Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Ja, det är slumpen som avgör vilka rader som blir dina slutgiltiga, och de bestäms givetvis när du lämnar in systemet. Du kan t.o.m. få raderna utskrivna om du vill, och kan således följa tipset med en packe enkelrader. Om inte, så lär du bli varse efteråt när du lämnar in kupongen för rättning och frågar om det var någon vinst.

Det finns även de som själva "skriver ut" samtliga enkelrader, och kan då förstås välja vilket tecken som ska förekomma på det största antalet av sina rader (se även utgångstecken eller U-system).

Där har du lite fel, men förstår om du fick det från boken. Det är en gammal utgåva dock. När man lämnar in ett R system på systemkupongen så skrivs alltid systemraderna ut, inget man kan välja. Dessa är inte heller slumpade. Du kan annulera ett spel och lämna in samma kupong igen och få exakt samma nyckelrader. Du kan även annulera spelet och lämna in den nästa dag och ändå får du samma nyckel. Annars var du helt rätt ute. Jag förbehåller dock att U-system är bättre då du kan påverka din nyckelrad där med dina utgångstecken och därmed ge de tecken du tror på en fördel gentemot de övriga två.

Följande system har 12rätts garanti annars
R 0-7-16
R 3-3-24
R 4-0-9
R 4-4-144

Det finns även matematiskt reducerade system. Dessa kräver dock program för enkelhetens skull. Behövs ingen skrivare som förr i tiden utan man kan lätt och smidigt ladda upp sina rader via svenskaspel.se -> "egna rader". Där har du alltid 13rätts garanti.

Betala inte för rader ni inte behöver!
Citera
2009-10-26, 21:36
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Där har du lite fel, men förstår om du fick det från boken. Det är en gammal utgåva dock. När man lämnar in ett R system på systemkupongen så skrivs alltid systemraderna ut, inget man kan välja. Dessa är inte heller slumpade. Du kan annulera ett spel och lämna in samma kupong igen och få exakt samma nyckelrader. Du kan även annulera spelet och lämna in den nästa dag och ändå får du samma nyckel. Annars var du helt rätt ute. Jag förbehåller dock att U-system är bättre då du kan påverka din nyckelrad där med dina utgångstecken och därmed ge de tecken du tror på en fördel gentemot de övriga två.

Följande system har 12rätts garanti annars
R 0-7-16
R 3-3-24
R 4-0-9
R 4-4-144

Det finns även matematiskt reducerade system. Dessa kräver dock program för enkelhetens skull. Behövs ingen skrivare som förr i tiden utan man kan lätt och smidigt ladda upp sina rader via svenskaspel.se -> "egna rader". Där har du alltid 13rätts garanti.

Betala inte för rader ni inte behöver!

Tack för rättelsen!

Nej, jag har inte kollat i boken, utan tänkte bara att raderna rent logiskt borde slumpas. Fast slumpen var kanske fel ordval. Det krävs förstås en viss kombination av 16 rader för att kunna ge en garanti på 12 rätt.

Vad menar du med att betala för rader som inte behövs? Att ett system som R-11-0-729 i själva verket är ett oklokt spel eftersom det bara behövs 243 rader för att garantera 11 rätt, och att de extra raderna blir onödiga eftersom man så sällan ändå prickar 12 eller 13 på någon av dessa?

Matematiskt reducerat system?
Citera
2009-10-26, 21:52
Medlem
Citat:
Tack för rättelsen!

Nej, jag har inte kollat i boken, utan tänkte bara att raderna rent logiskt borde slumpas. Fast slumpen var kanske fel ordval. Det krävs förstås en viss kombination av 16 rader för att kunna ge en garanti på 12 rätt.

Vad menar du med att betala för rader som inte behövs? Att ett system som R-11-0-729 i själva verket är ett oklokt spel eftersom det bara behövs 243 rader för att garantera 11 rätt, och att de extra raderna blir onödiga eftersom man så sällan ändå prickar 12 eller 13 på någon av dessa?

Matematiskt reducerat system?

Matematiskt reducerade system är nästa steg. Du bestämmer olika villkor. Tex antingen så skall United (match 1) eller Chelsea (match 2) vinna, men båda får ej förlora eller kryssa.

Skulle ditt system se ut såhär

x2
1
1

1
1
1

1
1
1

1
1
1
1

samt

x2
1
1

1
1
1

1
1
1

1
1
1
1

Du har nu satt ett vilkor att max 1 av lagen inte ska vinna. Du har bantat ned ditt system till 4 rader.
Andra villkor som man kan bestämma är tex "vinstraden får endast innehålla 2-7st tvåor samt 1-4st kryss samt 1-8st ettor" Du kombinerar dina reduceringar med varandra. Lägg till flera villkor du tror på tex "Antingen slutar swansea's match oavgjort eller QPR men ej båda)
Därmed reducerar du ned ditt system rejält. Dessa är logiska reduceringar. Hur ofta blir det 8st tvåor på stryktipset? otroligt sällan. Blir det 11 ettor på stryktipset ger det väldigt låg utdelning att det inte ens är värt att spela det. Dessa "onödiga" rader bantar du bort genom enkla villkor som sitter till nästan 93%(påhittad siffra men väldigt trolig) av alla omgångar.
Citera
2009-10-26, 22:00
Medlem
spleendids avatar
Citat:

Du har nu satt ett vilkor att max 1 av lagen inte ska vinna. Du har bantat ned ditt system till 4 rader.
Andra villkor som man kan bestämma är tex "vinstraden får endast innehålla 2-7st tvåor samt 1-4st kryss samt 1-8st ettor" Du kombinerar dina reduceringar med varandra. Lägg till flera villkor du tror på tex "Antingen slutar swansea's match oavgjort eller QPR men ej båda)
Därmed reducerar du ned ditt system rejält. Dessa är logiska reduceringar. Hur ofta blir det 8st tvåor på stryktipset? otroligt sällan. Blir det 11 ettor på stryktipset ger det väldigt låg utdelning att det inte ens är värt att spela det. Dessa "onödiga" rader bantar du bort genom enkla villkor som sitter till nästan 93%(påhittad siffra men väldigt trolig) av alla omgångar.

Ja just det. Det låter väldigt intressant och påminner förstås om reduceringarna på bomben. Har bara inte vetat att denna möjlighet fanns. Men du har förstås helt rätt i att, även om man lagt tio halvgarderingar som kryss, förstås inte tror att samtliga slutar oavgjort.

Hur fyller man i detta på hemsidan? Respektive i butiken? Någon speciell kupong för detta? Har du lust att demonstrera med en skärmdump?

Jag hittar nämligen inget alternativ som heter "egna rader".

Edit: Jaha, man laddar upp själv och använder sig av något av följande program: https://svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=131#pinfo=Sport%2520-%2520Egna%2520rader%2520-%2520Tillverkare

Förslag på något program?

Jag menar, då skulle man kunna placera fyra osannolika tvåor med villkoret att max två av dessa matcher får sluta tvåa, och således kunna tjäna in på en hel del antal rader där tre eller samtliga matcher slutar med tvåa. Smart!
Senast redigerad av spleendid 2009-10-26 kl. 22:12.
Citera
2009-10-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ja just det. Det låter väldigt intressant och påminner förstås om reduceringarna på bomben. Har bara inte vetat att denna möjlighet fanns. Men du har förstås helt rätt i att, även om man lagt tio halvgarderingar som kryss, förstås inte tror att samtliga slutar oavgjort.

Hur fyller man i detta på hemsidan? Respektive i butiken? Någon speciell kupong för detta? Har du lust att demonstrera med en skärmdump?

Jag hittar nämligen inget alternativ som heter "egna rader".

Enkla rader är en avdelning hos svenska spel. Där du laddar upp en datafil med dina enkelrader.
Du kan inte fylla i denna hos butiken. Utan för att göra det måste du isåfall skriva ut dina rader med en system/tipsskrivare. Sånna finns knappt att tillgå längre. Därför finns dessa program som genererar filen.

Datafilen ser ut som så

Stryktipset,Dubbelvinsten=Ja,Antal=F
E,X,X,X,1,2,1,2,X,2,2,1,2,1
E,X,X,X,1,X,X,1,X,2,2,1,2,1
osv osv

Denna laddar du som sagt upp och svenska spel konverterar om denna till ett inlämningsbart system. Går på nolltid.

Om du går in på svenskaspel.se -> Klicka på sport uppe till vänster -> I rullmenyn väljer du Speltjänster -> Tillverkare/Egna rader.

Hittade även en pdffil på deras hemsida du kanske är intresserad i http://www.svenskaspel.se/img/pdf/egnarader_v43.pdf
Under tillverkare så hittar du länkar på program som svenskaspel stödjer.

Lycka till, bra frågor förtjänar bra svar
Citera
2009-10-26, 22:19
Medlem
spleendids avatar
Citat:

Lycka till, bra frågor förtjänar bra svar

Tack!

Ja, detta kändes nästan ännu smartare än reducerade system. Jag editerade ovan och frågade efter programförslag, men ifall du missade min uppdatering så ställer jag frågan igen. Har du förslag på något bra program? Något där villkoren är enkla att lägga till?
Citera
2009-10-26, 22:29
Medlem
Citat:
Tack!

Ja, detta kändes nästan ännu smartare än reducerade system. Jag editerade ovan och frågade efter programförslag, men ifall du missade min uppdatering så ställer jag frågan igen. Har du förslag på något bra program? Något där villkoren är enkla att lägga till?

Jag har testat många genom mina dagar, nu har jag inte spelat matematiska reduceringar på stryktipset på ett tag. Men jag vet att de flesta jag känner till som spelar system använder ett program som heter prognosis. Så kika på den först vetja. Tar alltid lite tid att sätta sig in i sånna program. Men när man väl gör det känns dom väldigt enkla att använda.
Se till att använda ett program som uppdaterar matcherna själv, hämtar även streckprocent själv osv osv. Allt för ett minimalt grundjobb av dig, för annars försvinner mycket tid åt att "sätta upp" programmet inför varje omgång.
Citera
2009-10-26, 22:43
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Jag har testat många genom mina dagar, nu har jag inte spelat matematiska reduceringar på stryktipset på ett tag. Men jag vet att de flesta jag känner till som spelar system använder ett program som heter prognosis. Så kika på den först vetja. Tar alltid lite tid att sätta sig in i sånna program. Men när man väl gör det känns dom väldigt enkla att använda.
Se till att använda ett program som uppdaterar matcherna själv, hämtar även streckprocent själv osv osv. Allt för ett minimalt grundjobb av dig, för annars försvinner mycket tid åt att "sätta upp" programmet inför varje omgång.

Det låter förstås smidigast, ja, och du säger att "prognosis" bemästrar hela köret. Ska se om jag hittar detta program! Om du har ett program tillgängligt, skulle du orka kolla, bara på skoj, hur mycket följande system skulle bantas ner med mina givna villkor?

M-2-10-9216:

1. AIK - Örebro 1X
2. Helsingborg - Djurgården 1X2
3. Häcken - Gefle 1X
4. Trelleborg - Hammarby 1X
5. Örgryte - Elfsborg 1X2
6. Genoa - Fiorentina X2
7. Juventus - Sampdoria 12
8. Arsenal - Liverpool 1X
9. Chelsea - Bolton 1
10. Man City - Scunthorpe 1X
11. Napoli - Milan X2
12. Udinese - Roma X2
13. Parma - Bari 12

Villkor:

1. Max tre kryss i match 1-5.
2. Max fyra ettor i match 1-5.
3. Max två tvåor i match 11-13.
4. Max sex kryss totalt.
5. Etta i match 1 eller 10.
6. Max fem tvåor.

Så, hur mycket har jag nu bantat ner mitt system?
Citera
2009-10-26, 22:48
Medlem
Tusks avatar
Citat:
Tack!

De vanligaste programmen som jag känner till är SmarTips, PWTips, Pools of Vision och Copéma. Av dessa tror jag fått för mig att Copéma är det som är enklast att sätta sig in i, dock kostar det 150 kr för att kunna spara/ladda upp system till SvS. PWTips däremot är gratis (http://goto.glocalnet.net/pw.tips/) men har en rätt hög inlärningströskel om man inte är vass på statistik... SmarTips och PoV har jag ingen vidare koll på, men jag tror att alla fyra program har rätt likvärdiga funktioner och att det mest är en fråga om vilket interface man gillar.
Citera
2009-10-26, 22:53
Medlem
Tusks avatar
Citat:
Det låter förstås smidigast, ja, och du säger att "prognosis" bemästrar hela köret. Ska se om jag hittar detta program! Om du har ett program tillgängligt, skulle du orka kolla, bara på skoj, hur mycket följande system skulle bantas ner med mina givna villkor?

Villkor:

1. Max tre kryss i match 1-5.
2. Max fyra ettor i match 1-5.
3. Max två tvåor i match 11-13.
4. Max sex kryss totalt.
5. Etta i match 1 eller 10.
6. Max fem tvåor.

Så, hur mycket har jag nu bantat ner mitt system?

Enligt Copéma reducerar dessa villkor antalet rader till 5112 (är trött i huvudet och kan ha gjort någon miss, men det verkar rätt).
Citera
2009-10-26, 23:06
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tusk
Enligt Copéma reducerar dessa villkor antalet rader till 5112 (är trött i huvudet och kan ha gjort någon miss, men det verkar rätt).

Se där, ja! Nästan hälften av raderna med andra ord. Det låter utmärkt. Jag plockade hem PW Tips III men lyckas inte hämta omgångsfilerna från hemsidan. Vet inte om det beror på att programmet inte registrerats, eller vad felet nu kan vara. För jag fyllde i registreringen rätt, men han kanske måste "acceptera" min reg?

Annars antar jag att jag gjort rätt, då jag i programmet klickar på "Internet - Ladda hem omgångsfil Stryktipset". Eller?
Citera
2009-10-27, 01:45
Medlem
Den här tråden blir bara mer och mer intressant!

Nu ska jag bara läsa den 10 gånger till och hoppas att jag så småningom börjar förstå både R-system och matematiskt reducerade system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in