2019-09-07, 19:49
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja du låter indignerad för att jag tror att livet skapades av Gud. Jag har aldrig sagt att jag kan bevisa det.
Ändå gör du extraordinära påståenden kring guden. Hur ska du ha det nu, krävdes det inte extraordinära bevis för extraordinära påståenden?
Citera
2019-09-07, 19:59
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
När människan dör så dör själen enligt bibeln. Detta eftersom själen är själva människan. Bibeln kallar alla levande varelser på jorden för själar. Människan är en själ, djur är själar, och när människan och djur dör, så är det själen som dör.

Så nej, jag tror som dom flesta, att människan dör och försvinner, människan blir åter till jord. Men jag kan inte bevisa detta, lika lite som vetenskapen kan bevisa något efter döden.
Jag vet, JV hävdar att själen finns i blodet. Därav att man konsekvent vägrar blodtransfusioner om det skulle behövas vid olyckor t ex, då dör man hellre. Tragiskt. Vill ju inte få andras själar in i sin kropp, hur skulle det kunna sluta? ;-) Nog om det, om du ändrar ordet "själ" till "medvetande" så blir det hela mer begripligt.
Citera
2019-09-07, 20:02
Medlem
SJAELVKLART foer hjaerntvaettad svenne aer idag att va som helst kan vara ok ,men bara inte Jesus
Citera
2019-09-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Jag vet, JV hävdar att själen finns i blodet.

Det är mer så att själen existerar inte utan blodet. Vet du någon människa/själ som kan leva utan blod?

Citat:
Därav att man konsekvent vägrar blodtransfusioner om det skulle behövas vid olyckor t ex, då dör man hellre. Tragiskt. Vill ju inte få andras själar in i sin kropp, hur skulle det kunna sluta? ;-)

Du är helt okunnig, själar är inget som man kan få in i sin kropp.

Citat:
Nog om det, om du ändrar ordet "själ" till "medvetande" så blir det hela mer begripligt.

Det är delvis rätt, medvetandet kan fortsätta utan att själen lever. Ett medvetande kan fortsätta som andevarelse istället för en själ.

Men jag vet, detta är helt utanför ditt kunskapsområde, det är därför du skjuter från höften och påstår att man kan få andras själar i sin kropp.
Citera
2019-09-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ändå gör du extraordinära påståenden kring guden. Hur ska du ha det nu, krävdes det inte extraordinära bevis för extraordinära påståenden?

För hundrade gången, jag har aldrig påstått att jag kan bevisa Guds existens.
Citera
2019-09-07, 20:24
Medlem
Citat:
Citat:
Jag håller med, det finns inga belägg för att en art kan förvandlas till en annan art.
Citat:
Men snälla ttsp, du har ju fortfarande inte adresserat tiktaalik roseae. Du har ju beviset framför näsan ;-). Jag kommer rätta dig varje gång du sitter och ljuger.

Ok, förklara var man kan observera att en art kan förvandlas till en annan art när det gäller tiktaalik roseae, jag kommer att påminna dig om att bevisa artomvandling varje gång du sitter och ljuger.
Citera
2019-09-07, 20:28
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Som t.ex. Richard Dawkins? Han har verkligen investerat mycket i evolutionsteorin, och skulle förlora mycket om han har fel.
Ja helt klart, men du kan vara lugn han har inte fel. Har du ens läst några av hans böcker? Förresten, han hälsar till dig:
https://www.youtube.com/watch?v=RyYPPTcoCiU
Citat:
Jag har inget att förlora, jag är inte partisk (biased).
Du är alltså plötsligt inget Jehovas vittne?
Citat:
Jag har tittat på det här nyktert och med öppna ögon
Uppenbarligen inte.
Citat:
det finns vissa poänger i evolutionsteorin (men inte med livets ursprung).
Vilka tänker du på?
Citat:
Det är ofta jag ifrågasätter min egen syn på att arter skapats separat,
Bra början ;-)
Citat:
men varje gång så kommer det till en slutpunkt, det finns inga empiriska bevis på påståendet att en art kan bli en annan art.
Och här blir det magplask direkt. Vi har ju dryftat detta nu MÅNGA gånger om, borde inte bilden klarnat? (Det kan underlätta om du släpper bibeln som jag själv gjorde och istället läser vetenskaplig litteratur)
Citat:
Jag bryr mig alltså om evolutionsteorin är sann eller inte, jag vill veta vad som är sant eller inte, jag vill inte leva i en lögn, jag älskar sanningen för mycket.
Det ville jag också och fann min tilltro till vetenskap och insåg (även om det var tufft) att allt som rör livet kan förklaras i evolutionära termer. Det finns faktiskt inga goda skäl att anta att det finns några gudar, älvor, svartalfer, enhörningar, tandfeér, eller troll. En oerhörd lättnad att kunna lämna vidskepelser bakom sig och gå vidare. Har inte ångrat en sekund.
Citat:
Forskare har inte gjort fel när det gäller evidens och bevis, men det är slutsatserna av dessa evidens och bevis som dom gör fel i. Bara för att det är bevisat att evolution sker, och att DNA liknar varandra, så är inte evolutionsteorin bevisad.
Ingalunda, skulle alla universums bevis helt plötslig svänga om till fördel för kreationism skulle man erkänna det, och då skulle de inte längre vara evolutionister. Men som läget nu är går alla bevis som finns i evolutionens favör. Det är verkligen inte tal om "feltolkningar".
Citera
2019-09-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Sluta ljug. Jag har knappt nämnt något om arter.

Knappt? Men du har ändå nämnt arter?
Citera
2019-09-07, 20:34
Medlem
Citat:
Tror du på fullt allvar att vi ska förkasta naturvetenskapens mest välunderbyggda koncept till förmån för tron på gudar, älvor, svartalfer, enhörningar, tandfeér, eller troll? Du är inte trovärdig, lägg ned.

Så vad är dina argument? Jag ser bara härskarteknik i ditt inlägg.
Citera
2019-09-07, 20:37
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
T.ex. kan man inte observera att arter kan förändras till nya arter, det talar för att arter inte kan förändras till nya arter, det är logiskt.
Nej det är inte logiskt att dra sådana slutsatser. Bara för man inte kan observera något i realtid så kan det inte ske menar du? Om du haft inbrott, skulle du nog bli förvånad om polisen sade "Nej, det har inte skett!" bara för man inte var där och såg när det hände, eller hur? ;-)
Citera
2019-09-07, 20:45
Medlem
Citat:
Det ville jag också och fann min tilltro till vetenskap och insåg (även om det var tufft) att allt som rör livet kan förklaras i evolutionära termer. Det finns faktiskt inga goda skäl att anta att det finns några gudar, älvor, svartalfer, enhörningar, tandfeér, eller troll. En oerhörd lättnad att kunna lämna vidskepelser bakom sig och gå vidare. Har inte ångrat en sekund.

Jag tror det är här skon klämmer för din del. Du är väldigt kategorisk och absolut i dina inlägg eftersom du har tidigare varit troende, och nu vill du ge igen för gammal ost. Du kanske t.o.m. har varit ett döpt Jehovas vittne?

Mitt liv har varit tvärtom, jag har alltid varit vetenskaplig, logisk och utan förpliktelser mot andra människor. När jag började undersöka dom vetenskapliga beläggen för evolutionsteorin, som jag alltid trott på, så fann jag ingen grund till det.

Det blev en oerhörd lättnad för mig att lägga falskheten bakom mig.
Citera
2019-09-07, 20:47
Medlem
Citat:
Nej det är inte logiskt att dra sådana slutsatser. Bara för man inte kan observera något i realtid så kan det inte ske menar du? Om du haft inbrott, skulle du nog bli förvånad om polisen sade "Nej, det har inte skett!" bara för man inte var där och såg när det hände, eller hur? ;-)

Nej, jag menar inte att det inte har skett, men hur menar du att polisen ska agera om dom inte finner några tecken eller bevis på inbrott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in