2019-09-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men vad menar du med det här?
Tror du fortfarande att Stefan är oskyldig
Det skrev jag inte?!
Jag svarade på ett inlägg till en försökte göra sig viktig med fakta, som inte stämmer.
Citera
2019-09-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ojdå.
Det låter värre än en liten fläck som man tänkt sig.

Det låter inte som att det är något han har berättat för dig själv, utan det är något du fått från annat håll?

Hur har han förklarat det?
Hur går dina tankar runt det?
Nja, lite tvekluven. Uppgiften verkar ha bäring, men innebörden och förklaringen behöver nog upp i rätten för att bedömas.
Jag är tveksam till förklaringen, men än mer tveksam att det kan komma från LW:s kropp efter mordet.

Förklaringen är ju att LW blodat ned där sedan tidigare, men jag har snuddat vid tanken att hon blivit misshandlad där.
Citera
2019-09-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Funderar på om det som @Rosaelefant skriver nedan ändå har något att göra med förfarandet?
Det ser ju lite ut som att @Rosaelefant har hört något?

Det behöver ju inte betyda att någon hade tänkt att göra något väldigt drastiskt som att fly landet, hota med självmord, utan kan ha pratat om andra saker som t ex det som rör bevisning, vittnen, osv.

Samtidigt funderar man ju på varför man inte griper HD på samma gång. Kanske de inte just då hade tillräckligt på henne eller kanske fanns misstanke om att HD skulle agera på visst sätt och avslöja sig eller få kalla fötter och vara mer benägen att prata.

T ex kan avlyssningen avslöjat att de pratade i "vi" form om något som rörde mordet. Att något borde göras.

Allt bara lösa funderingar.

Det är förskräckligt hur barnen kommit i kläm, med kanske inte bara vakna till en stormning av sin pappa, utan kanske bevittnat sin mammas gripande. Kanske var de i skolan, eller hos sina morföräldrar. Så barnen har definitivt kommit i kläm.

Är det ett par i mord, är det ändå två personer som är beredda att gå till ytterligheter.
Det finns inte marginal att riskera något.

Om man förstår att spelet kanske är över, vem vet vilka risker de kan ta?
Här är det inte yrkeskriminella som inte har mer än själva straffet att förlora.

Här förloras ansiktet (det är det sista denna gm vill göra), hela det liv med familj, jobb, villa, geocachinghobbyn, alla vänner och kanske även resten av familj med föräldrar och syskon som man levt. Fallet blir oerhört högt. Stup...

Jag misstänker att det är inte en risk man vill ta, att gm tar till drastiska åtgärder.
Även Edvin (Mantorp) togs med säkerhetsstyrka. Han hade också familj, små barn som bara var något/några år gamla.

Avlyssning givetvis, någon av dom borde väl vara mer benägen att oroa sig för framtiden? Chansen att båda är lika kallt beräknande är väl minimal?
Så om vi tänker oss att en av dom drabbas av kraftig ångest, kanske vill kapitulera och är helt maniskt hysterisk...så kan den andre reagerat i ren panik med att hota, (utan att mena det)
för att lugna ner?
Jag tänker att det borde vara oundvikligt att de inte blir just osams när de är inblandade i ett sä allvarligt brott som just mord!!

Det kan ha varit ett intensivt drama mellan HD och SD på telefon när barnen somnat, de kanske anklagat varann, skuld och skambelöggningar som projiceras...tex:
HD gapar, hade du inte varit otrogen mot mig hade jag aldrig mördat och SD svarar att drar du ner mig så mördar jag barnen och mig själv, jag tänker inte sitta inne för att du är galen, jag har hjälpt dig med precis allt jag kunnat för att skydda dig..så nu skärper du dig annars åker vi ju in båda två!!

Så tänker att de borde nog även pratat om läget att de kan åka dit trots allt, att de kanske kommit överens om att anklaga varann för att gå fria?
Eller att en av dom till sist ska erkänna att den var ensam och den andre inte inblandad, med tanke på barnen. Men vem av dom skulle vilja ta på sig skulden ensam, tänk vad de ska ha grälat om det..så blir inte förvånad om de till sist anger varann i förhoppning att gå fria?!
Sånt har man ju läst om även att det inte är så vanligt. Kan de lyckas med det om åklagaren inte kan bevisa vem som gav det dödande slaget?
Så om någon är fullkomligt övertygad att de aldrig kommer undan genom att skylla på varann så blir jag nöjd, vill inte tänka att de kan gå fria båda två.
Citera
2019-09-05, 12:22
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Hur vet du att han var obeväpnad? Eller mer väsentligt: Hur kunde polis vara säker på det?
Han har säkert smygit ut nattetid i svarta trikåer och stuckit ner till plattan och införskaffat en Ak4 och en kasse handgranater utan att span märkt det ska du se...

Nu har vi alltså gisslantagning av egna barnen, beväpning och rymning med vild polisjakt som följd som ska urskulda den genomskinliga demonstrationen av hur tuffa killar det finns i polishuset Örebro.

Rambo-stormningen får nog ses ha sin grund i hopplösheten Åkl och & haft ang detta fallet. Analysen från NFC var det utlösande faktum som bytte deras förtvivlan till det oproportionerligt tungt beväpnade anfall mot en ostraffad pappa och hans barn.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-05 kl. 12:29.
Citera
2019-09-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Intressant med lite videoklipp på paret, då får man en tydligare bild av dom. Dom framstår som tajta & verkar ha roligt tillsammans fortfarande kan jag tycka, trots att dom ligger i skilsmässa...

O jisus vad lika de är varandra..
Citera
2019-09-05, 12:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fick ett sms från en mkt pålitlig flashbackare igår att även han läst att man sökt honom i ett par dagar innan. Osagt om det också skedde på måndagen. Kanske de dessutom antog att han vägrade svara på polisens kontaktförsök och beslutade sig för en morgonräd.

Beskedet från NFC verkar ha kommit på em. Och beslutet att häkta honom har tagits därefter.
De hade ju för avsikt att häkta honom på sannolika.
Kanske försökt att nå honom per telefon, ringt eller smsat, utan att han inte besvarat detta.
Kanske försökt att nå honom i bostaden, i vanlig målad bil, fast å andra sidan det borde uppmärksamma grannar ha lagt märke till. Omålad bil? För att gripa en på sannolika skäl mistänkt?

Jag tror att man försökt ringa honom, eller smsa honom. Troligen via sms.
Och han gjorde sig ju uppenbarligen ”SVÅRNÅDD

”Du får kallelse till förhör via brev, telefon eller sms.

Om du som misstänkt är svår att nå eller om kallelsen har gått ut två gånger till dig utan att du har hört av dig, kan du bli hämtad av poliser .”

https://polisen.se/utsatt-for-brott/efter-polisanmalan/misstankt-for-brott/
Citera
2019-09-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Fast riktigt så är det ju inte. Om hon höll sig hemma och inte ens var utomhus så är det svårt att rättfärdiga loggen. Speciellt när de har skrivit så själva. Dessutom kanske LW var med SD när han loggade den. Praxis är inte att logga cacher hemifrån. LW skulle själv inte göra detta och då är det rimligt att ställa samma krav på de som väljer att besöka och ta del utav hennes egna cacher.

Med andra ord helt korrekt att radera loggen och det skulle de flesta skriva under på. Finns flera som delat konton som loggat endast de cacher var och en separat besökte.

S K I T snack....

Har man ett antal tusen loggade cacher så går det inte att gå igenom varje enskild cache. Det finns folk från HQ och administratörer här i Sverige som gjort exakt samma sak.

Om du sitter i bilen och partnern loggar cachen i vägräcket, ska du inte då logga? Vart går gränsen?

Det finns familjenick, som består av 4-5 familjemedlemmar. Där kan det komma loggar samma dag, en från Sverige och en från Kina.

Förstår ni orimligheten?! Detta är en hobby och ingen tävling. Fast dom i topp eller med mål anstränger sig lite mer. Men det är som att fuska i patient, ingen bryr sig nämnvärt även om man vet att en inte varit fram vid en cache vid loggning.
Citera
2019-09-05, 12:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ljuger igen??
Som i ljuger gång på gång eller är det andra gången?
Medvetet eller omedvetet?

Kaninen har ljugit förr om dessa cacher. Och om reglerna in GC, dvs Groundspeaks regler/ praxis
Citera
2019-09-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Beskedet från NFC verkar ha kommit på em. Och beslutet att häkta honom har tagits därefter.
De hade ju för avsikt att häkta honom på sannolika.
Kanske försökt att nå honom per telefon, ringt eller smsat, utan att han inte besvarat detta.
Kanske försökt att nå honom i bostaden, i vanlig målad bil, fast å andra sidan det borde uppmärksamma grannar ha lagt märke till. Omålad bil? För att gripa en på sannolika skäl mistänkt?

Jag tror att man försökt ringa honom, eller smsa honom. Troligen via sms.
Och han gjorde sig ju uppenbarligen ”SVÅRNÅDD

”Du får kallelse till förhör via brev, telefon eller sms.

Om du som misstänkt är svår att nå eller om kallelsen har gått ut två gånger till dig utan att du har hört av dig, kan du bli hämtad av poliser .”

https://polisen.se/utsatt-for-brott/efter-polisanmalan/misstankt-for-brott/

Gäller verkligen det när man är misstänkt för mord? Jag menar: tankarna om anhållan måste ju kommit långt innan själva beslutet och åklagarens underskrift. Ja du. Fan vet. Häktningen gjordes efter man varit inne och därefter kommit ut med en hel del bruna bevispåsar. Timmarna efter tillslaget spärrade man av huset - vilket man då kan tolka att fler bevis kommit i dagen då detta inte gjordes i samband, eller direkt efter, tillslaget.

Jag längtar efter pm:en som poliserna skriver. Först då lär vi få klarhet.
Senast redigerad av Picasso2 2019-09-05 kl. 12:40.
Citera
2019-09-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nej, under tiden man är anhållen så sitter man i arresten. Begärs man häktad så hämtas man av poliser som eskorterar personen till rätten. Blir man häktad så förs man av polisen till häktet och nu är man föremål för KV. Vid en omhäktning eller om det blir huf så förs man till rätten av personal från KV.
Sluta käbbla nu, jag vet hur gången är.

Jag lär käbbla när du inte vet vad du pratar om! I detta fall stämmer det inte alls!

Blir du gripen på stan för ett brott så hamnar du i arresten. Då skall en åklagare se om det finns skäl att HÄKTA personen. Då förs personen till HÄKTET och står under kriminalvårdens omsorg.
Efter tre dagar skall det bedömas av tingsrätten om åklagaren vill ha personen fortsatt häktad.

I SD och HD:s fall fanns redan ett häktningsbeslut, därför fördes dom direkt till häktet, men skrevs troligen in och avvisiterades på station, men troligen satt dom inte en minut i arresten.

En polisstation har inte jättemånga arrester, så det skulle bli otroligt fullt där om alla satt där i 3 dagar innan deras fall togs upp i tingsrätten.
Citera
2019-09-05, 12:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej där, anhållen i sin frånvaro kort före 17 måndag efter kontorstid. Då kan man tänka sig att nån form av svar erhållits under måndagen? Eller man har samlats under dagen och sammanställt läget? Och kanske varit förbi huset på helgen eller under måndagen? Och sen överlåter man på insatsgruppen att organisera och utföra gripandet.

Hur förhåller sig häktning formellt till detta? Åklagarn gör vid ev inkomna nya bevis som stärker misstanke inte (också) en häktning utan en anhållan? Även om skälig misstanke förelegat? Utan häktning är det som sen begärs hos och godkänns av TR?

Alltså: åklagarn häktar inte alls utan anhåller och begär häktning?

Oavsett om den anhållne anses exv sannolikt misstänkt eller misstanken stärkts?

Jag far efter om det finns alltså tidsbegränsad utredningshäktning eller förvarshäktning (efter anhållan) som ligger i åklagarens händer, eller om det alltid bara är anhållan (charge?) och gripande (arrest). Och därpå hänvändelse till TR med begäran om fortsatt förvaring.

Det borde för enkelhets skull vara så att åklagaren bara anhåller.

(Jag har själv omtalat denna anhållan för häktning i tråden, utan att bli slagen på fingrarna, och ber om överseende med det...)

Anhåller gör åklagaren ja. Sen begär ÅK den misstänkte häktad eller försätter denne på fri fot. Anhållan i sin frånvaro görs när polis ännu inte lokaliserat den misstänkte. Därför så blev det också mer rimligt att anta att polis först sökt efter SD innan det slutgiltiga gripandet på tisdagen gjordes. Nu när det finns uppgifter på att han anhölls redan på måndagseftermiddagen.
Citera
2019-09-05, 12:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nja, lite tvekluven. Uppgiften verkar ha bäring, men innebörden och förklaringen behöver nog upp i rätten för att bedömas.
Jag är tveksam till förklaringen, men än mer tveksam att det kan komma från LW:s kropp efter mordet.

Förklaringen är ju att LW blodat ned där sedan tidigare, men jag har snuddat vid tanken att hon blivit misshandlad där.

Ja, så kan det ju vara. Alltså från misshandel tidigare.
Då borde L*ena ha haft skador iofs, kanske synliga men inte säkert. Någon som vet av hennes förtrogan kanske. Kan finnas dokumenterat och sparat.

Tack för svar.

Nu vet jag för lite om hur/var/hur mycket/på vilket sätt blodet finns i hans hus.

Jag tänker dock att det låter inte jättetroligt att hon skulle före mordet besökt SDs hus. Inte med dörren öppen. Utesluta det kan man inte utifrån de uppgifter vi har, även om tidsspannet är litet till då skriken hördes.
(Jag har svårt att tro att någon annan skrek för att förvilla.)

Så kvar blir då att SD skulle ha efter mordet kommit hem blodig. Och skulle HD också varit delaktig kan de ha varit två...

Detta kan ju i stressen innebära att man råkat kleta ner vid ställen som man inte ens tänker på. Även ytterst små blodbesudlingar kan vara mycket svåra att rengöra så de inte lämnar minsta spår.

Tänk på hur man ska ta sig in i huset, med blodiga händer, skor och kläder. Du ska ta upp nyckel, ta i dörrhandtag, stå på dörrmatta, ta av dig kläder (i trädgården?? för att inte bloda ner för mycket inne?, spola av sig med trädgårdsslangen?), in i dusch, ta på vreden. Blod i avlopp. In med tvätt i tvättmaskinen (eller bilen ), ta på luckor, mer vreden. Överallt blodbesudlingar, men det borde vara som en snitslad bana... från dörr till badrum, tvättmaskin. I detta fall borde det vara större mängder. Om han inte har spolat av sig utomhus med vattenslangen...

Till skillnad från misshandel som borde lämna blodbesudlingar som avskrap, kanske i viss höjd? Blodstänk, då är det mer allvarlig misshandel vi pratar om. Dropp där även avskrap på väggar finns? Fler rum? Inget i badrum? Någon granne som hört sett något?

Vi får se, men en misshandel kanske han inte ville berätta för dig, men i förhör borde det komma fram. Och ett sådant scenario, det borde väl gå att bedöma om det verkar roligt utifrån fynden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in