se bild) - http://bayimg.com/nanNpAaGk

Båda systemen kostar 288 kronor och båda har 12-rättsgaranti. I det första systemet (R 3-3-24) har jag alltså tre matematiska garderingar varav en av dom är en helgardering. I det andra systemet (R 4-0-9) har jag matematisk gardering på samtliga halvgarderingar. Vilket av dessa system är bäst?? Snabbt svar från mig är att det borde väl vara det andra systemet eftersom alla halvgarderingar är matematiskt garderade? Kan någon vänlig, kunnig själ upplysa mig angående dessa två spel och deras skillnader ev. fördelar nackdelar o.s.v.?

Garantitabellerna skiljer sig åt en smula men i längden är de exakt dessamma. Ytterliggare ett alternativ är att spela 4-4-144 utökat med en M-halva. Det blir också 288 rader med exakt samma systemram.

Alla fördelar i alla 3 varianterna vägs upp av andra nackdelar.

Dock gäller att om man tror att det är extra stor risk att det blir ETTOR i alla de fyra helgardade matcherna så är 4-0-9-varianten bäst. Omvänt gäller att om man absolut inte vill ha med rader med ETTOR i alla fyra så ska man välja något av de andra alternativen. Anledningen till detta är att en av nyckelraderna i 4-0-9 är just 1 1 1 1 och alltså ger 100% chans till alla rätt på R-delen av systemet.
Citera
2019-09-10, 16:35
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Svaret är att de är bättre samtidigt som de inte är det.

Med ett reducerat system får du en större systemram för ett lägre pris. Det är alltså större chans att få alla på ramen om ramen är större. Det matematiska systemet ger dig mindre chans att verkligen ha alla rätt på ramen jämfört med det reducerade.

Nackdelen med det reducerade systemet är att det inte alltid ger alla rätt på någon enkskild rad trots att man har alla rätt på systemramen. Ett R-system kan ha 1-, 2- eller 3-felsreducering. Det betyder att om alla tecken finns på ramen garanteras minst en rad med högst 1, 2 eller 3 fel, med viss chans att få en rad med alla rätt. Ju högre feltolerans, desto större systemram. Det är alltså ett slags "ge och ta"-upplägg.

Om man sedan går till U-systemen så är de både bättre och inte bättre de med. Om din styrka som spelare är att du ofta prickar dina "förstatecken" i matcher som du garderar ger U-system en stor fördel. Det beror på att rader med "för få förstatecken" sorterats bort från systemet så att du bara har chans på alla rätt när du tippar rätt u-tecken inom ett givet intervall.

Sedan finns det UR-system ( hos Svenska Spel kallas dessa för u-system då "rena u-system" utan 1-2-3-felsreducering inte finns. )

Dessa system ger minst en rad med högst antal angivna fel när antalet rätta u-tecken ligger inom givet intervall.

R-, U-, UR- och M-system är inte bättre eller sämre än varandra. Man får det man betalar för. Sätter man upp en större systemram än det pris man är villig att betala så "betalar man" med risken att bara få rader med 1, 2 eller 3 fel ändå. Om man kör M-system för samma pris kommer man inte att ha alla rätt på ramen lika ofta.
Okej.. Fattar inte till 100%, men det kommer väl

Säg att jag kör ett R system med 2 hel & 4 halvgarderingar. Jag sätter garderingarna jag får, inga matematiska garderingar, o fyller i resten av kupongen.

Alla går in, men vadå, det betyder alltså INTE att jag har 13-rätt då eller? Hur får man 13 rätt då?
Citera
2019-09-11, 09:38
Medlem
Citat:

Säg att jag kör ett R system med 2 hel & 4 halvgarderingar. Jag sätter garderingarna jag får, inga matematiska garderingar, o fyller i resten av kupongen.

Alla går in, men vadå, det betyder alltså INTE att jag har 13-rätt då eller? Hur får man 13 rätt då?

Du får inte ALLTID 13r.

Av de matematiska 144 raderna är 16-20 nyckelrader utvalda på ett sätt att du har minst en rad med minst 12 rätt. Just ditt exempel med 2 helor och 4 halvor finns inte med i Svenska Spels R-systemutbud så det var inte ett så bra exempel. Men säg 4-4-144 istället. Fyra helor och fyra halvor för 144 rader. Motsvarande matematiska system skulle kosta 1296 rader. Dvs 9 ggr så många rader behövs för att täcka 13 rätt om allt är inom ramen. 144 rader räcker för att täcka minst 1 rad med minst 12 rätt om allt är inom ramen.

Att du har minst en rad med minst 12 rätt betyder inte att du INTE har en rad med 13 rätt.

Chansen att du får alla rätt på ett reducerat system är iika med R-systemets radantal dividerat med motsvarande matematiska systems radantal.

För 1-felsreducering ( kallas ibland 12r-garanti, men jag gillar inte det begreppet ) gäller oftast att 13r-chansen ligger från 1 på 8 till 1 på 9. I exemplet med 4-4-144 är chansen 1 på 9.

Vad är det som styr hur många rätt man egentligen får?

Det beror på hur utfallen på matcherna landar mot de nyckelrader som systemet består av. Något slags slump som man får stå ut med eftersom man fått 4 extra garderingstecken och därmed väsentligt ökat chansen att få 13 rätt på ramen.

För U-system gäller att det är olika allarättschans för olika antal U-rätt beroende på hur systemet är konstruerat. Allt enligt varje systems egna garanti-tabell.
Citera
2019-09-11, 10:34
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Du får inte ALLTID 13r.

Av de matematiska 144 raderna är 16-20 nyckelrader utvalda på ett sätt att du har minst en rad med minst 12 rätt. Just ditt exempel med 2 helor och 4 halvor finns inte med i Svenska Spels R-systemutbud så det var inte ett så bra exempel. Men säg 4-4-144 istället. Fyra helor och fyra halvor för 144 rader. Motsvarande matematiska system skulle kosta 1296 rader. Dvs 9 ggr så många rader behövs för att täcka 13 rätt om allt är inom ramen. 144 rader räcker för att täcka minst 1 rad med minst 12 rätt om allt är inom ramen.

Att du har minst en rad med minst 12 rätt betyder inte att du INTE har en rad med 13 rätt.

Chansen att du får alla rätt på ett reducerat system är iika med R-systemets radantal dividerat med motsvarande matematiska systems radantal.

För 1-felsreducering ( kallas ibland 12r-garanti, men jag gillar inte det begreppet ) gäller oftast att 13r-chansen ligger från 1 på 8 till 1 på 9. I exemplet med 4-4-144 är chansen 1 på 9.

Vad är det som styr hur många rätt man egentligen får?

Det beror på hur utfallen på matcherna landar mot de nyckelrader som systemet består av. Något slags slump som man får stå ut med eftersom man fått 4 extra garderingstecken och därmed väsentligt ökat chansen att få 13 rätt på ramen.

För U-system gäller att det är olika allarättschans för olika antal U-rätt beroende på hur systemet är konstruerat. Allt enligt varje systems egna garanti-tabell.
Hur ser man nyckelraden då? Äg, jag fattar fan inte ett skit.. jag håller mig till mina manuella kuponger 😂
Citera
2019-09-11, 12:00
Medlem
Citat:
Hur ser man nyckelraden då? Äg, jag fattar fan inte ett skit.. jag håller mig till mina manuella kuponger 😂

Nyckelraderna finns tillgängliga i Svenska Spels Systembroschyr, men det är inget man använder sig av i praktiken. Jag gissar att det är det här du vill "fatta". Som att du inte riktigt litar på att 1-felsgarantin stämmer?

Om du spelar på Svenska Spel så ser du dina "bästa rader" när du klickar på "mina spel".

Sedan är det så att det finns inget att fatta. Du ser vilka tecken du behöver få in i dina "garderade" matcher för att det ska bli alla rätt.

"Grejen" med detta är att man är "nära" väsentligt mycket mer ofta med ett reducerat system än ett matematiskt för samma summa. Men det är vare sig bättre eller sämre rent spelmässigt. Man får alltid det antal rader man betalar för. Skillnaden är att raderna på ett M-system är mer kompakta och liknar varandra mer än på ett R-system där de är mer spridda och täcker en större ram men är beroende av någon slags slump för att få alla rätt.

Det är ingen särskild magi eller fördel med R-system förutom att det har lite att göra med vad man är bra på som tippare. Om det oftast är de där sista garderingstecknen som du har rätt på så är ju R-systemet klart fördelaktigt. Men om du har väldigt få rätt på de där sista garderingstecknen du sätter dit så lönar det sig naturligtvis bäst att låta bli dem och istället gå för M-system.

Allra lättast att förstå är det om du testar en gång. Offra 16 kr och gör ett R0-7-16-system med sju halvgarderingar. Gå in på Mina Spel för spelet under tiden som matcherna spelas så kommer du att förstå direkt.
Citera
2019-09-11, 12:34
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Garantitabellerna skiljer sig åt en smula men i längden är de exakt dessamma. Ytterliggare ett alternativ är att spela 4-4-144 utökat med en M-halva. Det blir också 288 rader med exakt samma systemram.

Alla fördelar i alla 3 varianterna vägs upp av andra nackdelar.

Dock gäller att om man tror att det är extra stor risk att det blir ETTOR i alla de fyra helgardade matcherna så är 4-0-9-varianten bäst. Omvänt gäller att om man absolut inte vill ha med rader med ETTOR i alla fyra så ska man välja något av de andra alternativen. Anledningen till detta är att en av nyckelraderna i 4-0-9 är just 1 1 1 1 och alltså ger 100% chans till alla rätt på R-delen av systemet.

Tacksam för ett bra svar!
Citera
2019-09-11, 13:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Det kanske går lättare med några konkreta exempel?

Reducerade system (R)

Säg att du vill matematiskt helgardera 2 matcher. Det kräver 9 rader (där alla tecken i de andra 11 matcherna är identiskt lika varje gång):

11, XX, 22, 1X, X1, 2X, 12, X2, 21

Oavsett hur de två matcherna slutar så kommer du alltid att ha en rad där du har 2 rätt och fyra rader med 1 rätt tecken. Testa själv får du se!

Ett reducerat system (R) tar bort ett antal av de teoretiskt möjliga kombinationerna . Det lilla systemet R 3-0-3 skulle t ex kunna se ut så här:

11, XX, 22

Givet att du sätter de elva andra matcherna (där tecknen som sagt måste vara exakt lika i varje rad) så ger det här systemet en 12-rättsgaranti. Det finns inget utfall där du får mindre än ett tecken rätt i de två helgarderingarna.

Men: Du har ju tagit bort 6 rader, dvs 2/3 av de 9 teoretiskt möjliga kombinationerna av tecken som de här matcherna kan sluta med. Självklart kostar det något. Din 13-rättsgaranti försvinner. I det enkla exemplet blir också matematiken enkel: Om du har reducerat (R!) bort 66% av de möjliga raderna så innebär det att du har 33,3% chans att få 2 rätt i de här två matcherna varje gång du spelar.

System med utgångsrader (U)

Idén bakom U-system är som Strappa71 skriver: De bygger på tanken att du som spelare är lite bättre än slumpen på att avgöra vilka tecken som matcherna du hel- och halvgarderar ska sluta med.

I grunden är U-system också reducerade, dvs de tar bort ett antal av de teoretisk möjliga kombinationerna av tecken.

Du talar om för systemet vilket tecken du tror mest på i varje match. Systemet kommer då inte att fördela tecknen jämnt, utan ha fler rader med ditt utgångstips (U)

Systemet U 3-0-4 skulle kunna se ut så här om du väljer en 1:a som utgångstips:

1X, 12, X1, 21

Ser du? 50% av tecknen blir 1r istället för 33,3% som vid en matematisk helgardering.

Det här systemet har också tolvrättsgaranti om de elva säkra går in. Men ser du en grej som är rätt typisk för U-system också? Det finns ingen rad med två ettor! U-system utgår nämligen från att du visserligen är bra på att tippa, men inte så bra att du får rätt i varje match. I så fall skulle du ju inte behöva system, eller hur? Räcker med att lämna in enkelrad :-)*

Typiskt sett utgår U-system från att du har ett visst antal fel i din utgångsrad och konstruerar sina rader utifrån det. Systemet U 7-2-192 skulle t ex kunna utgå från att du tippar i snitt tre tecken fel. Din största chans att få in en rad med tretton rätt kommer därför när du har 6 rätt i din utgångsrad. Sen har du kanske en viss, men mindre chans om du har 5 eller 7 rätt. Vid övriga utfall i din utgångsrad har du ingen chans på 13 rätt.

Varje rad i det här fiktiva systemet innehåller alltså 5-7 av dina utgångstecken. För att göra det enkelt kan vi anta att du har tippat 1:a i alla matcherna. Då kan några rader t ex se ut så här:

111 X21 11X, 211 1x2 111, 121 211 XX1

Däremot kommer systemet inte att ha några rader som ex.vis denna:

22X 112 XXX

Det här gör att U-system till skillnad från R-system inte har någon generell garanti för hur många rätt du får, utan det är olika garantiutfall för varje antal rätt tippade matcher.

Länk till Svenska spels broschyr. Längst bak finns garantitabeller för U-system. https://cdn2.svenskaspel.net/cms/documents/7e88eaa1-2794-4dda-923c-aba081447f42/1.2/stryktipset-systembroschyr-nov-2012.pdf

* I verkligheten brukar nog oftast U-system ha en rad där alla dina utgångstecken är med. Det gör det också matematiskt lättare att ha vinstgarantier även när du får bara 1-3 fel i utgångsraden. I praktiken tror jag inte det har så stor betydelse - blir nog oftast inga större pengar såna veckor om du nu inte gjort jättekonstiga och osannolika utgångstips. Men det är liksom inte idén med U-system...
Senast redigerad av MrFold 2019-09-11 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in