2019-08-31, 00:17
  #913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jobbet som lokförare framställs som väldigt glamoröst. Hög ingångslön och säkrad framtid med jobb efter en förhållandevis kort utbildning. För mig som inte är lokförare så verkar yrket utåt sett väldigt enkelt. Du sätter dig i en stol och arbetar med två spakar och tittar framåt. Har du däremot också linjekännedom och kört samma strecka i 8-10 år så kan du med en kopp kaffe bredvid slå på ett avsnitt från Solsidan på din Iphone och bara luta dig. Eller fantiserar jag nu bara? Är det mycket mer än bara lyx och kaviar där framme i hytten än vad vi passagerare inte vet om?

Vad är nackdelarna med att vara lokförare? Tidiga mornar? Sena nätter? Vad är nackdelarna med yrket tycker ni som är lokförare för persontåg?

Svårt är det inte men väldigt långtråkigt. Du lessnar fort på utsikten men du måste ju ändå sitta och glo ut på rälsen framför dig. Inte är det speciellt bra betalt heller, utslaget per timme tjänar jag typ som en undersköterska.

Pendeltåg är det minst dåliga alternativet om man ska bli lokförare. Gods är ju en total katastrof på alla fronter, dit rekommenderar jag ingen att söka sig.
Citera
2019-08-31, 09:06
  #914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qappollo
Svårt är det inte men väldigt långtråkigt. Du lessnar fort på utsikten men du måste ju ändå sitta och glo ut på rälsen framför dig. Inte är det speciellt bra betalt heller, utslaget per timme tjänar jag typ som en undersköterska.

Pendeltåg är det minst dåliga alternativet om man ska bli lokförare. Gods är ju en total katastrof på alla fronter, dit rekommenderar jag ingen att söka sig.

Beror nog helt hur man är som person. Jag tycker att alla trafikslagen har sin charm, har arbetat flera år med de alla, och långtråkigt har det inte blivit för mig, snarare att tiden går väldigt fort när man jobbar jämfört med ett 8-17 jobb.

Tur att vi alla är olika.
Citera
2019-08-31, 18:56
  #915
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qappollo
Svårt är det inte men väldigt långtråkigt. Du lessnar fort på utsikten men du måste ju ändå sitta och glo ut på rälsen framför dig. Inte är det speciellt bra betalt heller, utslaget per timme tjänar jag typ som en undersköterska.

Pendeltåg är det minst dåliga alternativet om man ska bli lokförare. Gods är ju en total katastrof på alla fronter, dit rekommenderar jag ingen att söka sig.

Exakt! Bläddrade igenom Green Cargos turer för Gävle, att någon ställer upp på att köra på så kassa villkor / arbetstider är för mig en gåta!
Citera
2019-08-31, 18:59
  #916
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det verkar stunda sämre tider för godsföretagen. Både Green Cargo och Hector Rail fortsätter att göra stora förluster och Hector Rail kommer behöva nya ägare, kapitaltillskott eller någon slags rekonstruktion för att kunna fortsätta verksamheten. Detta redan innan den antågande lågkonjunkturen slagit till.

Hur påverkar det branschen om ett par hundra godsförare blir av med jobben under nästa år? Kan passagerarsidan svälja alla dessa? Eller väntar arbetslöshet?

Eller går staten in och låter Green Cargo köpa upp Hector och fortsätter att hålla godssidan under armarna trots ett decennium av storförluster?

Green Cargo är rena katastrofen ekonomiskt, att en konjunkturkänslig verksamhet gått med förlust genom hela den senaste högkonjunkturen bådar inte gott om det blir sämre tider!
Citera
2019-09-04, 14:04
  #917
Medlem
Ni som är lokförare och har barn. Funkar det med lokföraryrket eller hur pusslar ni ihop det?
Citera
2019-09-04, 15:20
  #918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coma80
Ni som är lokförare och har barn. Funkar det med lokföraryrket eller hur pusslar ni ihop det?

Det är ett pussel. Tror att iallafall en av föräldrarna måste arbeta vanliga kontorstider för att det ska rulla på. Det är ju arbete varannan helg och oregelbundna tider. Det värsta är väl om man är långt från hemmet och man måste hem om barnen blivit sjuka på dagis eller skola, det tar ju ett tag då.
Citera
2019-09-04, 15:39
  #919
Medlem
Lowlyfes avatar
Finns det en rutin om man ser personer i anslutning till spår? Då snackar vi inte Sthlms innerstadsspår utan tex järnvägar genom Norrlands inland, där svamp och bärplockning förekommer.

Säg att ni ser en person, som i sin värld är ute efter bär, stryka i skogen kring spåret men sjävklart akta tåget, anmäler ni detta? Ses det som en grov överträdelse att ens beträda närområdet när ett tåg är nära?

Vad gör ni chaufförer som körs godståg när ni ser en människa nära spåret?

Citera
2019-09-04, 17:20
  #920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Finns det en rutin om man ser personer i anslutning till spår? Då snackar vi inte Sthlms innerstadsspår utan tex järnvägar genom Norrlands inland, där svamp och bärplockning förekommer.

Säg att ni ser en person, som i sin värld är ute efter bär, stryka i skogen kring spåret men sjävklart akta tåget, anmäler ni detta? Ses det som en grov överträdelse att ens beträda närområdet när ett tåg är nära?

Vad gör ni chaufförer som körs godståg när ni ser en människa nära spåret?



"Chaufförer" kör inte tåg :-) Det är samma sorts lokförare även på godståg som andra tåg :-) Nej skämt åsido.


Det spelar ingen roll var man är i landet, det ska gälla samma förfarande överallt. Det är lokföraren som är "tågtrafikledningens ögon" där ute, och är någon farligt nära järnvägen anmäler man det såklart. Sedan får man ju avläsa situationen, om någon är en bit från spårområdet och inte verkar närma sig spåren eller om det är någon som kan hamna för nära spåret, det får lokföraren försöka avgöra. Hellre att man ringer in en gång för mycket när det är osäkert.

Bär- och svampplockare kan ju oavsiktligt komma för nära spåret om de är för mycket inne i vad de gör.
Hörde en historia om om tant som plockade bär eller svamp med rumpan nära spåret, då kom en motorvagn och gav henne en knuff iväg, hon ska ha klarat sig vad jag hörde, men det kan bli farligt.
Citera
2019-09-04, 17:22
  #921
Medlem
trevials avatar
varför heter det lokförare? det är ju hela tåget man kör o inte bara loket?
Citera
2019-09-04, 17:47
  #922
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
"Chaufförer" kör inte tåg :-) Det är samma sorts lokförare även på godståg som andra tåg :-) Nej skämt åsido.


Det spelar ingen roll var man är i landet, det ska gälla samma förfarande överallt. Det är lokföraren som är "tågtrafikledningens ögon" där ute, och är någon farligt nära järnvägen anmäler man det såklart. Sedan får man ju avläsa situationen, om någon är en bit från spårområdet och inte verkar närma sig spåren eller om det är någon som kan hamna för nära spåret, det får lokföraren försöka avgöra. Hellre att man ringer in en gång för mycket när det är osäkert.

Bär- och svampplockare kan ju oavsiktligt komma för nära spåret om de är för mycket inne i vad de gör.
Hörde en historia om om tant som plockade bär eller svamp med rumpan nära spåret, då kom en motorvagn och gav henne en knuff iväg, hon ska ha klarat sig vad jag hörde, men det kan bli farligt.

Ja ja, förare då

Vad exakt händer då när det rapporteras in? Kommer snuten illa kvickt eller är det mer statistik och säkerhetstänk till andra förare?
Citera
2019-09-04, 17:52
  #923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevial
varför heter det lokförare? det är ju hela tåget man kör o inte bara loket?

Förr i tiden fanns det lokförare, lokbiträden och motorvagnsförare. Biträdena försvann ungefär när ATC kom, och motorvagnsförare som yrkestitel försvann också.
Lokförare är yrkestiteln, tror att vissa YH-skolor även säger Tågförare.
Citera
2019-09-04, 17:53
  #924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Ja ja, förare då

Vad exakt händer då när det rapporteras in? Kommer snuten illa kvickt eller är det mer statistik och säkerhetstänk till andra förare?


Beror lite på såklart var det är, men det kan nog komma ut väktare också.
Andra tåg kan orderges att sänka farten och hålla utkik för att syna av området och rapportera in vad man sett.

Man har styrt upp det här senaste åren.
__________________
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-09-04 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in