Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Då courtage är 0 kr för summor över 1000 kr bör Guld AVA bli billigast just nu om man handlar med poster över 1000 kr och inte ser några problem med att handla med flera olika typer av tillgångar varje månad.

Det har redan konstaterats och diskuterats i tråden att belåning kan ge ytterligare edge i en portfölj. Dock något svårt att backtesta då det inte bara går att ta värdet gånger två osv som gjordes i backtesterna, men det gav viss fingervisning om man är intresserad av det.

Tänkte backtesta detta igen vid något senare tillfälle för ett par enkla kombinationer och portföljer.

Du kan annars också använda sökfunktionen på Flashback och söka i tråden kring saker som belåning och hävstång.

Handlar via Nordnet så slipper tyvärr inte courtaget.

Ska kolla vidare angående belåning och försöka sammanställa info om vad man bör tänka på etc.

Tack!
Citera
2019-09-03, 22:20
Medlem
ConservativeNows avatar
Jag investerar just nu i tre fonder månadsvis, och tänker fortsätta att göra det i ur och skur. Parallellt laddar jag upp med kapital för en framtida krasch som förr eller senare kommer.

Hur bör man sedan agera när kraschen väl är ett faktum? Är det bara att plöja in det tunga artilleriet i samma fonder, eller är det något annat man bör göra?

Tacksam för svar.
Citera
2019-09-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConservativeNow
Jag investerar just nu i tre fonder månadsvis, och tänker fortsätta att göra det i ur och skur. Parallellt laddar jag upp med kapital för en framtida krasch som förr eller senare kommer.

Hur bör man sedan agera när kraschen väl är ett faktum? Är det bara att plöja in det tunga artilleriet i samma fonder, eller är det något annat man bör göra?

Tacksam för svar.

Du ska agera så som din strategi säger. Men då behöver du först en strategi. Läs de första sidorna i tråden och välj en strategi att investera utifrån.
Citera
2019-09-04, 09:50
Medlem
Funderar på att byta ut IKC fastighetsfond (1,19% avgift) mot Länsförsäkringar fastighetsfond (1,46%) i en TAA-strategi då jag vill kunna belåna (IKC har 0% belåningsvärde mot 70% för Länsförsäkringar).

Exponeringen skiljer sig dock lite åt.

Länsförsäkringar:

Sverige
91,84%
Norge
6,31%
Finland
1,85%

IKC

Sverige
77,94%
Tyskland
16,44%
Frankrike
5,61%

Tankar kring detta? Fortf. störst exponering mot Sverige. Värt att fundera över skillnaden i exponering?
Citera
2019-09-04, 20:17
Medlem
mespingvins avatar
Citat:

Tacksam för svar.

Vilka fonder har du?
Citera
2019-09-04, 22:19
Medlem
ConservativeNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Du ska agera så som din strategi säger. Men då behöver du först en strategi. Läs de första sidorna i tråden och välj en strategi att investera utifrån.

Jag har läst de första sidorna i tråden. Att investera månadsvis, men samtidigt lägga undan pengar för att använda vid nästa krasch är väl en strategi? Eller har jag missat något?
Citera
2019-09-04, 22:20
Medlem
ConservativeNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mespingvin
Vilka fonder har du?

Avanza Zero (ligger lätt)
Avanza Global (ligger tungt)
Swedbank Robur Access Asien (ligger lätt)

Funderar på Spiltan räntefond vid nästa inköp.
Citera
2019-09-05, 12:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag har läst de första sidorna i tråden. Att investera månadsvis, men samtidigt lägga undan pengar för att använda vid nästa krasch är väl en strategi? Eller har jag missat något?

Ja, men det är bara en vettig strategi om du har någon typ av värde för när:
1. Krasch är ett faktum
2. När detta faktum slutar upphöra

...samt då agerar utifrån det.

En av de enklare vore en TAA som då utgår från längre glidande medelvärde för att ge grönt ljus för nyinvesteringar eller rött ljus om det är dags att dra sig ut helt. Dessa mindre statiska strategier hittar du efter ett par sidor in i den här tråden, alt. kan du titta på den senaste rapporten och alla länkar som finns där längst ned.

Man kan givetvis göra saker mer komplexa som att försöka köpa bottnen via saker som när månadsvis data för RSI14 understiger 30 i styrka osv, men då måste man också definiera när försäljning sker (klassiskt vid över 70 för en strategi som köper och säljer enligt en sådan enkel modell). Hur något sådant har fungerat historiskt för fonder har jag inte den blekaste aning om då inget verktyg finns (ännu) för att testa sådana saker.
Citera
2019-09-05, 17:18
Medlem
ConservativeNows avatar
Citat:
Ja, men det är bara en vettig strategi om du har någon typ av värde för när:
1. Krasch är ett faktum
2. När detta faktum slutar upphöra

...samt då agerar utifrån det.

En av de enklare vore en TAA som då utgår från längre glidande medelvärde för att ge grönt ljus för nyinvesteringar eller rött ljus om det är dags att dra sig ut helt. Dessa mindre statiska strategier hittar du efter ett par sidor in i den här tråden, alt. kan du titta på den senaste rapporten och alla länkar som finns där längst ned.

Man kan givetvis göra saker mer komplexa som att försöka köpa bottnen via saker som när månadsvis data för RSI14 understiger 30 i styrka osv, men då måste man också definiera när försäljning sker (klassiskt vid över 70 för en strategi som köper och säljer enligt en sådan enkel modell). Hur något sådant har fungerat historiskt för fonder har jag inte den blekaste aning om då inget verktyg finns (ännu) för att testa sådana saker.

Tack för att du tar din tid att svara mig.

En krasch är för eller senare ett faktum, jag är ung och hinner nog med både två och tre stycken innan jag dör (om man utgår från historiken). När marknaden sen väl återhämtat sig så återgår jag till mitt vanliga månadsinvesterande.

Sen måste jag erkänna att jag inte alls förstår resterande det du skriver. Det är som ett främmande språk för mig. Har tittat på tidigare inlägg. Finns det något extremt pedagogiskt sätt att förklara det hela som om man pratade med ett barn? Är en enkel man.

Tack på förhand.
Citera
2019-09-05, 19:54
Medlem
god.childs avatar
Först och främst vill jag rikta ett stort tack till en eminent tråd, främst till sinewave för ditt otroliga arbete men även ni andra som håller uppe kvalitén i tråden. Har inte hunnit med att beta av hela tråden (än) men jag jobbar på det.

När man ser den årliga utvecklingen på över 20% för backtesterna på vissa MOM+AGG3 strategier blir man ju bra sugen att investera sina tillgångar man har råd att förlora i det. Det tilltalar mig också att få "pilla lite" varje månad till skillnad mot att skicka in allt i exempelvis en fondrobot. Försöker läsa på lite och bilda mig en egen uppfattning om iden och det låter sig ju knappast göras i en handvänding och många frågor uppstår.

Citat:
Byter mitt grundurval för min MOM+AGG-strategi,

Kod:
+--------------------------+-------------------------+--------+
|     # Hög risk (10)      |        Tillgång         |   id   |
| -- Branschfonder         |                         |        |
| Finans                   | DNB Finans              | 321692 |
| Hälsovård                | HB Hälsovård            |    464 |
| Fastigheter, norden      | LF Fastigheter          |    350 |
| Ny Teknik                | SB Ny Teknik            |   1933 |
| Fastigheter, global      | SB Fastighet            |    347 |
| -- Övriga                |                         |        |
| Global, småbolag         | HB GL Småbolag          | 799913 |
| Ryssland                 | NE Ryssland             |  26773 |
| Sverige, småbolag        | PLUS Småbolag           | 789175 |
| Asien/Tillväxt, småbolag | SB Small Cap EM         | 933765 |
| Norden, Småbolag         | SB Småbolag, norden     |   1678 |
|                          |                         |        |
| # Medel risk (2)         |                         |        |
| 50/50 aktieindex/räntor  | SB Access Mix           |    206 |
| Råvaror                  | HB Råvarufond           | 907817 |
|                          |                         |        |
| # Lägre risk (4)         |                         |        |
| Längre räntor #1         | AMF Räntefond Lång      |   2111 |
| Reala räntor             | HB Realräntefond        | 255288 |
| Längre räntor #2         | SPP Obligationsfond     |   2128 |
| Längre räntor #3         | Öhman Obligationsfond A |   2106 |

Om jag förstår det rätt använder du dig inte av något glidande medelvärde (MA10?) längre, hur kommer det sig? Eller missförstår jag de backtester du gjort i citerat inlägg?

I ditt urval av fonder är du dubbelt exponerad mot fastigheter, är inte det lite risk för sk overfitting (ett ord jag för övrigt lärde mig här )? Fastighetsbolag ger de bästa backtesterna för 2000-framåt så vi ger dem två poster. Att slänga in 2/3 av sitt fondkapital i en och samma bransch är ingenting jag skulle våga göra när (om) man kommit upp i stora summor.

Ovanstående har dock inte hindrat mig från att helt fräckt kopiera in din fondlista till mina favoriter på avanza, redo för att tryckas på play när jag känner mig bekväm med planen. Kommer nog att tweaka utbudet en aning dock, bland annat genom att addera en kort räntefond (spiltan?) troligtvis på bekostnad av en fastighetsfond.

Återigen tack för all kunskap som erbjuds i tråden. Tänk att man skulle finna ett sådant guldkorn på flashbacks ekonomiavdelning.
Citera
2019-09-05, 23:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Först och främst vill jag rikta ett stort tack till en eminent tråd, främst till sinewave för ditt otroliga arbete men även ni andra som håller uppe kvalitén i tråden. Har inte hunnit med att beta av hela tråden (än) men jag jobbar på det.

När man ser den årliga utvecklingen på över 20% för backtesterna på vissa MOM+AGG3 strategier blir man ju bra sugen att investera sina tillgångar man har råd att förlora i det. Det tilltalar mig också att få "pilla lite" varje månad till skillnad mot att skicka in allt i exempelvis en fondrobot. Försöker läsa på lite och bilda mig en egen uppfattning om iden och det låter sig ju knappast göras i en handvänding och många frågor uppstår.

Om jag förstår det rätt använder du dig inte av något glidande medelvärde (MA10?) längre, hur kommer det sig? Eller missförstår jag de backtester du gjort i citerat inlägg?

I ditt urval av fonder är du dubbelt exponerad mot fastigheter, är inte det lite risk för sk overfitting (ett ord jag för övrigt lärde mig här )? Fastighetsbolag ger de bästa backtesterna för 2000-framåt så vi ger dem två poster. Att slänga in 2/3 av sitt fondkapital i en och samma bransch är ingenting jag skulle våga göra när (om) man kommit upp i stora summor.

Ovanstående har dock inte hindrat mig från att helt fräckt kopiera in din fondlista till mina favoriter på avanza, redo för att tryckas på play när jag känner mig bekväm med planen. Kommer nog att tweaka utbudet en aning dock, bland annat genom att addera en kort räntefond (spiltan?) troligtvis på bekostnad av en fastighetsfond.

Återigen tack för all kunskap som erbjuds i tråden. Tänk att man skulle finna ett sådant guldkorn på flashbacks ekonomiavdelning.

1. Jo, men MA-värdet är väldigt kort. Endast 3 månader. Notera dock att UNRATE också används som överordnat värde så det ska i regel mycket till för att MA-värdet skall aktiveras (vi är dock förmodligen där snart).

Att det är kortare beror på testerna som jag utförde förr vilket visade att det var fördelaktigt att ha det så. Samma tester som ligger till grund för det nya grundurvalet. Bör vara länkat någonstans (inte på en dator, går för trögt att gräva fram saker utan dator).

2. Ja, denna dubbla exponeringen gör också att portföljen tillåts att gå in en en typ av "AGG2.5".

Det som du har missat är testerna med AGG2 istället för AGG3. Ganska givet då den datan inte är publicerad. Oavsett är AGG2 det som har högst potential av alla kombinationer men är också ett exempel på något som blir orealistiskt då det vore extremt psykiskt påfrestande att lägga hela 50% av ens totala innehav i en enda fond (tänk t ex att endast sitta med Ryssland + Teknik och ha över 1 miljon i båda..... Festligt, men det håller inte riktigt på sikt då båda de typerna över en dag kan rasa över 10%).

Jag undviker i regel också att publicera saker som jag bedömer endast leder till en utflippad tråd som går ut på att maximera avkastningen (historiskt) istället för att mer seriöst titta på alla faktorer som Max Drawdown mm. Faktorer som är minst lika viktiga men på andra sätt. Detta givetvis särskilt när man faktiskt har vad jag brukar kalla för "riktiga pengar" investerade. Dvs pengar i en sådan storleksordning att det skulle ta väldigt många år att spara ihop det igen. Inte pengar som man kan strunta i om man förlorar. Det finns en anledning till att en del i tråden väljer den mindre volatila TAA-strategin, det finns andra värden än historisk avkastning trots allt.

Vi har faktiskt ett perfekt exempel de senaste två perioderna där portföljen legat i två fastighetsfonder. Något som varit minst sagt fint då fastigheter varit betydligt mer stabila än allt annat de senaste 6 månaderna. De har rent av haft positiv avkastning när annat haft negativ. Inte så konstigt då specifikt fastigheter, likt guld, är en klassisk tillgång att hålla när det blåser snålt. Notera dock att Fastigheter i Sverige och Fastigheter i USA inte riktigt har en historisk korrelation på 100%. Fastighetskrisen under 90-talet fanns inte i USA samtidigt som finans (och fastighetskrisen) under 2007-2009 inte fanns i Sverige (på samma sätt). På så vis är detta med dubbel exponering ett "Ja, men..." i vissa fall.

Sen... risk och risk. Strategin i sig följer inte direkt ned ända till -70% så om nästa kris, som alla andra föregående, tar runt 1,5-2 år på sig att nå botten finns väldigt gott om tid för eventuella omplaceringar.

Här på Flashback pratar dock folk ofta om dessa lågkonjunkturer som att man går från +50% ena dagen till -50% andra dagen. Historiskt har inget sådant inträffat, inte ens under 1920-talet. Det uppstår lätt någon typ av historierevision där folk komprimerar ett händelseflöde till att ske över en natt. Ett annat ex på ett händelseflöde som brukar komprimeras på tok för hårt är romarrikets fall. Det fanns ingen definitiv och svart/vit punkt i tiden där allt gick från bra till dåligt så fort.

Det här faktumet att kunna leva med en strategi på daglig basis är inget som backtester visar heller då det också blir en komprimering av ett händelseflöde. Där är värden som Max Drawdown och 'Worst Year' viktiga då de i princip skvallrar om hur jobbigt något kan tänkas vara att sitta med i det kortare perspektiven (dvs under veckan, månaden, på ett halvår osv).

Var smärtgränsen för detta "jobbigt att sitta med" går är dock också högst subjektivt, det är något man själv får fundera kring då detta skiljer sig från person till person (riskbenägenhet). Ett enkelt trick är att ta ens årslön gånger 3 eller 5 och räkna ut vad förlusten blir vid -5, -10, -15, -20% osv. Först efter detta bör man välja någon strategi eller justera den man har och dess innehav. Först bör man dock ta det man kommer fram till MINUS minst 5% (då folk alltid överskattar sin riskbenägenhet, dvs tror man att man klarar av att stå -20% bör man inte sitta med något som historiskt gått under -15% osv).

Om man läser här på Flashback börjar folk bli ganska oroliga redan när index står på -5% så man kan gissa att den absoluta smärtgränsen för de flesta är långt, långt... innan index står på historiskt låga nivåer (-50%) i någon typ av lågkonjunktur.
Citera
2019-09-06, 06:55
Medlem
sinewave - Idag 14:30 kommer nya UNRATE siffrorna. Det innebär att du gör månadens byten i helgen? Kan du skriva här hur MA värdet ligger till eller kan vi avläsa det någonstans själva?
Trevlig helg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in