2019-09-06, 19:36
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaså?
Du kan fortfarande inte ge någon som helst referens för dina påståenden som visar att du inte bara talar ur nattmössan och hittar på för fulla muggar?

Heja KungPungPat och hans godnattsagor.

Tror du på riktigt på teorin om små smällar eller?

Du får använde teorin om du vill och predika, du kanske kan bli lika känd som Darwin om du predikar om den.

Var inte orolig bara, jag spenderade lika mycket tid på att komma på teorin om små smällar.. som den som hittade på teorin om stor smäll.
Citera
2019-09-06, 19:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Tror du på riktigt på teorin om små smällar eller?

Du får använde teorin om du vill och predika, du kanske kan bli lika känd som Darwin om du predikar om den.

Var inte orolig bara, jag spenderade lika mycket tid på att komma på teorin om små smällar.. som den som hittade på teorin om stor smäll.

Vad är det för teori om smällar som du syftar på?
Hänvisa till den teorin.
Citera
2019-09-06, 20:02
Bannlyst
Trådens ämne är inte att beskylla ateister för saker. Försök bevisa gud någon gång.
Citera
2019-09-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det skulle inte behövas system för att hindra kvävning om intag för lust och mat vore intelligent designade.

Ok, ta bort mekanismerna, är det mer intelligent nu?

Citat:
Det räcker med att en kvävs för att på visa att designen är ointelligent.

Om Stephen Hawking får fram ett fel svar, är han ointelligent då? Om designen funkar som den ska 99,99% av fallen tycker jag personligen inte att det låter som ointelligent.

Citat:
Ha inte intagen för mat och luft genom samma öppning.

Jag bad om ett alternativ. Hur skulle du konstruera det?
Citera
2019-09-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast bibeln tar ju upp att man inte ska äta skaldjur och ej ha mixat material i kläder. Kan du förklara varför det är viktigt för ”inte frid”, men att lätt undvika livshotande sjukdomar inte är lika viktigt för den ”inre friden”? Dessutom skickade ju Gud ner sig själv för att bl.a. hela folk, så det verkar som han vill hjälpa folk att bli friska.
Bibeln är dessutom en väldigt omoralisk bok, så jag har nog en annan syn än du på inre frid.

Jag tror inte på att Gud skickade ner sig själv för att hela folk, treenigheten i sig är väldigt förvirrande. Jag har inte superkoll på bibeln men att exempelvis avstå från att vara berusad och omskärning har båda en medicinsk (berusning, även religös) förklaring.
Citera
2019-09-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om jag får leka ”perfekt Gud som är allsmäktig och allvetande”, så har jag många förbättringar jag kan komma på. Har inte du det?

Du är inte allvetande, därmed vet du inte om vilka konsekvenser dina eventuella förändringar har.

Dessutom är världen inte perfekt, den är inte menad att vara det.
Citera
2019-09-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, du har påpekat det, men det var inte vad du skrev som var utgångspunkten.

Nej, om Gud inte var sadist skulle det inte finnas något lidande alls. Inga sadister plågar andra konstant. Det är inte ett krav för att räknas som sadist.

Varför argumenterar du från en utgångspunkt som jag gång på gång har distanserat mig ifrån?

Sadister plågar efter sin förmåga, Gud hade plågat allihopa konstant om det vore hans vilja, vilket det bör vara om han vore sadist.
Citera
2019-09-06, 20:51
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calpuza
Trådens ämne är inte att beskylla ateister för saker. Försök bevisa gud någon gång.

Finns det bättre bevis för gudar än biologiska system som skapats i sin helhet från början då systemen inte fungerar om en liten del fattas? som cellen?

Jag skämtar bara med apan om smällar av skapelse och evolutionära framsteg. Lugna ner dig.

Eftr man har bevisat gudar så finns det inte så mycket mer att göra än att prata om ateisten brist på kunskap gällande system som inte fungerar på grund av en trasig del. Vilket bara tyder på bortskämdhet och att dom levt lyxliv med lite problem med system som krånglar med trasiga delar.

Om ett bilsystem har ett trasigt motorsystem så finns det inget komplett bilsystem.

Enligt evolutionsteorin så spelar det ingen roll om en bil saknar hela motorn.. så kommer den evolutionera en motor om den bara får stå still i några miljardtals år och samla damm. Trail and error säger ju att en bil kan evolutionera en motor av en slump bara den får tillräckligt med tid på sig för att göra misstag och mixtra och mecka tills den har evolutionerat motorn.

Cellen är fortfarande det mest uppenbara beviset för gudarnas förmåga att designa system.. då den inte fungerar om en liten del av den fattas.. och utan den så finns ingen evolution.
Citera
2019-09-06, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Finns det bättre bevis för gudar än biologiska system som skapats i sin helhet från början då systemen inte fungerar om en liten del fattas? som cellen?

Jag skämtar bara med apan om smällar av skapelse och evolutionära framsteg. Lugna ner dig.

Eftr man har bevisat gudar så finns det inte så mycket mer att göra än att prata om ateisten brist på kunskap gällande system som inte fungerar på grund av en trasig del. Vilket bara tyder på bortskämdhet och att dom levt lyxliv med lite problem med system som krånglar med trasiga delar.

Om ett bilsystem har ett trasigt motorsystem så finns det inget komplett bilsystem.

Enligt evolutionsteorin så spelar det ingen roll om en bil saknar hela motorn.. så kommer den evolutionera en motor om den bara får stå still i några miljardtals år och samla damm. Trail and error säger ju att en bil kan evolutionera en motor av en slump bara den får tillräckligt med tid på sig för att göra misstag och mixtra och mecka tills den har evolutionerat motorn.

Cellen är fortfarande det mest uppenbara beviset för gudarnas förmåga att designa system.. då den inte fungerar om en liten del av den fattas.. och utan den så finns ingen evolution.
Jag är fullkomligt lugn. Du har inte bevisat någonting. Vi vet att det är människan som skapar bilar, vi vet inte att det är gudar som skapat oss.
Vilka är dessa gudar?
Citera
2019-09-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdtjanst
Jag tror inte på att Gud skickade ner sig själv för att hela folk, treenigheten i sig är väldigt förvirrande. Jag har inte superkoll på bibeln men att exempelvis avstå från att vara berusad och omskärning har båda en medicinsk (berusning, även religös) förklaring.
Omskärning har varit väldigt skadligt, rent historiskt sett. Och om det verkligen behövs, så är det bara ett bevis på att Gud är en dålig designer.
Citera
2019-09-06, 22:25
Medlem
Citat:
Du är inte allvetande, därmed vet du inte om vilka konsekvenser dina eventuella förändringar har.

Dessutom är världen inte perfekt, den är inte menad att vara det.
Håller med.
Citera
2019-09-06, 22:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Varför argumenterar du från en utgångspunkt som jag gång på gång har distanserat mig ifrån?

Sadister plågar efter sin förmåga, Gud hade plågat allihopa konstant om det vore hans vilja, vilket det bör vara om han vore sadist.

Du ville föra bort diskussionen från vad jag ursprungligen svarade på. Jag återförde den bara hela tiden till ursprunget. Varför ville du avleda till något annat?

Sedan när måste en sadist plåga ständigt?
Sadism handlar bara om att njuta av att plåga andra, inte att göra det ständigt. Var har du fått det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in