2019-09-05, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, men han fick ett märke istället, så problemet kvarstår när det gäller vilka andra som han förväntades kunna stöta på som skulle vilja slå ihjäl honom.
Vilka andra var de?

Adam och Evas döttrar och söner.
Citera
2019-09-05, 15:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Adam och Evas döttrar och söner.
Jaså? Blev de också förvisade österut?
Citera
2019-09-05, 15:45
Medlem
Citat:
Jaså? Blev de också förvisade österut?

Var står det att Kain blev förvisad österut?

Menar du att det fanns något slags barriär österut så att ingen annan människa kunde komma över till Kain?
Citera
2019-09-05, 17:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Var står det att Kain blev förvisad österut?

Menar du att det fanns något slags barriär österut så att ingen annan människa kunde komma över till Kain?

Om du läser i Bibeln i avsnittet om Kain så står det att han blev förvisad och att han bosatte sig öster om Eden.

Ganska lustigt, annars att det i vers 12 står att Gud säger "Du ska vara hemlös och fredlös och irra omkring på jorden" och Kain i nästa vers bekräftar "du har förvisat mig från min mark och från dig själv och gjort mig till en rastlös vandrare", men redan i vers 16 står det "Kain gick sedan bort från Herren och bosatte sig i landet Nod, öster om Eden."
Det blev tydligen inget alls med att vara hemlös och fredlös och irra omkring.
Citera
2019-09-05, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ok, men som du själv kan se, så existerar inget skriftställe där det står: "en av sönerna skulle ge sig ut i Världen fick han med sig ett svärd att försvara sig mot rövare med".

Då vet du inget om genetik. Orsaken till att syskon riskerar att få defekta barn är på grund av att syskon har liknande DNA, och defekterna i DNA:t förstärks när nära släktingar med liknande DNA skaffar barn.

Jag håller nog med till en viss del, jag tror människan föds med en viss moral, som senare blir korrumperad, men jag kan inte säga var gränsen går, jag antar att du vet exakt?

Att moralen blir korrumperad av föräldrar och människor i omgivningen brukar kallas för "arvsynd", barnet får lära sig omoraliska sätt att se på världen.

Därför har Gud gett människan ett verktyg att motarbeta den omoraliska/syndiga synen på vår verklighet, bibeln. Du är verklighetsfrämmande om du förnekar bibelns påverkan på Sverige och svenskarna. Om svenskarna inte hade tagit till sig bibeln under vikingatiden, så hade Sverige sett helt annorlunda ut.

Japp:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. " (Rom 2:13-14 Bibel2000)
Man kan lätt leda hästen till vattnet men att få hästen att dricka är en annan femma.
Det går att avprogrammera alla som är smittade av religiösa tankar men det kommer att ta lång tid och just tiden är avprogrammerarna. Innan det lär det bli omöjligt att diskutera "Var fan kommer vi ifrån, egentligen?".
Senast redigerad av Albax 2019-09-05 kl. 17:52.
Citera
2019-09-05, 19:08
Medlem
Citat:
Om du läser i Bibeln i avsnittet om Kain så står det att han blev förvisad och att han bosatte sig öster om Eden.

Ganska lustigt, annars att det i vers 12 står att Gud säger "Du ska vara hemlös och fredlös och irra omkring på jorden" och Kain i nästa vers bekräftar "du har förvisat mig från min mark och från dig själv och gjort mig till en rastlös vandrare", men redan i vers 16 står det "Kain gick sedan bort från Herren och bosatte sig i landet Nod, öster om Eden."
Det blev tydligen inget alls med att vara hemlös och fredlös och irra omkring.
Så det har aldrig funnits nomader som drar runt i ett område, men aldrig stannar kvar på samma plats hela tiden?
Citera
2019-09-05, 19:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så det har aldrig funnits nomader som drar runt i ett område, men aldrig stannar kvar på samma plats hela tiden?

Hur många bosatta hemlösa har du hört talas om?
Citera
2019-09-05, 19:27
Medlem
Citat:

Som du nu upptäckte själv, så står det inte att Kain blev förvisad österut, så som du först påstod.

När man misstolkar bibeln på det här sättet så är det förståeligt att man tror att det finns motsägelser i bibeln.
Citera
2019-09-05, 19:28
Medlem
Citat:
Hur många bosatta hemlösa har du hört talas om?
Hemlösa kan bosätta sig i ett område utan att ha ett permanent boende. Nomader brukar som sagt irra omkring i ett område utan att stanna kvar på samma plats. En av Kains ättlingar:

Gen 4
20Ada födde Javal, och han blev stamfar till dem som bor i tält och håller boskap.
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-09-05 kl. 19:32.
Citera
2019-09-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Man kan lätt leda hästen till vattnet men att få hästen att dricka är en annan femma.
Det går att avprogrammera alla som är smittade av religiösa tankar men det kommer att ta lång tid och just tiden är avprogrammerarna. Innan det lär det bli omöjligt att diskutera "Var fan kommer vi ifrån, egentligen?".

Nej, så är det inte.

Det är så att det är lätt att leda hästen till vattnet men att få hästen att dricka är en annan femma.
Det går att avprogrammera alla som är smittade av ateistiska tankar men det kommer att ta lång tid och just tiden är avprogrammerarna. Innan det lär det bli omöjligt att diskutera "Var fan kommer vi ifrån, egentligen?".
Citera
2019-09-05, 19:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Som du nu upptäckte själv, så står det inte att Kain blev förvisad österut, så som du först påstod.

När man misstolkar bibeln på det här sättet så är det förståeligt att man tror att det finns motsägelser i bibeln.

Nej, jag menade inte att han blev förvisad österut. Jag undrade om det fanns andra som blev förvisade just österut eftersom det var där som Kain bosatte sig. Jag skrev ett "också" på fel plats.
Citera
2019-09-05, 19:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hemlösa kan bosätta sig i ett område utan att ha ett permanent boende. Nomader brukar som sagt irra omkring i ett område utan att stanna kvar på samma plats. En av Kains ättlingar:

Gen 4
20Ada födde Javal, och han blev stamfar till dem som bor i tält och håller boskap.

Inte enligt svenskt språkbruk.
Att vara bosatt betyder att ha en bostad på en viss plats. Inget annat.
Nomader kan per definition inte vara bosatta, det är dess motsats.
Hemlösa kan per definition heller inte vara bosatta, det är också en motsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in