2019-08-29, 12:34
Jag tror mr P och BÅ mördade Eva och Laban, sedan har man hittat på historier under tidens gång, som att hon släpptes av en bit före hemmet för att rasta hunden.
Det är enda rimliga förklaringen, samt att Evas sista möten med människor var dessa 2 personer. Laban var även bekant med dessa 2 och kände anknytning till mördaren.
Citera
2019-08-29, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror mr P och BÅ mördade Eva och Laban, sedan har man hittat på historier under tidens gång, som att hon släpptes av en bit före hemmet för att rasta hunden.
Det är enda rimliga förklaringen, samt att Evas sista möten med människor var dessa 2 personer. Laban var även bekant med dessa 2 och kände anknytning till mördaren.

I media från den tiden nämns ett vittne som sett Eva stiga ur bilen med Laban så den biten i ditt resonemang verkar inte stämma.
Citera
2019-08-29, 15:53
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
I media från den tiden nämns ett vittne som sett Eva stiga ur bilen med Laban så den biten i ditt resonemang verkar inte stämma.

Vittnet kunde lika gärna sett någon annan stiga ur eftersom det var mörkt och regnigt.
Ja det kunde lika gärna varit BÅ och Laban som steg ur.
Nej jag tror inte på det vittnet särskilt mycket, vittnet har väl heller aldrig figurerat i media utan enbart ryktesvägen via polisens uppgifter, kan alltså lika gärna vara Mr P som är vittnet.
Vi vet ju att mr P spred lögner till polisen.
Citera
2019-08-31, 11:58
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Vittnet kunde lika gärna sett någon annan stiga ur eftersom det var mörkt och regnigt.
Nej jag tror inte på det vittnet särskilt mycket, vittnet har väl heller aldrig figurerat i media utan enbart ryktesvägen via polisens uppgifter, kan alltså lika gärna vara Mr P som är vittnet.
De lögner vi tror oss veta om PAJ är de utsagor Pia, mr Safarik och Åström spred i TV4-programmet “Svenska fall för FBI säsong 2 del 1”.

Därtill har bl.a. MyBladeIsSharp, boanchga och Vidje spridit både lögner och sanningar om PAJ i tråden.

Utan att ta PAJ i försvar; ha i åtanke att lögner kan uppfattas som trovärdigare än sanningar.
Citera
2019-09-01, 10:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Fast det där låter väldig märkligt. Fup är inte tillgängligt då inget åtal väckt, den som skulle vara i position att kunna belägga att P ljugit för polisen skulle isåfall måsta vara polis. Då inställer sig ju onekligen nästa fråga, varför man inte förflyttar sig på skalan från att höra honom upplysningsvis till att istället höra honom som misstänkt?
Eller är lögnen oklar eller obetydlig i sammanhanget? Men duger som påstående i syfte attmisstänkliggöra honom?
Exempelvis den i tråden dryftade frågan om han var Evas "pojkvän", de kanske hånglat någon gång men Eva inte berättat det för sina vänner men då kanske det inte är direkt lögn om han på ställd fråga om hans och Evas relation uttrycker sig så?

Det kanske fanns något mer än vänskap mellan P och Eva som Eva fann för gott att inte delge sina vänner. Kanske lite pinsamt att kuckla med lillsyrrans före detta fästman?Särskilt om man är medveten om att man ses som en "redig" person, en "förebild" som Anneli uttryckte det i en intervju.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-01 kl. 11:05.
Citera
2019-09-01, 22:44
Medlem
Ungdomarna i bilen observerade Laban vid infarten till Kapellvägen. Om jag förstått det rätt låg Evas föräldrahem efter Kapellvägen.
Finns det någon som vet hur långt från Kontorsvägen föräldrahemmet låg - strax intill vägen, eller 20-100 tal meter från själva vägen?

Jag har tidigare trott att cyklisten kom via Herrgårdsvägen till Långbacken. Under förutsättning att man litar på cykel vittnet verkar det som att cyklisten kom via Kontorsvägen.
Citera
2019-09-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsrunkaren
De lögner vi tror oss veta om PAJ är de utsagor Pia, mr Safarik och Åström spred i TV4-programmet “Svenska fall för FBI säsong 2 del 1”.

Därtill har bl.a. MyBladeIsSharp, boanchga och Vidje spridit både lögner och sanningar om PAJ i tråden.

Utan att ta PAJ i försvar; ha i åtanke att lögner kan uppfattas som trovärdigare än sanningar.

Min fetning: Safarik/Åström fick väl en del uppgifter från Öhman, och inhämtade även uppgifter från polisförhören, vilket likaså lade grunden till den tidsaxel man presenterade i programmet. Det framgick av programmet att man även fick en del upplysningar från PG.

Kan du mer konkret peka på vilka påståenden som du anser skulle kunna vara lögner?
Citera
2019-09-02, 10:02
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Igår, 22:54
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Min fetning: Safarik/Åström fick väl en del uppgifter från Öhman, och inhämtade även uppgifter från polisförhören, vilket likaså lade grunden till den tidsaxel man presenterade i programmet. Det framgick av programmet att man även fick en del upplysningar från PG.

Kan du mer konkret peka på vilka påståenden som du anser skulle kunna vara lögner?
Lögnen (tidsaxeln) vi tror oss veta om PAJ:s förehavanden under mordnatten härstammar troligtvis från samtal med polisen Börje Öhman.

Igår, 10:58
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det där låter väldig märkligt. Fup är inte tillgängligt då inget åtal väckt, den som skulle vara i position att kunna belägga att P ljugit för polisen skulle isåfall måsta vara polis. Då inställer sig ju onekligen nästa fråga, varför man inte förflyttar sig på skalan från att höra honom upplysningsvis till att istället höra honom som misstänkt?
Eller är lögnen oklar eller obetydlig i sammanhanget? Men duger som påstående i syfte attmisstänkliggöra honom?
Exempelvis den i tråden dryftade frågan om han var Evas "pojkvän", de kanske hånglat någon gång men Eva inte berättat det för sina vänner men då kanske det inte är direkt lögn om han på ställd fråga om hans och Evas relation uttrycker sig så?

Det kanske fanns något mer än vänskap mellan P och Eva som Eva fann för gott att inte delge sina vänner. Kanske lite pinsamt att kuckla med lillsyrrans före detta fästman?Särskilt om man är medveten om att man ses som en "redig" person, en "förebild" som Anneli uttryckte det i en intervju.
Fup är inte tillgängligt då inget åtal väckt, den som skulle vara i position att kunna belägga att P ljugit för polisen skulle isåfall måsta vara polis.
Börje:s ord - PAJ:s lögn.

Däri påståendet dväljas sanningen.

Enär det gäller PIA G:s trovärdiga sanningar i tråden så är alkoholen, dagboken, knytnävsslaget, alibit, olyckan och psykopaten ett par presumerande konkreta lögner.

Studsen antydde redan 2016-11-07, 07:13 länk att PIA G spred falskt skvaller på sociala medier.
Sedan är ju meningen med flashback att just sitta och spekulera men att som du, Boanchga, sprida falskt skvaller är direkt dumt.
Citera
2019-09-02, 11:20
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Igår, 22:44
Citat:
Ungdomarna i bilen observerade Laban vid infarten till Kapellvägen. Om jag förstått det rätt låg Evas föräldrahem efter Kapellvägen.
Finns det någon som vet hur långt från Kontorsvägen föräldrahemmet låg - strax intill vägen, eller 20-100 tal meter från själva vägen?

Jag har tidigare trott att cyklisten kom via Herrgårdsvägen till Långbacken. Under förutsättning att man litar på cykel vittnet verkar det som att cyklisten kom via Kontorsvägen.
(klicka på) Dagens karta över Kapellvägen/Kontorsvägen/Herrgårdsvägen.

OBS: Där Kontorsvägen övergår till Herrgårdsvägen på kartan kallas i folkmun för Långbacken.

Bild på föräldrarhemmets läge på Kapellvägen (utefter Långbacken/Kontorsvägen).

Föräldrahemmet på Kapellvägen ligger endast ett stenkast bort från Kontorsvägen/Långbacken.

Bild på Nisse (Sture) i tidningen Expressen gåendes nerför Långbacken intill mordplatsen.

Jag har tidigare trott att cyklisten kom via Herrgårdsvägen till Långbacken.
Du har svaret i ett tidigare inlägg från dig själv:

2019-03-24, 08:22 länk
Citat:
Citat:
Limstagatan. Se bild:

http://i64.tinypic.com/nx3nv6.png

Den 25 september 1987 fanns inte Industrivägen, utan Limstagatan och Kontorsvägen korsade varandra. Från Björstagatan cyklade PAJ rakt ner mot R90 och svängde därefter direkt in på Limstagatan via den gamla järnvägsövergången (den är borta idag). Därifrån cyklade PAJ raka vägen till Kontorsvägen, och förbi hundvittnet på Limstagatan. Se bild:

http://i65.tinypic.com/2cn8202.jpg
Jag citerar från tidningsartiklar ur dacostaarkivet: "Platsen där vittnet höll på att köras på är på Limstagatan strax före korsningen in till Norrskog ca 500 m från brottsplatsen. Tidpunkt ca 22.55. När vittnet och hans hund hunnit upp till Norrskog på Bruket knappt 200 m från brottsplatsen gjordes nästa observation. Klockan var då mellan 23.00 - 23.03 (enligt rekonstruktion). Hunden hade just gjort ifrån sig då den plötsligt hoppade upp ur diket och gick i ståndställning. Den uppträdde mycket oroligt och lyssnade på något ljud som jag inte uppfattade. Gång på gång drog hunden i kopplet i riktning mot brukskasernerna."
Låg Norrskog efter Bruksvägen även 1987? Men ligger/låg det bara 200 m från mordplatsen?
Vittnet måste ha gått ca 300 m på ca 5 min (nästa obs 23.00 - 23.05). Om han bara befann sig ca 200 m från mordplatsen är det märkligt att han inte hörde något skrik eller oväsen - visserligen hade GM försprång men så många minuter kunde det knappast röra sig om? Stämmer tiderna och avstånden på ett ungefär måste GM ha gått till attack väldigt snabbt ...
Jag tror att vittnet sedan vände om och gick tillbaka efter att ha varit som närmast ca 200 m - han gick i så fall aldrig Långbacken ner ...

Jag har faktiskt tidigare trott att cyklisten kom via Herrgårdsvägen till Långbacken.
"Platsen där vittnet höll på att köras på är på Limstagatan strax före korsningen in till Norrskog ca 500 m från brottsplatsen. Tidpunkt ca 22.55. När vittnet och hans hund hunnit upp till Norrskog på Bruket knappt 200 m från brottsplatsen gjordes nästa observation. Klockan var då mellan 23.00 - 23.03 (enligt rekonstruktion). Hunden hade just gjort ifrån sig då den plötsligt hoppade upp ur diket och gick i ståndställning. Den uppträdde mycket oroligt och lyssnade på något ljud som jag inte uppfattade. Gång på gång drog hunden i kopplet i riktning mot brukskasernerna."
Jag har faktiskt tidigare trott att cyklisten kom via Herrgårdsvägen till Långbacken.
Förtydligande:

2019-05-02, 00:19 länk
Alla som vet hur Limstagatan mot Brunne såg ut 1987 känner igen sig i den här vyn; se bilden på Nya Norrlands framsida i nedanstående länk:
https://s1033.photobucket.com/user/d...vhjjv.jpg.html

Enligt den här länkens text från Expressen så cyklade cyklisten in på Kontorsvägen och vidare bort mot skogsdungen där EVA senare hittades mördad dagen efter. Även här känns bildens vy igen eftersom kurvan är densamma som på föregående bild:
https://s1033.photobucket.com/user/d...afsvm.jpg.html
Dessa två länkar bekräftar att cyklisten kom cyklandes på Limstagatan från Kramfors centrumhållet i riktning mot Bruket (Norrlimsta, Brunne).
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-09-02 kl. 12:00.
Citera
2019-09-02, 13:20
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Idag, 10:02
Citat:
Lögnen (tidsaxeln) vi tror oss veta om PAJ:s förehavanden under mordnatten härstammar troligtvis från samtal med polisen Börje Öhman.

Fup är inte tillgängligt då inget åtal väckt, den som skulle vara i position att kunna belägga att P ljugit för polisen skulle isåfall måsta vara polis.

Enär det gäller PIA G:s trovärdiga sanningar i tråden så är alkoholen, dagboken, knytnävsslaget, alibit, olyckan och psykopaten ett par presumerande konkreta lögner.

Studsen antydde redan 2016-11-07, 07:13 länk att PIA G spred falskt skvaller på sociala medier.
Sedan är ju meningen med flashback att just sitta och spekulera men att som du, Boanchga, sprida falskt skvaller är direkt dumt.

Det stycket blev felaktigt, efter korrigering ska det stå:

Börje:s ord - PAJ:s sanning.

Däri påståendet dväljas lögnen.

Med det menar jag att lögnen vi tror oss veta om PAJ:s sanning är befogad.

För en ovetande kan sanningen uppfattas som otillförlitligare än lögnen.

Trots det så kan PAJ:s redogörelse vara sann.
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-09-02 kl. 14:09.
Citera
2019-09-05, 06:11
Medlem
Citat:

Enligt Hasse Aro i TV programmet sammanställdes tidsaxeln med utgångspunkt från vittnen, förundersökningsmaterial och tidningsartiklar. Tidsaxeln jämfördes med vad P sagt i vittnesförhör. Man får inte heller glömma SVT:s granskning av fallet och vad som kom fram där.

Det må vara spridda lögner och skvaller, det är i så fall för djävligt! Det är bara svårt att bilda sig någon klar uppfattning när man inte har direkta fakta och känner personerna. Vad P uppgett i förhör kommer från honom själv och måste bedömas därefter. Det är svårt att få ihop hans historia.
Citera
2019-09-05, 06:30
Medlem
Citat:
Igår, 22:44
(klicka på) Dagens karta över Kapellvägen/Kontorsvägen/Herrgårdsvägen.

OBS: Där Kontorsvägen övergår till Herrgårdsvägen på kartan kallas i folkmun för Långbacken.

Bild på föräldrarhemmets läge på Kapellvägen (utefter Långbacken/Kontorsvägen).

Föräldrahemmet på Kapellvägen ligger endast ett stenkast bort från Kontorsvägen/Långbacken.

Bild på Nisse (Sture) i tidningen Expressen gåendes nerför Långbacken intill mordplatsen.

Jag har tidigare trott att cyklisten kom via Herrgårdsvägen till Långbacken.
Du har svaret i ett tidigare inlägg från dig själv:

2019-03-24, 08:22 länk
"Platsen där vittnet höll på att köras på är på Limstagatan strax före korsningen in till Norrskog ca 500 m från brottsplatsen. Tidpunkt ca 22.55. När vittnet och hans hund hunnit upp till Norrskog på Bruket knappt 200 m från brottsplatsen gjordes nästa observation. Klockan var då mellan 23.00 - 23.03 (enligt rekonstruktion). Hunden hade just gjort ifrån sig då den plötsligt hoppade upp ur diket och gick i ståndställning. Den uppträdde mycket oroligt och lyssnade på något ljud som jag inte uppfattade. Gång på gång drog hunden i kopplet i riktning mot brukskasernerna."
Förtydligande:

2019-05-02, 00:19 länk
Alla som vet hur Limstagatan mot Brunne såg ut 1987 känner igen sig i den här vyn; se bilden på Nya Norrlands framsida i nedanstående länk:
https://s1033.photobucket.com/user/d...vhjjv.jpg.html

Enligt den här länkens text från Expressen så cyklade cyklisten in på Kontorsvägen och vidare bort mot skogsdungen där EVA senare hittades mördad dagen efter. Även här känns bildens vy igen eftersom kurvan är densamma som på föregående bild:
https://s1033.photobucket.com/user/d...afsvm.jpg.html
Dessa två länkar bekräftar att cyklisten kom cyklandes på Limstagatan från Kramfors centrumhållet i riktning mot Bruket (Norrlimsta, Brunne).

Nu har vi fått en tydlig beskrivning av vägarna. Klart är att cyklisten kom via Kontorsvägen, i alla fall enligt cykelvittnet. Synd bara att det inte finns fler vittnen som iakttog någon cyklist den där kvällen.

Jag tror att Laban sprang före Eva - sannolikt var han uppe vid föräldrahemmet (stenkast från vägen) när cyklisten kom. Skulle han ha varit på vägen borde han ha mött cyklisten och troligtvis sprungit efter, och i allra högsta grad om han skulle ha känt igen personen. Jag tror inte ett ögonblick på att han var i närheten av Eva när hon attackerades, för i så fall hade han aldrig lämnat platsen - sannolikt hade han varit kvar på platsen, gått runt och skällt, eller kanske gått till angrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in