2019-09-04, 17:54
  #925
Medlem
trevials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Förr i tiden fanns det lokförare, lokbiträden och motorvagnsförare. Biträdena försvann ungefär när ATC kom, och motorvagnsförare som yrkestitel försvann också.
Lokförare är yrkestiteln, tror att vissa YH-skolor även säger Tågförare.

tack, en excellent förklaring
Citera
2019-09-04, 17:54
  #926
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Beror lite på såklart var det är, men det kan nog komma ut väktare också.

Vi tar en hyfsat öde plats som exempel. Inlandsbanan. Bör jag ifall jag rör mig nära spåret vara beredd på att jag kan behöva förklara mig för eventuella poliser?
Citera
2019-09-04, 18:53
  #927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Vi tar en hyfsat öde plats som exempel. Inlandsbanan. Bör jag ifall jag rör mig nära spåret vara beredd på att jag kan behöva förklara mig för eventuella poliser?

Jag kan inte svara på det, planerar du att göra något? Fotografering eller något i spårmiljö?
Citera
2019-09-04, 18:57
  #928
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag kan inte svara på det, planerar du att göra något? Fotografering eller något i spårmiljö?

Nej bara nyfikenhet utifrån de gånger jag befunnit mig nära spår, blandat med vad jag hört om att det är "dödsstraff" att befinna sig nära spåret, vilket jag förstår i och med självmord på spår.
Citera
2019-09-04, 23:15
  #929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Nej bara nyfikenhet utifrån de gånger jag befunnit mig nära spår, blandat med vad jag hört om att det är "dödsstraff" att befinna sig nära spåret, vilket jag förstår i och med självmord på spår.

Säkerhetszonen är 2.2 meter från närmaste räl. Skall man vistas innanför så krävs utbildningen "Vistelse i spår"
Kanske inte är så många utanför järnvägen som vet detta.

Måste du korsa så gör det där du kan se väldigt långt åt bägge hållen.
Citera
2019-09-04, 23:34
  #930
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHorse
Säkerhetszonen är 2.2 meter från närmaste räl. Skall man vistas innanför så krävs utbildningen "Vistelse i spår"
Kanske inte är så många utanför järnvägen som vet detta.

Måste du korsa så gör det där du kan se väldigt långt åt bägge hållen.

Tack för infon! Nu råkade jag snöa in på just detta med spårbeträdelse. Kan väl vara bra att ha info ifall man nu står där vid spåret och plockar bär (varför man nu skulle det). Råkar dock ibland befinna mig runt spår (bekanta boende i kring spår).

Hur är det generellt bland lokförare om man ser en människa strosandes nära spåret (alltså inte grovt trafikerade spår), hajar man till och ringer in direkt som rutin eller kör man bara vidare i dom flesta fall?

Citera
2019-09-05, 05:52
  #931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Tack för infon! Nu råkade jag snöa in på just detta med spårbeträdelse. Kan väl vara bra att ha info ifall man nu står där vid spåret och plockar bär (varför man nu skulle det). Råkar dock ibland befinna mig runt spår (bekanta boende i kring spår).

Hur är det generellt bland lokförare om man ser en människa strosandes nära spåret (alltså inte grovt trafikerade spår), hajar man till och ringer in direkt som rutin eller kör man bara vidare i dom flesta fall?


Som sagt är det nog upp till var och en att bedöma, men mina varningsklockor börjar nog ringa även om någon befinner sig något längre ifrån rälen än 2,2 meter som uppenbart inte har något ärende där att göra. Kan ju däremot vara en bonde som har sin åkermark intill spåret eller en väg som går nära, men då är det ju en annan sak och man behöver inte ringa in det, men uppehålla sig nära spåret ska man inte göra om man inte behöver. Vi rapporterar ju även in sådant som kanske kan vara förberedelser för sabotage, klottring och någon som man tycker beter sig underligt mm mm.

Om någon befinner sig nära spåret kan det få obehagskänslor hos en del lokförare, och kan vara ett stressmoment för de som varit med om någon olycka tidigare.

Något av det dummaste resenärer på plattformar kan göra är att låtsas hoppa ut framför tåget när man rullar in till plattformen, det har fått mitt hjärta att slå lite fortare ett antal gånger. Ofta gör de detta med ett leende och tycker det är jätteroligt, men så oerhört korkat.
Citera
2019-09-05, 06:30
  #932
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Som sagt är det nog upp till var och en att bedöma, men mina varningsklockor börjar nog ringa även om någon befinner sig något längre ifrån rälen än 2,2 meter som uppenbart inte har något ärende där att göra. Kan ju däremot vara en bonde som har sin åkermark intill spåret eller en väg som går nära, men då är det ju en annan sak och man behöver inte ringa in det, men uppehålla sig nära spåret ska man inte göra om man inte behöver. Vi rapporterar ju även in sådant som kanske kan vara förberedelser för sabotage, klottring och någon som man tycker beter sig underligt mm mm.

Om någon befinner sig nära spåret kan det få obehagskänslor hos en del lokförare, och kan vara ett stressmoment för de som varit med om någon olycka tidigare.

Något av det dummaste resenärer på plattformar kan göra är att låtsas hoppa ut framför tåget när man rullar in till plattformen, det har fått mitt hjärta att slå lite fortare ett antal gånger. Ofta gör de detta med ett leende och tycker det är jätteroligt, men så oerhört korkat.

Tackar för svaret! Kan förstå det där med låtsashoppare på perrongen, jävla drygt..
Citera
2019-09-05, 15:21
  #933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Något av det dummaste resenärer på plattformar kan göra är att låtsas hoppa ut framför tåget när man rullar in till plattformen, det har fått mitt hjärta att slå lite fortare ett antal gånger. Ofta gör de detta med ett leende och tycker det är jätteroligt, men så oerhört korkat.
När jag körde resandetåg så fick inte dessa personer åka med mig. Kanske lärde de sig något? Jag vet inte. Men även att krypa under bommar m.m. resulterade i att de fick leta efter annat tåg eller färdsätt, för i mitt tåg åker dom inte med.
Citera
2019-09-06, 09:40
  #934
Medlem
serdumignus avatar
Jag satt på blå linje mot Kungsträdgården igår vid typ 17:15 när föraren gjorde en tvärnit i en tunnel strax innan Fridhemsplan. Strax därefter sa han "ja vi har en person på spåret som ligger här. vi inväntar räddningstjänst". Han stängde av tåget och vi satt i kanske 10-20 minuter innan vi rullade in till Fridhemsplan och sedan fortsatte resan som vanligt. Fick inte reda på exakt vad som hänt, vad tror ni?

Låter som ett ganska kort stopp ifall något avlidit, och ännu märkligare att samma chaufför i så fall fortsätter sin resa till slutdestination?
Citera
2019-09-06, 10:33
  #935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serdumignu
Jag satt på blå linje mot Kungsträdgården igår vid typ 17:15 när föraren gjorde en tvärnit i en tunnel strax innan Fridhemsplan. Strax därefter sa han "ja vi har en person på spåret som ligger här. vi inväntar räddningstjänst". Han stängde av tåget och vi satt i kanske 10-20 minuter innan vi rullade in till Fridhemsplan och sedan fortsatte resan som vanligt. Fick inte reda på exakt vad som hänt, vad tror ni?

Låter som ett ganska kort stopp ifall något avlidit, och ännu märkligare att samma chaufför i så fall fortsätter sin resa till slutdestination?

Tunnelbana är tunnelbana och inte järnväg, så allt fungerar säkert annorlunda där. Men troligen, om det varit en påkörning, tar det längre tid än 10-20 minuter och tunneltågföraren byts ut på plats, det borde komma en jour som löser av och räddningstjänst ska fram. Det kan ju ha varit en person som ramlat framför ett tunneltåg längre fram och som gjorde att det blev kö och därför stopp ett tag för er. Behöver ju inte varit en påkörning, kanske gick det bra denna gången.
Om tunneltåget blev tyst en stund, bröt de nog spänningsmatningen.

Vet inte hur det är med tunnelbanan, allt är ju närmre där för att få ut räddningstjänst och personal, men någon timme får man nog räkna med iallafall att det blir stopp.

På järnvägen får man räkna minst 1-2 timmar med stopp i trafiken efter en olycka.
__________________
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-09-06 kl. 10:44.
Citera
2019-09-07, 11:36
  #936
Medlem
Ni som är lokförare, ni har inte lust att ge lite exempel på her era veckoscheman ser ut? Vore intressant att ta del av
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in