2019-09-09, 12:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Som sagt, verkligen helt obegriplig teori. Men jag tror allt mindre på att ursprungsplanen var att skjuta, tidpunkten och platsen talar emot, men att det utvecklade sig så.

Jag är inte helt säker. Det kan ha varit en svartsjuk pojkvän till KL som ska skrämmas och det eskalerar och går snett. Men det kan också vara ett beställt mord. Det är en rätt begränsad yta i ett trapphus och om du vill skjuta någon och vara säker på att träffa så går du upp nära och trycker av i ryggen på någon, precis som vid Palmemordet. Man står inte och skjuter på långt avstånd utan försöker gå nära för att vara säker på att lyckas. HOL kan ha upptäckt att en person närmar sig och hunnit börja göra motstånd och sen brinner kulorna av i alla möjliga riktningar och mannen springer därifrån. Bättre hade varit att vänta tills HOL går ut på gatan och följa efter bakom och sätta pistolen i ryggen, istället för att försöka närma sig i ett tomt trapphus där alla ljud och rörelser lätt blir upptäckta.
Citera
2019-09-09, 12:34
Medlem
Har detta framkommit i tråden tidigare?

Graverande uppgifter som talar till exets nackdel:

”Uppgifter om att kvinnan försökt få advokaten mördad har funnits länge.

– Hon har varit ute efter honom i flera år, det är ett känt polisärende som går tio år tillbaka. Hon har tidigare försökt leja folk för att skjuta honom, det är känt hos polisen. Första gången var 2015, tror jag. Men hon fick aldrig tag i någon, säger Leif GW Persson.

Utretts för anstiftan tidigare

Enligt uppgifter utreddes kvinnan för anstiftan redan 2015. Hon misstänktes då ha tagit kontakt med en person och lagt fram ett erbjudande för att denne skulle skjuta Henrik Olsson Lilja. Den gången vände sig den tilltänkte torpeden i stället till polisen. Utredningen las ned i brist på bevis och fallet slutade med att kvinnan fick kontaktförbud mot den nu skjutne advokaten.”

https://www.expressen.se/nyheter/advokaten-henrik-olsson-lilja-skjuten-i-stockholm/
Citera
2019-09-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har hängt i det här delforumet i många år och har aldrig varit med om en öppen häktningsförhandling i npgon av delforumets trådar. Även om häktningar är offentliga brukar åklagarna begära lyckta dörrar för att info om dådet inte ska nå ut före eventuellt åtal.

Precis det som hände här. Åklagaren begärde lyckta och fick det. Försvararen ville ha lyckta även i inledningen men fick nobben.
Citera
2019-09-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag är inte helt säker. Det kan ha varit en svartsjuk pojkvän till KL som ska skrämmas och det eskalerar och går snett. Men det kan också vara ett beställt mord. Det är en rätt begränsad yta i ett trapphus och om du vill skjuta någon och vara säker på att träffa så går du upp nära och trycker av i ryggen på någon, precis som vid Palmemordet. Man står inte och skjuter på långt avstånd utan försöker gå nära för att vara säker på att lyckas. HOL kan ha upptäckt att en person närmar sig och hunnit börja göra motstånd och sen brinner kulorna av i alla möjliga riktningar och mannen springer därifrån. Bättre hade varit att vänta tills HOL går ut på gatan och följa efter bakom och sätta pistolen i ryggen, istället för att försöka närma sig i ett tomt trapphus där alla ljud och rörelser lätt blir upptäckta.

Det kan mycket väl vara så att BO bara träffats av rikoschetter.
Citera
2019-09-09, 12:37
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Helt otroligt. Och denna man har hon skyddat! :-o

Det här paret borde aldrig ha gift sig/skaffat barn och jag kan inte förstår att nästa kvinna står på tur - glad över att hon är den utvalda.

Nej, uppenbarligen. Sen kan det även vara så att den nya kvinnan underkastar sig mer och då kanske det funkar lättare.
Citera
2019-09-09, 12:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelera
Har detta framkommit i tråden tidigare?

Graverande uppgifter som talar till exets nackdel:

”Uppgifter om att kvinnan försökt få advokaten mördad har funnits länge.

– Hon har varit ute efter honom i flera år, det är ett känt polisärende som går tio år tillbaka. Hon har tidigare försökt leja folk för att skjuta honom, det är känt hos polisen. Första gången var 2015, tror jag. Men hon fick aldrig tag i någon, säger Leif GW Persson.

Utretts för anstiftan tidigare

Enligt uppgifter utreddes kvinnan för anstiftan redan 2015. Hon misstänktes då ha tagit kontakt med en person och lagt fram ett erbjudande för att denne skulle skjuta Henrik Olsson Lilja. Den gången vände sig den tilltänkte torpeden i stället till polisen. Utredningen las ned i brist på bevis och fallet slutade med att kvinnan fick kontaktförbud mot den nu skjutne advokaten.”

https://www.expressen.se/nyheter/advokaten-henrik-olsson-lilja-skjuten-i-stockholm/

Ojojoj. Då talar det ju verkligen för att KL ligger bakom skjutningen. Snacka om att vara hämndlysten.

Det pratas mycket i tråden om hjärnskada. Det är möjligt. Annars låter hon ju som en klassisk borderlinebrud.

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Precis det som hände här. Åklagaren begärde lyckta och fick det. Försvararen ville ha lyckta även i inledningen men fick nobben.

Ja, så det är inget märkligt eller annorlunda med häktningen på något vis. Bara praxis.
Citera
2019-09-09, 12:40
Medlem
En kvinna blir idag häktad och har tidigare arbetat som domare. Det är ju fan inte normalt att vi har ett rättssystem med sjuka domare, åklagare och ett rättsväsende, där det förekommer mycket psykiska sjukdomar.
Karin har kan ha dömt gärningsmän under psykiskt tillstånd. Man lekar med andras liv i domstolen.
När Svea H firade 400 års jubileum pratade de om statyerna utanför byggnaden. Skattebetalarna betalade ett dyrt kalas och dom snackade om adeln.
Rättsväsenet har haft hundratals av skandaler genom åren. Dom psysiska sjukdomarna sprider sig bland avdelningarna.
Citera
2019-09-09, 12:41
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Kan lägga upp den tvisten om ingen annan redan gjort det i tråden.

Ja tack !
Citera
2019-09-09, 12:42
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tyvärr, vet inget om systern heller, annat än att det länge varit mycket gles kontakt mellan systrarna.

Frågan jag var nyfiken på är om hjärnblödningarna figurerar inom familjen, för att systern dog vid bara 60 år, ryktet säger alkohol, men jag vill ha det klarlagt vad nu syrran gick bort i.

En störande detalj är också tiden för skjutningen, han skjuts vid 09, men då skulle han ha varit på kontoret som ligger på S:t Eriksgatan 63 (vid brofästet till vasastan), det tar runt 15-20 min att gå den sträckan så han borde ha gått hemifrån typ 08:40 senast utan att stressa. Han tar knappast bil eller buss den sträckan då han bor så till att ingen buss matchar sträckan och parkering för bil funkar inte på de adresserna, ev kan han ha cyklat men då gäller ombyte för kostym-folket...

Så varför blev han sen och skjuten, något höll honom kvar i lägenheten, vilket då ev kan förklaras med en ev efterhängsen indrivare om vi ser till KL:s skuld på 100k till en jurist som lyckats klanta med kontonummer, eller kanske något annat ärende som vi ännu inte vet om. Till detta då den mystiska polisbilen runt 08 utanför 62:an, då var både mäklaren och dentalkliniken stängd på stället och matstället öppnar 11, så vad hade polisen för ärende där...
Citera
2019-09-09, 12:44
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Hmm… en nyreggad med enda uppgift att smutskasta HOL. Varför i hela fridens namn tror du vi ska ta dig som ett sanningsvittne? Flashback är full av sådana nyreggade. Det är lika dant i alla trådar där någon vill räta ut frågetecken. Nädu, ta inte oss alla för givna för din smutskastning. När du skriver svinet HOL liknar du på pricken de nyreggade som kommer hit med sin egen agenda.

Det är väl inte så märkligt en sån här tragisk och udda händelse väcker känslor hos vänner och bekanta till dem båda?
Citera
2019-09-09, 12:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Frågan jag var nyfiken på är om hjärnblödningarna figurerar inom familjen, för att systern dog vid bara 60 år, ryktet säger alkohol, men jag vill ha det klarlagt vad nu syrran gick bort i.

En störande detalj är också tiden för skjutningen, han skjuts vid 09, men då skulle han ha varit på kontoret som ligger på S:t Eriksgatan 63 (vid brofästet till vasastan), det tar runt 15-20 min att gå den sträckan så han borde ha gått hemifrån typ 08:40 senast utan att stressa. Han tar knappast bil eller buss den sträckan då han bor så till att ingen buss matchar sträckan och parkering för bil funkar inte på de adresserna, ev kan han ha cyklat men då gäller ombyte för kostym-folket...

Så varför blev han sen och skjuten, något höll honom kvar i lägenheten, vilket då ev kan förklaras med en ev efterhängsen indrivare om vi ser till KL:s skuld på 100k till en jurist som lyckats klanta med kontonummer, eller kanske något annat ärende som vi ännu inte vet om. Till detta då den mystiska polisbilen runt 08 utanför 62:an, då var både mäklaren och dentalkliniken stängd på stället och matstället öppnar 11, så vad hade polisen för ärende där...

Vet vi att han alltid kom kl 9 till jobbet eller flexade han?
Citera
2019-09-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Jäkligt rörig rapportering från AB...

Ja mycket! 🙄 De som skriver där borde gå en utbildning i det svenska språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in