2019-09-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är sant att vi gått igenom detta intill leda.

Min uppfattning är att jag litar på MV version och du har din med SDs version där han säger att berättat direkt.
Min fråga är kan man lita på vad en person säger som kanske har något att dölja, dvs om han är mördaren?

Skulle verkligen den enormt viktiga uppgiften att SD hade haft en sen kontakt med L*ena, slarvats bort, glömts eller missuppfattats vid nästa förhör?

Dessutom som sagt, MV skrev också att SD milt sagt gillar att slira på sanningen och att han ändrar sin version efter att han fått veta utredningens resultat.

"Jag har långt ifrån läst alla förhör eller är insatt i utredningen fullt ut, då den har växt väldigt mycket. Men i den informationen jag tagit del av så kan jag milt uttrycka mig att SD gillar att slira på sanningen. Han har inte kommit med några egna sanningar i första hand utan efter att fått läsa om vad förundersökningsledaren har fått fram så ändrar han sin version. Det är i sig inget unikt men ger samtidigt en signal om att man kanske inte är så oskyldig och att man vet betydligt mera om brottet än vad man vill berätta"

https://www.flashback.org/p65983448#p65983448

"SD nekar till att träffat LW mordkvällen. Men har självklart träffat LW tidigare.
Det finns en digital konversation som SD inte kan förneka och han erkände den först när han fick beviset på bordet innan så var han helt oförstående till varför han vart förhörd.
"

https://www.flashback.org/p64585959#p64585959

Det är ganska skarpa ord från MV om SDs sätt att förhålla sig till utredningen.

Ja, och jag har inte den insynen, så det kan stämma. MV förhåller ju sig sen till att tider kan man missa ganska enkelt om man inte har referenspunkter. "Jag kom hem precis när nyheterna börjde" o.d.

Det är just den stötestenen jag hänvisar till. Han nekade till kontakt, däe han trodde att FL menade IRL. Och eftersom han redan sagt att han haft digitalkontakt så är det väl ingen uppgift att hänga upp som att SD ljugit i förhör, som MV först sa.

Kan finnas annat som jag inte hört talaas om, speciellt senaste tiden.

Nu är uppgiften om digital kontakt inte från SD, utan från en annan källa.
Citera
2019-09-08, 16:54
Medlem
Citat:
När berättade han detta för dig?
Efter han släppts 2:a gången.
Citera
2019-09-08, 16:56
Medlem
Citat:
Jag har alltid varit ganska övertygad om att han är den skyldiga, och den känslan har inte försvagats.
Men allt har komplicerats av att H*nna kan ha varit involverad i mordet.

Så jag försöker att "möblera om" mina tankar, vilket inte är lätt när man inte vet så mycket och det är ett mycket ovanligt mordfall där två till ytan sett verkat ha varit två vanliga föräldrar i en villaidyll i ett medelklassområde.

Som det har sett ut, så har mordet ändå föregåtts att anmälningar. Inga motanmälningar så vitt vi vet från SDs håll.
Även allt detta som det har skrivits så mycket om i tråden, det till synes mycket bekymmersfria loggandet om trevliga stunder, kramar, fika med bullar och med bilder på glada SD, vilket sticker i ögonen när man vet att en av hans mycket nära vänner nyligen blivit bestialiskt mördad. Om han nu är den skyldige (ve och fasa om det inte är han) så uppvisar han i mina ögon ett mycket kallt beteende.
Och är han inte skyldig, jag då tycker jag även då att han inte verkar så väldigt berörd. Men vi är ju alla olika.

Så: Jag måste ändå säga att jag tror att med det vi sedan fått från tråddeltagare (flera) så är det SD som föröker kontrollera LW.

Med LW kan det vara så att hon har haft svårt att lämna SD, men att hon velat? Hon har försökt att få till det med andra, men de kan inte hålla sig ifrån varann?

Kanske ville SD ha både H*anna och LW?
Kanske ville HD också behålla SD, till varje pris. Men det verkade inte funka? Hon skaffade eget konto för att visa att gör du inte som jag säger, skiljer jag mig. Gör du inte som jag ber dig om flyttar jag. Men inget hjälpte?

Ja, du ser att jag inte kommer någonvart.
Det ska bli väldigt intressant att se var det här slutar. Om vi får några svar?
Tack för svar. Hm... då tror jag jag förstår hur du tänker. Jovars, ommöbleringen i hjärnan är pågående. Att Hanna misstänks för mord gör inte saken lättare precis.

I fupen, som hägrar som en oas i öknen för närvarande mest en vanföreställning eller önsketanke, är jag vansinnigt intresserad efter digitala spår av typen: "Du ska ingenstans på event utan att jag är där, för då kommer en tråkig överraskning" eller "sluta hänga efter mig, gå vidare, skaffa ett liv, annars får du skylla dig själv". Det kommer avgöra saken för mig.

SD kanske tänkte satsa på LW i seriös form, och ville separera från Hanna. För båda två går inte behålla för alltid. Eller så är den logiska slutledningsförmågan satt ur spel? Så han trodde det var möjligt att parallellköra två separata liv för evigt. Det hade inte gått så vidare bra hittills, misstänker jag, eller så tolkar jag saken fel?

Fast SD gör vissa andra ologiska saker. Om han nu blivit anmäld oförskyllt av Lena, efter bilinciidenten exempelvis, varför fortsätter han då ligga med henne? Fast Petter N kanske styr hans liv?

Med detta fallet är det lite som med körkortet, lär dig alla vägskyltar, och trafikregler, sedan gör du tvärtom, så ser vi vad som händer. Ungefär så är det att resonera i detta fall, jag måste hela tiden resonera utifrån motsatsen till hur jag själv tänker, resonerar och fungerar. Därför blir det så svårt.

Din teori, är inte sämre än någon annans. Jag tycker både i team D har motiv, starka sådana, men vem som är drivande, vet ej.

Om Sherlock kände till att L var rädd av typen: "om något händer mig... " kan jag bara beklaga att hon inte tog det på större allvar, eller lät bli att öppna dörren, installerade övervakningskameror, eller stack till en kvinnojour, för då kände hon bevisligen rätt. Säkert inte speciellt mysigt idag för dem hon anförtrott sig åt angående saken.
Citera
2019-09-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan mycket väl vara HD som var där, men inte inne i huset. Då hade säkert LW stängt dörren efter dem, om de skulle gå utom hör- och synhåll för att prata. Tror inte mordet var planerat. Det var ett gräl som urartade. HD torde vara den som har starkast motiv, tänker jag.

Vad är din teori att den fysiskt mindre vältränade HD skulle övermannat och dödat LW bakom planket utan att få en enda skråma? Kvinnor brukar sticka ner sina offer med en kökskniv, inte slå med något hårt föremål, ännu mindre bara med sina egna nävar. Det gör dom för de litar inte på sina egna krafter. HD går bort hon har inte gjort det.
Citera
2019-09-08, 16:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är inte alltid så lätt att, för en som blir förhörd, att veta allt som är av värde för en utredning. Framför allt när förshörsledare tidigt i en utredning håller inne med väsentliga uppgifter som inte bör avslöjas.

Sen så ska du kanske inte heller med säkerhet skriva att en som blir förhörd berättar allt om den är oskyldig. Det kan vara mer komplext än så nämligen.

Nej, det låter begripligt.
Jag vet ju att polisen inte sällan går ut med att de vill ha in vittnesmål från allmänheten, då med orden att även om det kan verka vara obetydligt så ska man överlåta det till polisen att avgöra.

Ett sådant exempel skulle kunna vara att man vet exakt vilken tid man kom hem, och på så vis har man ett klockslag att förhålla sig till. Då såg man ingen person i trapphuset.

I ett förhör skulle just en sådan sak för en förhörd inte verka som något viktig att berätta, det blir ju lite upp till förhörsledaren att mala sig fram till den där tidpunkten om det är okänt för vittnet.

Men i det här fallet, då efterfrågar man om SD har haft en kontakt med LW. Då blir svaret nej, väldigt suspekt om man vet att de hade kontakt sent. Kanske den sista kontakten öht.

Säg att du är oskyldig till mordet.
Vilken är din allra första tanke när du får veta att det är på kvällen?

I min hjärna skulle det nog stå så här:
Herregud!!! Jag pratade ju med henne vid 23- tiden!!! När, vad, hände????? Måste kola upp när det var? Det är en jätteviktig tid om hon försvann på kvällen!!!!!

Eller hur?
Du kommer INTE att glömma eller missförstå en sådan fråga.
Jag är övertygad om det.
Citera
2019-09-08, 16:58
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Det är just så jag också tror det har gått till - men att det var HD som ville ha en pratstund med LW. Inget var planerat. Kan vara så att SD, den ständigt flinande människan, sitter av utredningstekniska skäl - och att han vet vad som hände och skyddar HD.

Men sen blir jag inte klok på denna JG. Tror han vet en hel del. Kanske är han ett kronvittne?

Jo, det finns en massa frågetecken kring JG. Han finns där som en joker i leken.
Citera
2019-09-08, 16:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Det är just så jag också tror det har gått till - men att det var HD som ville ha en pratstund med LW. Inget var planerat. Kan vara så att SD, den ständigt flinande människan, sitter av utredningstekniska skäl - och att han vet vad som hände och skyddar HD.

Men sen blir jag inte klok på denna JG. Tror han vet en hel del. Kanske är han ett kronvittne?

Häktad på sannolika skäl.
Dessutom häktad 4 veckor på raken.
Med en nyligen släppt medmisstänkt.

Allt detta endast pga av utredningstekniska skäl?
Citera
2019-09-08, 17:02
Medlem
Honan6s avatar
SAMMANFATTNING 2019-09-08

B2705-18

Fredag 6/9 vid lunchtid släpptes kvinnan som varit utredningshäktad med rubricering Skäligen misstänkt. Kvinnan är enligt åklagaren fortsatt misstänkt.

En person är fortfarande häktad på Sannolika Skäl för mordet på Lena Wesström. Den misstänkte är samma person som tidigare varit anhållen och utredningshäktad i juni -18.
Han nekar till mord.

Åtal ska vara väckt senast 27 september.

Förhör och teknisk utredning har lett fram till detta, har åklagare Åsa Hiding sagt till media.

SAMMANFATTNING för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mysteriet

Den på Sannolika skäl misstänkte Stef*n D*vidsson (a) = SD
Född 5/5 -74
Uppväxt i Västerås
Har teknisk utbildning från MDH
Föräldrarna lever och bor kvar i Västerås
Har tre syskon, två bröder och en syster
Arbete som projektkontrollant vid Tyr*ns AB (e)
Flyttade hem till Hann* i Örebro -97
Varit aktiv simmare, skidåkare, är geocachare, dykare och haft flygcertifikat för mindre plan
SD på Facebook: www.facebook.com/saabstefan
SD Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....e#profilepanel
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/2mtmabrl0za222yj5b2fjdye
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi
Kalla fakta: www.bildtagg.se/bild/wow0xtmk2piyppvl3pgosux

Hans beskrivning på sitt geo-konto:
" A happy guy from Örebro, Sweden. Earlier we used to be two, husband and wife, in the team, but nowdays we have separate accounts. Some of the logs from the period before splitting the account may have been done by just one of us. I've decided to keep all the logs since those days since they are a part of my/our geocaching history and life. Because that is what the account is for, to keep track of all the wonderful memories. See you out there! "

Den nu släppta (fortsatt Skäligen misstänkta) Hann* D*vidsson (a) = HD låg i skilsmässa med SD vid tiden för mordet
Född 7/9 -74
Uppväxt i Örebro
Föräldrarna bor kvar i ett småhusområde närliggande Vivalla, de har även sommarstuga i Odensbacken
Har en syster
Är sjuksköterska på USÖ
HD Facebook: www.facebook.com/hanna.davidsson74
HD Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....b-1436734a7b5e
Bildmix på HD: www.bildtagg.se/bild/ct1ugh4bq7ry4j0iyos2b3v
Bild på SD och HD: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi

SD och HD har två döttrar - födda -04 och -06
De blev grannar med LW och hennes dåvarande man UW -05
SD och HD är inbitna Geocachare och har tillsammans med LW drivit ett uppmärksammat GC-projekt i samarbete med Region Örebro
LW vigde paret - 08
Under vinter/våren -18 begärde paret skilsmässa och HD flyttade till en brf-radhuslägenhet 21 mars där hon och LW kunde se till varandras uteplatser.

När LW upptäcks vara försvunnen är SD så aktiv och hjälpsam att han tas in till förhör som Skäligen misstänkt för människorov. Efter ett par timmars anhållande släpps han som Skäligen misstänkt utan restriktioner. Han och HD flyger till USA, men får vända tillbaka till Sverige eftersom de inte släpptes in där.

Lenas kropp hittas av privatpersoner den 19 maj ca kl 14.30 bakom ett bullerplank vid E20. Fynd- och tillika mordplatsen ligger endast ca 150 meter från hennes hem.

Den 29 maj anhölls SD igen som Skäligen misstänkt. Åkl ansåg det fanns Sannolika skäl, men TR tyckte annorlunda vid häktningsframställan 1 juni. SD blev utredningshäktad en vecka och åklagaren gjorde framställan om fortsatt häktning för Sannolika skäl den 8 juni, men TR ansåg återigen att det inte höll, så SD släpptes på fri fot som Skäligen misstänkt utan restriktioner.

Åklagaren har tålmodigt fortsatt utredningsarbetet med SD som Skäligen misstänkt. Polisen går ut och efterlyser vittnen via massmedia och det ska vara en gråhårig kvinna i 70-årsåldern som berättat på en marknad att hon bodde nära Lena. Man sökte även två tjejer som av "skrivittnet" setts leda varsin cykel.

Efterlysningen av den gråhåriga kvinnan gav resultat och man meddelande att hon haft värdefull information för den fortsatta utredningen.

I oktober -18 görs en ny finkamning i området där Lena hittades och nya fynd skickas iväg för analys på NFC.

I november -18 berättar åklagaren att Lena har dödats med kraftigt våld och att fyndplatsen är tillika mordplatsen. Det sägs ingenting om tillhygge har använts vid mordet.

I januari -19 berättade åklagaren att man fått kontakt med de två vittnen som tidigare sökts.

Utredningen har fortsatt med locket på och den 27 augusti slog insatsstyrkan till tidig morgon vid SD:s hem och han blir anhållen på Sannolika Skäl. TR biföll åklagarens begäran om häktning fredagen den 30/8.

Den 28 augusti anhölls HD Skäligen misstänkt för mord och lördagen den 31:a bifölls jouråklagares begäran om utredningshäktning en vecka. Åkl har enligt mediauppgifter uttryckt att det egentligen finns Sannolika skäl.

Vid lunchtid 6/9 -19 hävde åklagaren ÅH häktningen för HD eftersom hon inte kunde lägga fram bevis för Sannolika skäl. Pressen frågade om fortsatt misstanke och ÅH svarade att HD är fortsatt Skäligen misstänkt. Vid fråga om det fanns andra misstänkta, blev svaret Nej.

De misstänkta har en väldigt nära vän som tidigare även var vän med Lena Wesström. Han bör kunna förse utredningen med viktiga informationer.

SD och HD:s nära vän J*rry Gr*y (e,a) = JG som var först ut att sörja LW offentligt på Facebook fast han året innan hade unfriendat offret (många i tråden tror att han vet en del eller i värsta fall hjälpt till medvetet eller omedvetet)
JG har varit en väldigt nära vän till LW, men av någon anledning valde han att stå vid SD och HD:s sida efter att han fått veta att LW och SD haft en hemlig relation.
Bildmix på de forna kamraterna: www.bildtagg.se/bild/o09qcgrrid7gj9l6fs4pkmq4

JG är från USA, kom till Sverige och Örebro -89
Engagerad i Geocaching och har tidigare varit styrelseledamot
Arbetar som översättare på Örebro Universitet
Har ett tidigare långt samboförhållande - de har två barn
Sambo med LI (Len* Ingm*n - *a) som är lärare
De bor i lägenhet i en bfr-förening i Almby

JG på Facebook: www.facebook.com/jerry.gray
JG på Geocaching: http://www.geocaching.com/p/default....b68722d0f&ds=2
JG på Youtube: www.youtube.com/user/YankeeDudeII
JG på twitter: http://twitter.com/yankeedude
JG på jobbet: www.oru.se/personal/jerry_gray
JG:s hemsida ”In other words”: www.inotherwords.se

Länk till ett klipp på JG:s Youtubekanal där SD kan ses och höras: www.youtube.com/watch?v=GKInWdWT59M

Den mördade 45-åriga 3-barnsmamman Lena Wesström
Född 10/1 -73
Adoptivbarn från Syd-Korea
Uppväxt i Ljunga utanför Norrköping, hade då efternamnet Johansson
Har en bror, också adopterad
Föräldrarna bor kvar i hennes barndomshem och sörjer djupt sin mördade dotter
Tidigare gift med UW som bor kvar i huset som ligger om hörnet på samma gata som MGM
Har två pojkar och en flicka tillsammans med UW
Har tidigare varit Pastor i en Equmeniaförsamling och praktiserade ibland som vigselförrättare
Jobbade vid ett utslussningsboende för unga flyktingar
Levde ett väldigt aktivt liv med geocaching, cykling, skidor o s v
Beskrivs av andra som glad, energisk, utåtriktad, kreativ och attraktiv
Levde officiellt som singel, men sägs ha haft några såväl kortare som längre förhållanden sen sin skilsmässa - bl a sägs det att den mordmisstänkte ska ha haft en relation med LW när han var gift

Den misstänkte SD introducerade Lena i det stora fritidsintresset Geocaching i oktober -12. Hobbyn kom att uppta en stor del av hennes liv.
Lenas ord på hennes GC-konto:
" Found my first geocache in October, 2012, forced by a friend. I was a true slow starter and logged my second cache in February. It took me eighteen months to reach my #100.

In 2015, I hid my first own geocache and it is only getting more and more funny - both to create and hide and to solve and log.

Nobody needs to force me any longer, geocaching has become a part of the air I breathe. So much fun, so exciting places, so good friends. Still much more to explore, more to learn, more to experience, more to love.

Happy caching! /Softpocahontas/Softis/Soft/SP "

LW på Facebook: http://www.facebook.com/Softpocahontas
LW på Geocaching.com: http://www.geocaching.com/p/default....1-97a164c252fa
LW på Instagram: http://www.instagram.com/softpocahontas
LW på Twitter: http://twitter.com/softpocahontas
Bildmix på LW: www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc
Citera
2019-09-08, 17:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, och jag har inte den insynen, så det kan stämma. MV förhåller ju sig sen till att tider kan man missa ganska enkelt om man inte har referenspunkter. "Jag kom hem precis när nyheterna börjde" o.d.

Det är just den stötestenen jag hänvisar till. Han nekade till kontakt, däe han trodde att FL menade IRL. Och eftersom han redan sagt att han haft digitalkontakt så är det väl ingen uppgift att hänga upp som att SD ljugit i förhör, som MV först sa.

Kan finnas annat som jag inte hört talaas om, speciellt senaste tiden.

Nu är uppgiften om digital kontakt inte från SD, utan från en annan källa.

Tack för svar.
Jag hoppas att vi all får ett svar en dag.
Hur hemskt det än är, så vill nog alla veta.

Tyvärr kommer inte L*ena tillbaka. Det är det hemskaste.
Jag skulle tro att alla önskar att det var ogjort, att man kunde ha skruvat tillbaka tiden.
Citera
2019-09-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det hyrdes en buss.

Ursprunglig avgångstid från LW 05.00 den 15/5
Ändrades till 05.00 från LW till den 16/5 i sista stund
pga önskemål från LW (födelsedagen)´
Därav fick vissa medresenärer "en ledig dag"

Hon var verkligen allas kelgris om det var så enkelt att få alla andra att backa en hel dag. Borde inte många blivit förbannade, någon rent av rasande. Har vi kanske en alternativ mördare med på bussresan. Blev den av för resten? Nej inte va, hela geocaching kollektivet frös till is när hon var försvunnen.
Citera
2019-09-08, 17:09
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
En berättigad undran jag har ställt mig samma fråga. Tycker det är konstigt men det kanske inte har någon betydelse för fallet.

Det kan som sagt vara betydelselöst, men i så fall också möjligtvis peka på den där smygande gränslösheten man kan se växa fram i grupper som befinner sig i parallella samhällsstrukturer.
Citera
2019-09-08, 17:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Beslutet häromdagen att häkta SD på sannolika skäl misstänkt för mord fattades väl av en kvinnlig rådman, och åklagaren som har handlagt ärendet sedan i maj i fjol är också en kvinna. Sedan har jag för mig (artikeln kan ha raderats nu) att ytterligare en kvinnlig åklagare var med vid just den här senaste förhandlingen, så 2-3 tanter är väl inte direkt en missvisande beskrivning.

Sedan vad det här beslutet grundade sig på har jag som sagt inte den blekaste aning om, men vi får väl hoppas att det ligger någon form av rationella argument bakom beslutet. Samtidigt måste vi komma ihåg att det är människor som fattar de här besluten, och att vi människor ofta påverkas starkt av hur saker framställs t.ex. i media. Våra beslut och ståndpunkter är dessutom ofta färgade av religiösa, politiska eller personliga uppfattningar. Vem vet, hade det varit två-tre gubbar som fattade besluten i stället så hade det kanske varit HD nu som suttit på "sannolika skäl"?

Men nu undrar jag vilket sekel du lever i?
Menar du på allvar att könet på de olika personerna här har avgjort att SD är misstänkt, nu häktad på sannolika skäl?
Jag vet att du vet vad som krävs för att bli misstänkt för sannolika, vad som krävs för att bli häktad.

Jag kan delvis följa ditt resonemang att om uppgifter från utredningen läcker, kan det påverka både allmänheten och på det vis även de som sitter i rätten. Detta om man på det viset pekar ut en person indirekt genom att han verka skyldig innan det har blivit rättegång och dom.

Nu vet vi inte om dessa uppgifter som du tjatar om i det oändliga är medvetna läckor. Jag tänker att det mycket väl kan vara källor som pressen själv har, te x de blodiga kläderna som du jämt tar upp, var det inte uppgifter från AB?

Men att tre personer i de befattningar de nu sitter i alla skulle typ vara kvinnliga "manshatare", det låter väl ganska osannolikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in