2019-09-07, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Idag är rörelsen dock rätt progressiv och de allra flesta har inte en spirituell högre makt utan ersätter den med "verkliga" saker, såsom gemenskapen eller längtan efter välmående.

Men om man ersätter stegen med sina egna koncept så är det inte 12stegsprogrammet förstjänst att det fungerar längre. Då är det ens eget tänkande som hjälper, men det går emot steg nr 1. ( man är maktlös)
Gemenskap och längtan har ingeting med högre makter att göra. Vad är ens en högre makt? Det grundar sig i gudstro.
Citera
2019-09-07, 12:27
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Men om man ersätter stegen med sina egna koncept så är det inte 12stegsprogrammet förstjänst att det fungerar längre. Då är det ens eget tänkande som hjälper, men det går emot steg nr 1. ( man är maktlös)
Gemenskap och längtan har ingeting med högre makter att göra. Vad är ens en högre makt? Det grundar sig i gudstro.

Det handlar då om tron på något som är större än en själv, om än inte ur ett vidskepligt eller religiöst perspektiv. Man är en del i en större helhet och styr inte verkligheten, men samtidigt behöver man inte nödvändigtvis tro på att det är en gubbe i himlen som styr allt som händer. Man kan faktiskt genomgå 12-stegsprogrammet och ändå inte bli religiös på kuppen.

De flesta jag känner som har lyckats med det och hållt sig nyktra sedan dess har inte en regelrätt gudstro, men samtidigt har de följt programmet och lagt sitt tillfrisknande i händerna på andra samt "ödmjukat sig" inför att världen inte kan anpassas efter dem.
Citera
2019-09-07, 12:40
Avslutad
Citat:
Det handlar då om tron på något som är större än en själv, om än inte ur ett vidskepligt eller religiöst perspektiv. Man är en del i en större helhet och styr inte verkligheten, men samtidigt behöver man inte nödvändigtvis tro på att det är en gubbe i himlen som styr allt som händer. Man kan faktiskt genomgå 12-stegsprogrammet och ändå inte bli religiös på kuppen.

De flesta jag känner som har lyckats med det och hållt sig nyktra sedan dess har inte en regelrätt gudstro, men samtidigt har de följt programmet och lagt sitt tillfrisknande i händerna på andra samt "ödmjukat sig" inför att världen inte kan anpassas efter dem.

1. Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen – att våra liv hade
blivit ohanterliga.
2. Kom till tro att en Kraft större än vi själva kunde återge oss mental
hälsa.
3. Beslöt att överlämna vår vilja och våra liv till Guds omsorg, sådan vi
uppfattade Honom.
4. Gjorde en grundlig och orädd moralisk inventering av oss själva.
5. Erkände inför Gud, oss själva och en annan människa den exakta
innebörden av våra fel.
6. Var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa
karaktärsdefekter.
7. Bad Honom ödmjukt att avlägsna våra brister.
8. Gjorde upp en lista över alla personer vi hade gjort illa och blev
villiga att gottgöra dem alla.
9. Gottgjorde så långt möjligt dessa människor personligen, utom då
det skulle kunna skada dem eller andra.
10. Fortsatte att göra personlig inventering och erkände genast när vi
hade fel.
11. Sökte genom bön och meditation att förbättra vår medvetna kontakt
med Gud, sådan vi uppfattade Honom, varvid vi endast bad att få
kunskap om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.
12. När vi, som resultatet av dessa steg, hade haft ett andligt uppvaknande,
försökte vi föra detta budskap vidare till alkoholister och tillämpa
dessa principer i alla våra angelägenheter.

Gäller dessa fortfarande? (2017)
Från AA:s hemsida. Inte svårt att se varför detta avskräcker folk som inte tror på högre makter.
Citera
2019-09-07, 12:52
Medlem
funktioners avatar
Citat:
1. Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen – att våra liv hade
blivit ohanterliga.
2. Kom till tro att en Kraft större än vi själva kunde återge oss mental
hälsa.
3. Beslöt att överlämna vår vilja och våra liv till Guds omsorg, sådan vi
uppfattade Honom.
4. Gjorde en grundlig och orädd moralisk inventering av oss själva.
5. Erkände inför Gud, oss själva och en annan människa den exakta
innebörden av våra fel.
6. Var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa
karaktärsdefekter.
7. Bad Honom ödmjukt att avlägsna våra brister.
8. Gjorde upp en lista över alla personer vi hade gjort illa och blev
villiga att gottgöra dem alla.
9. Gottgjorde så långt möjligt dessa människor personligen, utom då
det skulle kunna skada dem eller andra.
10. Fortsatte att göra personlig inventering och erkände genast när vi
hade fel.
11. Sökte genom bön och meditation att förbättra vår medvetna kontakt
med Gud, sådan vi uppfattade Honom, varvid vi endast bad att få
kunskap om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.
12. När vi, som resultatet av dessa steg, hade haft ett andligt uppvaknande,
försökte vi föra detta budskap vidare till alkoholister och tillämpa
dessa principer i alla våra angelägenheter.

Gäller dessa fortfarande? (2017)
Från AA:s hemsida. Inte svårt att se varför detta avskräcker folk som inte tror på högre makter.

Ja, de gäller fortfarande. Med någon enstaka korrigering av ord men ingen förändring av själva förfarandet.

Jag var också livrädd inför religiositeten och epitetet gud i början men insåg snabbt att det som andra medlemmar berättade stämde, att det inte behöver ha något med religion att göra över huvud taget. Om man nu inte vill det. Det är det som är det fina med 12-stegen, att man gör det till det som funkar för en själv.
Citera
2019-09-07, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner

Min högre makt är helt enkelt kraften som låter mig vara drogfri.

"Kraften"?
Din egen vilja? det går emot steg 1.
Citera
2019-09-07, 13:25
Avslutad
Från AA chapter 4: we agnostics

we found that as soon as we were
able to lay aside prejudice
and express even a willingness
to believe in a Power greater than ourself,
we comenced to get results, even though
it was impossible for any of us
to fully define or comprehend that Power, WICH IS GOD.(!!!)

As soon as we admitted the possible existence of a
Creative Intelligence a Spirit of the Universe (!!!) underlying the totality of things,.. jag slutar här.

Hur vet dom ens att en "spirit of the universe" är möjligt? Bevisa det! Det kan kanske vara omöjligt.
Senast redigerad av volldteckt 2019-09-07 kl. 13:28.
Citera
2019-09-07, 13:45
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Från AA chapter 4: we agnostics

we found that as soon as we were
able to lay aside prejudice
and express even a willingness
to believe in a Power greater than ourself,
we comenced to get results, even though
it was impossible for any of us
to fully define or comprehend that Power, WICH IS GOD.(!!!)

As soon as we admitted the possible existence of a
Creative Intelligence a Spirit of the Universe (!!!) underlying the totality of things,.. jag slutar här.

Hur vet dom ens att en "spirit of the universe" är möjligt? Bevisa det! Det kan kanske vara omöjligt.
Haha, kapitlet till agnostikern - ett kapitel vars syfte är att omvända just agnostikern.

Det största problemet med tolvstegssekterna är att de är så notoriskt oärliga. Om de bara hade varit som normala sekter och öppet erkänt att de är religiösa så hade jag inte haft några problem med dem. Istället så har tolvstegarna i princip utvecklat ett eget språk vars enda syfte är att bland bort korten för omvärlden.
Citera
2019-09-07, 13:52
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
12-stegsprogrammet är inte alls så dåligt som vissa vill påskina. Olika metoder passar onekligen olika människor, men väldigt många har blivit hjälpta av 12-stegsprogrammet. Med all säkerhet är det den metod som hjälpt flest missbrukare att tillfriskna.

Det många har problem med, däribland även jag, är den starka anknytningen till religiösa seder såsom böner och att finna en högre makt. Idag är rörelsen dock rätt progressiv och de allra flesta har inte en spirituell högre makt utan ersätter den med "verkliga" saker, såsom gemenskapen eller längtan efter välmående.

Det är oavsett en bra start då personen är som mest nergången. Då behövs den gemenskapen. I många städer finns det dessutom inga andra alternativ så det är synd om ni räds den.
Jag kopierade delar av ditt inlägg från en annan tråd för att inte gå off topic i den.

Var har du hört att tolvsteg är den metod som har hjälpt flest missbrukare? Är det möjligtvis från tolvstegarna själva? Sanningen är att de flesta som slutar gör det på egen hand. Detta hänger givetvis samman med att man måste ha en egen vilja för att kunna sluta.

Var har du hört att tolvstegsrörelsen är progressiv? Det är snarare en av de mest faktaresistenta sekterna som existerar. Allt du behöver veta står i stora boken, typ. Eftersom att allt som farbror Bill skriver automatiskt är sant så behöver hans böcker aldrig någonsin uppdateras. Det finns många medlemmar som lär sig texterna ord för ord, ungefär som en elev på en koranskola. Hur kan du få detta till att vara progressivt?
Citera
2019-09-07, 17:54
Medlem
funktioners avatar
Citat:
"Kraften"?
Din egen vilja? det går emot steg 1.
Du missförstår.. Kraften är inte min egen, den är min högre makt. Den vet bättre än jag själv. Kraften är det jag sätter min tilltro till när jag gett upp min egen vilja. Däremot använder jag använder min egen vilja till är att välja att vända mig till min högre makt snarare än att låta mig förföras av mina egna beroende-tankar, för jag vet vart dem kommer att leda mig.
Citera
2019-09-08, 10:16
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Ja, de gäller fortfarande. Med någon enstaka korrigering av ord men ingen förändring av själva förfarandet.

Jag var också livrädd inför religiositeten och epitetet gud i början men insåg snabbt att det som andra medlemmar berättade stämde, att det inte behöver ha något med religion att göra över huvud taget. Om man nu inte vill det. Det är det som är det fina med 12-stegen, att man gör det till det som funkar för en själv.

Det är ju inte enbart orden man ändrar utan även innebörden, är då 12-stegsprogrammet verkligen så fint om man måste korrigera det så det "funkar"?
Citera
2019-09-08, 10:43
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Haha, kapitlet till agnostikern - ett kapitel vars syfte är att omvända just agnostikern.

Det största problemet med tolvstegssekterna är att de är så notoriskt oärliga. Om de bara hade varit som normala sekter och öppet erkänt att de är religiösa så hade jag inte haft några problem med dem. Istället så har tolvstegarna i princip utvecklat ett eget språk vars enda syfte är att bland bort korten för omvärlden.

Om du tror att du är ateist, agnostiker, skeptiker, eller om du har någon annan form av intellektuell stolthet som hindrar dig från att acceptera det du läser i Stora Boken, då tycker jag synd om dig. (AA 2003, s. 190)
Citera
2019-09-08, 11:00
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:

Precis, man är väl snarare högmodigt maktfullkomlig om man ändrar och gör förbehåll i ett program som funkar för alla som följer det. "Sällan har vi sett en människa misslyckas som utan förbehåll har följt vår väg".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in