2017-08-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det ringde på min dörrklocka igår, när jag öppnade så var det ingen där, om inte det flygande spaghettimonstret existerar, vem var det då som ringde på?

Eller för att direkt förklara vad jag och Kiss74 menar, bara för att man inte vet svaret på en fråga så betyder det inte att gud är inblandad.
"Jag vet inte." är ett alldeles utmärkt svar på många frågor, du borde använda det oftare.

Alltså finns det ingen kraft bakom att något existera enligt er.
Citera
2017-08-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Existerar Gud?
Och "vi" har inte påstått att ingen kraft finns bakomliggande. Vi har sagt "jag vet inte".
Citera
2017-08-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Existerar Gud?
Och "vi" har inte påstått att ingen kraft finns bakomliggande. Vi har sagt "jag vet inte".

Vilka är "vi" som inte vet?
Citera
2017-08-17, 19:05
Medlem
Citat:
De som du beskrev som "er".
Citera
2017-08-17, 23:53
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag trodde inte att jag kunde vara tydligare.

Bara för att det är nånting som man inte vet, betyder det inte att gud har nånting med det att göra.

Du har förmodligen inga problem att svara "Jag vet inte." om jag frågar dig vilken färg det är på bilen som står på en parkeringsplats två kilometer härifrån. Varför ska det då vara så svårt att svara "Jag vet inte." på frågan om hur världen kom till, vad som händer efter döden eller nått sånt?

När bibeln skrevs så var "Gud." svaret på massvis med frågor. I takt med att vetenskapen har kommit på sanning efter sanning så har svaret "Gud." blivit svaret på färre och färre frågor. Varför inte bara nöja sig med "Jag vet inte."? Vad är det som är så farligt med det?
Citera
2017-08-18, 00:07
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Bara för att det är nånting som man inte vet, betyder det inte att gud har nånting med det att göra.

Du har förmodligen inga problem att svara "Jag vet inte." om jag frågar dig vilken färg det är på bilen som står på en parkeringsplats två kilometer härifrån. Varför ska det då vara så svårt att svara "Jag vet inte." på frågan om hur världen kom till, vad som händer efter döden eller nått sånt?

När bibeln skrevs så var "Gud." svaret på massvis med frågor. I takt med att vetenskapen har kommit på sanning efter sanning så har svaret "Gud." blivit svaret på färre och färre frågor. Varför inte bara nöja sig med "Jag vet inte."? Vad är det som är så farligt med det?

Orsak : indoktrinering
Citera
2017-08-18, 09:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
[Om inte Gud existerar, var kommer då kraften ifrån som får rymden att fungera eller att den växer?

Bevisbörda-jonglering med påföljande god-of-gaps-argument.

Lär dig elementär logik.
Citera
2017-08-18, 09:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Bl.a. agnostiska ateister som jag.
Citera
2017-08-18, 13:30
Medlem
Citat:

Alltså, om man blundar för den intelligenta krafte, slipper man stå tillsvars inför denne, är det så ni ser det?
Citera
2017-08-18, 13:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alltså, om man blundar för den intelligenta krafte, slipper man stå tillsvars inför denne, är det så ni ser det?

Ta nu först din egen bevisbörda för att en sån intelligent kraft existerar, sen kan vi ju diskutera konsekvenserna av det efteråt.
Citera
2017-08-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Existerar Gud?

Vilka är "vi"?

Har du bestämt dig för att Gud inte finns och godtar därför inga bevis?
Citera
2017-08-18, 13:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilka är "vi"?

Bl.a. såna som jag, som inte köpar ditt ad hoc-premissande och bevisbörda-jonglerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in