2019-09-04, 01:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den enda rimliga förklaring jag kan se är att de släppte ut honom och lät honom åka till USA, för att sedan ringa USA och be dem neka honom inresetillstånd. Och vips så hade man här ytterligare ett indicium mot SD, i det att han nu också hade försökt fly landet (och i att även amerikanerna nu minsann tyckte att han var en skum typ).

Nej, inte så troligt, allt för långsökt.
Tror snarare att den högra polisutredningshanden inte riktigt visste vad den vänstra sysslade med då. Därför byttes båda händerna ut mot nya krafter inom utredningsledningen.

Nu verkar dessa krafter med tålmodigt arbete och inväntade analyssvar från NFC kommit betydligt längre. 27-28/8 exploderar crescendot och MGMx2 grips. Tvivlar starkt på att man skulle slagit till nu om man inte hade väldigt starka bevis och ordentligt torrt på fötterna.
Citera
2019-09-04, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej, inte så troligt, allt för långsökt.
Tror snarare att den högra polisutredningshanden inte riktigt visste vad den vänstra sysslade med då. Därför byttes båda händerna ut mot nya krafter inom utredningsledningen.

Nu verkar dessa krafter med tålmodigt arbete och inväntade analyssvar från NFC kommit betydligt längre. 27-28/8 exploderar crescendot och MGMx2 grips. Tvivlar starkt på att man skulle slagit till nu om man inte hade väldigt starka bevis och ordentligt torrt på fötterna.

Jag är starkt övertygad om samma sak. Beskedet från NFC blev spiken i kistan. Säcken är knuten.

Så uthålligt detta TeamÅsaHiding gnetat på med hederligt utredningsarbete i väntan på besked från NFC. Imponerande!

Jag tror dom står på solid grund.

Fr o m 2020 kommer polisen få mer resurser till NFC som bl.a. skall leda till 8 nya regionala NFC kontor i landet. Hur det i sig skall lösa det stora bristen på forensiker vet jag dock inte.
Senast redigerad av Remark 2019-09-04 kl. 01:42.
Citera
2019-09-04, 01:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad var det för bidrag för geocaching SD och HD fick av kommunen? Kan Lena ha kommit på dem med att fuska och stoppa i egen ficka eller dylikt och hotat med polisanmälan?

Har svårt att se ett medelklasspar mörda i samförstånd på grund av enbart otrohet.

Det är mycket möjligt.

Strax efter mordet på LW meddelade
SD att GeoTouren skulle läggas ner.
De skyllde på att kommunen inte skulle
stödja dem ekonomiskt längre.

LW kanske redan hade berättat för
kommunen att pengarna inte användes
som det var tänkt.
SD och HD kanske ”straffade” henne när
de fick reda på det.
Citera
2019-09-04, 02:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Intressant om SD fått ok att resa iväg till USA dagen efter att LW hittas mördad.
Vet du varifrån den uppgiften kommer?

Om det stämmer är det ju rätt märkligt att polisen därefter stoppar hans inresa och dessutom beslagtar hans bil på Arlandas långtidsparkering. Blir ju en trasslig misslyckad semesterresa för paret SD/HD.
Om man skulle avslöjat en annan person som mördare har man ju ställt till det rätt ordentligt för ett oskyldigt par. Hade varit bättre att informera dem att inte åka.

Var det trassel inom utredningsledningen då med flera inblandade kockar? En av orsakerna till att man städade upp och bytte ut folk?

De reste till USA samma dag som LW anmäldes försvunnen.

När hennes kropp hittades så kan de
redan ha varit tillbaka från USA.
Citera
2019-09-04, 02:12
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är starkt övertygad om samma sak. Beskedet från NFC blev spiken i kistan. Säcken är knuten.

Så uthålligt detta TeamÅsaHiding gnetat på med hederligt utredningsarbete i väntan på besked från NFC. Imponerande!

Jag tror dom står på solid grund.

Fr o m 2020 kommer polisen få mer resurser till NFC som bl.a. skall leda till 8 nya regionala NFC kontor i landet. Hur det i sig skall lösa det stora bristen på forensiker vet jag dock inte.

Wow, det var välkommen info! 6 nya regionala NFC!

För hur det än är så kan vi ju faktiskt egentligen inte ha det så här att det kan ta över ett år att få analyssvar i ett mordfall.... Det är ju helt tokigt!

Inte för att jag tror det finns risk för flera mord av samma GM i just det här fallet, men det är ju inte rimligt att vi ska ha ostraffade mördare traskande mitt ibland ett år oss bara för att analyserna dröjer.
Citera
2019-09-04, 02:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Du har naturligtvis rätt, jag mindes fel, sorry.

Dagen efter att Lena Wesström har försvunnit åker mannen och hans hustru på en sedan länge planerad resa till USA.”

Då lät (?)polisen alltså SD och HD åka iväg trots att han hade gripits - och släppts - dagen före och att SDs hus blivit avspärrat.

Redan samma dag som Lena Wesström anmäls försvunnen anhålls en man i 40-årsåldern, som bor i samma område.
Hans hus spärras också av.
Men mannen släpps samma dag.”

Märkligt förfarande speciellt i kombination att polisen sedan hindrade paret D att komma fram.

Om SD och LW nu var så tajta, bodde nära varandra, bästa vänner, umgicks etc, skulle man ju möjligen kunna tänka sig att SD själv - och kanske också HD - skulle varit tveksamma till att dra iväg på semesterresa när en av ens allra tajtaste vänner/granne/GC-kollega eventuellt är utsatt för kidnappning eller våldsbrott. På något sätt skulle man kanske vilja delta i sökandet efter henne.

Men reste iväg gjorde de....
Var var deras skolbarn den 15 maj? Följde döttrarna födda 2004 och 2006 också med på resan som innebar direkt avvisning och hemresa? Har fått för mig att resan bara var för SD och HD.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fnyh eter%2Fa%2F9vMJaq%2Fpar-misstanks-ha-mordat-sin-va n-och-granne-lena-wesstrom-45
Senast redigerad av coli 2019-09-04 kl. 02:44.
Citera
2019-09-04, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Ingen större märkvärdighet med SD's och HD's resa, den var ju planerad sedan lång tid tillbaka.
Citera
2019-09-04, 02:46
Medlem
Citat:
Ja du, så påtagligt obekymrade! Så många gemensamma resor med bilder på de lyckliga nyskilda paret. Kanske spände dom bågen väl mycket ...?

Vad är det som får dig att tro att SD och HD spände sin gemensamma båge lite väl mycket?
Citera
2019-09-04, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Enligt uppgift så fick SD ok att åka på resan utav polisen.

Personligen tror jag inte USA-resan har någon signifikans alls mer än att den kan ha spelat in på när allt detta utspelades.

Jag tror faktiskt att du har rätt i detta fallet beträffande SD:s och Håddan:s USA-resa.
Citera
2019-09-04, 02:58
Medlem
Citat:
SD har själv uppgett att HD fyllde i ansökan i bilen på väg till Arlanda.

Ja då är det ju bara att låta konstatera fakta som sådan är, att Håddan fyllde i ansökan i SD:s bil på väg till Arlanda, för inte skulle SD ljuga om en sådan sak inte?
Citera
2019-09-04, 03:00
Medlem
Citat:
Wow, det var välkommen info! 6 nya regionala NFC!

För hur det än är så kan vi ju faktiskt egentligen inte ha det så här att det kan ta över ett år att få analyssvar i ett mordfall.... Det är ju helt tokigt!

Inte för att jag tror det finns risk för flera mord av samma GM i just det här fallet, men det är ju inte rimligt att vi ska ha ostraffade mördare traskande mitt ibland ett år oss bara för att analyserna dröjer.

Nej, det är klart helt oacceptabelt! Det har skrivits mängder av brev under årens lopp från polismyndigheter, åklagarmyndigheter mm utan gehör.

Äntligen en riktad insats för just NFC!!!
Det var sannerligen efterlängtat och ytterst nödvändigt för upprätthållandet av rättssäkerheten.

Härligt! Om än det inte på kort sikt innebär en märkbar effekt är det nog så viktigt ändå.

För de studenter i slutet på sin tex. kemist-, it-, statistikerutbildning som är regionalt bundna öppnar sig nya möjligheter. Sista 2 åren kan dom välja en inriktning mot forensiker!!! Nåja, men den kanske får sin lösning trots allt. Sämre än nuvarande situation är knappast möjlig. Detta glädjer jag mig åt i regnigt höstmörker.
Citera
2019-09-04, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ville SD och HD fly landet för att komma undan?

Resan för SD och Håddan var ju inplanerad långt i förväg, så därför förstår inte jag, varför du tror att SD och Håddan skulle fly.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in